REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo obliczyć podatek od dochodów z pracy uzyskanych w Polsce, w Niemczech i w Holandii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2006 r. uzyskałem dochody z pracy w Polsce, w Niemczech i w Holandii. Podatek od dochodów uzyskanych w Niemczech i w Holandii został zapłacony zgodnie z przepisami obowiązującymi w tych krajach. Jak powinienem rozliczyć wszystkie te dochody w zeznaniu rocznym?

RADA

Do dochodów podlegających opodatkowaniu (tj. dochodów uzyskanych w Polsce i w Holandii) powinien Pan dodać dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody uzyskane w Niemczech) i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według skali podatkowej. Następnie powinien Pan ustalić stopę procentową tego podatku do obliczonej sumy dochodów. Ustaloną stopę procentową należy zastosować do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce, a więc do sumy dochodów z Polski i z Holandii, i ustalić należny podatek. Następnie powinien Pan ustalić kwotę podatku zapłaconego w Holandii, która podlega odliczeniu od podatku polskiego. Podatek zapłacony w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.

UZASADNIENIE

Dochody Polaków z pracy za granicą przy równoczesnym osiąganiu w kraju dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych skutkują obowiązkiem złożenia zeznania rocznego w Polsce, niezależnie od metody ich rozliczenia przewidzianej w dwustronnej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. Rozliczenie tych dochodów komplikuje się w sytuacji, gdy dochody są osiągane z więcej niż jednego kraju, a z dwustronnych umów zawartych z tymi krajami wynika, że są stosowane różne metody unikania podwójnego opodatkowania.
Z pytania wynika, że osiągał Pan dochody z pracy w Polsce, jak też w Niemczech oraz Holandii. Tym samym, jako że podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, jest Pan zobowiązany do złożenia zeznania rocznego i rozliczenia w nim całości swoich dochodów. Przy dokonywaniu tego rozliczenia należy uwzględnić postanowienia dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania łączących Polskę z Niemcami oraz z Holandią.
Polsko-niemiecka umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zwalnia z opodatkowania w Polsce dochody z pracy w Niemczech, natomiast w przypadku równoczesnego uzyskiwania w Polsce dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych do ich rozliczenia nakazuje zastosować metodę wyłączenia z progresją. Z kolei polsko-holenderska konwencja nie zwalnia z opodatkowania w Polsce dochodów osiągniętych z pracy w Holandii, zezwalając jedynie na odliczenie podatku zapłaconego w Holandii od podatku należnego w Polsce.
 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Metoda rozliczenia dochodów wynika z postanowień dwustronnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Metoda wyłączenia z progresją służy do ustalenia wysokości stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. W tym celu należy zsumować dochody zwolnione z opodatkowania z dochodami podlegającymi opodatkowaniu i od sumy tych dochodów obliczyć podatek według obowiązującej skali. Następnie należy ustalić stopę procentową tego podatku do sumy dochodów i zastosować ją do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
Z regulacji obu dwustronnych umów wynika, że do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym należą dochody uzyskane w Polsce i w Holandii, natomiast dochody uzyskane w Niemczech są w Polsce zwolnione z opodatkowania.
Najpierw powinien więc Pan zsumować dochody zwolnione z opodatkowania (tj. dochody z Niemiec) z dochodami podlegającymi opodatkowaniu (tj. z dochodami z Polski i z Holandii). Następnie od sumy tych dochodów należy obliczyć podatek według obowiązującej skali. Kolejnym krokiem powinno być ustalenie stopy procentowej obliczonego podatku do sumy wszystkich dochodów (tj. z Niemiec, Polski i Holandii). Obliczoną stopę powinien Pan następnie zastosować do sumy dochodów podlegających w Polsce opodatkowaniu, a więc do sumy dochodów z Polski i Holandii, i ustalić należny podatek.
Ponieważ z pytania wynika również, że od dochodów uzyskanych w Holandii, a podlegających opodatkowaniu w Polsce, został już zapłacony podatek w Holandii, na podstawie polsko-holenderskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania przysługuje Panu odliczenie tego podatku od podatku należnego w Polsce.
Dlatego w celu ustalenia wysokości przysługującego Panu odliczenia powinien Pan zastosować metodę przewidzianą w art. 27 ust. 9 updof. Polega ona na tym, że dochody zagraniczne, które nie zostały wyłączone z opodatkowania w Polsce, łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.
Dlatego musi Pan najpierw ustalić kwotę podatku zapłaconego za granicą (w Holandii), która podlega odliczeniu od podatku polskiego, stosując zasady przeliczenia na złote określone w art. 11 ust. 3 i 4 updof. Odliczenie podatku zapłaconego w Holandii nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Holandii.
Prawidłowość takiego sposobu rozliczenia potwierdzają również organy podatkowe. Przykładem jest decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 września 2006 r. nr IPB2/4117-14/06/3.
 
 

Podstawa prawna:
- Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003 r. - Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90
- Konwencja podpisana w Warszawie 13 lutego 2002 r. między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu - Dz.U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120
- art. 3 ust. 1, art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 1 pkt 20, art. 22 ust. 2, art. 27 ust. 8 i 9, art. 45 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1824

Anna Welsyng
radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA