REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy darowizna pieniężna na rzecz szpitala jest kosztem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Przekazaliśmy darowiznę w formie świadczenia pieniężnego na rzecz szpitala. Czy taka darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu naszej spółki?

RADA

Nie. Dokonana darowizna nie może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów spółki. Została z nich wyłączona na mocy art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jeśli zostaną spełnione warunki określone w tej ustawie, to będzie możliwe jej odliczenie od podstawy opodatkowania w zeznaniu rocznym.

UZASADNIENIE

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Nieodpłatność darowizny oznacza, że darczyńca nie otrzymuje żadnych rekompensat ani wzajemnych świadczeń.

Z pytania wynika, że spółka przekazała na rzecz szpitala określoną sumę pieniężną. Ponieważ nie uzyskała w zamian żadnego świadczenia wzajemnego, należy uznać, że przysporzenie to ma charakter jednostronny. Tym samym spełnia kryteria uznania go za darowiznę w znaczeniu art. 888 Kodeksu cywilnego.

Darowizny zostały jednak wyłączone z kosztów uzyskania przychodu. Stanowi o tym wprost art. 16 ust. 1 pkt 14 updop. Określone w tym przepisie wyjątki od tej reguły nie mają zastosowania w omawianym przypadku. Dlatego przekazanej na rzecz szpitala kwoty spółka nie będzie mogła uwzględnić w bieżącym rozliczeniu poprzez zaliczenie jej do kosztów podatkowych.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Darowizna nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Została bowiem wprost z nich wyłączona decyzją ustawodawcy.
Nie oznacza to jednak, że uwzględnienie przekazanej kwoty w rozliczeniach podatkowych spółki nie będzie w ogóle możliwe. Jeśli obdarowany szpital jest placówką niepubliczną spełniającą kryteria uznania jej za organizację pozarządową, wymienioną w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, to spółka będzie mogła obniżyć o wartość przekazanego świadczenia podstawę opodatkowania w zeznaniu rocznym. Darowizna ta w takiej sytuacji będzie bowiem spełniać warunki określone w art. 18 ust. 1 pkt 1 updop. Odliczenie z tego tytułu nie będzie mogło jednak przekroczyć ustawowego limitu wynoszącego 10% uzyskanego dochodu.

Jeżeli natomiast szpital jest placówką publiczną (samodzielnym publicznym ZOZ), to odliczenie darowizny w zeznaniu rocznym nie będzie możliwe. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są zaliczane do sektora finansów publicznych na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o finansach publicznych. Darowizny na rzecz jednostek tego sektora nie podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.

Rozpatrując kwestię możliwości odliczenia przekazanej darowizny w zeznaniu rocznym, należy zwrócić uwagę, że od 1 stycznia 2007 r. na podstawie znowelizowanych przepisów odliczeniu podlegają darowizny przekazane nie tylko organizacjom, o których mowa w polskiej ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Od tej daty odliczeniu podlegają również darowizny przekazane równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Odliczenie będzie oczywiście możliwe po spełnieniu warunków określonych w ustawie.

Dotychczasowe brzmienie przepisów wykluczało odliczenie darowizny przekazanej na rzecz jednostek niepodlegających polskiemu ustawodawstwu. Świadczy o tym treść interpretacji o zakresie stosowania prawa podatkowego z 29 kwietnia 2005 r., nr 1435/DP1/423-30/ /05/MGA. Jego autor, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, stwierdził w nim wprost, że:

Stosownie do treści art. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r. Nr 96, poz. 837) działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej, utworzone na podstawie przepisów ustawy, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 4 tej ustawy.

Podmiot prowadzący działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na rzecz którego przekazywana jest darowizna podlegająca odliczeniu od dochodu, nie musi posiadać statusu organizacji pożytku publicznego. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ma zastosowanie do jednostek podlegających ustawodawstwu polskiemu. Wobec powyższego darowizna przekazana na rzecz szpitali psychiatrycznych na Ukrainie nie jest dla podatnika kosztem uzyskania przychodów, nie obniża też podstawy opodatkowania.

Podstawa prawna:
• art. 16 ust. 1 pkt 14, art. 18 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

Anna Welsyng
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA