REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wzory formularzy podatkowych stosować w 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem księgową rozliczającą podatki zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jak odróżnić, które z deklaracji PIT i CIT według nowych wzorów stosuje się do rozliczenia 2005 r., a które do 2006 r.?
RADA
W przypadku deklaracji PIT stosowanych dla wykazania przychodów, dochodów (strat) uzyskanych w 2005 r., a składanych po 31 grudnia 2005 r., należy wykorzystać formularze obowiązujące w 2005 r. Podobnie jest w przypadku osób prawnych, z tym że osoby prawne kończące rok podatkowy po 31 grudnia 2005 r. wykorzystają nowe wzory CIT-8, CIT-8A, CIT-8B, CIT-8/O i CIT-D.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. wykazywane w deklaracjach m.in. podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się według jednolitych dla wszystkich podatków zasad. O ile jeszcze w 2005 r. różne zasady zaokrąglania obowiązywały dla PIT oraz CIT i VAT, obecnie w każdej deklaracji, niezależnie od typu podatku, podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku zaokrągla się do pełnych złotych: końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zmiany te wynikają z nowelizacji art. 63 Ordynacji podatkowej. W związku z tą nowelizacją zmieniono wzory deklaracji dla podatku VAT, CIT oraz PIT. W przypadku wzorów deklaracji dla podatków dochodowych pojawił się problem stosowania nowych deklaracji składanych w 2006 r., lecz dotyczących 2005 r.
Deklaracje dla PIT
Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. określiło nowe wzory deklaracji, oświadczenia i zeznania dla osób fizycznych. Zmieniono wzory dla PIT-4, PIT-5, PIT-5L, PIT-8A, PIT-23, PIT-53, PIT-5/X, PIT-8C, PIT-8S, PIT-11/8B, PIT-R. Stosuje się je do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych od 1 stycznia 2006 r. Jednak w rozporządzeniu tym wyraźnie zaznaczono, że oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe o przychodach, dochodach (stratach) uzyskanych w 2005 r., składane po 31 grudnia 2005 r., należy sporządzać na poprzednio obowiązujących formularzach.
Deklaracje dla CIT
Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. określiło nowe wzory deklaracji, oświadczenia i zeznania dla osób podatkowych. Zmieniono wzory dla CIT-2, CIT-2A, CIT-2B, CIT-6, CIT-6A, CIT-11, CIT-10, CIT-9, CIT-8, CIT-8A, CIT-8B, CIT-2/O, CIT-8/O, CIT-D. Nowe wzory stosuje się do osiąg- niętych dochodów (poniesionych strat) od 1 stycznia 2006 r.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed 1 stycznia 2006 r. i zakończy po tym dniu, do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) w tym roku stosują nowe wzory zeznania CIT-8, CIT-8A, CIT-8B oraz informacji CIT-8/O i CIT-D. W 2006 r. nie będzie CIT-S.
Przykład
Spółka z o.o. X. ma taki sam rok podatkowy jak spółka dominująca z siedzibą we Francji. Rok 2005/2006 zakończy się z końcem lutego 2006 r. Spółka ta rozliczy podatek dochodowy zakończony w lutym na druku CIT-8 oznaczonym nr 20. Jeżeli rok podatkowy zamknąłby się z końcem 2005 r., zeznanie podatkowe zostałoby złożone na druku CIT-8 oznaczonym nr 19.
Warto zwrócić uwagę, że nowe wzory deklaracji zawierają rubryki, w których można wykazywać odliczenia z tytułu ulgi na sport oraz na wydatki innowacyjne.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych – Dz.U. Nr 257, poz. 2156
• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – Dz.U. Nr 257, poz. 2155

Tomasz Król
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA