REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ująć w PIT-11 za 2005 r. grudniowe wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2006 r.

REKLAMA

Czy w PIT-11 za 2005 r. można ująć wynagrodzenie pracownika za grudzień 2005 r., wypłacone w styczniu 2006 r. W poprzednim roku (2004) otrzymał on wynagrodzenie za grudzień w grudniu. Czy wobec tego w informacji PIT-11 za rok 2005 będzie miał wykazany przychód za 11 miesięcy i koszty uzyskania przychodu również?
RADA
W informacji PIT-11 za 2005 r. należy w opisanej sytuacji wpisać faktycznie otrzymane przez pracownika w tym roku wynagrodzenie. W informacji trzeba też ująć koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek, czyli w tym przypadku również za 11 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z uregulowaniem art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
Wynagrodzeniem z pracy są w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami tymi są też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przypadku wypłat pieniężnych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne (art. 11 ust. 1 updof).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Co do zasady przychodem podlegającym opodatkowaniu jest przychód otrzymany przez podatnika lub postawiony do jego dyspozycji, a obowiązek podatkowy powstaje właśnie w dniu otrzymania przez podatnika środków pieniężnych bądź w dniu postawienia środków pieniężnych do jego dyspozycji, o ile pracodawca był realnie przygotowany do dokonania takiej wypłaty. W świetle cytowanego art. 11 ust. 1 updof bez znaczenia pozostaje fakt, czy pracownik rzeczywiście pieniądze te otrzymał.

Jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy przez cały rok kalendarzowy 2005, a otrzymał wynagrodzenie tylko za 11 miesięcy (bo wynagrodzenie za grudzień dostał w styczniu następnego roku), to pracodawca, sporządzając informację PIT-11 za 2005 r. lub dokonując rocznego obliczenia podatku (PIT-40), musi wykazać wynagrodzenie faktycznie wypłacone w 2005 r. – czyli za 11 miesięcy.
Koszty uzyskania przychodów wykazuje się w PIT-11 również za 11 miesięcy. Zgodnie bowiem z pkt 3 objaśnień do PIT-11 w kwocie kosztów (rubryka 35) wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek. Jeżeli więc nie było w grudniu wypłaty wynagrodzenia, nie było również poboru zaliczki i tym samym nie zostały uwzględnione koszty uzyskania przychodu.

Przykład
Pan Leopold N., który mieszka i pracuje w Warszawie, wynagrodzenie za grudzień 2005 r. w kwocie 1368,21 zł (2000 zł brutto) otrzymał dopiero 6 stycznia 2006 r. Jego pracodawca, przygotowując PIT-11 za 2005 r., powinien:
 w rubryce 34 wykazać przychód ze stosunku pracy w kwocie 22 000 zł (11 × 2000);
 w rubryce 35 wpisać koszty uzyskania przychodów w kwocie 1124,75 zł (11 × 102,25);
 w rubryce 36 ująć dochód w wysokości 20 875,25 zł (22 000 – 1124,75);
 w rubryce 37 wpisać pobraną zaliczkę na podatek w kwocie 1313,40 zł;
 w rubryce 75 wykazać składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 4116,20 zł;
 w rubryce 76 wpisać składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1385,99 zł.
Jeżeli pracodawca nie wypłacił ani nie postawił do dyspozycji pracownika wynagrodzenia za grudzień 2005 w tym roku, a wypłatę zrealizował w 2006 r., nie powinien ujmować wartości tego wynagrodzenia w informacji o dochodach PIT-11 za 2005 r. Jeżeli jednak pracodawca taki błąd popełnił, pracownik nie powinien wpisywać niewypłaconego w 2005 r. wynagrodzenia w zeznaniu podatkowym za ten rok. Obowiązkiem podatnika jest bowiem rozliczenie się z faktycznie uzyskanych dochodów. Nie można przecież płacić podatku od nieuzyskanych dochodów. Warto jednocześnie poinformować o tym urząd skarbowy i być przygotowanym na udokumentowanie faktu wypłacenia wynagrodzenia za grudzień 2005 r. w styczniu 2006 r.
Oczywiście pracownik ma też prawo do złożenia korekty rocznego zeznania podatkowego, jeżeli sugerując się błędną informacją PIT-11, wpisał do zeznania wynagrodzenie faktycznie nieuzyskane w danym roku.

Przykład 2
Pracodawca pana Leopolda N., o którym była mowa w przykładzie 1, wpisał błędnie do informacji PIT-11 za 2005 r. wynagrodzenie i inne wartości za 12 miesięcy. Mimo że w otrzymanej informacji, w rubryce 34 widnieje kwota 24 000 zł, a w rubryce 35 wpisano kwotę 1227 zł, to w zeznaniu rocznym pan Leopold powinien wpisać wartości jak w przykładzie 1 (czyli za 11 miesięcy), oprócz kosztów uzyskania przychodów, które powinien wykazać w kwocie 1227 zł (za 12 miesięcy).
Nieuwzględnione w PIT-11 koszty grudniowe nie przepadają podatnikowi, który może je uwzględnić w zeznaniu rocznym. Jeśli bowiem pracownik pracował całe 12 miesięcy (i ma na to dowody, np. oświadczenie pracodawcy złożone na PIT-11), to ma prawo ująć w rozliczeniu rocznym koszty za cały ten okres. Mimo zryczałtowanego charakteru kosztów pracowniczych odpowiadają one co do zasady ponoszonym przez pracownika kosztom związanym ze świadczeniem pracy, choćby kosztom dojazdów do pracy. Koszty te są ponoszone, jeżeli pracownik świadczy pracę i bez względu na to, czy otrzymał za tę pracę wynagrodzenie.
Stanowisko takie podzielają organy podatkowe. Jako przykład można wskazać interpretację Urzędu Skarbowego w Przemyślu z 11 maja 2005 r. (sygn. US XV/415/18/05).
(...) Jeżeli zatem pracownik nie otrzymał przychodu, choćby był on należny, to nie ma podstaw do uwzględnienia w tym miesiącu pracowniczych kosztów uzyskania przychodu. Powyższe nie oznacza jednak, że pracownik nie będzie miał prawa do uwzględnienia kosztów za wszystkie miesiące, w których świadczył pracę. Koszty te za dany miesiąc będą mogły być jednak uwzględnione dopiero w zeznaniu rocznym.
Wynagrodzenie za grudzień 2005 r., wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w styczniu 2006 r.,
będzie stanowiło przychód roku 2006.

• art. 12, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 2, 3, 3a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

Mały ZUS plus 2025 – zgłoszenia tylko do końca stycznia. Kalkulator obniżonych składek przedsiębiorców na zus.pl

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, prowadzącym działalność gospodarczą na małą skalę, że do końca stycznia 2025 r. mogą zgłosić się do „małego ZUS plus”, aby opłacać w nowym roku niższe składki liczone od dochodu. Nowego zgłoszenia nie muszą czynić przedsiębiorcy, którzy korzystali z ulgi w grudniu 2024 r. i chcą ją kontynuować.

REKLAMA

Sprzedajesz w internecie? Uważaj na próg 3 225 zł miesięcznie! Za złamanie nowych przepisów grożą surowe kary

To już koniec szarej strefy w sprzedaży przez internet, w tym na takiej popularnej platformie jak Allegro. Jeśli sprzedający przysłowiowy Kowalski uzyskuje przychody 3 225 złotych miesięcznie, musi zarejestrować działalność lub firmę i spodziewać się kontroli podatkowej. Za złamanie nowych regulacji grożą kary i grzywny.

Rząd nie dostrzega tej luki podatkowej. Dlatego teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci

Okazuje się, że rząd nie dostrzega systemowej luki - a mógłby zyskać ponad miliard złotych z podatków i uchronić Polaków przed szeregiem zagrożeń. W związku z tym teraz tracą wszyscy - państwo i konsumenci – alarmuje Warsaw Enterprise Institute w opublikowanym właśnie raporcie.

Będzie super-urząd do kontroli przedsiębiorców. Bo rząd szuka pieniędzy. Jakie skutki dla firm?

Rząd ogłosił pomysł powstania specjalistycznego zespołu mającego na celu skuteczniejszą walkę z szarą strefą i unikaniem opodatkowania. Ma to być "Międzyresortowy Zespół do spraw przeciwdziałania szarej strefie" - już teraz zwany przez niektórych "super-urzędem" lub "super-skarbówką". Nowa inicjatywa zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii analitycznych, które pomogą w precyzyjnym typowaniu podatników do kontroli. Celem projektu jest uszczelnienie systemu podatkowego, poprawa ściągalności podatków, opłat, składek i innych należności publicznoprawnych oraz ograniczenie nielegalnych praktyk w obrocie gospodarczym. Dzięki temu uczciwie działający przedsiębiorcy mają zyskać równą przestrzeń konkurencyjną.

KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?

Przedsiębiorcy, nadchodzi czas zmian! Obowiązkowe e-faktury w KSeF to rewolucja w polskiej księgowości, która wejdzie w życie w 2026 roku. Co zrobić, aby przygotować się na nowe zasady już w 2025 roku? Kluczowe decyzje, technologia i szkolenia – dowiedz się, jak uniknąć chaosu i zyskać przewagę dzięki wcześniejszemu wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Od 6 stycznia 2025 r. ZUS przyjmuje wnioski o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że 6 stycznia 2025 roku ruszyło przyjmowanie wniosków o umorzenie składek od płatników poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r. Jakie warunki należy spełniać?

Zmiana stawki podatku za garaż w budynkach wielorodzinnych

Od początku 2025 roku zmieniło się opodatkowanie garaży w budynkach wielorodzinnych. W związku nowymi przepisami nastąpiło zrównanie stawek opodatkowania garaży. W niektórych przypadkach oznacza to obniżkę podatku.

REKLAMA