REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy tworzy się rezerwy na koszty

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe naszej spółki nie podlega badaniu przez biegłego rewidenta. Czy mamy obowiązek tworzyć na koniec roku obrotowego rezerwy na przyszłe koszty? W jakiej wysokości należy je utworzyć i jak wygląda ich ewidencja?

 


rada

 


Niezależnie od tego, czy spółka podlega badaniu, czy nie powinna w swoim wyniku finansowym uwzględnić koszty, które zostaną poniesione w przyszłym okresie sprawozdawczym.


uzasadnienie


Rezerwy kosztowe ewidencjonowane są na koncie "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Dotyczą one m.in. kosztów przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, ale które nie zostały jeszcze zafakturowane. Tworzy się je w wysokości prawdopodobnych zobowiązań, których wielkość jest zazwyczaj znana w chwili zawiązywania rezerw.


Według przepisów ustawy o rachunkowości bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów wynikają w szczególności:

1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,

2) z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.


Zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe i zasady ustalania ich wysokości powinny wynikać z uznanych zwyczajów handlowych. Nie tworzy się rezerw na koszty planowane.


Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów księguje się na koncie zespołu 64:

Wn - rozwiązanie rezerw według wartości świadczeń wynikającej z dokumentów zewnętrznych,

Ma - utworzenie rezerwy według wartości oszacowanej.


UWAGA!

Wysokość biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów należy oszacować w sposób wiarygodny, wynikający z doświadczenia i praktyki gospodarczej, chociaż ich kwota i termin wymagalności nie zawsze są znane.


Bierne rozliczenia międzyokresowe tworzone są w ciężar kosztów:

- kosztów działalności podstawowej i operacyjnej,

- kosztów finansowych.


Odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności.


Rozwiązanie rezerw na koszty ujętych na koncie "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" polega na zmniejszeniu kosztów, w ciężar których były wcześniej tworzone.


PRZYKŁAD 1


Spółka utworzyła rezerwę na koszty badania sprawozdania finansowego w wysokości 20 000 zł. Ewidencja kosztów prowadzona jest wyłącznie w układzie rodzajowym.


Ewidencja księgowa


Księgi 2006 r.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi 2007 r.


1. W nowym roku obrotowym otrzymano fakturę od usługodawcy (rzeczywiste koszty badania):

Wn "Usługi obce" 15 000

Ma "Rozrachunki z dostawcami" 15 000

2. Rozwiązanie utworzonej rezerwy:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 20 000

Ma "Usługi obce" 20 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tworzenie rezerwy na koszty wynika z zasady ostrożności.

Sposób ich rozliczania powinien być określony w zakładowym planie kont oraz w przyjętych zasadach (polityce) rachunkowości i może być przeprowadzony na dwa sposoby:

 w miarę upływu czasu, w kwotach odpowiadających wartości wykonanych w danym okresie świadczeń,

- odpowiednio do wielkości faktycznie poniesionych kosztów.

Najczęściej tworzy się rezerwy na przyszłe koszty w przypadku:

- na świadczenia z tytułu niewykorzystanych urlopów,

- na świadczenia emerytalne i podobne,

- na koszty zaplanowanych remontów,

- na zobowiązania z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi udzielonych

- a sprzedane produkty.


PRZYKŁAD 2


Spółka postanowiła utworzyć w 2006 r. rezerwę na niewykorzystane urlopy wypoczynkowe pracowników administracyjnych w wysokości należnych wynagrodzeń razem ze składkami ZUS w kwocie 50 000 zł. Ewidencja kosztów prowadzona jest w układzie rodzajowym i funkcjonalnym.


Ewidencja księgowa


W grudniu 2006 r. dokonano następujących księgowań dotyczących utworzenia rezerwy:

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

Ma "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgi 2007 r.


I przypadek - utworzona rezerwa jest niższa niż poniesione koszty


Rzeczywiste koszty wypłaty wynagrodzeń pracowników za zaległe niewykorzystane urlopy wyniosły 60 000 zł, w tym:

- wynagrodzenia: 50 200 zł,

- składki ZUS: 9800 zł.


Ewidencja księgowa


1. Rozwiązanie utworzonej w 2006 r. rezerwy:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000

Ma "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

2. Księgowanie listy płac w 2007 r.:

a) w części dotyczącej wypłaty z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy

Wn "Wynagrodzenia" 50 200

Ma "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 50 200

b) w części dotyczącej ZUS

Wn "Ubezpieczenia społeczne" 9 800

Ma "Rozrachunki publicznoprawne" 9 800

c) księgowanie równoległe

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 60 000

Ma "Rozliczenie kosztów" 60 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

II przypadek - utworzona rezerwa przewyższa poniesione koszty


Rzeczywiste koszty wypłaty wynagrodzeń pracowników za zaległe niewykorzystane urlopy wyniosły 40 000 zł, w tym:

- wynagrodzenia: 33 500 zł,

- składki ZUS: 6 500 zł.


Ewidencja księgowa


1. Rozwiązanie utworzonej w 2006 r. rezerwy do jej wysokości:

Wn "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów" 50 000

Ma "Koszty ogólnego zarządu" 50 000

2. Księgowanie listy płac w 2007 r.:

a) w części dotyczącej wypłaty z tytułu wynagrodzeń za zaległe urlopy

Wn "Wynagrodzenia" 33 500

Ma "Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń" 33 500

b) w części dotyczącej ZUS

Wn "Ubezpieczenia społeczne" 6 500

Ma "Rozrachunki publicznoprawne" 6 500

c) księgowanie równoległe

Wn "Koszty ogólnego zarządu" 40 000

Ma "Rozliczenie kosztów" 40 000


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

UWAGA!

Rezerwy na koszty nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

W bilansie bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów ujmowane są w następujących pozycjach:

- pozycja B.I.2 - rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne z podziałem na:

a) długoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w okresie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,

b) krótkoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego,
- w pozycji B.I.3 - pozostałe rezerwy, również z podziałem na:

a) długoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w okresie dłuższym niż 12 miesięcy od dnia bilansowego,

b) krótkoterminowe - gdy przewiduje się wykorzystanie ich w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.


Jeśli przewidywane koszty są mało istotne, spółka może odstąpić od tworzenia rezerw i od dokonywania biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Przy podejmowaniu decyzji o zaniechaniu ich tworzenia należy pamiętać, aby nie zniekształciło to obrazu sytuacji majątkowej i finansowej jednostki w danym okresie sprawozdawczym.


- art. 6, art. 39 ustawy z 29 września1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 16 ust. 1 pkt 26 i 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589


Maryla Piotrowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA