REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować dofinansowania otrzymane z PFRON

REKLAMA

Czy składki na ubezpieczenia emerytalne za pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności, jak również wynagrodzenia częściowo finansowane przez PFRON stanowią koszty uzyskania przychodu? Czy dofinansowania te należy opodatkować? Nadmieniam, że jesteśmy spółką z o.o. osiągającą wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%.
Koszty ubezpieczeń społecznych pracowników, poza nielicznymi wyjątkami, stanowią koszty uzyskania przychodów. W przypadku dofinansowania otrzymanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi ono przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytania Czytelnika dotyczą spółki z ograniczoną odpowiedzialnością osiągającej wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%. Oznacza to, że podmiot ten osiąga wymagany przez ustawę o rehabilitacji osób niepełnosprawnych poziom zatrudnienia i wobec tego, zgodnie z tą ustawą, fundusz (PFRON) lub budżet państwa finansuje u tego pracodawcy w stosunku do tych zatrudnionych osób niepełnosprawnych pewne świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych. Rodzaj dofinansowania i źródło zależy jednak od trzech elementów:
• wielkości pracodawcy (ściślej – liczby zatrudnionych pracowników),
• liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
• ich stopnia niepełnosprawności.
Chociaż treść pytania sugeruje, że chodzi o spółkę z zatrudnieniem minimum 25 pracowników (w mniejszych podmiotach nie ma kwestii procentu zatrudnionych niepełnosprawnych), to jednak poniżej przedstawiam zasady podatkowe dotyczące zarówno dofinansowania pracodawcy i pracownika, jak i dofinansowania ze strony funduszu oraz budżetu państwa. Opracowanie to odpowiada na poszczególne kwestie zawarte w treści pytania.
Rodzaje poszczególnych świadczeń otrzymywanych na podstawie ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Generalnie powinniśmy odróżnić finansowanie u pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników i zatrudniających mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
U pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w wysokości co najmniej 6%, w zależności od stopnia niepełnosprawności, inny jest rodzaj dofinansowania. Po stronie pracownika będzie to wynagrodzenie odpowiadające składce na ubezpieczenie emerytalne należnej od pracownika zaliczonego do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Natomiast po stronie pracodawcy będzie to:
• składka na ubezpieczenie emerytalne pracownika należna od pracodawcy w przypadku zatrudnienia pracownika zaliczonego do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
• składka na ubezpieczenie wypadkowe pracownika należna od pracodawcy w przypadku zatrudnienia pracownika zaliczonego do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Natomiast u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 25 pracowników w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych, zaliczonych do znacznego lub do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności:
• część wynagrodzenia, odpowiadającą składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenie emerytalne, finansuje PFRON,
• część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie emerytalne od pracodawcy, finansuje budżet państwa.
Podsumowując, w zależności od wielkości zatrudnienia, dofinansowanie może polegać na sfinansowaniu części wynagrodzenia pracownika lub części kosztów osobowych pracodawcy i może być sfinansowane z PFRON lub przez budżet państwa.
Składki na ubezpieczenia emerytalne za pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym a koszty uzyskania przychodów
Składki na ubezpieczenie emerytalne pracowników, co do zasady, stanowią koszty uzyskania przychodów pracodawcy – spółki. Są to tzw. koszty pracownicze i mogą być kosztami wynagrodzenia pracowników (w tej części, w jakiej są potrącane od pensji brutto pracowników, gdyż pensja pracownika jest kosztem pracodawcy), lub kosztami osobowymi pracodawcy (w tej części, w jakiej składki obciążają pracodawcę). Warunkiem jest jednak faktyczne poniesienie wydatku – nie będzie kosztem należna od pracodawcy (płatnika) składka, ale faktycznie nieopłacona. Wynika to wprost ze zmiany w updop z dniem 1 stycznia 2005 r.
Ponadto updop przewiduje dwa dodatkowe wyjątki. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
• składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw – od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz
• wpłat – o których mowa w art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – na Fundusz Pracy, które zobowiązany jest ponosić pracodawca zatrudniający przynajmniej 25 pracowników, ale nieosiągający wymaganego prawem 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Wszystkie pozostałe składki będą stanowiły, co do zasady, koszty uzyskania przychodów.
Składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności a koszty uzyskania przychodów
Jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenia wypadkowe, to wymienione zasady dotyczą także tego ubezpieczenia (jest to forma ubezpieczenia społecznego). Niemniej dodatkowo należy wspomnieć o przepisie updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej składki ubezpieczeniowej w przypadku stwierdzenia pogorszenia warunków pracy.
Wynagrodzenia częściowo finansowane przez PFRON a koszty uzyskania przychodu
Jak już wcześniej wspomniano, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu składki na ubezpieczenie społeczne, których faktycznie nie poniesiono. Jeżeli jednak poniesiono takie wydatki, a następnie zwrócono je podatnikowi, to stanowią one koszt uzyskania przychodu, natomiast otrzymany później zwrot wydatków będzie stanowić dla podatnika przychód podlegający opodatkowaniu.
Czy dofinansowania z PFRON należy opodatkować?
Niestety, tylko ta część dofinansowania, która pochodzi z budżetu państwa, nie jest opodatkowana. Wynika to z tego, że przychodem zgodnie z updop są wszelkie otrzymane pieniądze, wartości pieniężne jak też wartość otrzymanych nieodpłatnie (całkowicie lub częściowo) świadczeń, z wyjątkiem wartości nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Dofinansowania od innych niewymienionych w tym przepisie podmiotów, w tym zwłaszcza od osób prawnych, będą opodatkowane według zwykłych zasad. Tymczasem, zgodnie z ustawą, PFRON jest funduszem celowym w znaczeniu ustawy o finansach publicznych i posiada odrębną osobowość prawną.
Warto jeszcze zauważyć, że dofinansowanie otrzymane przez osobę niepełnosprawną nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wynika to wprost z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• art. 16 ust. 1 pkt 16, 36, 40 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
• art. 21 ust. 1, art. 23 i 25 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA