REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować wymianę monitora w zestawie komputerowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Monitor do obróbki grafiki, będący częścią zamortyzowanego zestawu komputerowego, uległ awarii. Zastąpiono go nowym o wartości netto 1500 zł. Czy zakupiony monitor potraktować jako oddzielny środek trwały? Jak zaksięgować wymianę monitora w tym zestawie komputerowym?
RADA
Monitor jest typowym urządzeniem peryferyjnym, które nie jest zdolne do pracy bez innych urządzeń (w tym przypadku – komputera). W związku z tym nie może być uznany za oddzielny środek trwały. Wymianę monitora w zestawie komputerowym należy potraktować jako remont środka trwałego, a poniesione w związku z tym wydatki zaliczyć do bieżących kosztów działalności.

UZASADNIENIE
Rozporządzenie w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) definiuje zespół komputerowy. Jest to zespół służący do przetwarzania informacji złożony z jednostki centralnej i podłączonych do niej fizycznie jednostek zewnętrznych.
Monitor wchodzący w skład zestawu komputerowego jest urządzeniem peryferyjnym i nie może samodzielnie funkcjonować jako osobno wydzielona jednostka – nie stanowi więc samodzielnego środka trwałego.
Wartość początkową zakupionego zestawu komputerowego stanowi łączna cena nabycia jego poszczególnych elementów. Do tej ceny zalicza się również cenę nabycia monitora będącego część peryferyjną zestawu.
W opisanym przypadku jeden z elementów tego środka trwałego uległ zniszczeniu i zastąpiono go nowym, o niskiej jednostkowej cenie nabycia. Jest to jedynie przywrócenie poprzedniego stanu środka trwałego, bez zwiększania jego wartości początkowej.
Należy więc tę sytuację potraktować jako remont, a poniesione w związku z tym wydatki zaliczyć jednorazowo do kosztów bieżącego okresu. Remont pozwala na utrzymanie środka trwałego we właściwym stanie technicznym, umożliwiającym jego dalszą eksploatację. Istotą remontu jest również to, że następuje on w toku eksploatacji środka trwałego i jest wynikiem tej eksploatacji (zużycia).
Również pod względem podatkowym wydatków na nowy monitor nie można zakwalifikować jako ulepszenia. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeśli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.
Kiedy mówimy o ulepszeniu
Zwiększenie wartości środka trwałego nastąpi w wyniku ulepszenia polegającego na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji. Ulepszenie powoduje, że wartość użytkowa przewyższa wartość posiadaną przy przyjęciu środka do używania. Większa wartość użytkowa ujawnia się jako dłuższy okres używania, większa zdolność wytwórcza, lepsza jakość produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego, zmniejszenie kosztów eksploatacji.
Jednostkowa cena nabycia tego monitora nie przekracza 3500 zł, a zatem wymiana nie może być uznana za ulepszenie środka trwałego. Wydatki te stanowią koszty podatkowe w momencie ich poniesienia.

Przykład
1. Faktura dokumentująca zakup monitora o wartości brutto 1830 zł:
Wn „Rozliczenie zakupu” 1830
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1830
2. Zaliczenie wartość netto monitora w koszty działalności – 1500 zł:
Wn „Zużycie materiałów i energii” 1500
Ma „Rozliczenie zakupu” 1500
3. Ewidencja naliczonego VAT z faktury zakupu – 330 zł:
Wn „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 330
Ma „Rozliczenie zakupu” 330
4. Zapłata za fakturę 1830 zł:
Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1830
Ma „Rachunek bankowy” 1830

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


• art. 28 ust. 2 i ust. 8, art. 31 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 138, poz. 1538

Justyna Grywińska
księgowa z licencją MF, doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA