REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę podatku stosować przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty

REKLAMA

Jaka stawka podatku stosowana jest przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty? Czy można przy nich zastosować obniżoną stawkę 0%, powołując się na art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług?
Usługi przewozu morskiego mogą korzystać ze stawki 0% tylko wówczas, gdy ich przedmiotem jest transport osób (od 19 października 2004 r. stawka ta obowiązuje całość świadczonej przez polskiego podatnika usługi). W przypadku transportu towarów usługi przewozu morskiego nie stanowią usług transportu międzynarodowego, a w konsekwencji nie może mieć zastosowanie stawka 0%. Obowiązuje w tym przypadku stawka właściwa dla tych usług w państwie, które uważa się za miejsce świadczenia tych usług (w przypadku gdy jest to Polska – 22%).
 
Usługi transportu międzynarodowego korzystają ze stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Pojęcie usług transportu międzynarodowego definiują przepisy art. 83 ust. 3 ustawy, z których wynika, że tylko w przypadku przewozu osób usługa transportu morskiego między Polską a jednym z państw członkowskich uważana jest za transport międzynarodowy. W przypadku morskiego transportu towarowego usługami transportu międzynarodowego są tylko te, które odbywają się na trasach Polska – państwo spoza Wspólnoty.
Wiąże się to ze szczególnymi zasadami opodatkowania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarowego, które zostały określone w art. 28 ustawy. Przepisy te wprowadzają uproszczenie polegające na tym, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest to, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
Przykład
Podatnik świadczy usługę transportu towarów między Polską a Francją (i z powrotem). Oznacza to, że:
– usługa na trasie Polska – Francja opodatkowana jest w Polsce,
– usługa na trasie Francja – Polska opodatkowana jest we Francji.
Jednocześnie przepisy przewidują możliwość podania przez nabywcę usługi swojego numeru VAT w celu zmiany miejsca świadczenia. Podanie takiego numeru powoduje, że miejscem świadczenia jest państwo członkowskie, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).
Odnośnie do właściwej stawki podatku należy wyjaśnić, że będzie to stawka właściwa w państwie, które uznaje się za państwo świadczenia usługi. W przypadku gdy państwem tym jest Polska (w przykładzie, gdy transport odbywa się na trasie Polska – Francja, a kontrahent nie podał swojego numeru w celu zmiany miejsca świadczenia usługi), będzie to stawka właściwa dla usług towarowego transportu morskiego, a więc 22%.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku morskiego przewozu osób między Polską a państwem członkowskim (i z powrotem). Do usług tych nie mają zastosowania omawiane przepisy regulujące zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego transportu, gdyż mają one zastosowanie jedynie do transportu towarów.
Przed 19 października 2004 r. miejsce świadczenia tych usług było ustalane na zasadzie ogólnej, obowiązującej przy świadczeniu usług transportowych, a więc miejscem tym było to, gdzie odbywał się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznaczało to, że transport ten w przeważającej części (gdy odbywał się na wodach międzynarodowych) nie podlegał opodatkowaniu w żadnym państwie. W części świadczonej na terytorium Polski (na polskich wodach terytorialnych) usługa ta, jako usługa transportu międzynarodowego, korzystała ze stawki 0%. Natomiast w części świadczonej w innych państwach (na ich wodach terytorialnych) usługa ta była opodatkowana na zasadach obowiązujących w tych państwach.
19 października 2004 r. stan prawny w tej kwestii uległ zmianie. Z tym dniem weszło bowiem w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy którego do przepisów rozporządzenia wykonawczego dodano, między innymi, § 4b. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
Oznacza to, że obecnie cała usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest w Polsce stawką 0%. W znaczący sposób ułatwi to życie podatnikom świadczącym takie usługi, którzy mogą obecnie bez obawy na wystawianych przez siebie fakturach wskazywać całą świadczoną przez siebie usługę (a nie tylko jej część wykonywaną na terytorium Polski). Jednocześnie opodatkowanie tych usług w Polsce nie wyklucza ich opodatkowania w innych państwach członkowskich. Decydujące znaczenie w tej kwestii będą miały przepisy tych właśnie państw (w szczególności państwa zakończenia lub rozpoczęcia usługi transportu).
• art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1–3, art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. Nr 224, poz. 2277
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA