REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie po połączeniu się spółek kapitałowych

REKLAMA

W ciągu roku podatkowego spółka z o.o. przejęła inną spółkę kapitałową. Czy mimo to może w dalszym ciągu korzystać z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to czy podstawa naliczania wysokości tych zaliczek ulegnie zmianie?
Spółka rozważa też możliwość połączenia się w przyszłości z inną spółką, ale przez utworzenie nowego podmiotu. Czy również w takim przypadku będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie?

RADA
Po przejęciu innej spółki kapitałowej spółka z o.o. będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie. Podstawa naliczania wysokości uproszczonych zaliczek nie ulegnie zmianie. W przypadku łączenia się spółek przez utworzenie nowego podmiotu (fuzja) ten nowy podmiot nie będzie miał prawa opłacania zaliczek uproszczonych w roku połączenia.

UZASADNIENIE
Zasady korzystania z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zostały określone w art. 25 ust. 6–9 updop.
Przepisy te dają podatnikom możliwość płacenia w danym roku podatkowym miesięcznych zaliczek w uproszczonej formie, tj. w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym w roku poprzednim. Jeżeli w zeznaniu z poprzedniego roku podatkowego nie wykazano podatku należnego, podstawą obliczenia zaliczek uproszczonych może być podatek należny wykazany w zeznaniu sprzed 2 lat. Jeśli jednak również w zeznaniu sprzed 2 lat nie wykazano podatku należnego, nie jest możliwe opłacanie zaliczek w uproszczonej formie.
Podatnik jest obowiązany stosować tę formę opłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Płacąc zaliczki uproszczone, nie musi składać deklaracji miesięcznych.
Wspomniane przepisy nie przewidują utraty prawa do opłacania zaliczek w uproszczonej formie ani konieczności zmiany podstawy naliczania wysokości zaliczki w związku z przejęciem innej spółki kapitałowej.
Skoro więc spółka przejmująca nie utraciła podmiotowości prawnej, to może kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w sposób uproszczony.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Prawo do opłacania zaliczek w formie uproszczonej mają ci podatnicy, którzy wykazali dochód będący podstawą ich obliczenia w zeznaniu złożonym w roku poprzednim lub 2 lata wcześniej. Zaliczka stanowi 1/12 podatku wykazanego w zeznaniu. Nie składa się deklaracji miesięcznych. Przejęcie innej spółki kapitałowej nie pozbawia prawa do zaliczek uproszczonych ani nie powoduje korekty podstawy ich obliczania.

Kodeks spółek handlowych reguluje 2 sposoby połączenia spółek: przez przejęcie (inkorporacja) i przez zawiązanie nowej spółki (fuzja). Tylko w przypadku inkorporacji możliwe jest kontynuowanie opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Fuzja spółek polega na utworzeniu nowej spółki kapitałowej po uprzednim wykreśleniu łączonych spółek z rejestru i po zamknięciu ich ksiąg rachunkowych. Utrata podmiotowości prawnej spółek łączonych w drodze fuzji skutkuje utratą prawa do kontynuowania uproszczonej formy opłacania zaliczek w roku połączenia. Nowy podmiot utworzony w drodze fuzji nie będzie bowiem mógł ustalić podstawy obliczenia uproszczonych zaliczek. Nie składał przecież dotąd żadnego zeznania podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Fuzja powoduje utratę podmiotowości prawnej spółek łączonych. Skutkiem jest utrata prawa do kontynuacji opłacania zaliczek w formie uproszczonej w roku połączenia.

Spółka utworzona w drodze fuzji będzie mogła skorzystać z możliwości opłacania zaliczek w uproszczonej formie dopiero w kolejnym roku podatkowym. Jako podstawę ich obliczenia może wziąć podatek należny wynikający z pierwszego złożonego zeznania. To pierwsze złożone zeznanie dotyczy z reguły roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy. W takiej sytuacji trzeba obliczyć, ile podatku należnego przypadło średnio na każdy miesiąc tego poprzedniego roku podatkowego. Tak obliczona wartość będzie stanowić kwotę uproszczonej zaliczki w nowym roku podatkowym.

• art. 25 ust. 6–9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 492 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 90, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Tomasz Mikołajczyk
ekspert w zakresie
podatków dochodowych
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA