REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich formalności należy dokonać przy instalowaniu kasy fiskalnej

REKLAMA

Jakich formalności należy dokonać, kiedy konieczne jest zainstalowanie kasy fiskalnej? Szczególnie interesuje nas, jakie dokumenty i druki oraz w jakim terminie musimy złożyć w urzędzie skarbowym.
RADA
Przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania należy złożyć pisemne oświadczenie o planowanej liczbie kas oraz adresie ich używania. Następnie należy dokonać fiskalizacji kas. Po fiskalizacji kas należy dokonać zgłoszenia tego faktu do urzędu skarbowego oraz zawiadomić o miejscu instalacji kasy w terminie 7 dni. Pozwala to na otrzymanie numeru ewidencyjnego kasy od naczelnika urzędu skarbowego oraz na częściowe odliczenie poniesionych wydatków na zakup kas.

UZASADNIENIE
Podstawowym obowiązkiem przedsiębiorcy, który zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, jest złożenie przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia w formie oświadczenia o planowanej liczbie kas, które będą ostatecznie zainstalowane, oraz miejscu (adresie) ich używania. Taki sam obowiązek istnieje w przypadku dobrowolnego rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Od złożenia takiego oświadczenia zależy możliwość skorzystania z ulgi z tytułu nabycia kas.
WAŻNE!
Przepisy nie określają precyzyjnie, w jakim konkretnie terminie oświadczenie ma być złożone. Istotne natomiast jest, aby nastąpiło to przed obowiązkowym terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.
Termin ten ma charakter materialnoprawny, co oznacza, że w razie jego uchybienia nie może zostać przywrócony. Przepisy nie określają wzoru oświadczenia, dlatego należy go sformułować samodzielnie, pamiętając o zachowaniu odpowiedniej formy i wymaganych informacjach. Może on przedstawiać się następująco:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli firma zgłosiła większą ilość kas niż jedną, nie musi rozpoczynać ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu wszystkich zgłoszonych kas jednocześnie. Warunkiem jest zgłoszenie wszystkich kas we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Ewidencjonowanie może być natomiast rozpoczęte w pierwszym miesiącu przez 1/5 wszystkich zgłoszonych kas (zaokrąglając do liczb całkowitych w górę). Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca należy wówczas rozpocząć ewidencję, stosując kolejne kasy w ilości nie mniejszej niż w pierwszym miesiącu.
Kolejny etap to ufiskalnienie kasy rejestrującej, przez którą rozumie się jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z jej pamięcią fiskalną, zakończoną wydrukiem kasowego raportu dobowego. Dokonuje tego serwis wskazany przez producenta kasy lub importer kasy. Ufiskalnienie kasy następuje po wpisaniu do pamięci fiskalnej kasy jej numeru unikatowego.

REKLAMA

Autopromocja
WAŻNE!
Kolejnym obowiązkiem firmy jest zgłoszenie zainstalowania kasy urzędowi skarbowemu. Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 7 dni od daty fiskalizacji kasy.
Treść i forma zgłoszenia nie jest dowolna. Określa ją załącznik nr 3 do rozporządzenia z 4 lipca 2002 r. Druk zgłoszenia można otrzymać w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem Internetu ze stron Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl.
Celem złożenia zgłoszenia instalacji kasy jest otrzymanie numeru ewidencyjnego kasy z urzędu skarbowego, przypisanego tylko do tego urządzenia i nieulegającego zmianie w przypadku np. zmiany właściwości urzędu skarbowego. Zgłoszenie to nie jest tożsame z oświadczeniem o planowanej liczbie i miejscu zainstalowania kas rejestrujących. Muszą one być złożone niezależnie w dwu różnych terminach. Każdy z nich wywołuje różne skutki i służy innym celom. Uzyskany numer ewidencyjny kasy w wyniku złożonego zgłoszenia należy nanieść w sposób trwały na obudowę kasy. Niezależnie od złożonego zgłoszenia o instalacji kas przez firmę obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o fiskalizacji kasy w firmie spoczywa również na służbach serwisowych. Również one mają obowiązek złożenia takiej informacji nie póżniej niż w terminie 7 dni od dnia dokonania ufiskalnienia kasy.
Do innych obowiązków, związanych z zainstalowaniem kas, należy prowadzenie i przechowywanie książki kasy rejestrującej. Książka kasy to broszura obligatoryjnie dołączona do kasy przez producenta lub importera kasy (jej wzór określa zał. nr 1 do rozporządzenia). Wpisów do książki mogą dokonywać wyłącznie: producent (importer), sprzedawca, użytkownik kasy, serwisant, urząd skarbowy. Musi być ona przechowywana w miejscu, w którym zainstalowana jest kasa rejestrująca przez cały okres jej użytkowania. Należy ją udostępniać wyłącznie na żądanie właściwych organów oraz służby serwisowej. Ponadto każda używana kasa fiskalna powinna być poddawana obowiązkowemu przeglądowi technicznemu co 12 miesięcy przez właściwy serwis.

• art. 111 ust. 1 i ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 6 ust. 1, § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 242, poz. 2043
• § 5 ust. 1 pkt 6 i 10–13, § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT



 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA