REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować świadczenia ze strony udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. ma trzech udziałowców. Jeden z nich chce wydzierżawić spółce swoje maszyny (tokarki, frezarki), które będą służyły podstawowej działalności firmy, oraz swój samochód osobowy. Czy spółka z o.o. kwotę czynszu, który zapłaci udziałowcowi za dzierżawę tych urządzeń, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy kwota czynszu za używanie samochodu osobowego powinna mieścić się w kwocie stanowiącej iloczyn kilometrów przebiegu samochodu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, czy też paliwo powinno się mieścić w tej kwocie, a czynsz i tak jest płacony i stanowi koszt uzyskania przychodu? Czy przy umowie najmu samochodu osobowego też jest wymagane prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
Wydatki na używanie przez spółkę maszyn i samochodu ponoszone na rzecz udziałowców będą stanowić koszty uzyskania przychodów pod warunkiem istnienia ich związku z uzyskiwanymi przez spółkę-podatnika przychodami oraz pod warunkiem ekwiwalentności wzajemnych świadczeń. Dodatkowo, w przypadku użytkowania samochodu niestanowiącego własności spółki, wydatki z tego tytułu będą stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie do wysokości równej iloczynowi faktycznego przebiegu kilometrów i stawki za kilometr. Prowadzenie ewidencji przebiegu jest tu warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów.
Przepisy updop zawierają kilka istotnych ograniczeń dotyczących wydatków spółek kapitałowych (a więc także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) na rzecz członków organów tych spó-łek i udziałowców tych spółek. Ma to na celu ograniczenie dowolności ponoszenia przez te podmioty wydatków na rzecz tych osób. W stosunku do osób będących wspólnikami (udziałowcami) chodzi o to, aby spółki nie transferowały środków na rzecz swoich udziałowców przed ich opodatkowaniem. W przypadku gdyby wszystkie takie wydatki stanowiły koszty uzyskania przychodów, spółki mogłyby transferować środki dowolnie przed opodatkowaniem własnego zysku. Tymczasem w „zwykłym” trybie udziałowiec uzyskuje wynagrodzenie w postaci dywidendy, która jest zyskiem po opodatkowaniu.
Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów jednostronnych wydatków na rzecz udziałowców. A contrario można więc przyjąć, że wszelkie wydatki na rzecz udziałowców, które nie mają charakteru jednostronności, będą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te są poniesione w celu uzyskania przychodów. W szczególności nie będą miały charakteru jednostronności wszelkie świadczenia wykonywane w ramach stosunków wzajemnych, czyli takich stosunków, w których każda ze stron wykonuje na rzecz drugiej strony jakieś świadczenie. Przykładem takiego stosunku będzie umowa dzierżawy gruntu, zgodnie z którą z jednej strony wydzierżawiający (właściciel) oddaje w dzierżawę grunt, a z drugiej strony otrzymuje w zamian za to czynsz dzierżawny. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma wzajemnymi (nie jednostronnymi) świadczeniami: z jednej strony z oddaniem gruntu do użytkowania i pobierania pożytków, a z drugiej strony z czynszem dzierżawnym.
Odnosząc się zaś do świadczeń, o których mowa w pytaniu, należy przede wszystkim stwierdzić, że co do zasady nie mają one charakteru jednostronności. Zarówno w przypadku wydzierżawienia przez udziałowca maszyn spółce, jak i w przypadku oddania do użytkowania samochodu świadczenia ze strony spółki i ze strony udziałowca będą miały charakter wzajemny, czyli nie jednostronny. Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia te miały również charakter ekwiwalentny, czyli że z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być równa. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania kapitałowe stron, może powstać zarzut transferowania zysków.
Powyższa ogólna zasada będzie jednak ograniczona w przypadku używania samochodu osobowego niestanowiącego własności podatnika. W tym przypadku przepisy updop wyraźnie bowiem przewidują, że spółka-podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki do maksymalnej wysokości równej iloczynowi stawki za jeden kilometr i faktycznego przebiegu pojazdu. Ograniczenie to należy rozumieć w ten sposób, że iloczyn ten stanowi maksymalną wysokość wydatków, które będą kosztami uzyskania przychodów z tytułu używania takiego samochodu. Niezależnie więc od tego, jak skonstruujemy umowę, jeżeli wydatki na czynsz z tytułu wynajmu samochodu oraz koszty paliwa przekraczałyby wspomniany limit (tj. iloczyn kilometrów przebiegu i stawki za kilometr), nadwyżka ponad ten limit nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Na zakończenie warto jeszcze zauważyć, że warunkiem uznania wydatków z tytułu używania samochodu niestanowiącego własności podatnika jest prowadzenie ewidencji przebiegu tego pojazdu. Brak tej ewidencji spowoduje, że wydatki z tytułu używania samochodów nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów. Nie ma jednego wzoru ewidencji, ale przepisy updop wymagają, aby ewidencja zawierała co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. Ponadto ewidencja przebiegu pojazdu powinna być potwierdzona przez spółkę-podatnika na koniec każdego miesiąca.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 38 i 51 oraz ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA