REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą do dokonania korekty

REKLAMA

Czy postępujemy prawidłowo, nie korygując wartości stanowiącej podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wynikającą z faktury pierwotnej, o stwierdzone braki ilościowe, w przypadku nieposiadania faktury korygującej?

RADA
Gdy kontrahent nie zwrócił Wam kwoty nienależnej, to nie ma podstawy do dokonania korekty. Gdy kwota taka została zwrócona, mimo braku faktury korygującej można dokonać korekty.

UZASADNIENIE
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, co stanowi obrót w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż jest on ustalany odmiennie niż w przypadku sprzedaży krajowej. Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, którą nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie w art. 31 ust. 2 ustawy wskazano, co należy wliczyć do podstawy opodatkowania. Są to:
• podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku; zapis ten należy rozumieć w taki sposób, że do podstawy opodatkowania wliczamy VAT zapłacony za granicą (nawet w przypadku gdyby został naliczony nienależnie), akcyzę, nie wliczamy natomiast polskiego VAT, który jest należny w kraju,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Jednocześnie określono, co może taki obrót zmniejszyć. Jest tak samo, jak w przypadku sprzedaży krajowej. I tak, obrót należy zmniejszyć o:
• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
• wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.
Nie podają Państwo, czy w przypadku stwierdzonych braków w ilości towarów sprzedawca zwraca wam kwoty nienależnie zapłacone. Jeżeli tak, to niezależnie od tego, czy sprzedawca wystawił fakturę, czy też nie, możecie obniżyć obrót o otrzymane od sprzedawcy kwoty. Ponieważ art. 29 ust. 4 ustawy został skonstruowany w ten sposób, że w dwóch pierwszych przypadkach obrót jest obniżany niezależnie od tego, czy faktura korygująca została wystawiona, czy też nie. Jednak organy podatkowe wymagają, aby faktura korygująca była wystawiona, a w przypadku sprzedaży krajowej było również potwierdzenie jej odbioru.
Jednak w rozpatrywanym przypadku brak faktury korygującej od kontrahenta nie ma znaczenia. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą do dokonania rozliczenia jest faktura wewnętrzna. Brak faktury od zagranicznego kontrahenta nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT. Dlatego również wtedy, gdy polski podatnik nie posiada faktury korygującej, ale w inny sposób udokumentowane udzielenie rabatów, zwrot towarów lub otrzymanie kwot nienależnych, może obniżyć obrót. Wówczas podatnik powinien sam wystawić fakturę wewnętrzną korygującą. Ponieważ nie jest wymagane posiadanie potwierdzenia jej odbioru, fakturę taką rozlicza się w miesiącu jej wystawienia.
Pojawiają się również opinie, że aby zachować spójność między deklaracją VAT i informacją podsumowującą, fakturę wewnętrzną korygującą rozlicza się w miesiącu, w którym rozliczono transakcję pierwotną. Jednak taki sposób dokonywania rozliczeń, choć niepozbawiony racjonalności, nie wynika z przepisów prawa. Taki sposób postępowania potwierdza również definicja podstawy opodatkowania, że jest to kwota, którą należało zapłacić. Ponieważ dostawca zwrócił część należności, to kwota, jaką nabywca był zobowiązany zapłacić, zmniejszyła się.

Przykład
Spółka zakupiła towary w marcu. W tym miesiącu rozliczyła wewnątrzwspólnotowe nabycie. Z powodu braku kilku sztuk towarów w lipcu otrzymała zwrot części nienależnie zapłaconej kwoty należności. W lipcu wystawiła fakturę korygującą i w tym miesiącu powinna rozliczyć ją w deklaracji za lipiec. Natomiast powinna dokonać korekty informacji podsumowującej za I kwartał.

Jeżeli, mimo stwierdzonych braków w ilości towarów, kontrahent nie zwrócił części należności i nie wystawił faktury korygującej, nie ma podstaw do skorygowania obrotu.
Możemy spotkać się ze stanowiskiem, że tylko faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą dokonania korekty. W piśmie z 27 marca 2006 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1471/NTR2/443-658a/05/MŻ, czytamy: „Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy stwierdzić, iż w momencie stwierdzenia braków ilościowych towarów w danej dostawie, w przypadku gdy Strona nie posiada faktury korygującej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego potwierdzającej uznanie reklamacji, postępuje prawidłowo, nie korygując kwoty wynikającej z faktury pierwotnej (tj. kwoty, którą jest obowiązana zapłacić) stanowiącej podstawę opodatkowania, wykazując ją w całości w deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów”.
Należy pamiętać, że podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Dlatego gdy będzie podstawa do dokonania korekty podatku należnego, należy skorygować naliczony. Natomiast gdy nie będzie podstawy do dokonania korekty, nie korygujemy również podatku naliczonego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą do odliczenia podatku naliczonego nie jest posiadanie towaru.

• art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA