REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie opłat za autostrady w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę spedycję międzynarodową. Od 1 stycznia br. w Niemczech wprowadzono opłaty za autostrady, tzw. maut. Klient niemiecki zażyczył sobie, aby na fakturze za transport osobno uwzględnić fracht, a osobno opłatę za autostrady. Z kolei ja otrzymuję od przewoźnika fakturę, w której jest wyszczególniona tylko cena za transport. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że nie mogę na fakturze ująć pozycji pt. "opłata za autostradę", ponieważ nie pobieram takich opłat (nie jestem do tego uprawniony). Jak powinienem wykazać na fakturze tę pozycję?
Opłata za użytkowanie niemieckich dróg przez samochody ciężarowe uzależniona od długości przebywanych odcinków, tzw. maut („myto”), została wprowadzona przepisami ustawy z 12 kwietnia 2002 r. o wprowadzeniu opłat zależnych od długości przejechanej drogi za korzystanie z autostrad federalnych przez ciężkie pojazdy użytkowe (Fed. Dz.U. I, Nr 23, s. 1234). Opłata dotyczy wszystkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, poruszających się po niemieckich autostradach. Pytanie podatnika dotyczące sposobu wykazywania na wystawianej kontrahentowi niemieckiemu fakturze VAT opłaty za użytkowanie dróg, żądającemu ujęcia w niej wysokości ww. opłaty, dotyczy więc zasad refakturowania usług na rzecz kontrahenta unijnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują zagadnienia refakturowania usług. Niemniej jednak w praktyce obrotu nie jest to czynność rzadko spotykana.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z następującą sytuacją – opłata za korzystanie z autostrady jest opłatą za usługę, której koszt ma zostać przeniesiony na inny podmiot (kontrahenta zagranicznego). W tej sytuacji refakturowanie kosztu świadczonej usługi należałoby zaklasyfikować jako odprzedaż usługi. Powinno się ono odbyć z zachowaniem właściwych usłudze warunków, w szczególności w zakresie miejsca świadczenia tej usługi, czyli miejsca jej opodatkowania.
Wśród zasad dotyczących refakturowania na szczególną uwagę zasługuje konieczność dokonania odprzedaży usługi po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odprzedającego, konieczność wystawienia refaktury na nabywcę z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę oraz zawarcie w umowie między kontrahentami stosownego zapisu dotyczącego odrębnego rozliczania (refakturowania) określonych usług.
Przedstawione w pytaniu stanowisko organu podatkowego, będące przejawem restrykcyjnego podejścia do zagadnienia refakturowania usług, nie jest stanowiskiem przyjmowanym bezkrytycznie. W literaturze przedmiotu wskazuje się, iż, co do zasady, nie stanowi przeszkody w stosowaniu tej samej stawki opodatkowania co w fakturze pierwotnej, brak uprawnień do wykonywania danych usług przez podmiot refakturujący, jak również brak danego rodzaju usług w przedmiocie wykonywanych czynności w wydanym zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisie z rejestru sądowego. Należy jednak zauważyć, że dopóki faktury wystawiane przez przewoźnika nie będą ujmowały „mautu” w oddzielnej pozycji, refakturowanie w sposób, jakiego żąda kontrahent niemiecki, nie będzie możliwe.
Należy zatem tak ułożyć stosunki handlowe z kontrahentem unijnym oraz podmiotem świadczącym na rzecz zadającego pytanie usługę transportową, by z zawartych umów jednoznacznie wynikało, jakie usługi wchodzą w zakres usługi podstawowej (transportowej i spedycyjnej), a jakie usługi stanowią niejako dodatkowy koszt, który będzie rozliczany na zasadzie zwrotu poniesionych dodatkowych kosztów w oparciu o refakturę.
Przemysław Piszcz
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA