REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT odliczony w wyniku korekty jako przychód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. użytkuje w działalności gospodarczej maszynę drukarską nabytą w sierpniu 2004 r. za kwotę 244 000 zł (44 000 zł stanowi VAT naliczony przy jej nabyciu). Zakupiony środek trwały spółka używa do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od VAT. Ustalony współczynnik proporcji odzwierciedlający strukturę sprzedaży pozwalał spółce w trakcie 2004 r. odliczyć 50 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu maszyny, tj. kwotę 22 000 zł. Pozostała kwota, która nie została odliczona w zakresie rozliczeń VAT, zwiększyła wartość początkową maszyny drukarskiej, od której nalicza się odpisy amortyzacyjne. Po zakończeniu roku proporcja sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej w sprzedaży ogółem wyniosła 60 proc. Tym samym spółka w korekcie za styczeń 2005 r. zwiększyła odliczenie VAT naliczonego przy zakupie maszyny drukarskiej o piątą część powstałej różnicy, tj. o kwotę 880 zł (4400 zł/5). Czy nasze postępowanie było prawidłowe?
Gdy obok działalności opodatkowanej VAT podatnik prowadzi działalność zwolnioną z opodatkowania lub nieopodatkowaną tym podatkiem, ma obowiązek określenia odrębnie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami dającymi prawo do odliczenia (sprzedażą opodatkowaną) i czynnościami niedającymi podatnikowi prawa do odliczenia. Gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom opodatkowanym.
Od 1 maja 2004 r. ustawodawca w art. 91 ustawy o VAT nałożył na podatników obowiązek dokonania korekty wstępnie odliczonego w trakcie roku podatkowego podatku naliczonego. Korekty dokonuje się z uwzględnieniem rzeczywistych proporcji sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w sprzedaży ogółem, która wystąpiła w zakończonym roku. W odniesieniu do nabycia towarów i usług, które na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są zaliczane przez podatnika do środków trwałych podlegających amortyzacji, zostały wprowadzone szczególne zasady. W odniesieniu do środków trwałych podatnik zobowiązany jest do dokonania korekty kwoty odliczonego podatku naliczonego w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Korekty dokonuje się w deklaracji za pierwszy okres rozliczeniowy następujący po roku podatkowym, którego dotyczy korekta, tj. korekty za 2004 r. należało dokonać w deklaracji za styczeń (za I kwartał dla rozliczających się kwartalnie) 2005 r.
Przedstawione zasady mają zastosowanie zarówno w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o cały podatek naliczony od zakupu i dokonał takiego obniżenia, jak i wtedy, gdy nie miał takiego prawa, lecz później uzyskał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towaru lub usługi.
W związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2005 r., jeśli na skutek korekty (dokonanej zgodnie z art. 91 ustawy o VAT) zmniejszy się wysokość odliczonego VAT naliczonego, to zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych o taką samą kwotę zwiększą się u podatnika koszty uzyskania przychodu – pierwotnie odliczony podatek nie został uwzględniony w wartości początkowej środka trwałego, przez co zaniżona została podstawa naliczania odpisów amortyzacyjnych. Podstawa naliczania odpisów amortyzacyjnych pozostanie bez zmian.
Jeśli natomiast kwota VAT naliczonego do odliczenia w wyniku tej korekty wzrośnie, to o tyle samo muszą wzrosnąć przychody podatnika. Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że postępowanie spółki było prawidłowe. Prawidłowo dokonała ona zwiększenia VAT naliczonego o 1/5 różnicy, która powstała przy zastosowaniu wyższego współczynnika proporcji sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej w sprzedaży ogółem. Prawidłowo również odliczoną w zakresie VAT 1/5 różnicy podatku naliczonego zaliczyła do przychodów opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ kwota odliczonego VAT naliczonego w wyniku korekty zwiększyła się. Spółka będzie kontynuować dalej korektę do zakończenia 5-letniego okresu, przy uwzględnieniu współczynników proporcji sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej, które powstaną w poszczególnych latach tego okresu.
Należy podkreślić, że przepisy nowej ustawy o VAT, które dotyczą korekty VAT określonej w art. 90 i 91, mają zastosowanie do środków trwałych nabytych od 1 maja 2004 r.
Marcin Banasik
Podstawa prawna:
art. 90, 91 i 163 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
art. 12 ust. 1 pkt 4g lit. a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA