REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć VAT od nieruchomości zakupionej na małżeństwo

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą zakupił nieruchomość wraz z wieczystym użytkowaniem gruntu. Sprzedaż została potwierdzona fakturą VAT. Czy podatnik może odliczyć cały VAT naliczony z tej faktury, jeżeli została ona wystawiona na oboje małżonków (wspólność majątkowa). Zakupiona nieruchomość będzie w całości wykorzystywana w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Faktura wystawiona na oboje małżonków nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ odbiorcą usługi będą w tym przypadku dwie osoby. Samo dokonanie zakupu nieruchomości przez małżonków pozostających we wspólnocie majątkowej nie wyklucza natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy jednak wskazać jako podatnika, czyli nabywcę tylko osobę prowadzącą działalność gospodarczą i będącą podatnikiem VAT.
 
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom wymienionym w art. 15 ustawy o VAT. Należą do nich między innymi osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Warunkiem pozwalającym na odliczenie podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabytych towarów czy usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z nakładaniem się na siebie przepisów ustawy o VAT, a także z prawem rodzinnym. Majątkowa wspólność majątkowa oznacza przede wszystkim brak określonych udziałów małżonków w majątku wspólnym. Zakup nieruchomości przez małżonków będących w majątkowej wspólności powinien być dokonany w formie aktu notarialnego, w którym najlepiej zaznaczyć, że zakupiona nieruchomość będzie przeznaczona na cele działalności gospodarczej jednego z małżonków.
W wyroku z 27 sierpnia 1999 r. (sygn. akt III S.A. 8347/98-LEX nr 48133) Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że: dokonanie zakupu przez podatnika pozostającego w związku małżeńskim, do którego odnoszą się zasady wspólności ustawowej, nie wyklucza możliwości legalnego otrzymania faktury VAT wskazującej tego podatnika jako nabywcę. W omawianym wyroku sporne nabycie lokali będących we wspólności majątkowej dokonane zostało aktem notarialnym, faktura zaś została wystawiona na osobę prowadzącą jednoosobowo działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Ponadto zakupiona nieruchomość stanowiła współwłasność podatniczki w ewidencji środków trwałych. Sąd w uzasadnieniu wyroku wskazał, że ustawa nie zawęża pojęcia podatnika i realizacji jego praw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną tylko do osób niepozostających w małżeńskiej wspólności ustawowej.
Orzeczenie to jest nadal aktualne, pomimo zmiany stanu prawnego w podatku od towarów i usług. Analiza norm prawnych zawartych w ustawach o podatku od towarów i usług w obu ustawach pozwala stwierdzić, że dają one prawo podatnikowi do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z:
• sumy kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika – art. 86 ust. 2 pkt 1 obecnej ustawy z 11 marca 2004 r.,
• sumy kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług – art. 19 ust. 2 ustawy z 8 stycznia1993 r.
Ustawa z 11 marca 2004 r. o VAT, definiując rozmiary uprawnień podatnika, kładzie nacisk na przeznaczenie zakupionych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zawierając ograniczenia odliczenia podatku do połowy wysokości podatku naliczonego. Podobnie było w poprzednim stanie prawnym. Faktura VAT uprawniająca do odliczenia VAT powinna zawierać zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT m.in. dane dotyczące nabywcy będącego podatnikiem VAT, a nie dwojga małżonków.
• art. 15 ust. 1, art. 86 ust. 1–3, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• art. 19 ust. 1–2 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 11, poz. 50; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 109, poz. 1162, uchylona z dniem 1 maja 2004 r.
Anna Wyrzykowska
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA