REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można przejściowo zaprzestać amortyzacji środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Krawczyk

REKLAMA

Artykuł 22i w ust. 4 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zezwala na podwyższenie lub obniżenie stawek amortyzacyjnych. Czy można również przejściowo zrezygnować z naliczenia amortyzacji?
Zakład zamierza w bieżącym roku starać się o kredyt na inwestycje, wobec czego musi wykazać zdolność kredytową. Środki trwałe w bilansie wykazuje się w wartości netto, więc odpisy amortyzacyjne znacznie obniżą tę wartość.

RADA

Jeżeli środek trwały jest wykorzystywany przez firmę, nie można zaprzestać jego amortyzacji. Przepisy podatkowe pozwalają jednak na obniżenie stawki amortyzacyjnej do poziomu 0%, co daje taki sam efekt.

UZASADNIENIE

Raz rozpoczętych odpisów amortyzacyjnych zasadniczo nie można zatrzymać. W trakcie amortyzacji ustaje możliwość dokonywania odpisów tylko wtedy, gdy środek trwały:
- nie jest używany na skutek zaprzestania działalności, w której był używany,
- został postawiony w stan likwidacji,
- dokonano jego sprzedaży,
- stwierdzono jego niedobór.
 
Jednak nie przerywając amortyzacji, można skorzystać z możliwości maksymalnego obniżenia stawki amortyzacyjnej, czyli do poziomu 0%. Możliwość takiego obniżenia potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z 15 lipca 2003 r. opublikowanym na łamach prasy fachowej. Ponieważ pojawiły się wątpliwości co do tego, czy w kolejnych latach amortyzacji można podnieść tak obniżoną stawkę amortyzacyjną, Ministerstwo Finansów ponownie wypowiedziało się w tej kwestii. Stwierdziło ono mianowicie, że powrót do stawki amortyzacyjnej po jej obniżeniu jest możliwy w następnych latach podatkowych. Przy czym podwyższona stawka nie może być wyższa od tej, jaka została określona w wykazie stanowiącym załącznik nr 1 do updof (updop).

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Poza ściśle określonymi w przepisach przypadkami nie można zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, którego amortyzacja już się rozpoczęła. Jest natomiast możliwe obniżenie stawki amortyzacji nawet do poziomu 0%, co daje taki sam efekt ekonomiczny jak zaprzestanie odpisów w ogóle.

Chcąc zatem ograniczyć koszty z tytułu amortyzacji środków trwałych, mogą Państwo zastosować do nich stawkę obniżoną nawet do 0%. Z formalnego punktu widzenia amortyzacja nie jest zawieszona, a jednocześnie efekt ekonomiczny jest taki sam jak w przypadku jej zaprzestania. Należy tylko pamiętać o tym, że obniżenia stawki można dokonać nie w trakcie roku podatkowego, tylko na jego początku, a w stosunku do środków trwałych nabytych w trakcie roku - od miesiąca, w którym środki zostały wprowadzone do ewidencji.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Obniżenia stawki amortyzacyjnej można dokonać tylko na początku roku, a nie w jego trakcie.

Jeżeli odpisów dokonuje się rzadziej niż co miesiąc lub co kwartał, tj. raz w roku, w praktyce zastosowanie stawki 0% nastąpi dopiero na koniec roku podatkowego, bowiem w razie przyjęcia takiej częstotliwości odpisów dokonuje się ich na koniec, a nie na początek przyjętego okresu.

Podstawa prawna:
- art. 22c pkt 5, art. 22h ust. 1 pkt 1, ust. 4, art. 22i ust. 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA