REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezgodności polskiego prawa na korzyść podatników

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przepisy polskiej ustawy o VAT są w pewnym zakresie niezgodne z VI dyrektywą UE. Nie zawsze jednak różnice pomiędzy polską ustawą a aktem wspólnotowym powodują niekorzystne skutki dla podatników. W wielu przypadkach ustawa o VAT zapewnia więcej praw niż wynika to z dyrektywy.
Warto podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, organy podatkowe nie mogą bezpośrednio stosować przepisów VI dyrektywy, jeżeli są one mniej korzystne niż przepisy krajowe.
Przykładem przepisu niezgodnego z prawem unijnym może być art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który dopuszcza możliwość odliczenia podatku wykazanego na fakturze, dokumentującej transakcję, która nie podlega opodatkowaniu lub jest z niego zwolniona, pod warunkiem że faktura ta została przez nabywcę uregulowana (także w formie kompensaty).

O fakcie, że regulacja ta jest niezgodna z VI dyrektywą, przesądził ETS w wyroku z uwagi na wyrok ETS C-342/87 Genius Holding przeciw Staatssecretaris van Financien. Sąd orzekł, że w sytuacji gdy wystawiono fakturę z podatkiem, który nie powinien być w niej ujęty, jej odbiorca nie ma prawa do odliczenia VAT.

VI dyrektywa umożliwia odliczenia podatku dopiero w momencie, w którym powstanie obowiązek podatkowy u sprzedawcy VAT. Polska ustawa przewiduje przypadki, w których możliwe jest wcześniejsze odliczenie VAT, jeszcze przed momentem powstania obowiązku podatkowego u dostawcy. Tak jest w przypadku umowy komisu, tzn. komisant może odliczyć VAT zanim powstanie obowiązek podatkowy u komitenta (osoby wstawiającej w komis). Obowiązek podatkowy w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta. Komitent może zatem odprowadzić podatek już po dokonaniu sprzedaży przez komisanta, natomiast komisant będzie mógł wcześniej odliczyć podatek na podstawie faktury wystawionej przez komitenta w momencie dokonania dostawy towaru. W takiej sytuacji istnieje oczywiście ryzyko, że organy podatkowe stwierdzą powstanie obowiązku podatkowego u komitenta już w momencie wystawienia faktury, bo taka interpretacja też jest możliwa.

Kolejnym przepisem, który przy dosłownej interpretacji umożliwia przyznanie podatnikom więcej uprawnień niż VI dyrektywa, jest regulacja dotycząca nieodpłatnego przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem (np. na reprezentację i reklamę). Z dosłownego brzmienia tego przepisu można wywnioskować, że jakiekolwiek przekazanie, które jest związane z prowadzoną działalnością, nie podlega VAT. Interpretacja ta narusza podstawowe zasady VAT i wynika wyłącznie z błędnego tłumaczenia zawartych w VI dyrektywie wyłączeń z opodatkowania przedmiotowych przekazań, bowiem oryginalne przepisy nie pozwalają na wysnucie takiego wniosku.

Wskazane regulacje, przyznające podatnikom więcej uprawnień niż VI dyrektywa, mogą nie być interpretowane przez organy podatkowe według ich dosłownego brzmienia, istnieje zatem ryzyko sporu z organami podatkowymi w tym zakresie.

Paweł Jabłonowski, prawnik w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Not. EM


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA