REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie wzory formularzy podatkowych stosować w 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem księgową rozliczającą podatki zarówno osób fizycznych, jak i osób prawnych. Jak odróżnić, które z deklaracji PIT i CIT według nowych wzorów stosuje się do rozliczenia 2005 r., a które do 2006 r.?
RADA
W przypadku deklaracji PIT stosowanych dla wykazania przychodów, dochodów (strat) uzyskanych w 2005 r., a składanych po 31 grudnia 2005 r., należy wykorzystać formularze obowiązujące w 2005 r. Podobnie jest w przypadku osób prawnych, z tym że osoby prawne kończące rok podatkowy po 31 grudnia 2005 r. wykorzystają nowe wzory CIT-8, CIT-8A, CIT-8B, CIT-8/O i CIT-D.

UZASADNIENIE
Od 1 stycznia 2006 r. wykazywane w deklaracjach m.in. podstawy opodatkowania oraz kwoty podatków zaokrągla się według jednolitych dla wszystkich podatków zasad. O ile jeszcze w 2005 r. różne zasady zaokrąglania obowiązywały dla PIT oraz CIT i VAT, obecnie w każdej deklaracji, niezależnie od typu podatku, podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku zaokrągla się do pełnych złotych: końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych. Zmiany te wynikają z nowelizacji art. 63 Ordynacji podatkowej. W związku z tą nowelizacją zmieniono wzory deklaracji dla podatku VAT, CIT oraz PIT. W przypadku wzorów deklaracji dla podatków dochodowych pojawił się problem stosowania nowych deklaracji składanych w 2006 r., lecz dotyczących 2005 r.
Deklaracje dla PIT
Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. określiło nowe wzory deklaracji, oświadczenia i zeznania dla osób fizycznych. Zmieniono wzory dla PIT-4, PIT-5, PIT-5L, PIT-8A, PIT-23, PIT-53, PIT-5/X, PIT-8C, PIT-8S, PIT-11/8B, PIT-R. Stosuje się je do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych od 1 stycznia 2006 r. Jednak w rozporządzeniu tym wyraźnie zaznaczono, że oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe o przychodach, dochodach (stratach) uzyskanych w 2005 r., składane po 31 grudnia 2005 r., należy sporządzać na poprzednio obowiązujących formularzach.
Deklaracje dla CIT
Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. określiło nowe wzory deklaracji, oświadczenia i zeznania dla osób podatkowych. Zmieniono wzory dla CIT-2, CIT-2A, CIT-2B, CIT-6, CIT-6A, CIT-11, CIT-10, CIT-9, CIT-8, CIT-8A, CIT-8B, CIT-2/O, CIT-8/O, CIT-D. Nowe wzory stosuje się do osiąg- niętych dochodów (poniesionych strat) od 1 stycznia 2006 r.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Podatnicy, których rok podatkowy rozpoczął się przed 1 stycznia 2006 r. i zakończy po tym dniu, do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) w tym roku stosują nowe wzory zeznania CIT-8, CIT-8A, CIT-8B oraz informacji CIT-8/O i CIT-D. W 2006 r. nie będzie CIT-S.
Przykład
Spółka z o.o. X. ma taki sam rok podatkowy jak spółka dominująca z siedzibą we Francji. Rok 2005/2006 zakończy się z końcem lutego 2006 r. Spółka ta rozliczy podatek dochodowy zakończony w lutym na druku CIT-8 oznaczonym nr 20. Jeżeli rok podatkowy zamknąłby się z końcem 2005 r., zeznanie podatkowe zostałoby złożone na druku CIT-8 oznaczonym nr 19.
Warto zwrócić uwagę, że nowe wzory deklaracji zawierają rubryki, w których można wykazywać odliczenia z tytułu ulgi na sport oraz na wydatki innowacyjne.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych – Dz.U. Nr 257, poz. 2156
• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – Dz.U. Nr 257, poz. 2155

Tomasz Król
specjalista w zakresie podatków dochodowych


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA