REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy darowizna pieniężna na rzecz szpitala jest kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Przekazaliśmy darowiznę w formie świadczenia pieniężnego na rzecz szpitala. Czy taka darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu naszej spółki?

RADA

Nie. Dokonana darowizna nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów spółki. Została z nich wyłączona na mocy art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeśli zostaną spełnione warunki określone w tej ustawie, to będzie możliwe jej odliczenie od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Nieodpłatność darowizny oznacza, że darczyńca nie otrzymuje żadnych rekompensat ani wzajemnych świadczeń.

Z pytania wynika, że spółka przekazała na rzecz szpitala określoną sumę pieniężną. Ponieważ nie uzyskała w zamian żadnego świadczenia wzajemnego, należy uznać, że przysporzenie to ma charakter jednostronny. Tym samym spełnia kryteria uznania go za darowiznę w znaczeniu art. 888 Kodeksu cywilnego.

Darowizny zostały jednak wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Stanowi o tym wprost art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Określone w tym przepisie wyjątki od tej reguły nie mają zastosowania w omawianym przypadku. Dlatego przekazanej na rzecz szpitala kwoty spółka nie będzie mogła uwzględnić w bieżącym rozliczeniu poprzez zaliczenie jej do kosztów podatkowych.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Darowizna nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Została bowiem wprost z nich wyłączona decyzją ustawodawcy.
Nie oznacza to jednak, że uwzględnienie przekazanej kwoty w rozliczeniach podatkowych spółki nie będzie w ogóle możliwe. Jeśli obdarowany szpital jest placówką niepubliczną spełniającą kryteria uznania jej za organizację pozarządową, wymienioną w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to spółka będzie mogła obniżyć o wartość przekazanego świadczenia podstawę opodatkowania w zeznaniu rocznym. Darowizna ta w takiej sytuacji będzie bowiem spełniać warunki określone w art. 18 ust. 1 pkt 1 updop. Odliczenie z tego tytułu nie będzie mogło jednak przekroczyć ustawowego limitu wynoszącego 10% uzyskanego dochodu.

Jeżeli natomiast szpital jest placówką publiczną (samodzielnym publicznym ZOZ), to odliczenie darowizny w zeznaniu rocznym nie będzie możliwe. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są zaliczane do sektora finansów publicznych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o finansach publicznych. Darowizny na rzecz jednostek tego sektora nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Rozpatrując kwestię możliwości odliczenia przekazanej darowizny w zeznaniu rocznym, należy zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2007 r. na podstawie znowelizowanych przepisów odliczeniu podlegają darowizny przekazane nie tylko organizacjom, o których mowa w polskiej ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Od tej daty odliczeniu podlegają również darowizny przekazane równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Odliczenie będzie oczywiście możliwe po spełnieniu warunków określonych w ustawie.

Dotychczasowe brzmienie przepisów wykluczało odliczenie darowizny przekazanej na rzecz jednostek niepodlegających polskiemu ustawodawstwu. Świadczy o tym treść interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego z 29 kwietnia 2005 r., nr 1435/DP1/423-30/ /05/MGA. Jego autor, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, stwierdził w nim wprost, że:

Stosownie do treści art. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 837) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustawy, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 4 tej ustawy.

Podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rzecz którego przekazywana jest darowizna podlegająca odliczeniu od dochodu, nie musi posiadać statusu organizacji pożytku publicznego. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ma zastosowanie do jednostek podlegających ustawodawstwu polskiemu. Wobec powyższego darowizna przekazana na rzecz szpitali psychiatrycznych na Ukrainie nie jest dla podatnika kosztem uzyskania przychodów, nie obniża też podstawy opodatkowania.

Podstawa prawna:
• art. 16 ust. 1 pkt 14, art. 18 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA