REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie po połączeniu się spółek kapitałowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ciągu roku podatkowego spółka z o.o. przejęła inną spółkę kapitałową. Czy mimo to może w dalszym ciągu korzystać z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych? Jeżeli tak, to czy podstawa naliczania wysokości tych zaliczek ulegnie zmianie?
Spółka rozważa też możliwość połączenia się w przyszłości z inną spółką, ale przez utworzenie nowego podmiotu. Czy również w takim przypadku będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek w uproszczonej formie?

RADA
Po przejęciu innej spółki kapitałowej spółka z o.o. będzie mogła kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w uproszczonej formie. Podstawa naliczania wysokości uproszczonych zaliczek nie ulegnie zmianie. W przypadku łączenia się spółek przez utworzenie nowego podmiotu (fuzja) ten nowy podmiot nie będzie miał prawa opłacania zaliczek uproszczonych w roku połączenia.

UZASADNIENIE
Zasady korzystania z uproszczonej formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zostały określone w art. 25 ust. 6–9 updop.
Przepisy te dają podatnikom możliwość płacenia w danym roku podatkowym miesięcznych zaliczek w uproszczonej formie, tj. w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu rocznym złożonym w roku poprzednim. Jeżeli w zeznaniu z poprzedniego roku podatkowego nie wykazano podatku należnego, podstawą obliczenia zaliczek uproszczonych może być podatek należny wykazany w zeznaniu sprzed 2 lat. Jeśli jednak również w zeznaniu sprzed 2 lat nie wykazano podatku należnego, nie jest możliwe opłacanie zaliczek w uproszczonej formie.
Podatnik jest obowiązany stosować tę formę opłacania zaliczek w całym roku podatkowym. Płacąc zaliczki uproszczone, nie musi składać deklaracji miesięcznych.
Wspomniane przepisy nie przewidują utraty prawa do opłacania zaliczek w uproszczonej formie ani konieczności zmiany podstawy naliczania wysokości zaliczki w związku z przejęciem innej spółki kapitałowej.
Skoro więc spółka przejmująca nie utraciła podmiotowości prawnej, to może kontynuować opłacanie zaliczek na podatek dochodowy w sposób uproszczony.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Prawo do opłacania zaliczek w formie uproszczonej mają ci podatnicy, którzy wykazali dochód będący podstawą ich obliczenia w zeznaniu złożonym w roku poprzednim lub 2 lata wcześniej. Zaliczka stanowi 1/12 podatku wykazanego w zeznaniu. Nie składa się deklaracji miesięcznych. Przejęcie innej spółki kapitałowej nie pozbawia prawa do zaliczek uproszczonych ani nie powoduje korekty podstawy ich obliczania.

Kodeks spółek handlowych reguluje 2 sposoby połączenia spółek: przez przejęcie (inkorporacja) i przez zawiązanie nowej spółki (fuzja). Tylko w przypadku inkorporacji możliwe jest kontynuowanie opłacania uproszczonych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Fuzja spółek polega na utworzeniu nowej spółki kapitałowej po uprzednim wykreśleniu łączonych spółek z rejestru i po zamknięciu ich ksiąg rachunkowych. Utrata podmiotowości prawnej spółek łączonych w drodze fuzji skutkuje utratą prawa do kontynuowania uproszczonej formy opłacania zaliczek w roku połączenia. Nowy podmiot utworzony w drodze fuzji nie będzie bowiem mógł ustalić podstawy obliczenia uproszczonych zaliczek. Nie składał przecież dotąd żadnego zeznania podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Fuzja powoduje utratę podmiotowości prawnej spółek łączonych. Skutkiem jest utrata prawa do kontynuacji opłacania zaliczek w formie uproszczonej w roku połączenia.

Spółka utworzona w drodze fuzji będzie mogła skorzystać z możliwości opłacania zaliczek w uproszczonej formie dopiero w kolejnym roku podatkowym. Jako podstawę ich obliczenia może wziąć podatek należny wynikający z pierwszego złożonego zeznania. To pierwsze złożone zeznanie dotyczy z reguły roku podatkowego, który trwał krócej lub dłużej niż 12 kolejnych miesięcy. W takiej sytuacji trzeba obliczyć, ile podatku należnego przypadło średnio na każdy miesiąc tego poprzedniego roku podatkowego. Tak obliczona wartość będzie stanowić kwotę uproszczonej zaliczki w nowym roku podatkowym.

• art. 25 ust. 6–9 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 492 § 1 ustawy z 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych – Dz.U. Nr 90, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

Tomasz Mikołajczyk
ekspert w zakresie
podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA