REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy wykonawcze do VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG

REKLAMA

Od 1 lipca 2006 r. wchodzi w życie rozporządzenie Rady UE nr 1777/2005 z 17 października 2005 r. (Dz.U. Nr L 288) w celu zapewnienia prawidłowego i bardziej ujednoliconego stosowania przepisów VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG. Oprócz nowych zasad ustalania miejsca świadczenia usług, nowe rozporządzenie określa również nowe zasady ustalania zwolnień, skorzystania z prawa do odliczenia VAT, które zostaną omówione w tym opracowaniu.

Zwolnienie z VAT czynności kształcenia zawodowego i przekwalifikowania (art. 14)

Artykuł 14 rozporządzenia pomaga określić zakres zwolnień dotyczących czynności wykonywanych w interesie publicznym, objętych przepisem art. 13 (A)(1)(i) VI Dyrektywy 77/388/EWG. W szczególności umożliwia zdefiniowanie zawartego w tym przepisie pojęcia kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. Ze zwolnienia mogą korzystać usługi nauczania, pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu nie ma znaczenia dla określenia tego celu.

Wykluczenie ze zwolnienia z VAT transakcji, których przedmiotem są monety (art. 15)

Ze zwolnienia z VAT korzystają przedmioty kolekcjonerskie, takie jak monety ze złota, srebra lub innego metalu, lub banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, oraz monety o wartości numizmatycznej (art. 13 część B lit. d pkt 4 dyrektywy). Natomiast platynowe monety zwane „platinium nobles”, mimo iż są środkiem płatniczym na Wyspie Man, to powszechnie uznawane są za przedmioty kolekcjonerskie. Dlatego ze zwolnienia z VAT zostały wykluczone transakcje, których przedmiotem są właśnie monety zwane „platinium nobles”.

Użytkowanie samochodów dla celów prywatnych (art. 16)

Używanie środków transportu do celów prywatnych (pozazawodowych) przez osoby niebędące osobami fizycznymi, takie jak instytucje prawa publicznego w rozumieniu art. 4 (5) VI Dyrektywy 77/388/EWG oraz stowarzyszenia, podlega przepisom art. 15 (2) ww. dyrektywy, tj. zwolnieniu z podatku.

Towary przewożone w bagażu osobistym (art. 17)

Dla celów zastosowania zwolnienia z VAT, dostaw towarów przewożonych w bagażu osobistym podróżnego, kwotę limitu 175 euro (art. 15 (2) akapit drugi tiret trzecie VI Dyrektywy) należy obliczyć na podstawie wartości określonych w fakturach. W sytuacji gdy konkretna faktura zawiera kilka pozycji obejmujących dostawę towarów temu samemu klientowi, w celu obliczenia, czy została przekroczona kwota ww. progu, można wykorzystać łączną zafakturowaną kwotę.

Dokumenty przywozowe (art. 18)

W przypadku skorzystania z prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej, należnego lub zapłaconego od importowanych towarów, wymagane jest posiadanie dokumentu przywozowego określającego podatnika jako odbiorcę lub importera oraz określającego kwotę należnego podatku lub pozwalającego na jego wyliczenie (art. 18 (1)(b) VI Dyrektywy). Spełnieniem tego warunku od 1 lipca 2006 r. będzie posiadanie dokumentu przywozowego w formie elektronicznej. Przy czym dokument ten będzie stanowić dowód, jeżeli istnieje możliwość jego sprawdzenia.

Środki specjalne – złoto inwestycyjne (art. 19)

Zobowiązano kraje członkowskie do przyjęcia dla celów kwalifikacji złota inwestycyjnego określonych w załączniku II do rozporządzenia minimalnych wartości masy złota, dopuszczanych powszechnie przez rynki metali szlachetnych. Ponadto przepis ten ustanawia dla wszystkich krajów członkowskich jedną datę (tj. 1 kwietnia każdego roku), z której, dla celów ustalenia wykazu monet (uznającego określone monety za złoto inwestycyjne), należy zastosować cenę i wartości złota. W przypadku gdy 1 kwietnia przypada w dniu, w którym cena rynkowa nie jest ustalana, obowiązują wartości ustalane w dniu następnym.

Korekta transakcji wewnątrzwspólnotowych (art. 21–22)

Nieprawidłowe potraktowanie dostawy w państwie członkowskim dostawcy nie będzie wpływać na właściwe zastosowanie przepisów w państwie członkowskim nabywcy. Zatem jakiekolwiek zwroty podatku VAT w państwie członkowskim dostawcy, w związku z tymi nieprawidłowościami (tj. gdy podatek został nieprawidłowo zadeklarowany bądź odprowadzony, np. dostawca wewnątrzwspólnotową dostawę opodatkował stawką 22%, a przysługiwało mu prawo do zastosowania stawki 0% lub zwolnienia), dokonywane są przez organ podatkowy zgodnie z przepisami tego kraju.

Sprzedaż wysyłkowa (art. 22)

Doprecyzowano funkcjonowanie progów mających zastosowanie w przypadku dostawy towarów innych niż wyroby akcyzowe, wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego. Jeżeli w wyniku tych dostaw zostanie przekroczony w trakcie roku próg dla sprzedaży wysyłkowej (dla naszego kraju jest limit 10 000 euro), to nie wpływa to na zasady opodatkowania dostaw dokonanych przed przekroczeniem progu, pod warunkiem że podatnik:
• nie korzystał z prawa wyboru opcji opodatkowania tych czynności,
• nie przekroczył tego progu w ciągu minionego roku kalendarzowego.
Natomiast gdy przekroczenie progu ma wpływ na dostawy realizowane w państwie członkowskim zakończenia wysyłki lub transportu, ma to również wpływ na sprzedaż, w przypadku gdy:
• całkowita wartość dostaw w tym roku podatkowym przekracza próg w danym państwie członkowskim,
• wszystkie kolejne dostawy dokonywane są dla danego państwa członkowskiego w danym roku podatkowym,
• wszystkie kolejne dostawy dla danego państwa członkowskiego dokonywane są w kolejnym roku podatkowym.

Maria Bera
specjalista w zakresie VAT, pracownik organów podatkowych


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA