REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakup wizytówek firmy jest kosztem reprezentacji i reklamy limitowanej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy zakup wizytówek firmy należy potraktować jako koszty reprezentacji i reklamy limitowanej? Czy trzeba odprowadzić VAT z tytułu przekazania wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym?

RADA

Nie. Wydatki na zakup wizytówek firmowych mających charakter informacyjny stanowią w całości koszt uzyskania przychodu. Jako wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem firmy powinny zostać zaliczone do kosztów w momencie ich poniesienia. Należy uznać, że nieodpłatne przekazanie wizytówek kontrahentom i odbiorcom indywidualnym jest przekazaniem na cele związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W związku z tym nie podlega opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Wydatek na zakup firmowych wizytówek jest jednym z pierwszych, jakie ponosi przedsiębiorca rozpoczynający działalność. Wydatki takie ponoszone są wielokrotnie także później, już w trakcie prowadzenia działalności, zwłaszcza w przypadku zmiany danych firmy (nazwy, siedziby itp.). Dlatego istotna jest prawidłowa kwalifikacja takiego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu oraz rozliczenie VAT.

Zakup wizytówek jako koszt

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, które przesądzają o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Przyjmuje się zatem, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Na konieczność dokonywania indywidualnej oceny każdego przypadku zwrócił uwagę NSA w wyroku z 29 października 1997 r., sygn. akt III SA 797/96. Sąd uznał, że:

(...) przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodu każdy przypadek, poza wyraźnie wskazanymi w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego związku z przychodami i racjonalnością działania dla osiągnięcia przychodu.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Należą do nich koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy.

Za taki rodzaj wydatków są uznawane m.in. wydatki poniesione przez podatników na cele reklamy i reprezentacji. Są to bowiem wydatki, których wprawdzie nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przez podatników przychodami, ale niewątpliwie związane są one z ich funkcjonowaniem jako przedsiębiorców.
Jednak nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takim są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają 0,25% przychodów.

W przepisach ustaw podatkowych nie ma definicji pojęć „reklama” i „reprezentacja”. Ministerstwo Finansów w piśmie z 17 lipca 1995 r., nr PO 4 AK-722-702/95, uznało, że w takiej sytuacji należy przyjąć ich wykładnię językową. Zgodnie z nią:

(...) za reklamę uważa się „rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś”, pojęcie „reprezentacja” oznacza zaś „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną”

(Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981).

Zatem reprezentacja to chęć stworzenia jak najlepszego wizerunku firmy, wystawienie na pokaz, zaprezentowanie się z jak najlepszej strony. Tymczasem wręczanie kontrahentom czy potencjalnym kontrahentom firmy wizytówek nie jest związane z okazałością i wytwornością firmy mającą na celu wywołanie dobrego wrażenia na kontrahentach czy podniesienie prestiżu firmy.

Wizytówki zwykle zawierają jedynie informacje o firmie. Oprócz znaku firmowego (logo) są to przede wszystkim informacje dotyczące jej siedziby, osoby z tą firmą utożsamianej, numeru telefonu kontaktowego itp. Mają więc one charakter typowo informacyjny. Dlatego należy uznać, że zakup takich wizytówek nie jest związany z reprezentacją czy reklamą.

Nawet gdyby przyjąć, że w konkretnym przypadku wizytówka ze względu na obecność elementów wartościujących spełnia kryteria uznania jej za reklamę, to i tak wydatki na ten cel stanowiłyby w całości koszt uzyskania przychodów. Byłaby to bowiem reklama nielimitowana ze względu na to, że wręcza się je praktycznie każdemu. Krąg potencjalnych adresatów w tym przypadku jest nieograniczony.

Wydatek poniesiony na zakup wizytówek jest więc wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem firmy. A zatem powinien być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w momencie jego poniesienia.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wydatki na zakup wizytówek firmowych są w całości kosztem uzyskania przychodu w momencie poniesienia.

Nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług obecnie nie podlegają opodatkowaniu VAT, z wyłączeniem sytuacji określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wręczenie wizytówki kontrahentowi czy indywidualnemu odbiorcy niewątpliwie ma charakter nieodpłatny i następuje w związku z prowadzeniem firmy. Dlatego czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Potwierdzają to również organy podatkowe (np. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 10 stycznia 2006 r., nr US 1439/ZV/P/Pr/4/2006).

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 183, poz. 1354
• art. 7 ust. 2 i ust. 3, art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

Najniższa krajowa 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

REKLAMA

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

REKLAMA