REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę podatku stosować przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jaka stawka podatku stosowana jest przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty? Czy można przy nich zastosować obniżoną stawkę 0%, powołując się na art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług?
Usługi przewozu morskiego mogą korzystać ze stawki 0% tylko wówczas, gdy ich przedmiotem jest transport osób (od 19 października 2004 r. stawka ta obowiązuje całość świadczonej przez polskiego podatnika usługi). W przypadku transportu towarów usługi przewozu morskiego nie stanowią usług transportu międzynarodowego, a w konsekwencji nie może mieć zastosowanie stawka 0%. Obowiązuje w tym przypadku stawka właściwa dla tych usług w państwie, które uważa się za miejsce świadczenia tych usług (w przypadku gdy jest to Polska – 22%).
 
Usługi transportu międzynarodowego korzystają ze stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Pojęcie usług transportu międzynarodowego definiują przepisy art. 83 ust. 3 ustawy, z których wynika, że tylko w przypadku przewozu osób usługa transportu morskiego między Polską a jednym z państw członkowskich uważana jest za transport międzynarodowy. W przypadku morskiego transportu towarowego usługami transportu międzynarodowego są tylko te, które odbywają się na trasach Polska – państwo spoza Wspólnoty.
Wiąże się to ze szczególnymi zasadami opodatkowania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarowego, które zostały określone w art. 28 ustawy. Przepisy te wprowadzają uproszczenie polegające na tym, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest to, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
Przykład
Podatnik świadczy usługę transportu towarów między Polską a Francją (i z powrotem). Oznacza to, że:
– usługa na trasie Polska – Francja opodatkowana jest w Polsce,
– usługa na trasie Francja – Polska opodatkowana jest we Francji.
Jednocześnie przepisy przewidują możliwość podania przez nabywcę usługi swojego numeru VAT w celu zmiany miejsca świadczenia. Podanie takiego numeru powoduje, że miejscem świadczenia jest państwo członkowskie, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).
Odnośnie do właściwej stawki podatku należy wyjaśnić, że będzie to stawka właściwa w państwie, które uznaje się za państwo świadczenia usługi. W przypadku gdy państwem tym jest Polska (w przykładzie, gdy transport odbywa się na trasie Polska – Francja, a kontrahent nie podał swojego numeru w celu zmiany miejsca świadczenia usługi), będzie to stawka właściwa dla usług towarowego transportu morskiego, a więc 22%.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku morskiego przewozu osób między Polską a państwem członkowskim (i z powrotem). Do usług tych nie mają zastosowania omawiane przepisy regulujące zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego transportu, gdyż mają one zastosowanie jedynie do transportu towarów.
Przed 19 października 2004 r. miejsce świadczenia tych usług było ustalane na zasadzie ogólnej, obowiązującej przy świadczeniu usług transportowych, a więc miejscem tym było to, gdzie odbywał się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznaczało to, że transport ten w przeważającej części (gdy odbywał się na wodach międzynarodowych) nie podlegał opodatkowaniu w żadnym państwie. W części świadczonej na terytorium Polski (na polskich wodach terytorialnych) usługa ta, jako usługa transportu międzynarodowego, korzystała ze stawki 0%. Natomiast w części świadczonej w innych państwach (na ich wodach terytorialnych) usługa ta była opodatkowana na zasadach obowiązujących w tych państwach.
19 października 2004 r. stan prawny w tej kwestii uległ zmianie. Z tym dniem weszło bowiem w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy którego do przepisów rozporządzenia wykonawczego dodano, między innymi, § 4b. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
Oznacza to, że obecnie cała usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest w Polsce stawką 0%. W znaczący sposób ułatwi to życie podatnikom świadczącym takie usługi, którzy mogą obecnie bez obawy na wystawianych przez siebie fakturach wskazywać całą świadczoną przez siebie usługę (a nie tylko jej część wykonywaną na terytorium Polski). Jednocześnie opodatkowanie tych usług w Polsce nie wyklucza ich opodatkowania w innych państwach członkowskich. Decydujące znaczenie w tej kwestii będą miały przepisy tych właśnie państw (w szczególności państwa zakończenia lub rozpoczęcia usługi transportu).
• art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1–3, art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. Nr 224, poz. 2277
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA