REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w sprawozdaniu finansowym nie w pełni przekazany odpis na ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak prawidłowo ująć w księgach rachunkowych zobowiązanie na rzecz zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z tytułu nie w pełni przekazanego odpisu za rok poprzedni?
RADA
Nieprzekazanie do końca roku obrotowego środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS powoduje jedynie wykazanie mniejszego salda środków pieniężnych w bilansie. Istotniejszą sprawą jest jednak w tym przypadku wyłączenie „niezapłaconej” kwoty odpisów na ZFŚS z kategorii kosztów uzyskania przychodu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Nieprzekazanie środków pieniężnych z rachunku bankowego na rachunek bankowy środków wyodrębnionych (ZFŚS) nie wpływa na kwotę odpisu odnoszonego w koszty podstawowej działalności. W związku z tym samego naliczenia odpisu powinni Państwo dokonać w pełnej wysokości, ewidencjonując:
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”.
Odpisanie w całości w koszty obligatoryjnych odpisów na ZFŚS nie oznacza, że w całości będą traktowane jako koszty uzyskania przychodu. Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i od osób fizycznych wskazują (art. 16 ust. 1 pkt 9 updop i art. 23 ust. 1 pkt 7 updof), że kosztami uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w myśl przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu. Warunkiem niezbędnym, by uznać te odpisy za koszt uzyskania przychodu, jest zatem przekazanie środków na wyodrębniony rachunek bankowy.
Należy przy okazji zwrócić uwagę na odpowiedzialność pracodawcy za wykonywanie przepisów ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Niewykonywanie przepisów ustawy albo podejmowanie działań niezgodnych z przepisami ustawy (a za takie należy uznać nieprzekazanie w określonych terminach środków pieniężnych na wydzielony rachunek bankowy ZFŚS) podlega karze grzywny (art. 12a ustawy o ZFŚS).
PRZYKŁAD
Jednostka zobowiązana do utworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dokonała w 2005 r. odpisu podstawowego w wysokości 96 000 zł, przy czym w maju 2005 r. przelano na wyodrębniony rachunek ZFŚS kwotę 72 000 zł (stanowiącą 75% rocznego odpisu). Do końca roku nie przelano pozostałej kwoty. Załóżmy, że w ciągu roku jednostka pokryła z ZFŚS koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych w wysokości 10 000 zł.
Ewidencja tych zdarzeń i wpływ na sprawozdanie finansowe 2005 r. będą następujące:
1. Obligatoryjny odpis na ZFŚS
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 96 000 zł,
Ma konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
96 000 zł
oraz całoroczny odpis do rozliczenia w czasie
Wn konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł,
Ma konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł.
2. Odpisy miesięczne w kwocie 8000 zł (96 000 zł : 12 miesięcy)
Wn konto 490 „Rozliczenie kosztów” 96 000 zł,
Ma konto 641 „Rozliczenia międzyokresowe czynne kosztów operacyjnych” 96 000 zł.
3. Przekazanie w maju 2005 r. 75% odpisu podstawowego na wyodrębniony rachunek bankowy
Wn konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 72 000 zł,
Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 72 000 zł.
4. Koszty zorganizowania imprez kulturalnych, turystycznych i sportowo-rekreacyjnych
Wn konto 850 „Fundusze specjalne – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych”
10 000 zł,
Ma konto 133 „Rachunki bankowe środków wyodrębnionych – ZFŚS” 10 000 zł.
Jak wspomnieliśmy, cały roczny odpis księgowy znajdzie się w kosztach w rachunku zysków i strat w części B.VI „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” (kwota 96 000 zł), jednak kosztem uzyskania przychodu będzie kwota 72 000 zł.
W bilansie pozycja B.III.3 „Fundusze specjalne” wykaże kwotę 86 000 zł, a pozycja B.III.1.c. „Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne” kwotę 62 000 zł.

• art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych – j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104

Paweł Muż
ekonomista, wieloletni główny księgowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wdrażamy KSeF, czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. W. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

REKLAMA