REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup wizytówek firmy jest kosztem reprezentacji i reklamy limitowanej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zakup wizytówek firmy należy potraktować jako koszty reprezentacji i reklamy limitowanej? Czy trzeba odprowadzić VAT z tytułu przekazania wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym?

RADA

Nie. Wydatki na zakup wizytówek firmowych mających charakter informacyjny stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Jako wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy powinny zostać zaliczone do kosztów w momencie ich poniesienia. Należy uznać, że nieodpłatne przekazanie wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym jest przekazaniem na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Wydatek na zakup firmowych wizytówek jest jednym z pierwszych, jakie ponosi przedsiębiorca rozpoczynający działalność. Wydatki takie ponoszone są wielokrotnie także później, już w trakcie prowadzenia działalności, zwłaszcza w przypadku zmiany danych firmy (nazwy, siedziby itp.). Dlatego istotna jest prawidłowa kwalifikacja takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu oraz rozliczenie VAT.

Zakup wizytówek jako koszt

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Przyjmuje się zatem, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Na konieczność dokonywania indywidualnej oceny każdego przypadku zwrócił uwagę NSA w wyroku z 29 października 1997 r., sygn. akt III SA 797/96. Sąd uznał, że:

(...) przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy przypadek, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalnością działania dla osiągnięcia przychodu.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Należą do nich koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Za taki rodzaj wydatków są uznawane m.in. wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przez podatników przychodami, ale niewątpliwie związane są one z ich funkcjonowaniem jako przedsiębiorców.
Jednak nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takim są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają 0,25% przychodów.

W przepisach ustaw podatkowych nie ma definicji pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Ministerstwo Finansów w piśmie z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95, uznało, że w takiej sytuacji należy przyjąć ich wykładnię językową. Zgodnie z nią:

(...) za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”

(Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981).

Zatem reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, zaprezentowanie się z jak najlepszej strony. Tymczasem wręczanie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy.

Wizytówki zwykle zawierają jedynie informacje o firmie. Oprócz znaku firmowego (logo) są to przede wszystkim informacje dotyczące jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu kontaktowego itp. Mają więc one charakter typowo informacyjny. Dlatego należy uznać, że zakup takich wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą.

Nawet gdyby przyjąć, że w konkretnym przypadku wizytówka ze względu na obecność elementów wartościujących spełnia kryteria uznania jej za reklamę, to i tak wydatki na ten cel stanowiłyby w całości koszt uzyskania przychodów. Byłaby to bowiem reklama nielimitowana ze względu na to, że wręcza się je praktycznie każdemu. Krąg potencjalnych adresatów w tym przypadku jest nieograniczony.

Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem firmy. A zatem powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na zakup wizytówek firmowych są w całości kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia.

Nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług obecnie nie podlegają opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem sytuacji określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wręczenie wizytówki kontrahentowi czy indywidualnemu odbiorcy niewątpliwie ma charakter nieodpłatny i następuje w związku z prowadzeniem firmy. Dlatego czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Potwierdzają to również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 10 stycznia 2006 r., nr US 1439/ZV/P/Pr/4/2006).

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354
• art. 7 ust. 2 i ust. 3, art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA