REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykazać w księgach środki trwałe przeznaczone do sprzedaży

Gyöngyvér Takáts

REKLAMA

W przyszłym miesiącu - zgodnie z decyzją zarządu - kupujemy nowe urządzenie poligraficzne. Dotychczas używane urządzenie jest prawie nowe, ponieważ kupiliśmy je niecałe trzy lata temu. Jest w bardzo dobrym stanie technicznym. Zarząd zdecydował jednak kupić nowocześniejsze, a stare sprzedać. Jak musimy to wykazać w księgach?

 


rada

 


Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży powinny być wykazane odrębnie. Nie wynika to bezpośrednio z przepisów ustawy o rachunkowości, które nie odnoszą się do tej sytuacji. W rozumieniu MSSF nr 5 - „Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana” aktywa przeznaczone do sprzedaży powinny być wykazane odrębnie i wycenione według wartości bilansowej lub wartości godziwej, w zależności od tego, która z nich jest niższa.


uzasadnienie


W myśl ustawy o rachunkowości po ujęciu początkowym środki trwałe podlegają wycenie:

- z tytułu ewentualnej utraty wartości,

- z powodu likwidacji,

- w wyniku modernizacji.


Z przepisów ustawy nie wynika, co należy zrobić, gdy wymiana środka trwałego nie następuje w wyniku zestarzenia się starego środka trwałego, a okres jego ekonomicznej użyteczności jeszcze trwa. Na to pytanie szczegółową odpowiedź znajdziemy w MSSF nr 5 - „Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana”. MSSF nr 5 wprowadza nową kategorię klasyfikacji aktywów: aktywa przeznaczone do sprzedaży. Wymóg nowej klasyfikacji wynika z tego, że wartość bilansowa będzie odzyskana w efekcie sprzedaży środka trwałego, a nie poprzez jego dalsze wykorzystanie. Taki zapis w księgach rachunkowych gwarantuje, że będą one rzetelnie odzwierciedlać rzeczywisty stan majątku jednostki.


Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy środek trwały jest przeznaczony do natychmiastowej sprzedaży w jego bieżącym stanie, z uwzględnieniem jedynie normalnych i zwyczajowo przyjętych warunków sprzedaży. Decyzja o sprzedaży powinna być odpowiednio udokumentowana. Dokumentem potwierdzającym przeznaczenie środka do sprzedaży może być np. decyzja zarządu.


Środek trwały, którego jednostka nie zamierza dalej użytkować, ale chce go przeznaczyć do sprzedaży, w księgach rachunkowych musi być wykazany na odrębnym koncie „Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży”.
Jest to konto syntetyczne.


Zgodnie z MSSF nr 5 środek trwały przeznaczony do sprzedaży wycenia się według zasady ostrożnej wyceny: według wartości bilansowej lub wartości godziwej pomniejszonej o ewentualne koszty zbycia - w zależności od tego, która z nich jest niższa.


Wartość bilansową stanowi wartość początkowa pomniejszona o dotychczasowe umorzenie i ewentualne dokonane odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.


Za wartość godziwą
można uznać cenę rynkową takiego samego lub podobnego środka trwałego. Jeżeli przewidywana cena sprzedaży, tj. cena rynkowa, jest niższa od ceny bilansowej, należy dokonać odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości.


Wycena w wartości godziwej oznacza wystąpienie utraty wartości. Z tytułu utraty wartości na dzień przeznaczenia do sprzedaży środka trwałego należy dokonać odpisu aktualizującego. Odpis ten podlega odwróceniu, jeżeli przy realizacji sprzedaży okaże się, że rzeczywista cena sprzedaży jest wyższa niż wartość, według której środek został przeznaczony do sprzedaży. Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży wykazuje się w bilansie w wartości netto.


Zysk na sprzedaży środka trwałego oznacza sprzedaż powyżej wartości bilansowej, a strata - poniżej tej wartości.


UWAGA!

Jeżeli środek trwały został przeznaczony do sprzedaży, jednostka nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych.


Jeśli decyzja o sprzedaży posiadanego środka trwałego zostaje podjęta przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, jednostka powinna ujawnić to w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego.


Przykład

Zarząd spółki podjął decyzję o sprzedaży maszyny poligraficznej i zakupie nowej. Decyzję uzasadnia szybki rozwój spółki, z powodu którego przewiduje się rozszerzenie działalności na dużo większą skalę (stare urządzenie nie spełniłoby oczekiwań).

Wariant 1

Wartość początkowa starego urządzenia - 25 000 zł.

Dotychczasowe umorzenie - 10 000 zł.

Wartość nowego urządzenia - 32 000 zł.

Cena rynkowa podobnego urządzenia wynosi 17 000 zł - ewidencja nastąpi według wartości bilansowej, ponieważ ta wartość jest niższa.

Urządzenie zostało sprzedane za 16 000 zł.

1. Decyzja o sprzedaży starego urządzenia:

a) przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia

Wn „Umorzenie” 10 000

Ma „Środki trwałe” 10 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - stare”

b) przeniesienie do środków trwałych przeznaczonych do sprzedaży

Wn „Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży” 15 000

Ma „Środki trwałe” 15 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - stare”

2. Zakup nowego środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 32 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - nowe”

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 32 000

3. Sprzedaż starego urządzenia:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 16 000

Ma „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 16 000

4. Wyksięgowanie sprzedanego środka trwałego:

Wn „Koszt własny sprzedanego środka trwałego” 15 000

Ma „Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży” 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wariant II

Wartość początkowa starego urządzenia - 25 000 zł.

Dotychczasowe umorzenie - 10 000 zł.

Wartość nowego urządzenia - 32 000 zł.

Cena rynkowa podobnego urządzenia wynosi 14 000 zł - ewidencja nastąpi według wartości rynkowej, ponieważ ta wartość jest niższa.

Urządzenie zostało sprzedane za 16 000 zł.

1. Decyzja o sprzedaży starego urządzenia - przeksięgowanie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Umorzenie” 10 000

Ma„Środki trwałe” 10 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - stare”

2. Ewidencja środka trwałego przeznaczonego do sprzedaży:

a) przeniesienie do środków trwałych przeznaczonych do sprzedaży

Wn „Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży” 15 000

Ma „Środki trwałe” 15 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - stare”

b) dokonanie odpisu aktualizującego

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 000

Ma „Odpisy aktualizujące” 1 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne”

3. Zakup nowego środka trwałego:

Wn „Środki trwałe” 32 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne - nowe”

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 32 000

4. Sprzedaż starego urządzenia:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 16 000

Ma „Przychody ze sprzedaży środków trwałych” 16 000

5. Odwrócenie odpisu aktualizującego:

Wn „Odpisy aktualizujące” 1 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 1 000

- w analityce „Urządzenie poligraficzne”

6. Wyksięgowanie sprzedanego środka trwałego:

Wn „Koszt własny sprzedanego środka trwałego” 15 000

Ma „Środki trwałe przeznaczone do sprzedaży” 15 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Podstawa prawna:
- § 2-25 MSSF nr 5 „Aktywa trwałe przeznaczone do sprzedaży oraz działalność zaniechana”


Gyöngyvér Takáts

ekspert ds. rachunkowości, pracownik redakcji

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA