REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można ująć w PIT-11 za 2005 r. grudniowe wynagrodzenie wypłacone w styczniu 2006 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy w PIT-11 za 2005 r. można ująć wynagrodzenie pracownika za grudzień 2005 r., wypłacone w styczniu 2006 r. W poprzednim roku (2004) otrzymał on wynagrodzenie za grudzień w grudniu. Czy wobec tego w informacji PIT-11 za rok 2005 będzie miał wykazany przychód za 11 miesięcy i koszty uzyskania przychodu również?
RADA
W informacji PIT-11 za 2005 r. należy w opisanej sytuacji wpisać faktycznie otrzymane przez pracownika w tym roku wynagrodzenie. W informacji trzeba też ująć koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek, czyli w tym przypadku również za 11 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przychodami ze stosunku pracy, zgodnie z uregulowaniem art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.
Wynagrodzeniem z pracy są w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodami tymi są też świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W przypadku wypłat pieniężnych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne (art. 11 ust. 1 updof).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Co do zasady przychodem podlegającym opodatkowaniu jest przychód otrzymany przez podatnika lub postawiony do jego dyspozycji, a obowiązek podatkowy powstaje właśnie w dniu otrzymania przez podatnika środków pieniężnych bądź w dniu postawienia środków pieniężnych do jego dyspozycji, o ile pracodawca był realnie przygotowany do dokonania takiej wypłaty. W świetle cytowanego art. 11 ust. 1 updof bez znaczenia pozostaje fakt, czy pracownik rzeczywiście pieniądze te otrzymał.

Jeżeli pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy przez cały rok kalendarzowy 2005, a otrzymał wynagrodzenie tylko za 11 miesięcy (bo wynagrodzenie za grudzień dostał w styczniu następnego roku), to pracodawca, sporządzając informację PIT-11 za 2005 r. lub dokonując rocznego obliczenia podatku (PIT-40), musi wykazać wynagrodzenie faktycznie wypłacone w 2005 r. – czyli za 11 miesięcy.
Koszty uzyskania przychodów wykazuje się w PIT-11 również za 11 miesięcy. Zgodnie bowiem z pkt 3 objaśnień do PIT-11 w kwocie kosztów (rubryka 35) wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek. Jeżeli więc nie było w grudniu wypłaty wynagrodzenia, nie było również poboru zaliczki i tym samym nie zostały uwzględnione koszty uzyskania przychodu.

Przykład
Pan Leopold N., który mieszka i pracuje w Warszawie, wynagrodzenie za grudzień 2005 r. w kwocie 1368,21 zł (2000 zł brutto) otrzymał dopiero 6 stycznia 2006 r. Jego pracodawca, przygotowując PIT-11 za 2005 r., powinien:
 w rubryce 34 wykazać przychód ze stosunku pracy w kwocie 22 000 zł (11 × 2000);
 w rubryce 35 wpisać koszty uzyskania przychodów w kwocie 1124,75 zł (11 × 102,25);
 w rubryce 36 ująć dochód w wysokości 20 875,25 zł (22 000 – 1124,75);
 w rubryce 37 wpisać pobraną zaliczkę na podatek w kwocie 1313,40 zł;
 w rubryce 75 wykazać składki na ubezpieczenia społeczne w kwocie 4116,20 zł;
 w rubryce 76 wpisać składki na ubezpieczenie zdrowotne w kwocie 1385,99 zł.
Jeżeli pracodawca nie wypłacił ani nie postawił do dyspozycji pracownika wynagrodzenia za grudzień 2005 w tym roku, a wypłatę zrealizował w 2006 r., nie powinien ujmować wartości tego wynagrodzenia w informacji o dochodach PIT-11 za 2005 r. Jeżeli jednak pracodawca taki błąd popełnił, pracownik nie powinien wpisywać niewypłaconego w 2005 r. wynagrodzenia w zeznaniu podatkowym za ten rok. Obowiązkiem podatnika jest bowiem rozliczenie się z faktycznie uzyskanych dochodów. Nie można przecież płacić podatku od nieuzyskanych dochodów. Warto jednocześnie poinformować o tym urząd skarbowy i być przygotowanym na udokumentowanie faktu wypłacenia wynagrodzenia za grudzień 2005 r. w styczniu 2006 r.
Oczywiście pracownik ma też prawo do złożenia korekty rocznego zeznania podatkowego, jeżeli sugerując się błędną informacją PIT-11, wpisał do zeznania wynagrodzenie faktycznie nieuzyskane w danym roku.

Przykład 2
Pracodawca pana Leopolda N., o którym była mowa w przykładzie 1, wpisał błędnie do informacji PIT-11 za 2005 r. wynagrodzenie i inne wartości za 12 miesięcy. Mimo że w otrzymanej informacji, w rubryce 34 widnieje kwota 24 000 zł, a w rubryce 35 wpisano kwotę 1227 zł, to w zeznaniu rocznym pan Leopold powinien wpisać wartości jak w przykładzie 1 (czyli za 11 miesięcy), oprócz kosztów uzyskania przychodów, które powinien wykazać w kwocie 1227 zł (za 12 miesięcy).
Nieuwzględnione w PIT-11 koszty grudniowe nie przepadają podatnikowi, który może je uwzględnić w zeznaniu rocznym. Jeśli bowiem pracownik pracował całe 12 miesięcy (i ma na to dowody, np. oświadczenie pracodawcy złożone na PIT-11), to ma prawo ująć w rozliczeniu rocznym koszty za cały ten okres. Mimo zryczałtowanego charakteru kosztów pracowniczych odpowiadają one co do zasady ponoszonym przez pracownika kosztom związanym ze świadczeniem pracy, choćby kosztom dojazdów do pracy. Koszty te są ponoszone, jeżeli pracownik świadczy pracę i bez względu na to, czy otrzymał za tę pracę wynagrodzenie.
Stanowisko takie podzielają organy podatkowe. Jako przykład można wskazać interpretację Urzędu Skarbowego w Przemyślu z 11 maja 2005 r. (sygn. US XV/415/18/05).
(...) Jeżeli zatem pracownik nie otrzymał przychodu, choćby był on należny, to nie ma podstaw do uwzględnienia w tym miesiącu pracowniczych kosztów uzyskania przychodu. Powyższe nie oznacza jednak, że pracownik nie będzie miał prawa do uwzględnienia kosztów za wszystkie miesiące, w których świadczył pracę. Koszty te za dany miesiąc będą mogły być jednak uwzględnione dopiero w zeznaniu rocznym.
Wynagrodzenie za grudzień 2005 r., wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w styczniu 2006 r.,
będzie stanowiło przychód roku 2006.

• art. 12, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 1, art. 32 ust. 2, 3, 3a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA