REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy tworzy się rezerwy na koszty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe naszej spółki nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta. Czy mamy obowiązek tworzyć na koniec roku obrotowego rezerwy na przyszłe koszty? W jakiej wysokości należy je utworzyć i jak wygląda ich ewidencja?

 


rada

 


Niezależnie od tego, czy spółka podlega badaniu, czy nie powinna w swoim wyniku finansowym uwzględnić koszty, które zostaną poniesione w przyszłym okresie sprawozdawczym.


uzasadnienie


Rezerwy kosztowe ewidencjonowane są na koncie "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Dotyczą one m.in. kosztów przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, ale które nie zostały jeszcze zafakturowane. Tworzy się je w wysokości prawdopodobnych zobowiązań, których wielkość jest zazwyczaj znana w chwili zawiązywania rezerw.


Według przepisów ustawy o rachunkowości bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów wynikają w szczególności:

1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,

2) z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.


Zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe i zasady ustalania ich wysokości powinny wynikać z uznanych zwyczajów handlowych. Nie tworzy się rezerw na koszty planowane.


Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów księguje się na koncie zespołu 64:

Wn - rozwiązanie rezerw według wartości świadczeń wynikającej z dokumentów zewnętrznych,

Ma - utworzenie rezerwy według wartości oszacowanej.


UWAGA!

Wysokość biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów należy oszacować w sposób wiarygodny, wynikający z doświadczenia i praktyki gospodarczej, chociaż ich kwota i termin wymagalności nie zawsze są znane.


Bierne rozliczenia międzyokresowe tworzone są w ciężar kosztów:

- kosztów działalności podstawowej i operacyjnej,

- kosztów finansowych.


Odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.


Rozwiązanie rezerw na koszty ujętych na koncie "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" polega na zmniejszeniu kosztów, w ciężar których były wcześniej tworzone.


PRZYKŁAD 1


Spółka utworzyła rezerwę na koszty badania sprawozdania finansowego w wysokości 20 000 zł. Ewidencja kosztów prowadzona jest wyłącznie w układzie rodzajowym.


Ewidencja księgowa


Księgi 2006 r.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi 2007 r.


1. W nowym roku obrotowym otrzymano fakturę od usługodawcy (rzeczywiste koszty badania):

Wn "Usługi obce" 15 000

Ma "Rozrachunki z dostawcami" 15 000

2. Rozwiązanie utworzonej rezerwy:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 20 000

Ma "Usługi obce" 20 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tworzenie rezerwy na koszty wynika z zasady ostrożności.

Sposób ich rozliczania powinien być określony w zakładowym planie kont oraz w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości i może być przeprowadzony na dwa sposoby:

 w miarę upływu czasu, w kwotach odpowiadających wartości wykonanych w danym okresie świadczeń,

- odpowiednio do wielkości faktycznie poniesionych kosztów.

Najczęściej tworzy się rezerwy na przyszłe koszty w przypadku:

- na świadczenia z tytułu niewykorzystanych urlopów,

- na świadczenia emerytalne i podobne,

- na koszty zaplanowanych remontów,

- na zobowiązania z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi udzielonych

- a sprzedane produkty.


PRZYKŁAD 2


Spółka postanowiła utworzyć w 2006 r. rezerwę na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe pracowników administracyjnych w wysokości należnych wynagrodzeń razem ze składkami ZUS w kwocie 50 000 zł. Ewidencja kosztów prowadzona jest w układzie rodzajowym i funkcjonalnym.


Ewidencja księgowa


W grudniu 2006 r. dokonano następujących księgowań dotyczących utworzenia rezerwy:

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

Ma "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi 2007 r.


I przypadek - utworzona rezerwa jest niższa niż poniesione koszty


Rzeczywiste koszty wypłaty wynagrodzeń pracowników za zaległe niewykorzystane urlopy wyniosły 60 000 zł, w tym:

- wynagrodzenia: 50 200 zł,

- składki ZUS: 9800 zł.


Ewidencja księgowa


1. Rozwiązanie utworzonej w 2006 r. rezerwy:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000

Ma "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

2. Księgowanie listy płac w 2007 r.:

a) w części dotyczącej wypłaty z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy

Wn "Wynagrodzenia" 50 200

Ma "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 50 200

b) w części dotyczącej ZUS

Wn "Ubezpieczenia społeczne" 9 800

Ma "Rozrachunki publicznoprawne" 9 800

c) księgowanie równoległe

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 60 000

Ma "Rozliczenie kosztów" 60 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

II przypadek - utworzona rezerwa przewyższa poniesione koszty


Rzeczywiste koszty wypłaty wynagrodzeń pracowników za zaległe niewykorzystane urlopy wyniosły 40 000 zł, w tym:

- wynagrodzenia: 33 500 zł,

- składki ZUS: 6 500 zł.


Ewidencja księgowa


1. Rozwiązanie utworzonej w 2006 r. rezerwy do jej wysokości:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000

Ma "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

2. Księgowanie listy płac w 2007 r.:

a) w części dotyczącej wypłaty z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy

Wn "Wynagrodzenia" 33 500

Ma "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 33 500

b) w części dotyczącej ZUS

Wn "Ubezpieczenia społeczne" 6 500

Ma "Rozrachunki publicznoprawne" 6 500

c) księgowanie równoległe

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 40 000

Ma "Rozliczenie kosztów" 40 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Rezerwy na koszty nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

W bilansie bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów ujmowane są w następujących pozycjach:

- pozycja B.I.2 - rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne z podziałem na:

a) długoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w okresie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,

b) krótkoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego,
- w pozycji B.I.3 - pozostałe rezerwy, również z podziałem na:

a) długoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w okresie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,

b) krótkoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.


Jeśli przewidywane koszty są mało istotne, spółka może odstąpić od tworzenia rezerw i od dokonywania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Przy podejmowaniu decyzji o zaniechaniu ich tworzenia należy pamiętać, aby nie zniekształciło to obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki w danym okresie sprawozdawczym.


- art. 6, art. 39 ustawy z 29 września1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 26 i 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA