REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak traktować dofinansowania otrzymane z PFRON

REKLAMA

Czy składki na ubezpieczenia emerytalne za pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym i składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności, jak również wynagrodzenia częściowo finansowane przez PFRON stanowią koszty uzyskania przychodu? Czy dofinansowania te należy opodatkować? Nadmieniam, że jesteśmy spółką z o.o. osiągającą wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%.
Koszty ubezpieczeń społecznych pracowników, poza nielicznymi wyjątkami, stanowią koszty uzyskania przychodów. W przypadku dofinansowania otrzymanego z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stanowi ono przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytania Czytelnika dotyczą spółki z ograniczoną odpowiedzialnością osiągającej wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6%. Oznacza to, że podmiot ten osiąga wymagany przez ustawę o rehabilitacji osób niepełnosprawnych poziom zatrudnienia i wobec tego, zgodnie z tą ustawą, fundusz (PFRON) lub budżet państwa finansuje u tego pracodawcy w stosunku do tych zatrudnionych osób niepełnosprawnych pewne świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych. Rodzaj dofinansowania i źródło zależy jednak od trzech elementów:
• wielkości pracodawcy (ściślej – liczby zatrudnionych pracowników),
• liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych,
• ich stopnia niepełnosprawności.
Chociaż treść pytania sugeruje, że chodzi o spółkę z zatrudnieniem minimum 25 pracowników (w mniejszych podmiotach nie ma kwestii procentu zatrudnionych niepełnosprawnych), to jednak poniżej przedstawiam zasady podatkowe dotyczące zarówno dofinansowania pracodawcy i pracownika, jak i dofinansowania ze strony funduszu oraz budżetu państwa. Opracowanie to odpowiada na poszczególne kwestie zawarte w treści pytania.
Rodzaje poszczególnych świadczeń otrzymywanych na podstawie ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Generalnie powinniśmy odróżnić finansowanie u pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników i zatrudniających mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
U pracodawcy zatrudniającego co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i osiągającego wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych ogółem w wysokości co najmniej 6%, w zależności od stopnia niepełnosprawności, inny jest rodzaj dofinansowania. Po stronie pracownika będzie to wynagrodzenie odpowiadające składce na ubezpieczenie emerytalne należnej od pracownika zaliczonego do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Natomiast po stronie pracodawcy będzie to:
• składka na ubezpieczenie emerytalne pracownika należna od pracodawcy w przypadku zatrudnienia pracownika zaliczonego do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
• składka na ubezpieczenie wypadkowe pracownika należna od pracodawcy w przypadku zatrudnienia pracownika zaliczonego do lekkiego stopnia niepełnosprawności.
Natomiast u pracodawcy zatrudniającego mniej niż 25 pracowników w stosunku do zatrudnionych osób niepełnosprawnych, zaliczonych do znacznego lub do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności:
• część wynagrodzenia, odpowiadającą składce należnej od zatrudnionego na ubezpieczenie emerytalne, finansuje PFRON,
• część kosztów osobowych pracodawcy, odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie emerytalne od pracodawcy, finansuje budżet państwa.
Podsumowując, w zależności od wielkości zatrudnienia, dofinansowanie może polegać na sfinansowaniu części wynagrodzenia pracownika lub części kosztów osobowych pracodawcy i może być sfinansowane z PFRON lub przez budżet państwa.
Składki na ubezpieczenia emerytalne za pracowników niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym a koszty uzyskania przychodów
Składki na ubezpieczenie emerytalne pracowników, co do zasady, stanowią koszty uzyskania przychodów pracodawcy – spółki. Są to tzw. koszty pracownicze i mogą być kosztami wynagrodzenia pracowników (w tej części, w jakiej są potrącane od pensji brutto pracowników, gdyż pensja pracownika jest kosztem pracodawcy), lub kosztami osobowymi pracodawcy (w tej części, w jakiej składki obciążają pracodawcę). Warunkiem jest jednak faktyczne poniesienie wydatku – nie będzie kosztem należna od pracodawcy (płatnika) składka, ale faktycznie nieopłacona. Wynika to wprost ze zmiany w updop z dniem 1 stycznia 2005 r.
Ponadto updop przewiduje dwa dodatkowe wyjątki. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
• składek na ubezpieczenie społeczne oraz na Fundusz Pracy i na inne fundusze celowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw – od nagród i premii, wypłacanych w gotówce lub w papierach wartościowych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz
• wpłat – o których mowa w art. 21 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – na Fundusz Pracy, które zobowiązany jest ponosić pracodawca zatrudniający przynajmniej 25 pracowników, ale nieosiągający wymaganego prawem 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Wszystkie pozostałe składki będą stanowiły, co do zasady, koszty uzyskania przychodów.
Składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników z lekkim stopniem niepełnosprawności a koszty uzyskania przychodów
Jeżeli chodzi o składki na ubezpieczenia wypadkowe, to wymienione zasady dotyczą także tego ubezpieczenia (jest to forma ubezpieczenia społecznego). Niemniej dodatkowo należy wspomnieć o przepisie updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej składki ubezpieczeniowej w przypadku stwierdzenia pogorszenia warunków pracy.
Wynagrodzenia częściowo finansowane przez PFRON a koszty uzyskania przychodu
Jak już wcześniej wspomniano, nie stanowią kosztu uzyskania przychodu składki na ubezpieczenie społeczne, których faktycznie nie poniesiono. Jeżeli jednak poniesiono takie wydatki, a następnie zwrócono je podatnikowi, to stanowią one koszt uzyskania przychodu, natomiast otrzymany później zwrot wydatków będzie stanowić dla podatnika przychód podlegający opodatkowaniu.
Czy dofinansowania z PFRON należy opodatkować?
Niestety, tylko ta część dofinansowania, która pochodzi z budżetu państwa, nie jest opodatkowana. Wynika to z tego, że przychodem zgodnie z updop są wszelkie otrzymane pieniądze, wartości pieniężne jak też wartość otrzymanych nieodpłatnie (całkowicie lub częściowo) świadczeń, z wyjątkiem wartości nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Dofinansowania od innych niewymienionych w tym przepisie podmiotów, w tym zwłaszcza od osób prawnych, będą opodatkowane według zwykłych zasad. Tymczasem, zgodnie z ustawą, PFRON jest funduszem celowym w znaczeniu ustawy o finansach publicznych i posiada odrębną osobowość prawną.
Warto jeszcze zauważyć, że dofinansowanie otrzymane przez osobę niepełnosprawną nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. Wynika to wprost z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
• art. 16 ust. 1 pkt 16, 36, 40 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
• art. 21 ust. 1, art. 23 i 25 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 240, poz. 2407
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r. [tabela ofert]

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA