REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie po połączeniu się spółek kapitałowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ciągu roku podatkowego spółka z o.o. przejęła inną spółkę kapitałową. Czy mimo to może w dalszym ciągu korzystać z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to czy podstawa naliczania wysokości tych zaliczek ulegnie zmianie?
Spółka rozważa też możliwość połączenia się w przyszłości z inną spółką, ale przez utworzenie nowego podmiotu. Czy również w takim przypadku będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie?

RADA
Po przejęciu innej spółki kapitałowej spółka z o.o. będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie. Podstawa naliczania wysokości uproszczonych zaliczek nie ulegnie zmianie. W przypadku łączenia się spółek przez utworzenie nowego podmiotu (fuzja) ten nowy podmiot nie będzie miał prawa opłacania zaliczek uproszczonych w roku połączenia.

UZASADNIENIE
Zasady korzystania z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zostały określone w art. 25 ust. 6–9 updop.
Przepisy te dają podatnikom możliwość płacenia w danym roku podatkowym miesięcznych zaliczek w uproszczonej formie, tj. w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym w roku poprzednim. Jeżeli w zeznaniu z poprzedniego roku podatkowego nie wykazano podatku należnego, podstawą obliczenia zaliczek uproszczonych może być podatek należny wykazany w zeznaniu sprzed 2 lat. Jeśli jednak również w zeznaniu sprzed 2 lat nie wykazano podatku należnego, nie jest możliwe opłacanie zaliczek w uproszczonej formie.
Podatnik jest obowiązany stosować tę formę opłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Płacąc zaliczki uproszczone, nie musi składać deklaracji miesięcznych.
Wspomniane przepisy nie przewidują utraty prawa do opłacania zaliczek w uproszczonej formie ani konieczności zmiany podstawy naliczania wysokości zaliczki w związku z przejęciem innej spółki kapitałowej.
Skoro więc spółka przejmująca nie utraciła podmiotowości prawnej, to może kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w sposób uproszczony.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Prawo do opłacania zaliczek w formie uproszczonej mają ci podatnicy, którzy wykazali dochód będący podstawą ich obliczenia w zeznaniu złożonym w roku poprzednim lub 2 lata wcześniej. Zaliczka stanowi 1/12 podatku wykazanego w zeznaniu. Nie składa się deklaracji miesięcznych. Przejęcie innej spółki kapitałowej nie pozbawia prawa do zaliczek uproszczonych ani nie powoduje korekty podstawy ich obliczania.

Kodeks spółek handlowych reguluje 2 sposoby połączenia spółek: przez przejęcie (inkorporacja) i przez zawiązanie nowej spółki (fuzja). Tylko w przypadku inkorporacji możliwe jest kontynuowanie opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Fuzja spółek polega na utworzeniu nowej spółki kapitałowej po uprzednim wykreśleniu łączonych spółek z rejestru i po zamknięciu ich ksiąg rachunkowych. Utrata podmiotowości prawnej spółek łączonych w drodze fuzji skutkuje utratą prawa do kontynuowania uproszczonej formy opłacania zaliczek w roku połączenia. Nowy podmiot utworzony w drodze fuzji nie będzie bowiem mógł ustalić podstawy obliczenia uproszczonych zaliczek. Nie składał przecież dotąd żadnego zeznania podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Fuzja powoduje utratę podmiotowości prawnej spółek łączonych. Skutkiem jest utrata prawa do kontynuacji opłacania zaliczek w formie uproszczonej w roku połączenia.

Spółka utworzona w drodze fuzji będzie mogła skorzystać z możliwości opłacania zaliczek w uproszczonej formie dopiero w kolejnym roku podatkowym. Jako podstawę ich obliczenia może wziąć podatek należny wynikający z pierwszego złożonego zeznania. To pierwsze złożone zeznanie dotyczy z reguły roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy. W takiej sytuacji trzeba obliczyć, ile podatku należnego przypadło średnio na każdy miesiąc tego poprzedniego roku podatkowego. Tak obliczona wartość będzie stanowić kwotę uproszczonej zaliczki w nowym roku podatkowym.

• art. 25 ust. 6–9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 492 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 90, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Tomasz Mikołajczyk
ekspert w zakresie
podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA