REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ująć w PIT-11 za 2005 r. grudniowe wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w PIT-11 za 2005 r. można ująć wynagrodzenie pracownika za grudzień 2005 r., wypłacone w styczniu 2006 r. W poprzednim roku (2004) otrzymał on wynagrodzenie za grudzień w grudniu. Czy wobec tego w informacji PIT-11 za rok 2005 będzie miał wykazany przychód za 11 miesięcy i koszty uzyskania przychodu również?
RADA
W informacji PIT-11 za 2005 r. należy w opisanej sytuacji wpisać faktycznie otrzymane przez pracownika w tym roku wynagrodzenie. W informacji trzeba też ująć koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek, czyli w tym przypadku również za 11 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z uregulowaniem art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
Wynagrodzeniem z pracy są w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami tymi są też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przypadku wypłat pieniężnych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne (art. 11 ust. 1 updof).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Co do zasady przychodem podlegającym opodatkowaniu jest przychód otrzymany przez podatnika lub postawiony do jego dyspozycji, a obowiązek podatkowy powstaje właśnie w dniu otrzymania przez podatnika środków pieniężnych bądź w dniu postawienia środków pieniężnych do jego dyspozycji, o ile pracodawca był realnie przygotowany do dokonania takiej wypłaty. W świetle cytowanego art. 11 ust. 1 updof bez znaczenia pozostaje fakt, czy pracownik rzeczywiście pieniądze te otrzymał.

Jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy przez cały rok kalendarzowy 2005, a otrzymał wynagrodzenie tylko za 11 miesięcy (bo wynagrodzenie za grudzień dostał w styczniu następnego roku), to pracodawca, sporządzając informację PIT-11 za 2005 r. lub dokonując rocznego obliczenia podatku (PIT-40), musi wykazać wynagrodzenie faktycznie wypłacone w 2005 r. – czyli za 11 miesięcy.
Koszty uzyskania przychodów wykazuje się w PIT-11 również za 11 miesięcy. Zgodnie bowiem z pkt 3 objaśnień do PIT-11 w kwocie kosztów (rubryka 35) wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek. Jeżeli więc nie było w grudniu wypłaty wynagrodzenia, nie było również poboru zaliczki i tym samym nie zostały uwzględnione koszty uzyskania przychodu.

Przykład
Pan Leopold N., który mieszka i pracuje w Warszawie, wynagrodzenie za grudzień 2005 r. w kwocie 1368,21 zł (2000 zł brutto) otrzymał dopiero 6 stycznia 2006 r. Jego pracodawca, przygotowując PIT-11 za 2005 r., powinien:
 w rubryce 34 wykazać przychód ze stosunku pracy w kwocie 22 000 zł (11 × 2000);
 w rubryce 35 wpisać koszty uzyskania przychodów w kwocie 1124,75 zł (11 × 102,25);
 w rubryce 36 ująć dochód w wysokości 20 875,25 zł (22 000 – 1124,75);
 w rubryce 37 wpisać pobraną zaliczkę na podatek w kwocie 1313,40 zł;
 w rubryce 75 wykazać składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 4116,20 zł;
 w rubryce 76 wpisać składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1385,99 zł.
Jeżeli pracodawca nie wypłacił ani nie postawił do dyspozycji pracownika wynagrodzenia za grudzień 2005 w tym roku, a wypłatę zrealizował w 2006 r., nie powinien ujmować wartości tego wynagrodzenia w informacji o dochodach PIT-11 za 2005 r. Jeżeli jednak pracodawca taki błąd popełnił, pracownik nie powinien wpisywać niewypłaconego w 2005 r. wynagrodzenia w zeznaniu podatkowym za ten rok. Obowiązkiem podatnika jest bowiem rozliczenie się z faktycznie uzyskanych dochodów. Nie można przecież płacić podatku od nieuzyskanych dochodów. Warto jednocześnie poinformować o tym urząd skarbowy i być przygotowanym na udokumentowanie faktu wypłacenia wynagrodzenia za grudzień 2005 r. w styczniu 2006 r.
Oczywiście pracownik ma też prawo do złożenia korekty rocznego zeznania podatkowego, jeżeli sugerując się błędną informacją PIT-11, wpisał do zeznania wynagrodzenie faktycznie nieuzyskane w danym roku.

Przykład 2
Pracodawca pana Leopolda N., o którym była mowa w przykładzie 1, wpisał błędnie do informacji PIT-11 za 2005 r. wynagrodzenie i inne wartości za 12 miesięcy. Mimo że w otrzymanej informacji, w rubryce 34 widnieje kwota 24 000 zł, a w rubryce 35 wpisano kwotę 1227 zł, to w zeznaniu rocznym pan Leopold powinien wpisać wartości jak w przykładzie 1 (czyli za 11 miesięcy), oprócz kosztów uzyskania przychodów, które powinien wykazać w kwocie 1227 zł (za 12 miesięcy).
Nieuwzględnione w PIT-11 koszty grudniowe nie przepadają podatnikowi, który może je uwzględnić w zeznaniu rocznym. Jeśli bowiem pracownik pracował całe 12 miesięcy (i ma na to dowody, np. oświadczenie pracodawcy złożone na PIT-11), to ma prawo ująć w rozliczeniu rocznym koszty za cały ten okres. Mimo zryczałtowanego charakteru kosztów pracowniczych odpowiadają one co do zasady ponoszonym przez pracownika kosztom związanym ze świadczeniem pracy, choćby kosztom dojazdów do pracy. Koszty te są ponoszone, jeżeli pracownik świadczy pracę i bez względu na to, czy otrzymał za tę pracę wynagrodzenie.
Stanowisko takie podzielają organy podatkowe. Jako przykład można wskazać interpretację Urzędu Skarbowego w Przemyślu z 11 maja 2005 r. (sygn. US XV/415/18/05).
(...) Jeżeli zatem pracownik nie otrzymał przychodu, choćby był on należny, to nie ma podstaw do uwzględnienia w tym miesiącu pracowniczych kosztów uzyskania przychodu. Powyższe nie oznacza jednak, że pracownik nie będzie miał prawa do uwzględnienia kosztów za wszystkie miesiące, w których świadczył pracę. Koszty te za dany miesiąc będą mogły być jednak uwzględnione dopiero w zeznaniu rocznym.
Wynagrodzenie za grudzień 2005 r., wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w styczniu 2006 r.,
będzie stanowiło przychód roku 2006.

• art. 12, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 2, 3, 3a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA