REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować świadczenia ze strony udziałowca

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. ma trzech udziałowców. Jeden z nich chce wydzierżawić spółce swoje maszyny (tokarki, frezarki), które będą służyły podstawowej działalności firmy, oraz swój samochód osobowy. Czy spółka z o.o. kwotę czynszu, który zapłaci udziałowcowi za dzierżawę tych urządzeń, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy kwota czynszu za używanie samochodu osobowego powinna mieścić się w kwocie stanowiącej iloczyn kilometrów przebiegu samochodu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, czy też paliwo powinno się mieścić w tej kwocie, a czynsz i tak jest płacony i stanowi koszt uzyskania przychodu? Czy przy umowie najmu samochodu osobowego też jest wymagane prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
Wydatki na używanie przez spółkę maszyn i samochodu ponoszone na rzecz udziałowców będą stanowić koszty uzyskania przychodów pod warunkiem istnienia ich związku z uzyskiwanymi przez spółkę-podatnika przychodami oraz pod warunkiem ekwiwalentności wzajemnych świadczeń. Dodatkowo, w przypadku użytkowania samochodu niestanowiącego własności spółki, wydatki z tego tytułu będą stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie do wysokości równej iloczynowi faktycznego przebiegu kilometrów i stawki za kilometr. Prowadzenie ewidencji przebiegu jest tu warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów.
Przepisy updop zawierają kilka istotnych ograniczeń dotyczących wydatków spółek kapitałowych (a więc także spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) na rzecz członków organów tych spó-łek i udziałowców tych spółek. Ma to na celu ograniczenie dowolności ponoszenia przez te podmioty wydatków na rzecz tych osób. W stosunku do osób będących wspólnikami (udziałowcami) chodzi o to, aby spółki nie transferowały środków na rzecz swoich udziałowców przed ich opodatkowaniem. W przypadku gdyby wszystkie takie wydatki stanowiły koszty uzyskania przychodów, spółki mogłyby transferować środki dowolnie przed opodatkowaniem własnego zysku. Tymczasem w „zwykłym” trybie udziałowiec uzyskuje wynagrodzenie w postaci dywidendy, która jest zyskiem po opodatkowaniu.
Nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów jednostronnych wydatków na rzecz udziałowców. A contrario można więc przyjąć, że wszelkie wydatki na rzecz udziałowców, które nie mają charakteru jednostronności, będą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te są poniesione w celu uzyskania przychodów. W szczególności nie będą miały charakteru jednostronności wszelkie świadczenia wykonywane w ramach stosunków wzajemnych, czyli takich stosunków, w których każda ze stron wykonuje na rzecz drugiej strony jakieś świadczenie. Przykładem takiego stosunku będzie umowa dzierżawy gruntu, zgodnie z którą z jednej strony wydzierżawiający (właściciel) oddaje w dzierżawę grunt, a z drugiej strony otrzymuje w zamian za to czynsz dzierżawny. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma wzajemnymi (nie jednostronnymi) świadczeniami: z jednej strony z oddaniem gruntu do użytkowania i pobierania pożytków, a z drugiej strony z czynszem dzierżawnym.
Odnosząc się zaś do świadczeń, o których mowa w pytaniu, należy przede wszystkim stwierdzić, że co do zasady nie mają one charakteru jednostronności. Zarówno w przypadku wydzierżawienia przez udziałowca maszyn spółce, jak i w przypadku oddania do użytkowania samochodu świadczenia ze strony spółki i ze strony udziałowca będą miały charakter wzajemny, czyli nie jednostronny. Dodatkowo ważne jest jednak, aby świadczenia te miały również charakter ekwiwalentny, czyli że z ekonomicznego punktu widzenia wartość wzajemnych świadczeń powinna być równa. W przeciwnym razie, ze względu na wzajemne powiązania kapitałowe stron, może powstać zarzut transferowania zysków.
Powyższa ogólna zasada będzie jednak ograniczona w przypadku używania samochodu osobowego niestanowiącego własności podatnika. W tym przypadku przepisy updop wyraźnie bowiem przewidują, że spółka-podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki do maksymalnej wysokości równej iloczynowi stawki za jeden kilometr i faktycznego przebiegu pojazdu. Ograniczenie to należy rozumieć w ten sposób, że iloczyn ten stanowi maksymalną wysokość wydatków, które będą kosztami uzyskania przychodów z tytułu używania takiego samochodu. Niezależnie więc od tego, jak skonstruujemy umowę, jeżeli wydatki na czynsz z tytułu wynajmu samochodu oraz koszty paliwa przekraczałyby wspomniany limit (tj. iloczyn kilometrów przebiegu i stawki za kilometr), nadwyżka ponad ten limit nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Na zakończenie warto jeszcze zauważyć, że warunkiem uznania wydatków z tytułu używania samochodu niestanowiącego własności podatnika jest prowadzenie ewidencji przebiegu tego pojazdu. Brak tej ewidencji spowoduje, że wydatki z tytułu używania samochodów nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodów. Nie ma jednego wzoru ewidencji, ale przepisy updop wymagają, aby ewidencja zawierała co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. Ponadto ewidencja przebiegu pojazdu powinna być potwierdzona przez spółkę-podatnika na koniec każdego miesiąca.
• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 38 i 51 oraz ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533
Bartosz Iljin
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA