REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refakturowanie opłat za autostrady w Niemczech

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzę spedycję międzynarodową. Od 1 stycznia br. w Niemczech wprowadzono opłaty za autostrady, tzw. maut. Klient niemiecki zażyczył sobie, aby na fakturze za transport osobno uwzględnić fracht, a osobno opłatę za autostrady. Z kolei ja otrzymuję od przewoźnika fakturę, w której jest wyszczególniona tylko cena za transport. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że nie mogę na fakturze ująć pozycji pt. "opłata za autostradę", ponieważ nie pobieram takich opłat (nie jestem do tego uprawniony). Jak powinienem wykazać na fakturze tę pozycję?
Opłata za użytkowanie niemieckich dróg przez samochody ciężarowe uzależniona od długości przebywanych odcinków, tzw. maut („myto”), została wprowadzona przepisami ustawy z 12 kwietnia 2002 r. o wprowadzeniu opłat zależnych od długości przejechanej drogi za korzystanie z autostrad federalnych przez ciężkie pojazdy użytkowe (Fed. Dz.U. I, Nr 23, s. 1234). Opłata dotyczy wszystkich pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, poruszających się po niemieckich autostradach. Pytanie podatnika dotyczące sposobu wykazywania na wystawianej kontrahentowi niemieckiemu fakturze VAT opłaty za użytkowanie dróg, żądającemu ujęcia w niej wysokości ww. opłaty, dotyczy więc zasad refakturowania usług na rzecz kontrahenta unijnego.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują zagadnienia refakturowania usług. Niemniej jednak w praktyce obrotu nie jest to czynność rzadko spotykana.
W przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z następującą sytuacją – opłata za korzystanie z autostrady jest opłatą za usługę, której koszt ma zostać przeniesiony na inny podmiot (kontrahenta zagranicznego). W tej sytuacji refakturowanie kosztu świadczonej usługi należałoby zaklasyfikować jako odprzedaż usługi. Powinno się ono odbyć z zachowaniem właściwych usłudze warunków, w szczególności w zakresie miejsca świadczenia tej usługi, czyli miejsca jej opodatkowania.
Wśród zasad dotyczących refakturowania na szczególną uwagę zasługuje konieczność dokonania odprzedaży usługi po cenie zakupu, bez jakiejkolwiek marży narzuconej przez odprzedającego, konieczność wystawienia refaktury na nabywcę z uwzględnieniem tej samej stawki VAT, która widnieje na fakturze pierwotnej, wystawionej przez usługodawcę oraz zawarcie w umowie między kontrahentami stosownego zapisu dotyczącego odrębnego rozliczania (refakturowania) określonych usług.
Przedstawione w pytaniu stanowisko organu podatkowego, będące przejawem restrykcyjnego podejścia do zagadnienia refakturowania usług, nie jest stanowiskiem przyjmowanym bezkrytycznie. W literaturze przedmiotu wskazuje się, iż, co do zasady, nie stanowi przeszkody w stosowaniu tej samej stawki opodatkowania co w fakturze pierwotnej, brak uprawnień do wykonywania danych usług przez podmiot refakturujący, jak również brak danego rodzaju usług w przedmiocie wykonywanych czynności w wydanym zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub odpisie z rejestru sądowego. Należy jednak zauważyć, że dopóki faktury wystawiane przez przewoźnika nie będą ujmowały „mautu” w oddzielnej pozycji, refakturowanie w sposób, jakiego żąda kontrahent niemiecki, nie będzie możliwe.
Należy zatem tak ułożyć stosunki handlowe z kontrahentem unijnym oraz podmiotem świadczącym na rzecz zadającego pytanie usługę transportową, by z zawartych umów jednoznacznie wynikało, jakie usługi wchodzą w zakres usługi podstawowej (transportowej i spedycyjnej), a jakie usługi stanowią niejako dodatkowy koszt, który będzie rozliczany na zasadzie zwrotu poniesionych dodatkowych kosztów w oparciu o refakturę.
Przemysław Piszcz
pracownik urzędu skarbowego
Podstawa prawna:
ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

REKLAMA

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA