REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy warto stosować metodę stałych cen ewidencyjnych [Problem]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kobiela-Pionnier

REKLAMA

Zajmujemy się produkcją. Do tej pory koszty działalności wykazywaliśmy tylko na kontach zespołu 4. Rozchód materiałów ewidencjonowaliśmy według metody FIFO. W tym roku zarząd spółki podjął decyzję o przejściu na pełny rachunek kosztów i ewidencję rozchodu materiałów wydanych do produkcji według stałych cen ewidencyjnych.

Jak powinna wyglądać ewidencja w nowym układzie i jak mamy sporządzić rachunek zysków i strat - w wariancie kalkulacyjnym czy może lepiej będzie przejść na wariant porównawczy?

REKLAMA

Autopromocja


rada


Prowadzenie pełnego rachunku kosztów wiąże się z ewidencją kosztów na kontach zarówno zespołu 4, jaki i zespołu 5. Przy takim układzie kosztów nie stwarza problemu sporządzenie rachunku zysków i strat w wariancie porównawczym.


uzasadnienie


Księgowanie kosztów na kontach zespołu 4 i 5, a więc w układzie rodzajowo-kalkulacyjnym, stwarza znacznie szersze możliwości analizy i kontroli kosztów niż w przypadku prowadzenia kont kosztów jedynie w zespole 4. Przy czym więcej informacji o efektywności prowadzonej działalności uzyska się z rachunku zysków i strat sporządzonego w wariancie porównawczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ewidencja kosztów równolegle w zespołach 4 i 5 polega na:

- ewidencji ponoszonych kosztów na kontach kosztów rodzajowych w korespondencji z odpowiednim kontem bilansowym, a następnie

- rozliczeniu ich w układzie kalkulacyjnym za pomocą konta 490 „Rozliczenie kosztów”.


Wydanie materiałów do produkcji


W pytaniu znalazło się zagadnienie wydania materiałów z magazynu do produkcji. Rozchód materiałów księgujemy zgodnie z przyjętą metodą ewidencji (LIFO, FIFO, ceny przeciętnej, cen ewidencyjnych) następująco:

- najpierw na konto „Zużycie materiałów i energii” (konto zespołu 4) w korespondencji z kontem „materiały”,

- a następnie rozliczamy na konto „Koszty bezpośrednie produkcji podstawowej” (konto zespołu 5) i konto 490.

W ten sam sposób postępujemy z każdą kolejną kategorią kosztów, wybierając oczywiście odpowiednie konta kosztów rodzajowych i kalkulacyjnych (nie każdy koszt musi przecież dotyczyć działalności produkcyjnej).


Przyjęcie do magazynu wyrobów gotowych


Ewidencja kosztów równolegle na kontach rodzajowych i kalkulacyjnych pozwala nam dość łatwo wycenić wartość wyprodukowanych w danym okresie wyrobów gotowych. Kwoty kosztów bezpośrednich i pośrednich produkcji, zebrane na koncie „Koszty działalności produkcyjnej”, wyrażają wartość wytworzonych produktów gotowych oraz produkcji niezakończonej, jeżeli akurat taka wystąpiła. Przyjęcie do magazynu wyrobów gotowych polega na przeniesieniu wartości wytworzonych produktów z konta „Koszty działalności produkcyjnej” na konto „Wyroby gotowe”. Jeżeli po dokonanym księgowaniu na koncie „Koszty działalności produkcyjnej” pozostaje saldo, wtedy wyraża ono wartość produkcji w toku. Na koniec okresu może być ono przeksięgowane na konto „Produkcja niezakończona”, „Produkcja w toku”.

Sprzedaż produktów i wydanie ich z magazynu

Operacja sprzedaży wytworzonych wyrobów w jednostce produkcyjnej składa się z dwóch zdarzeń: wystawienia kontrahentowi faktury sprzedaży oraz wydania mu sprzedanych produktów z magazynu.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

Jednostka produkcyjna Alfa zajmuje się produkcją jednego materiałochłonnego produktu.

Zakupy materiałów:

3000 szt. po 12 zł/szt.,

3000 szt. po 18 zł/szt.,

4000 szt. po 20 zł/szt.

Wyroby gotowe:

250 szt. wyrobów wycenionych według rzeczywistego kosztu wytworzenia po 36 zł/szt.,

630 szt. wyrobów wycenionych po 38 zł/szt.

Do ewidencji zapasów jednostka stosuje metodę cen ewidencyjnych. Ustalona cena ewidencyjna 1 szt. materiału wynosi 20 zł, planowany jednostkowy koszt wytworzenia produktu to 40 zł/szt.

Saldo początkowe konta „Materiały” wynosi 200 000 zł (10 000 szt. × 20 zł/szt.). Saldo początkowe OCE materiałów:

saldo Ct 3000 szt. × 8 zł/szt. + 3000 szt. × 2 zł/szt. = 30 000 zł

saldo Dt 4000 szt. × 4 zł/szt. = 16 000 zł

Saldo początkowe konta „Produkty gotowe” wynosi 35 200 zł (880 szt. × 40 zł/szt.).

Saldo początkowe OCE produktów:

saldo Ct (250 szt. × 4 zł/szt. + 630 szt. × 2 zł/szt.) = 2260 zł

Zdarzenia w bieżącym okresie:

1. Otrzymano fakturę za wynajem pomieszczeń przedsiębiorstwa na kwotę 15 000 zł, z czego czynsz dotyczący pomieszczeń produkcyjnych wynosi 12 000 zł, reszta dotyczy pomieszczeń administracyjnych jednostki.

2. Wydano do produkcji 7000 szt. materiałów, OCE - 9800 zł (7%).

3. Naliczono wynagrodzenia pracownikom jednostki - 36 000 zł, z tego na pracowników bezpośrednio produkcyjnych przypada 11 000 zł, na pracowników pośrednio powiązanych z produkcją - 12 000 zł, na pracowników działu sprzedaży - 4000 zł, a na pracowników administracyjnych - 9000 zł.

4. Naliczono składki ZUS pracodawcy w wysokości 7200 zł, które zostały rozliczone na pracowników różnych działów.

5. Otrzymano fakturę za energię elektryczną - 4000 zł. Oszacowano, że wartość faktury dotycząca pomieszczeń produkcyjnych wynosi 2600 zł, reszta dotyczy pomieszczeń administracyjnych jednostki.

6. Ustalono rzeczywisty techniczny koszt wytworzenia produktów i przyjęto do magazynu 3000 szt. wyrobów gotowych według cen ewidencyjnych. 2000 szt. stanowi produkcję niezakończoną, zaawansowaną w 40%.

Rzeczywisty koszt wytworzenia wynosi 172 400 zł (143 400 zł + 29 000 zł).

Jednostkowy koszt: 3000 szt. × 100% + 2000 szt. × 40% = 45,37 zł/szt.

Odchylenie wynosi 5,37 zł.

7. Wystawiono klientowi fakturę sprzedaży 1600 szt. produktów. Cena sprzedaży jednego produktu wynosi 56 zł/szt.

8. Wydano sprzedane produkty z magazynu.

Dokonanie zamknięcia kont kosztów kalkulacyjnych z kontem 490 „Rozliczenie kosztów” - pozycje i-iii

Ustalenie wyniku finansowego - pozycje A-F.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540


Katarzyna Kobiela-Pionnier

asystent w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie
 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA