REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie opłat za autostrady w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę spedycję międzynarodową. Od 1 stycznia br. w Niemczech wprowadzono opłaty za autostrady, tzw. maut. Klient niemiecki zażyczył sobie, aby na fakturze za transport osobno uwzględnić fracht, a osobno opłatę za autostrady. Z kolei ja otrzymuję od przewoźnika fakturę, w której jest wyszczególniona tylko cena za transport. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że nie mogę na fakturze ująć pozycji pt. "opłata za autostradę", ponieważ nie pobieram takich opłat (nie jestem do tego uprawniony). Jak powinienem wykazać na fakturze tę pozycję?
Opłata za użytkowanie niemieckich dróg przez samochody ciężarowe uzależniona od długości przebywanych odcinków, tzw. maut („myto”), została wprowadzona przepisami ustawy z 12 kwietnia 2002 r. o wprowadzeniu opłat zależnych od długości przejechanej drogi za korzystanie z autostrad federalnych przez ciężkie pojazdy użytkowe (Fed. Dz.U. I, Nr 23, s. 1234). Opłata dotyczy wszystkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, poruszających się po niemieckich autostradach. Pytanie podatnika dotyczące sposobu wykazywania na wystawianej kontrahentowi niemieckiemu fakturze VAT opłaty za użytkowanie dróg, żądającemu ujęcia w niej wysokości ww. opłaty, dotyczy więc zasad refakturowania usług na rzecz kontrahenta unijnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują zagadnienia refakturowania usług. Niemniej jednak w praktyce obrotu nie jest to czynność rzadko spotykana.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z następującą sytuacją – opłata za korzystanie z autostrady jest opłatą za usługę, której koszt ma zostać przeniesiony na inny podmiot (kontrahenta zagranicznego). W tej sytuacji refakturowanie kosztu świadczonej usługi należałoby zaklasyfikować jako odprzedaż usługi. Powinno się ono odbyć z zachowaniem właściwych usłudze warunków, w szczególności w zakresie miejsca świadczenia tej usługi, czyli miejsca jej opodatkowania.
Wśród zasad dotyczących refakturowania na szczególną uwagę zasługuje konieczność dokonania odprzedaży usługi po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odprzedającego, konieczność wystawienia refaktury na nabywcę z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę oraz zawarcie w umowie między kontrahentami stosownego zapisu dotyczącego odrębnego rozliczania (refakturowania) określonych usług.
Przedstawione w pytaniu stanowisko organu podatkowego, będące przejawem restrykcyjnego podejścia do zagadnienia refakturowania usług, nie jest stanowiskiem przyjmowanym bezkrytycznie. W literaturze przedmiotu wskazuje się, iż, co do zasady, nie stanowi przeszkody w stosowaniu tej samej stawki opodatkowania co w fakturze pierwotnej, brak uprawnień do wykonywania danych usług przez podmiot refakturujący, jak również brak danego rodzaju usług w przedmiocie wykonywanych czynności w wydanym zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisie z rejestru sądowego. Należy jednak zauważyć, że dopóki faktury wystawiane przez przewoźnika nie będą ujmowały „mautu” w oddzielnej pozycji, refakturowanie w sposób, jakiego żąda kontrahent niemiecki, nie będzie możliwe.
Należy zatem tak ułożyć stosunki handlowe z kontrahentem unijnym oraz podmiotem świadczącym na rzecz zadającego pytanie usługę transportową, by z zawartych umów jednoznacznie wynikało, jakie usługi wchodzą w zakres usługi podstawowej (transportowej i spedycyjnej), a jakie usługi stanowią niejako dodatkowy koszt, który będzie rozliczany na zasadzie zwrotu poniesionych dodatkowych kosztów w oparciu o refakturę.
Przemysław Piszcz
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA