REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę podatku stosować przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty

REKLAMA

Jaka stawka podatku stosowana jest przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty? Czy można przy nich zastosować obniżoną stawkę 0%, powołując się na art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług?
Usługi przewozu morskiego mogą korzystać ze stawki 0% tylko wówczas, gdy ich przedmiotem jest transport osób (od 19 października 2004 r. stawka ta obowiązuje całość świadczonej przez polskiego podatnika usługi). W przypadku transportu towarów usługi przewozu morskiego nie stanowią usług transportu międzynarodowego, a w konsekwencji nie może mieć zastosowanie stawka 0%. Obowiązuje w tym przypadku stawka właściwa dla tych usług w państwie, które uważa się za miejsce świadczenia tych usług (w przypadku gdy jest to Polska – 22%).
 
Usługi transportu międzynarodowego korzystają ze stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Pojęcie usług transportu międzynarodowego definiują przepisy art. 83 ust. 3 ustawy, z których wynika, że tylko w przypadku przewozu osób usługa transportu morskiego między Polską a jednym z państw członkowskich uważana jest za transport międzynarodowy. W przypadku morskiego transportu towarowego usługami transportu międzynarodowego są tylko te, które odbywają się na trasach Polska – państwo spoza Wspólnoty.
Wiąże się to ze szczególnymi zasadami opodatkowania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarowego, które zostały określone w art. 28 ustawy. Przepisy te wprowadzają uproszczenie polegające na tym, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest to, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
Przykład
Podatnik świadczy usługę transportu towarów między Polską a Francją (i z powrotem). Oznacza to, że:
– usługa na trasie Polska – Francja opodatkowana jest w Polsce,
– usługa na trasie Francja – Polska opodatkowana jest we Francji.
Jednocześnie przepisy przewidują możliwość podania przez nabywcę usługi swojego numeru VAT w celu zmiany miejsca świadczenia. Podanie takiego numeru powoduje, że miejscem świadczenia jest państwo członkowskie, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).
Odnośnie do właściwej stawki podatku należy wyjaśnić, że będzie to stawka właściwa w państwie, które uznaje się za państwo świadczenia usługi. W przypadku gdy państwem tym jest Polska (w przykładzie, gdy transport odbywa się na trasie Polska – Francja, a kontrahent nie podał swojego numeru w celu zmiany miejsca świadczenia usługi), będzie to stawka właściwa dla usług towarowego transportu morskiego, a więc 22%.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku morskiego przewozu osób między Polską a państwem członkowskim (i z powrotem). Do usług tych nie mają zastosowania omawiane przepisy regulujące zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego transportu, gdyż mają one zastosowanie jedynie do transportu towarów.
Przed 19 października 2004 r. miejsce świadczenia tych usług było ustalane na zasadzie ogólnej, obowiązującej przy świadczeniu usług transportowych, a więc miejscem tym było to, gdzie odbywał się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznaczało to, że transport ten w przeważającej części (gdy odbywał się na wodach międzynarodowych) nie podlegał opodatkowaniu w żadnym państwie. W części świadczonej na terytorium Polski (na polskich wodach terytorialnych) usługa ta, jako usługa transportu międzynarodowego, korzystała ze stawki 0%. Natomiast w części świadczonej w innych państwach (na ich wodach terytorialnych) usługa ta była opodatkowana na zasadach obowiązujących w tych państwach.
19 października 2004 r. stan prawny w tej kwestii uległ zmianie. Z tym dniem weszło bowiem w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy którego do przepisów rozporządzenia wykonawczego dodano, między innymi, § 4b. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
Oznacza to, że obecnie cała usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest w Polsce stawką 0%. W znaczący sposób ułatwi to życie podatnikom świadczącym takie usługi, którzy mogą obecnie bez obawy na wystawianych przez siebie fakturach wskazywać całą świadczoną przez siebie usługę (a nie tylko jej część wykonywaną na terytorium Polski). Jednocześnie opodatkowanie tych usług w Polsce nie wyklucza ich opodatkowania w innych państwach członkowskich. Decydujące znaczenie w tej kwestii będą miały przepisy tych właśnie państw (w szczególności państwa zakończenia lub rozpoczęcia usługi transportu).
• art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1–3, art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. Nr 224, poz. 2277
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA