REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organy skarbowe muszą stosować się do orzeczeń sądów

REKLAMA

Czy organy podatkowe mają obowiązek stosowania wykładni przepisów podatkowych przyjętej w orzeczeniach NSA i WSA oraz weryfikowania ostatecznych decyzji podatkowych, w trybie wznowienia postępowania, zakończonego ostateczną decyzją podatkową lub stwierdzeniem ich nieważności - zgodnie z wykładnią przyjętą przez sąd?
Postępowanie podatkowe: Nie ma podstaw prawnych do weryfikacji ostatecznych decyzji podatkowych w trybie wznowienia postępowania lub stwierdzenia ich nieważności nawet wówczas, gdy ich rozstrzygnięcia różnią się od oceny prawnej wyrażonej przez sąd w orzeczeniach czy uchwałach.
Przed 1 stycznia 2004 r. obowiązywał przepis art. 30 ustawy z 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz.U. Nr 74, poz. 368 ze zm.), zgodnie z którym ocena prawna wyrażona w orzeczeniu sądu wiązała w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność były przedmiotem zaskarżenia. Podobnie, zgodnie z treścią art. 49 ust. 5 ww. ustawy, uchwała sądu wyjaśniająca wątpliwość prawną wiązała w danej sprawie.
Z kolei w obowiązującej po 1 stycznia 2004 r. ustawie z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) określono podobne zasady. Zgodnie z art. 171 tej ustawy prawomocny wyrok ma powagę rzeczy osądzonej tylko odnośnie do tego, co w związku ze skargą stanowiło przedmiot rozstrzygnięcia.
Nie ma zatem podstaw prawnych do weryfikacji ostatecznych decyzji podatkowych w trybie wznowienia postępowania lub stwierdzenia ich nieważności nawet wówczas, gdy ich rozstrzygnięcia różnią się od oceny prawnej wyrażonej przez sąd w orzeczeniach czy uchwałach.
Instytucja wznowienia postępowania zakończonego ostateczną decyzją dotyczy tylko takich przypadków, gdy postępowanie, w którym taka decyzja zapadła, było dotknięte jedną z kwalifikowanych wad wymienionych w art. 240 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Wyroki, postanowienia czy uchwały sądu wydane wobec określonego podatnika nie mieszczą się w przesłankach do wznowienia postępowania zakończonego ostateczną decyzją organu podatkowego wydaną dla innego podatnika.
Wyroki, postanowienia czy uchwały sądu wydane wobec określonego podatnika nie mieszczą się w przesłankach do wznowienia postępowania zakończonego ostateczną decyzją organu podatkowego wydaną dla innego podatnika.
Natomiast co do instytucji stwierdzenia nieważności ostatecznej decyzji, to dotyczy ona tylko takich przypadków, gdy sama decyzja została dotknięta jedną z kwalifikowanych wad prawnych wymienionych w art. 247 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa. Jeżeli zastosowane w decyzji ostatecznej postanowienia norm prawnych nie są na tyle jednoznaczne, aby nie budziły wątpliwości co do ich rzeczywistej treści w odniesieniu do konkretnej sytuacji faktycznej i prawnej podatnika, to nie można mówić o ich rażącym naruszeniu. Skoro zatem istnienie poważnych wątpliwości interpretacyjnych i rozbieżności w orzecznictwie, występujących zarówno w orzecznictwie administracyjnym (organów podatkowych), jak i w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, potwierdzają wydane przez ten sąd w określonych sprawach orzeczenia i uchwały, to brak jest przesłanek do wycofania z obrotu prawnego decyzji opartej na takich niejasnych i nieprecyzyjnych przepisach. Przepisu, którego treść nie jest oczywista, nie można bowiem rażąco naruszyć.
Autorytet sądu nie może być traktowany jak swoista klauzula generalna umożliwiająca organowi podatkowemu odstąpienie od już zastosowanego – w ostatecznej decyzji podatkowej – własnego rozumienia materialnoprawnej normy prawa podatkowego i w konsekwencji zweryfikowanie w ten sposób zakresu określonych decyzją ostateczną praw i obowiązków podatkowych.
Patrycja Nowak
Podstawy prawne
• ustawa z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA