REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować świadczenia ze strony udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. ma trzech udziałowców. Jeden z nich chce wydzierżawić spółce swoje maszyny (tokarki, frezarki), które będą służyły podstawowej działalności firmy, oraz swój samochód osobowy. Czy spółka z o.o. kwotę czynszu, który zapłaci udziałowcowi za dzierżawę tych urządzeń, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy kwota czynszu za używanie samochodu osobowego powinna mieścić się w kwocie stanowiącej iloczyn kilometrów przebiegu samochodu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, czy też paliwo powinno się mieścić w tej kwocie, a czynsz i tak jest płacony i stanowi koszt uzyskania przychodu? Czy przy umowie najmu samochodu osobowego też jest wymagane prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
Wydatki na używanie przez spółkę maszyn i samochodu ponoszone na rzecz udziałowców będą stanowić koszty uzyskania przychodów pod warunkiem istnienia ich związku z uzyskiwanymi przez spółkę-podatnika przychodami oraz pod warunkiem ekwiwalentności wzajemnych świadczeń. Dodatkowo, w przypadku użytkowania samochodu niestanowiącego własności spółki, wydatki z tego tytułu będą stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie do wysokości równej iloczynowi faktycznego przebiegu kilometrów i stawki za kilometr. Prowadzenie ewidencji przebiegu jest tu warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów.
Przepisy updop zawierają kilka istotnych ograniczeń dotyczących wydatków spółek kapitałowych (a więc także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) na rzecz członków organów tych spó-łek i udziałowców tych spółek. Ma to na celu ograniczenie dowolności ponoszenia przez te podmioty wydatków na rzecz tych osób. W stosunku do osób będących wspólnikami (udziałowcami) chodzi o to, aby spółki nie transferowały środków na rzecz swoich udziałowców przed ich opodatkowaniem. W przypadku gdyby wszystkie takie wydatki stanowiły koszty uzyskania przychodów, spółki mogłyby transferować środki dowolnie przed opodatkowaniem własnego zysku. Tymczasem w „zwykłym” trybie udziałowiec uzyskuje wynagrodzenie w postaci dywidendy, która jest zyskiem po opodatkowaniu.
Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów jednostronnych wydatków na rzecz udziałowców. A contrario można więc przyjąć, że wszelkie wydatki na rzecz udziałowców, które nie mają charakteru jednostronności, będą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te są poniesione w celu uzyskania przychodów. W szczególności nie będą miały charakteru jednostronności wszelkie świadczenia wykonywane w ramach stosunków wzajemnych, czyli takich stosunków, w których każda ze stron wykonuje na rzecz drugiej strony jakieś świadczenie. Przykładem takiego stosunku będzie umowa dzierżawy gruntu, zgodnie z którą z jednej strony wydzierżawiający (właściciel) oddaje w dzierżawę grunt, a z drugiej strony otrzymuje w zamian za to czynsz dzierżawny. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma wzajemnymi (nie jednostronnymi) świadczeniami: z jednej strony z oddaniem gruntu do użytkowania i pobierania pożytków, a z drugiej strony z czynszem dzierżawnym.
Odnosząc się zaś do świadczeń, o których mowa w pytaniu, należy przede wszystkim stwierdzić, że co do zasady nie mają one charakteru jednostronności. Zarówno w przypadku wydzierżawienia przez udziałowca maszyn spółce, jak i w przypadku oddania do użytkowania samochodu świadczenia ze strony spółki i ze strony udziałowca będą miały charakter wzajemny, czyli nie jednostronny. Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia te miały również charakter ekwiwalentny, czyli że z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być równa. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania kapitałowe stron, może powstać zarzut transferowania zysków.
Powyższa ogólna zasada będzie jednak ograniczona w przypadku używania samochodu osobowego niestanowiącego własności podatnika. W tym przypadku przepisy updop wyraźnie bowiem przewidują, że spółka-podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki do maksymalnej wysokości równej iloczynowi stawki za jeden kilometr i faktycznego przebiegu pojazdu. Ograniczenie to należy rozumieć w ten sposób, że iloczyn ten stanowi maksymalną wysokość wydatków, które będą kosztami uzyskania przychodów z tytułu używania takiego samochodu. Niezależnie więc od tego, jak skonstruujemy umowę, jeżeli wydatki na czynsz z tytułu wynajmu samochodu oraz koszty paliwa przekraczałyby wspomniany limit (tj. iloczyn kilometrów przebiegu i stawki za kilometr), nadwyżka ponad ten limit nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Na zakończenie warto jeszcze zauważyć, że warunkiem uznania wydatków z tytułu używania samochodu niestanowiącego własności podatnika jest prowadzenie ewidencji przebiegu tego pojazdu. Brak tej ewidencji spowoduje, że wydatki z tytułu używania samochodów nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów. Nie ma jednego wzoru ewidencji, ale przepisy updop wymagają, aby ewidencja zawierała co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. Ponadto ewidencja przebiegu pojazdu powinna być potwierdzona przez spółkę-podatnika na koniec każdego miesiąca.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 38 i 51 oraz ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA