REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ująć w PIT-11 za 2005 r. grudniowe wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w PIT-11 za 2005 r. można ująć wynagrodzenie pracownika za grudzień 2005 r., wypłacone w styczniu 2006 r. W poprzednim roku (2004) otrzymał on wynagrodzenie za grudzień w grudniu. Czy wobec tego w informacji PIT-11 za rok 2005 będzie miał wykazany przychód za 11 miesięcy i koszty uzyskania przychodu również?
RADA
W informacji PIT-11 za 2005 r. należy w opisanej sytuacji wpisać faktycznie otrzymane przez pracownika w tym roku wynagrodzenie. W informacji trzeba też ująć koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek, czyli w tym przypadku również za 11 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z uregulowaniem art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
Wynagrodzeniem z pracy są w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami tymi są też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przypadku wypłat pieniężnych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne (art. 11 ust. 1 updof).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Co do zasady przychodem podlegającym opodatkowaniu jest przychód otrzymany przez podatnika lub postawiony do jego dyspozycji, a obowiązek podatkowy powstaje właśnie w dniu otrzymania przez podatnika środków pieniężnych bądź w dniu postawienia środków pieniężnych do jego dyspozycji, o ile pracodawca był realnie przygotowany do dokonania takiej wypłaty. W świetle cytowanego art. 11 ust. 1 updof bez znaczenia pozostaje fakt, czy pracownik rzeczywiście pieniądze te otrzymał.

Jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy przez cały rok kalendarzowy 2005, a otrzymał wynagrodzenie tylko za 11 miesięcy (bo wynagrodzenie za grudzień dostał w styczniu następnego roku), to pracodawca, sporządzając informację PIT-11 za 2005 r. lub dokonując rocznego obliczenia podatku (PIT-40), musi wykazać wynagrodzenie faktycznie wypłacone w 2005 r. – czyli za 11 miesięcy.
Koszty uzyskania przychodów wykazuje się w PIT-11 również za 11 miesięcy. Zgodnie bowiem z pkt 3 objaśnień do PIT-11 w kwocie kosztów (rubryka 35) wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek. Jeżeli więc nie było w grudniu wypłaty wynagrodzenia, nie było również poboru zaliczki i tym samym nie zostały uwzględnione koszty uzyskania przychodu.

Przykład
Pan Leopold N., który mieszka i pracuje w Warszawie, wynagrodzenie za grudzień 2005 r. w kwocie 1368,21 zł (2000 zł brutto) otrzymał dopiero 6 stycznia 2006 r. Jego pracodawca, przygotowując PIT-11 za 2005 r., powinien:
 w rubryce 34 wykazać przychód ze stosunku pracy w kwocie 22 000 zł (11 × 2000);
 w rubryce 35 wpisać koszty uzyskania przychodów w kwocie 1124,75 zł (11 × 102,25);
 w rubryce 36 ująć dochód w wysokości 20 875,25 zł (22 000 – 1124,75);
 w rubryce 37 wpisać pobraną zaliczkę na podatek w kwocie 1313,40 zł;
 w rubryce 75 wykazać składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 4116,20 zł;
 w rubryce 76 wpisać składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1385,99 zł.
Jeżeli pracodawca nie wypłacił ani nie postawił do dyspozycji pracownika wynagrodzenia za grudzień 2005 w tym roku, a wypłatę zrealizował w 2006 r., nie powinien ujmować wartości tego wynagrodzenia w informacji o dochodach PIT-11 za 2005 r. Jeżeli jednak pracodawca taki błąd popełnił, pracownik nie powinien wpisywać niewypłaconego w 2005 r. wynagrodzenia w zeznaniu podatkowym za ten rok. Obowiązkiem podatnika jest bowiem rozliczenie się z faktycznie uzyskanych dochodów. Nie można przecież płacić podatku od nieuzyskanych dochodów. Warto jednocześnie poinformować o tym urząd skarbowy i być przygotowanym na udokumentowanie faktu wypłacenia wynagrodzenia za grudzień 2005 r. w styczniu 2006 r.
Oczywiście pracownik ma też prawo do złożenia korekty rocznego zeznania podatkowego, jeżeli sugerując się błędną informacją PIT-11, wpisał do zeznania wynagrodzenie faktycznie nieuzyskane w danym roku.

Przykład 2
Pracodawca pana Leopolda N., o którym była mowa w przykładzie 1, wpisał błędnie do informacji PIT-11 za 2005 r. wynagrodzenie i inne wartości za 12 miesięcy. Mimo że w otrzymanej informacji, w rubryce 34 widnieje kwota 24 000 zł, a w rubryce 35 wpisano kwotę 1227 zł, to w zeznaniu rocznym pan Leopold powinien wpisać wartości jak w przykładzie 1 (czyli za 11 miesięcy), oprócz kosztów uzyskania przychodów, które powinien wykazać w kwocie 1227 zł (za 12 miesięcy).
Nieuwzględnione w PIT-11 koszty grudniowe nie przepadają podatnikowi, który może je uwzględnić w zeznaniu rocznym. Jeśli bowiem pracownik pracował całe 12 miesięcy (i ma na to dowody, np. oświadczenie pracodawcy złożone na PIT-11), to ma prawo ująć w rozliczeniu rocznym koszty za cały ten okres. Mimo zryczałtowanego charakteru kosztów pracowniczych odpowiadają one co do zasady ponoszonym przez pracownika kosztom związanym ze świadczeniem pracy, choćby kosztom dojazdów do pracy. Koszty te są ponoszone, jeżeli pracownik świadczy pracę i bez względu na to, czy otrzymał za tę pracę wynagrodzenie.
Stanowisko takie podzielają organy podatkowe. Jako przykład można wskazać interpretację Urzędu Skarbowego w Przemyślu z 11 maja 2005 r. (sygn. US XV/415/18/05).
(...) Jeżeli zatem pracownik nie otrzymał przychodu, choćby był on należny, to nie ma podstaw do uwzględnienia w tym miesiącu pracowniczych kosztów uzyskania przychodu. Powyższe nie oznacza jednak, że pracownik nie będzie miał prawa do uwzględnienia kosztów za wszystkie miesiące, w których świadczył pracę. Koszty te za dany miesiąc będą mogły być jednak uwzględnione dopiero w zeznaniu rocznym.
Wynagrodzenie za grudzień 2005 r., wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w styczniu 2006 r.,
będzie stanowiło przychód roku 2006.

• art. 12, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 2, 3, 3a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA