REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą do dokonania korekty

REKLAMA

Czy postępujemy prawidłowo, nie korygując wartości stanowiącej podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia, wynikającą z faktury pierwotnej, o stwierdzone braki ilościowe, w przypadku nieposiadania faktury korygującej?

RADA
Gdy kontrahent nie zwrócił Wam kwoty nienależnej, to nie ma podstawy do dokonania korekty. Gdy kwota taka została zwrócona, mimo braku faktury korygującej można dokonać korekty.

UZASADNIENIE
Na początku należy odpowiedzieć na pytanie, co stanowi obrót w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż jest on ustalany odmiennie niż w przypadku sprzedaży krajowej. Podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, którą nabywający jest obowiązany zapłacić. Jednocześnie w art. 31 ust. 2 ustawy wskazano, co należy wliczyć do podstawy opodatkowania. Są to:
• podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku; zapis ten należy rozumieć w taki sposób, że do podstawy opodatkowania wliczamy VAT zapłacony za granicą (nawet w przypadku gdyby został naliczony nienależnie), akcyzę, nie wliczamy natomiast polskiego VAT, który jest należny w kraju,
• wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Jednocześnie określono, co może taki obrót zmniejszyć. Jest tak samo, jak w przypadku sprzedaży krajowej. I tak, obrót należy zmniejszyć o:
• kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont),
• wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze,
• kwoty wynikające z dokonanych korekt faktur.
Nie podają Państwo, czy w przypadku stwierdzonych braków w ilości towarów sprzedawca zwraca wam kwoty nienależnie zapłacone. Jeżeli tak, to niezależnie od tego, czy sprzedawca wystawił fakturę, czy też nie, możecie obniżyć obrót o otrzymane od sprzedawcy kwoty. Ponieważ art. 29 ust. 4 ustawy został skonstruowany w ten sposób, że w dwóch pierwszych przypadkach obrót jest obniżany niezależnie od tego, czy faktura korygująca została wystawiona, czy też nie. Jednak organy podatkowe wymagają, aby faktura korygująca była wystawiona, a w przypadku sprzedaży krajowej było również potwierdzenie jej odbioru.
Jednak w rozpatrywanym przypadku brak faktury korygującej od kontrahenta nie ma znaczenia. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą do dokonania rozliczenia jest faktura wewnętrzna. Brak faktury od zagranicznego kontrahenta nie zwalnia z obowiązku rozliczenia VAT. Dlatego również wtedy, gdy polski podatnik nie posiada faktury korygującej, ale w inny sposób udokumentowane udzielenie rabatów, zwrot towarów lub otrzymanie kwot nienależnych, może obniżyć obrót. Wówczas podatnik powinien sam wystawić fakturę wewnętrzną korygującą. Ponieważ nie jest wymagane posiadanie potwierdzenia jej odbioru, fakturę taką rozlicza się w miesiącu jej wystawienia.
Pojawiają się również opinie, że aby zachować spójność między deklaracją VAT i informacją podsumowującą, fakturę wewnętrzną korygującą rozlicza się w miesiącu, w którym rozliczono transakcję pierwotną. Jednak taki sposób dokonywania rozliczeń, choć niepozbawiony racjonalności, nie wynika z przepisów prawa. Taki sposób postępowania potwierdza również definicja podstawy opodatkowania, że jest to kwota, którą należało zapłacić. Ponieważ dostawca zwrócił część należności, to kwota, jaką nabywca był zobowiązany zapłacić, zmniejszyła się.

Przykład
Spółka zakupiła towary w marcu. W tym miesiącu rozliczyła wewnątrzwspólnotowe nabycie. Z powodu braku kilku sztuk towarów w lipcu otrzymała zwrot części nienależnie zapłaconej kwoty należności. W lipcu wystawiła fakturę korygującą i w tym miesiącu powinna rozliczyć ją w deklaracji za lipiec. Natomiast powinna dokonać korekty informacji podsumowującej za I kwartał.

Jeżeli, mimo stwierdzonych braków w ilości towarów, kontrahent nie zwrócił części należności i nie wystawił faktury korygującej, nie ma podstaw do skorygowania obrotu.
Możemy spotkać się ze stanowiskiem, że tylko faktura korygująca od kontrahenta jest podstawą dokonania korekty. W piśmie z 27 marca 2006 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1471/NTR2/443-658a/05/MŻ, czytamy: „Biorąc pod uwagę ww. przepisy, należy stwierdzić, iż w momencie stwierdzenia braków ilościowych towarów w danej dostawie, w przypadku gdy Strona nie posiada faktury korygującej wystawionej przez kontrahenta zagranicznego potwierdzającej uznanie reklamacji, postępuje prawidłowo, nie korygując kwoty wynikającej z faktury pierwotnej (tj. kwoty, którą jest obowiązana zapłacić) stanowiącej podstawę opodatkowania, wykazując ją w całości w deklaracji dla podatku od towarów i usług składanej za dany okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów”.
Należy pamiętać, że podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym. Dlatego gdy będzie podstawa do dokonania korekty podatku należnego, należy skorygować naliczony. Natomiast gdy nie będzie podstawy do dokonania korekty, nie korygujemy również podatku naliczonego. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia podstawą do odliczenia podatku naliczonego nie jest posiadanie towaru.

• art. 29 ust. 4, art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Agnieszka Jasiorowska
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA