REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować przychody z obiektów socjalnych po zmianie ich przeznaczenia

REKLAMA

Spółka posiada ośrodek wczasowy, będący majątkiem socjalnym. Zarząd postanowił wydzierżawić ośrodek na sezon letni, a wpływy z dzierżawy byłyby przekazywane na fundusz socjalny. Po zakończeniu okresu dzierżawy spółka zamierza wyremontować ośrodek, a następnie prowadzić tam działalność gospodarczą. Tak uzyskane przychody nie będą już zasilały funduszu socjalnego. Czy jest to prawnie dopuszczalne? Jak zaksięgować takie działania?

 


rada

 


Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie zakazuje zmiany przeznaczenia zakładowych obiektów socjalnych, jest więc ona możliwa. Przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu będą stanowić przychody operacyjne przedsiębiorstwa, a środki z tego tytułu nie będą przekazywane na rachunek funduszu socjalnego, lecz pozostaną do dyspozycji jednostki. Dalsze szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Tak zwane zakładowe obiekty socjalne (ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej) były budowane przez zakłady pracy ze środków tych zakładów, gromadzonych na specjalnych funduszach przeznaczonych na inwestycje, niekiedy zasilanych wprost z dotacji budżetowych, nigdy z zakładowych funduszy socjalnych. Jeszcze w niedalekiej przeszłości środki funduszu socjalnego mogły być przeznaczane na utrzymanie obiektów socjalnych. Obecnie jednak mogą być przeznaczane jedynie na dofinansowanie ich utrzymania. Tak więc zakład pracy ponosi koszty utrzymania tych obiektów, dofinansowując je ewentualnie w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Należy jednak pamiętać, że regulamin określający przeznaczenie środków funduszu powinien również określić wysokość dofinansowania do utrzymania obiektów socjalnych ze środków funduszu.

Ważne! Koszty utrzymania obiektów socjalnych mogą być jedynie w części pokrywane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie zmiana przeznaczenia obiektów, które do tej pory służyły działalności socjalnej, jest możliwa. Jak się wydaje, powinna jednak zostać uzgodniona z przedstawicielami związków zawodowych (załogi). Kwestia uzgodnienia wynika z tego, że działalność socjalna przedsiębiorstw jest prowadzona dla dobra pracowników (niejako ubocznie, przy okazji prowadzenia działalności gospodarczej). Normują ją wewnętrzne przepisy przedsiębiorstwa w postaci regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, tworzonego i uzgodnionego przez kierownictwo wspólnie z załogą, reprezentowaną przez związki zawodowe lub, jeśli takie nie działają na terenie przedsiębiorstwa, innych przedstawicieli. Dlatego zmiana przeznaczenia obiektów może w konsekwencji prowadzić do zmian regulaminu zakładowego funduszu socjalnego.

Przychody z tytułu dzierżawy środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych, zwiększają środki funduszu. Przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu będą stanowić przychody przedsiębiorstwa z działalności gospodarczej.

Na ten temat wypowiedział się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 17 lutego 2000 r., nr I PKN 538/99, OSNP 2001/14/462:

"Przepisy ustawy (...) nie normują kwestii dotyczących decyzji pracodawcy o przeznaczeniu poszczególnych „obiektów” („zakładowych obiektów socjalnych”, „środków trwałych służących działalności socjalnej”). Wynika stąd, że decyzje podejmowane w kwestiach dotyczących tych „obiektów” należą do pracodawcy i dokonywane są w trybie, który zasadniczo nie jest uregulowany w ustawie z 4 marca 1994 r. Wyjątek stanowi tu regulacja, w myśl której zasady przeznaczenia środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej (art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r., art. 27 ust. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, Dz.U. Nr 55, poz. 234 ze zm.) ustala pracodawca w regulaminie (uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi), z czego wynika (w związku z unormowaniem art. 1 tej ustawy), że ustalenia te mogą dotyczyć także „dofinansowania zakładowych obiektów socjalnych”. W szczególności ustawa z 4 marca 1994 r. nie nakłada na pracodawcę obowiązku tworzenia i utrzymywania „zakładowych obiektów socjalnych” („środków trwałych służących działalności socjalnej”), ani też nie zakazuje mu zmiany ich przeznaczenia."


Przychód z tytułu wynajmu (dzierżawy) obiektów socjalnych księgowany jest jako pozostały przychód operacyjny (konto 760). Z chwilą przekazania uzyskanych tą drogą środków pieniężnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7, na rachunek bankowy funduszu należy również zaksięgować powiększenie tego funduszu (konto 850) wraz z obciążeniem pozostałych kosztów operacyjnych (konto 765). Natomiast przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu stanowić będą przychody operacyjne przedsiębiorstwa, a środki z tego tytułu nie będą przekazywane na rachunek funduszu socjalnego, lecz pozostaną do dyspozycji jednostki.

Należy również uwzględnić w księgach podatkowy aspekt działalności socjalnej. Według art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

"Do przychodów nie zalicza się (...) przychodów, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz."

Analogicznie - ustalone równolegle w kwocie równoważnej zwiększeniom funduszu pozostałe koszty operacyjne, jako koszty księgowane jedynie dla potrzeb ewidencji związanej z działalnością socjalną, również nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.


PRZYKŁAD


Spółka z o.o. zakupiła od Skarbu Państwa przedsiębiorstwo państwowe. W zakres nabytego majątku weszła świetlica zakładowa, w której odbywały się imprezy kulturalne i okolicznościowe z udziałem pracowników. Świetlica była również sporadycznie odpłatnie wynajmowana. Później właściciel obiektów socjalnych powziął decyzję o zmianie przeznaczenia świetlicy zakładowej i jej przebudowie. W wyniku tej przebudowy powstaną pomieszczenia biurowe oraz nieduża sala konferencyjna, wykorzystywane na własne potrzeby przedsiębiorstwa.

Księgowania:

1. Przychód z wynajmu świetlicy, w kwocie 1000 zł plus VAT

  a) zapłata do kasy

    Wn konto 100 „Kasa” 1 220 zł

    Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 1 000 zł

    Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 220 zł

  b) przekazanie pozyskanych środków na fundusz socjalny

    Wn konto 135 „Rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 1 000 zł

    Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 1 000 zł

  c) ewidencja przekazania pozyskanych środków na fundusz

    Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

    Ma konto 850 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 1 000 zł

  d) księgowanie pozabilansowe, jednostronne:

    Wn kontopozabilansowe993 „Korekta kosztów dla podatku” 1 000 zł

  e) księgowanie pozabilansowe, jednostronne:

    Ma konto pozabilansowe 994 „Korekta przychodów dla podatku” 1 000 zł

2. Przebudowa i remont pomieszczeń świetlicy, na kwotę ogółem 25 000 zł, powiększa wartość nieruchomości, w której się mieści. Finansowana jest ze środków obrotowych przedsiębiorstwa.

  a) koszty przebudowy i remontów

    Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 25 000 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 25 000 zł

  b) zakończenie przebudowy

    Wn konto 012 „Środki trwałe”, w analityce Budynek administracyjny” 25 000 zł

    Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie” 25 000 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104


Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA