REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawkę podatku stosować przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty

REKLAMA

Jaka stawka podatku stosowana jest przy przewozach morskich między krajami Wspólnoty? Czy można przy nich zastosować obniżoną stawkę 0%, powołując się na art. 83 ustawy o podatku od towarów i usług?
Usługi przewozu morskiego mogą korzystać ze stawki 0% tylko wówczas, gdy ich przedmiotem jest transport osób (od 19 października 2004 r. stawka ta obowiązuje całość świadczonej przez polskiego podatnika usługi). W przypadku transportu towarów usługi przewozu morskiego nie stanowią usług transportu międzynarodowego, a w konsekwencji nie może mieć zastosowanie stawka 0%. Obowiązuje w tym przypadku stawka właściwa dla tych usług w państwie, które uważa się za miejsce świadczenia tych usług (w przypadku gdy jest to Polska – 22%).
 
Usługi transportu międzynarodowego korzystają ze stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług). Pojęcie usług transportu międzynarodowego definiują przepisy art. 83 ust. 3 ustawy, z których wynika, że tylko w przypadku przewozu osób usługa transportu morskiego między Polską a jednym z państw członkowskich uważana jest za transport międzynarodowy. W przypadku morskiego transportu towarowego usługami transportu międzynarodowego są tylko te, które odbywają się na trasach Polska – państwo spoza Wspólnoty.
Wiąże się to ze szczególnymi zasadami opodatkowania wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarowego, które zostały określone w art. 28 ustawy. Przepisy te wprowadzają uproszczenie polegające na tym, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest to, gdzie transport towarów się rozpoczyna.
Przykład
Podatnik świadczy usługę transportu towarów między Polską a Francją (i z powrotem). Oznacza to, że:
– usługa na trasie Polska – Francja opodatkowana jest w Polsce,
– usługa na trasie Francja – Polska opodatkowana jest we Francji.
Jednocześnie przepisy przewidują możliwość podania przez nabywcę usługi swojego numeru VAT w celu zmiany miejsca świadczenia. Podanie takiego numeru powoduje, że miejscem świadczenia jest państwo członkowskie, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług).
Odnośnie do właściwej stawki podatku należy wyjaśnić, że będzie to stawka właściwa w państwie, które uznaje się za państwo świadczenia usługi. W przypadku gdy państwem tym jest Polska (w przykładzie, gdy transport odbywa się na trasie Polska – Francja, a kontrahent nie podał swojego numeru w celu zmiany miejsca świadczenia usługi), będzie to stawka właściwa dla usług towarowego transportu morskiego, a więc 22%.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku morskiego przewozu osób między Polską a państwem członkowskim (i z powrotem). Do usług tych nie mają zastosowania omawiane przepisy regulujące zasady opodatkowania wewnątrzwspólnotowego transportu, gdyż mają one zastosowanie jedynie do transportu towarów.
Przed 19 października 2004 r. miejsce świadczenia tych usług było ustalane na zasadzie ogólnej, obowiązującej przy świadczeniu usług transportowych, a więc miejscem tym było to, gdzie odbywał się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznaczało to, że transport ten w przeważającej części (gdy odbywał się na wodach międzynarodowych) nie podlegał opodatkowaniu w żadnym państwie. W części świadczonej na terytorium Polski (na polskich wodach terytorialnych) usługa ta, jako usługa transportu międzynarodowego, korzystała ze stawki 0%. Natomiast w części świadczonej w innych państwach (na ich wodach terytorialnych) usługa ta była opodatkowana na zasadach obowiązujących w tych państwach.
19 października 2004 r. stan prawny w tej kwestii uległ zmianie. Z tym dniem weszło bowiem w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 11 października 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy którego do przepisów rozporządzenia wykonawczego dodano, między innymi, § 4b. Przepis ten stanowi, iż w przypadku świadczenia usług transportu międzynarodowego środkami transportu morskiego lub lotniczego – miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju.
Oznacza to, że obecnie cała usługa transportu międzynarodowego opodatkowana jest w Polsce stawką 0%. W znaczący sposób ułatwi to życie podatnikom świadczącym takie usługi, którzy mogą obecnie bez obawy na wystawianych przez siebie fakturach wskazywać całą świadczoną przez siebie usługę (a nie tylko jej część wykonywaną na terytorium Polski). Jednocześnie opodatkowanie tych usług w Polsce nie wyklucza ich opodatkowania w innych państwach członkowskich. Decydujące znaczenie w tej kwestii będą miały przepisy tych właśnie państw (w szczególności państwa zakończenia lub rozpoczęcia usługi transportu).
• art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 28 ust. 1–3, art. 83 ust. 1 pkt 23 i art. 83 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 4b rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. Nr 224, poz. 2277
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA