REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować przychody z obiektów socjalnych po zmianie ich przeznaczenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka posiada ośrodek wczasowy, będący majątkiem socjalnym. Zarząd postanowił wydzierżawić ośrodek na sezon letni, a wpływy z dzierżawy byłyby przekazywane na fundusz socjalny. Po zakończeniu okresu dzierżawy spółka zamierza wyremontować ośrodek, a następnie prowadzić tam działalność gospodarczą. Tak uzyskane przychody nie będą już zasilały funduszu socjalnego. Czy jest to prawnie dopuszczalne? Jak zaksięgować takie działania?

 


rada

 


Ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie zakazuje zmiany przeznaczenia zakładowych obiektów socjalnych, jest więc ona możliwa. Przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu będą stanowić przychody operacyjne przedsiębiorstwa, a środki z tego tytułu nie będą przekazywane na rachunek funduszu socjalnego, lecz pozostaną do dyspozycji jednostki. Dalsze szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.


uzasadnienie


Tak zwane zakładowe obiekty socjalne (ośrodki wczasowe i kolonijne, domy wypoczynkowe, sanatoria, ogrody działkowe, obiekty sportowo-rekreacyjne, żłobki i przedszkola oraz obiekty służące działalności kulturalnej) były budowane przez zakłady pracy ze środków tych zakładów, gromadzonych na specjalnych funduszach przeznaczonych na inwestycje, niekiedy zasilanych wprost z dotacji budżetowych, nigdy z zakładowych funduszy socjalnych. Jeszcze w niedalekiej przeszłości środki funduszu socjalnego mogły być przeznaczane na utrzymanie obiektów socjalnych. Obecnie jednak mogą być przeznaczane jedynie na dofinansowanie ich utrzymania. Tak więc zakład pracy ponosi koszty utrzymania tych obiektów, dofinansowując je ewentualnie w części ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Należy jednak pamiętać, że regulamin określający przeznaczenie środków funduszu powinien również określić wysokość dofinansowania do utrzymania obiektów socjalnych ze środków funduszu.

Ważne! Koszty utrzymania obiektów socjalnych mogą być jedynie w części pokrywane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie zmiana przeznaczenia obiektów, które do tej pory służyły działalności socjalnej, jest możliwa. Jak się wydaje, powinna jednak zostać uzgodniona z przedstawicielami związków zawodowych (załogi). Kwestia uzgodnienia wynika z tego, że działalność socjalna przedsiębiorstw jest prowadzona dla dobra pracowników (niejako ubocznie, przy okazji prowadzenia działalności gospodarczej). Normują ją wewnętrzne przepisy przedsiębiorstwa w postaci regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, tworzonego i uzgodnionego przez kierownictwo wspólnie z załogą, reprezentowaną przez związki zawodowe lub, jeśli takie nie działają na terenie przedsiębiorstwa, innych przedstawicieli. Dlatego zmiana przeznaczenia obiektów może w konsekwencji prowadzić do zmian regulaminu zakładowego funduszu socjalnego.

Przychody z tytułu dzierżawy środków trwałych służących działalności socjalnej, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie lub odtworzenie zakładowych obiektów socjalnych, zwiększają środki funduszu. Przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu będą stanowić przychody przedsiębiorstwa z działalności gospodarczej.

Na ten temat wypowiedział się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 17 lutego 2000 r., nr I PKN 538/99, OSNP 2001/14/462:

"Przepisy ustawy (...) nie normują kwestii dotyczących decyzji pracodawcy o przeznaczeniu poszczególnych „obiektów” („zakładowych obiektów socjalnych”, „środków trwałych służących działalności socjalnej”). Wynika stąd, że decyzje podejmowane w kwestiach dotyczących tych „obiektów” należą do pracodawcy i dokonywane są w trybie, który zasadniczo nie jest uregulowany w ustawie z 4 marca 1994 r. Wyjątek stanowi tu regulacja, w myśl której zasady przeznaczenia środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej (art. 8 ust. 2 ustawy z 4 marca 1994 r., art. 27 ust. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, Dz.U. Nr 55, poz. 234 ze zm.) ustala pracodawca w regulaminie (uzgodnionym z zakładowymi organizacjami związkowymi), z czego wynika (w związku z unormowaniem art. 1 tej ustawy), że ustalenia te mogą dotyczyć także „dofinansowania zakładowych obiektów socjalnych”. W szczególności ustawa z 4 marca 1994 r. nie nakłada na pracodawcę obowiązku tworzenia i utrzymywania „zakładowych obiektów socjalnych” („środków trwałych służących działalności socjalnej”), ani też nie zakazuje mu zmiany ich przeznaczenia."


Przychód z tytułu wynajmu (dzierżawy) obiektów socjalnych księgowany jest jako pozostały przychód operacyjny (konto 760). Z chwilą przekazania uzyskanych tą drogą środków pieniężnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7, na rachunek bankowy funduszu należy również zaksięgować powiększenie tego funduszu (konto 850) wraz z obciążeniem pozostałych kosztów operacyjnych (konto 765). Natomiast przychody z działalności prowadzonej po zmianie przeznaczenia obiektu stanowić będą przychody operacyjne przedsiębiorstwa, a środki z tego tytułu nie będą przekazywane na rachunek funduszu socjalnego, lecz pozostaną do dyspozycji jednostki.

Należy również uwzględnić w księgach podatkowy aspekt działalności socjalnej. Według art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

"Do przychodów nie zalicza się (...) przychodów, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych zwiększają ten fundusz."

Analogicznie - ustalone równolegle w kwocie równoważnej zwiększeniom funduszu pozostałe koszty operacyjne, jako koszty księgowane jedynie dla potrzeb ewidencji związanej z działalnością socjalną, również nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.


PRZYKŁAD


Spółka z o.o. zakupiła od Skarbu Państwa przedsiębiorstwo państwowe. W zakres nabytego majątku weszła świetlica zakładowa, w której odbywały się imprezy kulturalne i okolicznościowe z udziałem pracowników. Świetlica była również sporadycznie odpłatnie wynajmowana. Później właściciel obiektów socjalnych powziął decyzję o zmianie przeznaczenia świetlicy zakładowej i jej przebudowie. W wyniku tej przebudowy powstaną pomieszczenia biurowe oraz nieduża sala konferencyjna, wykorzystywane na własne potrzeby przedsiębiorstwa.

Księgowania:

1. Przychód z wynajmu świetlicy, w kwocie 1000 zł plus VAT

  a) zapłata do kasy

    Wn konto 100 „Kasa” 1 220 zł

    Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 1 000 zł

    Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 220 zł

  b) przekazanie pozyskanych środków na fundusz socjalny

    Wn konto 135 „Rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych” 1 000 zł

    Ma konto 131 „Bieżący rachunek bankowy” 1 000 zł

  c) ewidencja przekazania pozyskanych środków na fundusz

    Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000 zł

    Ma konto 850 „Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych” 1 000 zł

  d) księgowanie pozabilansowe, jednostronne:

    Wn kontopozabilansowe993 „Korekta kosztów dla podatku” 1 000 zł

  e) księgowanie pozabilansowe, jednostronne:

    Ma konto pozabilansowe 994 „Korekta przychodów dla podatku” 1 000 zł

2. Przebudowa i remont pomieszczeń świetlicy, na kwotę ogółem 25 000 zł, powiększa wartość nieruchomości, w której się mieści. Finansowana jest ze środków obrotowych przedsiębiorstwa.

  a) koszty przebudowy i remontów

    Wn konto 080 „Środki trwałe w budowie” 25 000 zł

    Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami” 25 000 zł

  b) zakończenie przebudowy

    Wn konto 012 „Środki trwałe”, w analityce Budynek administracyjny” 25 000 zł

    Ma konto 080 „Środki trwałe w budowie” 25 000 zł


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 12 ust. 4 pkt 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589

- art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych - j.t. Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104


Ewa Szczepankiewicz

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA