REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w sprawozdaniu finansowym nie w pełni przekazany odpis na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zobowiązanie na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z tytułu nie w pełni przekazanego odpisu za rok poprzedni?
RADA
Nieprzekazanie do końca roku obrotowego środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS powoduje jedynie wykazanie mniejszego salda środków pieniężnych w bilansie. Istotniejszą sprawą jest jednak w tym przypadku wyłączenie „niezapłaconej” kwoty odpisów na ZFŚS z kategorii kosztów uzyskania przychodu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Nieprzekazanie środków pieniężnych z rachunku bankowego na rachunek bankowy środków wyodrębnionych (ZFŚS) nie wpływa na kwotę odpisu odnoszonego w koszty podstawowej działalności. W związku z tym samego naliczenia odpisu powinni Państwo dokonać w pełnej wysokości, ewidencjonując:
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”.
Odpisanie w całości w koszty obligatoryjnych odpisów na ZFŚS nie oznacza, że w całości będą traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i od osób fizycznych wskazują (art. 16 ust. 1 pkt 9 updop i art. 23 ust. 1 pkt 7 updof), że kosztami uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w myśl przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu. Warunkiem niezbędnym, by uznać te odpisy za koszt uzyskania przychodu, jest zatem przekazanie środków na wyodrębniony rachunek bankowy.
Należy przy okazji zwrócić uwagę na odpowiedzialność pracodawcy za wykonywanie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Niewykonywanie przepisów ustawy albo podejmowanie działań niezgodnych z przepisami ustawy (a za takie należy uznać nieprzekazanie w określonych terminach środków pieniężnych na wydzielony rachunek bankowy ZFŚS) podlega karze grzywny (art. 12a ustawy o ZFŚS).
PRZYKŁAD
Jednostka zobowiązana do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dokonała w 2005 r. odpisu podstawowego w wysokości 96 000 zł, przy czym w maju 2005 r. przelano na wyodrębniony rachunek ZFŚS kwotę 72 000 zł (stanowiącą 75% rocznego odpisu). Do końca roku nie przelano pozostałej kwoty. Załóżmy, że w ciągu roku jednostka pokryła z ZFŚS koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych w wysokości 10 000 zł.
Ewidencja tych zdarzeń i wpływ na sprawozdanie finansowe 2005 r. będą następujące:
1. Obligatoryjny odpis na ZFŚS
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 96 000 zł,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
96 000 zł
oraz całoroczny odpis do rozliczenia w czasie
Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł.
2. Odpisy miesięczne w kwocie 8000 zł (96 000 zł : 12 miesięcy)
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł,
Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł.
3. Przekazanie w maju 2005 r. 75% odpisu podstawowego na wyodrębniony rachunek bankowy
Wn konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 72 000 zł,
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 72 000 zł.
4. Koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych
Wn konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
10 000 zł,
Ma konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 10 000 zł.
Jak wspomnieliśmy, cały roczny odpis księgowy znajdzie się w kosztach w rachunku zysków i strat w części B.VI „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” (kwota 96 000 zł), jednak kosztem uzyskania przychodu będzie kwota 72 000 zł.
W bilansie pozycja B.III.3 „Fundusze specjalne” wykaże kwotę 86 000 zł, a pozycja B.III.1.c. „Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne” kwotę 62 000 zł.

• art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Paweł Muż
ekonomista, wieloletni główny księgowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA