REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w sprawozdaniu finansowym nie w pełni przekazany odpis na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zobowiązanie na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z tytułu nie w pełni przekazanego odpisu za rok poprzedni?
RADA
Nieprzekazanie do końca roku obrotowego środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS powoduje jedynie wykazanie mniejszego salda środków pieniężnych w bilansie. Istotniejszą sprawą jest jednak w tym przypadku wyłączenie „niezapłaconej” kwoty odpisów na ZFŚS z kategorii kosztów uzyskania przychodu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Nieprzekazanie środków pieniężnych z rachunku bankowego na rachunek bankowy środków wyodrębnionych (ZFŚS) nie wpływa na kwotę odpisu odnoszonego w koszty podstawowej działalności. W związku z tym samego naliczenia odpisu powinni Państwo dokonać w pełnej wysokości, ewidencjonując:
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”.
Odpisanie w całości w koszty obligatoryjnych odpisów na ZFŚS nie oznacza, że w całości będą traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i od osób fizycznych wskazują (art. 16 ust. 1 pkt 9 updop i art. 23 ust. 1 pkt 7 updof), że kosztami uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w myśl przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu. Warunkiem niezbędnym, by uznać te odpisy za koszt uzyskania przychodu, jest zatem przekazanie środków na wyodrębniony rachunek bankowy.
Należy przy okazji zwrócić uwagę na odpowiedzialność pracodawcy za wykonywanie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Niewykonywanie przepisów ustawy albo podejmowanie działań niezgodnych z przepisami ustawy (a za takie należy uznać nieprzekazanie w określonych terminach środków pieniężnych na wydzielony rachunek bankowy ZFŚS) podlega karze grzywny (art. 12a ustawy o ZFŚS).
PRZYKŁAD
Jednostka zobowiązana do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dokonała w 2005 r. odpisu podstawowego w wysokości 96 000 zł, przy czym w maju 2005 r. przelano na wyodrębniony rachunek ZFŚS kwotę 72 000 zł (stanowiącą 75% rocznego odpisu). Do końca roku nie przelano pozostałej kwoty. Załóżmy, że w ciągu roku jednostka pokryła z ZFŚS koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych w wysokości 10 000 zł.
Ewidencja tych zdarzeń i wpływ na sprawozdanie finansowe 2005 r. będą następujące:
1. Obligatoryjny odpis na ZFŚS
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 96 000 zł,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
96 000 zł
oraz całoroczny odpis do rozliczenia w czasie
Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł.
2. Odpisy miesięczne w kwocie 8000 zł (96 000 zł : 12 miesięcy)
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł,
Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł.
3. Przekazanie w maju 2005 r. 75% odpisu podstawowego na wyodrębniony rachunek bankowy
Wn konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 72 000 zł,
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 72 000 zł.
4. Koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych
Wn konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
10 000 zł,
Ma konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 10 000 zł.
Jak wspomnieliśmy, cały roczny odpis księgowy znajdzie się w kosztach w rachunku zysków i strat w części B.VI „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” (kwota 96 000 zł), jednak kosztem uzyskania przychodu będzie kwota 72 000 zł.
W bilansie pozycja B.III.3 „Fundusze specjalne” wykaże kwotę 86 000 zł, a pozycja B.III.1.c. „Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne” kwotę 62 000 zł.

• art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Paweł Muż
ekonomista, wieloletni główny księgowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA