REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować wymianę monitora w zestawie komputerowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Monitor do obróbki grafiki, będący częścią zamortyzowanego zestawu komputerowego, uległ awarii. Zastąpiono go nowym o wartości netto 1500 zł. Czy zakupiony monitor potraktować jako oddzielny środek trwały? Jak zaksięgować wymianę monitora w tym zestawie komputerowym?
RADA
Monitor jest typowym urządzeniem peryferyjnym, które nie jest zdolne do pracy bez innych urządzeń (w tym przypadku – komputera). W związku z tym nie może być uznany za oddzielny środek trwały. Wymianę monitora w zestawie komputerowym należy potraktować jako remont środka trwałego, a poniesione w związku z tym wydatki zaliczyć do bieżących kosztów działalności.

UZASADNIENIE
Rozporządzenie w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) definiuje zespół komputerowy. Jest to zespół służący do przetwarzania informacji złożony z jednostki centralnej i podłączonych do niej fizycznie jednostek zewnętrznych.
Monitor wchodzący w skład zestawu komputerowego jest urządzeniem peryferyjnym i nie może samodzielnie funkcjonować jako osobno wydzielona jednostka – nie stanowi więc samodzielnego środka trwałego.
Wartość początkową zakupionego zestawu komputerowego stanowi łączna cena nabycia jego poszczególnych elementów. Do tej ceny zalicza się również cenę nabycia monitora będącego część peryferyjną zestawu.
W opisanym przypadku jeden z elementów tego środka trwałego uległ zniszczeniu i zastąpiono go nowym, o niskiej jednostkowej cenie nabycia. Jest to jedynie przywrócenie poprzedniego stanu środka trwałego, bez zwiększania jego wartości początkowej.
Należy więc tę sytuację potraktować jako remont, a poniesione w związku z tym wydatki zaliczyć jednorazowo do kosztów bieżącego okresu. Remont pozwala na utrzymanie środka trwałego we właściwym stanie technicznym, umożliwiającym jego dalszą eksploatację. Istotą remontu jest również to, że następuje on w toku eksploatacji środka trwałego i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia).
Również pod względem podatkowym wydatków na nowy monitor nie można zakwalifikować jako ulepszenia. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeśli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.
Kiedy mówimy o ulepszeniu
Zwiększenie wartości środka trwałego nastąpi w wyniku ulepszenia polegającego na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji. Ulepszenie powoduje, że wartość użytkowa przewyższa wartość posiadaną przy przyjęciu środka do używania. Większa wartość użytkowa ujawnia się jako dłuższy okres używania, większa zdolność wytwórcza, lepsza jakość produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego, zmniejszenie kosztów eksploatacji.
Jednostkowa cena nabycia tego monitora nie przekracza 3500 zł, a zatem wymiana nie może być uznana za ulepszenie środka trwałego. Wydatki te stanowią koszty podatkowe w momencie ich poniesienia.

Przykład
1. Faktura dokumentująca zakup monitora o wartości brutto 1830 zł:
Wn „Rozliczenie zakupu” 1830
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1830
2. Zaliczenie wartość netto monitora w koszty działalności – 1500 zł:
Wn „Zużycie materiałów i energii” 1500
Ma „Rozliczenie zakupu” 1500
3. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu – 330 zł:
Wn „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 330
Ma „Rozliczenie zakupu” 330
4. Zapłata za fakturę 1830 zł:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1830
Ma „Rachunek bankowy” 1830

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 28 ust. 2 i ust. 8, art. 31 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 138, poz. 1538

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA