REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich formalności należy dokonać przy instalowaniu kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jakich formalności należy dokonać, kiedy konieczne jest zainstalowanie kasy fiskalnej? Szczególnie interesuje nas, jakie dokumenty i druki oraz w jakim terminie musimy złożyć w urzędzie skarbowym.
RADA
Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania należy złożyć pisemne oświadczenie o planowanej liczbie kas oraz adresie ich używania. Następnie należy dokonać fiskalizacji kas. Po fiskalizacji kas należy dokonać zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego oraz zawiadomić o miejscu instalacji kasy w terminie 7 dni. Pozwala to na otrzymanie numeru ewidencyjnego kasy od naczelnika urzędu skarbowego oraz na częściowe odliczenie poniesionych wydatków na zakup kas.

UZASADNIENIE
Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy, który zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, jest złożenie przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia w formie oświadczenia o planowanej liczbie kas, które będą ostatecznie zainstalowane, oraz miejscu (adresie) ich używania. Taki sam obowiązek istnieje w przypadku dobrowolnego rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od złożenia takiego oświadczenia zależy możliwość skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kas.
WAŻNE!
Przepisy nie określają precyzyjnie, w jakim konkretnie terminie oświadczenie ma być złożone. Istotne natomiast jest, aby nastąpiło to przed obowiązkowym terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.
Termin ten ma charakter materialnoprawny, co oznacza, że w razie jego uchybienia nie może zostać przywrócony. Przepisy nie określają wzoru oświadczenia, dlatego należy go sformułować samodzielnie, pamiętając o zachowaniu odpowiedniej formy i wymaganych informacjach. Może on przedstawiać się następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli firma zgłosiła większą ilość kas niż jedną, nie musi rozpoczynać ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu wszystkich zgłoszonych kas jednocześnie. Warunkiem jest zgłoszenie wszystkich kas we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ewidencjonowanie może być natomiast rozpoczęte w pierwszym miesiącu przez 1/5 wszystkich zgłoszonych kas (zaokrąglając do liczb całkowitych w górę). Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca należy wówczas rozpocząć ewidencję, stosując kolejne kasy w ilości nie mniejszej niż w pierwszym miesiącu.
Kolejny etap to ufiskalnienie kasy rejestrującej, przez którą rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z jej pamięcią fiskalną, zakończoną wydrukiem kasowego raportu dobowego. Dokonuje tego serwis wskazany przez producenta kasy lub importer kasy. Ufiskalnienie kasy następuje po wpisaniu do pamięci fiskalnej kasy jej numeru unikatowego.

REKLAMA

Autopromocja
WAŻNE!
Kolejnym obowiązkiem firmy jest zgłoszenie zainstalowania kasy urzędowi skarbowemu. Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 7 dni od daty fiskalizacji kasy.
Treść i forma zgłoszenia nie jest dowolna. Określa ją załącznik nr 3 do rozporządzenia z 4 lipca 2002 r. Druk zgłoszenia można otrzymać w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem Internetu ze stron Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl.
Celem złożenia zgłoszenia instalacji kasy jest otrzymanie numeru ewidencyjnego kasy z urzędu skarbowego, przypisanego tylko do tego urządzenia i nieulegającego zmianie w przypadku np. zmiany właściwości urzędu skarbowego. Zgłoszenie to nie jest tożsame z oświadczeniem o planowanej liczbie i miejscu zainstalowania kas rejestrujących. Muszą one być złożone niezależnie w dwu różnych terminach. Każdy z nich wywołuje różne skutki i służy innym celom. Uzyskany numer ewidencyjny kasy w wyniku złożonego zgłoszenia należy nanieść w sposób trwały na obudowę kasy. Niezależnie od złożonego zgłoszenia o instalacji kas przez firmę obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy w firmie spoczywa również na służbach serwisowych. Również one mają obowiązek złożenia takiej informacji nie póżniej niż w terminie 7 dni od dnia dokonania ufiskalnienia kasy.
Do innych obowiązków, związanych z zainstalowaniem kas, należy prowadzenie i przechowywanie książki kasy rejestrującej. Książka kasy to broszura obligatoryjnie dołączona do kasy przez producenta lub importera kasy (jej wzór określa zał. nr 1 do rozporządzenia). Wpisów do książki mogą dokonywać wyłącznie: producent (importer), sprzedawca, użytkownik kasy, serwisant, urząd skarbowy. Musi być ona przechowywana w miejscu, w którym zainstalowana jest kasa rejestrująca przez cały okres jej użytkowania. Należy ją udostępniać wyłącznie na żądanie właściwych organów oraz służby serwisowej. Ponadto każda używana kasa fiskalna powinna być poddawana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu co 12 miesięcy przez właściwy serwis.

• art. 111 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 6 ust. 1, § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242, poz. 2043
• § 5 ust. 1 pkt 6 i 10–13, § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT



 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA