REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo obliczyć podatek od dochodów z pracy uzyskanych w Polsce, w Niemczech i w Holandii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. uzyskałem dochody z pracy w Polsce, w Niemczech i w Holandii. Podatek od dochodów uzyskanych w Niemczech i w Holandii został zapłacony zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych krajach. Jak powinienem rozliczyć wszystkie te dochody w zeznaniu rocznym?

RADA

Do dochodów podlegających opodatkowaniu (tj. dochodów uzyskanych w Polsce i w Holandii) powinien Pan dodać dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody uzyskane w Niemczech) i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według skali podatkowej. Następnie powinien Pan ustalić stopę procentową tego podatku do obliczonej sumy dochodów. Ustaloną stopę procentową należy zastosować do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, a więc do sumy dochodów z Polski i z Holandii, i ustalić należny podatek. Następnie powinien Pan ustalić kwotę podatku zapłaconego w Holandii, która podlega odliczeniu od podatku polskiego. Podatek zapłacony w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.

UZASADNIENIE

Dochody Polaków z pracy za granicą przy równoczesnym osiąganiu w kraju dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych skutkują obowiązkiem złożenia zeznania rocznego w Polsce, niezależnie od metody ich rozliczenia przewidzianej w dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Rozliczenie tych dochodów komplikuje się w sytuacji, gdy dochody są osiągane z więcej niż jednego kraju, a z dwustronnych umów zawartych z tymi krajami wynika, że są stosowane różne metody unikania podwójnego opodatkowania.
Z pytania wynika, że osiągał Pan dochody z pracy w Polsce, jak też w Niemczech oraz Holandii. Tym samym, jako że podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, jest Pan zobowiązany do złożenia zeznania rocznego i rozliczenia w nim całości swoich dochodów. Przy dokonywaniu tego rozliczenia należy uwzględnić postanowienia dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Polskę z Niemcami oraz z Holandią.
Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zwalnia z opodatkowania w Polsce dochody z pracy w Niemczech, natomiast w przypadku równoczesnego uzyskiwania w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych do ich rozliczenia nakazuje zastosować metodę wyłączenia z progresją. Z kolei polsko-holenderska konwencja nie zwalnia z opodatkowania w Polsce dochodów osiągniętych z pracy w Holandii, zezwalając jedynie na odliczenie podatku zapłaconego w Holandii od podatku należnego w Polsce.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Metoda rozliczenia dochodów wynika z postanowień dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Metoda wyłączenia z progresją służy do ustalenia wysokości stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. W tym celu należy zsumować dochody zwolnione z opodatkowania z dochodami podlegającymi opodatkowaniu i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według obowiązującej skali. Następnie należy ustalić stopę procentową tego podatku do sumy dochodów i zastosować ją do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Z regulacji obu dwustronnych umów wynika, że do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym należą dochody uzyskane w Polsce i w Holandii, natomiast dochody uzyskane w Niemczech są w Polsce zwolnione z opodatkowania.
Najpierw powinien więc Pan zsumować dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody z Niemiec) z dochodami podlegającymi opodatkowaniu (tj. z dochodami z Polski i z Holandii). Następnie od sumy tych dochodów należy obliczyć podatek według obowiązującej skali. Kolejnym krokiem powinno być ustalenie stopy procentowej obliczonego podatku do sumy wszystkich dochodów (tj. z Niemiec, Polski i Holandii). Obliczoną stopę powinien Pan następnie zastosować do sumy dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu, a więc do sumy dochodów z Polski i Holandii, i ustalić należny podatek.
Ponieważ z pytania wynika również, że od dochodów uzyskanych w Holandii, a podlegających opodatkowaniu w Polsce, został już zapłacony podatek w Holandii, na podstawie polsko-holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania przysługuje Panu odliczenie tego podatku od podatku należnego w Polsce.
Dlatego w celu ustalenia wysokości przysługującego Panu odliczenia powinien Pan zastosować metodę przewidzianą w art. 27 ust. 9 updof. Polega ona na tym, że dochody zagraniczne, które nie zostały wyłączone z opodatkowania w Polsce, łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Dlatego musi Pan najpierw ustalić kwotę podatku zapłaconego za granicą (w Holandii), która podlega odliczeniu od podatku polskiego, stosując zasady przeliczenia na złote określone w art. 11 ust. 3 i 4 updof. Odliczenie podatku zapłaconego w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.
Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem jest decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 września 2006 r. nr IPB2/4117-14/06/3.
 
 

Podstawa prawna:
- Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
- Konwencja podpisana w Warszawie 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 1 pkt 20, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 8 i 9, art. 45 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA