REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środowisko można chronić za pomocą podatków

REKLAMA

W krajach OECD obowiązuje około 270 podatków o charakterze ekologicznym. Ze statystyk OECD wynika, że wprowadzane w poszczególnych państwach podatki o charakterze ekologicznym wpływają na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. - I tak np. po wprowadzeniu w Szwecji bardziej uciążliwego opodatkowania paliw ołowiowych, w ciągu 7 lat benzyny bezołowiowe wyparły z rynku tradycyjne etyliny.
Podatek ekologiczny z jednej strony stymuluje do zachowań proekologicznych, z drugiej – zwiększając realne obciążenie podatkowe – może zagrozić gospodarce przez zmniejszenie konkurencyjności – podkreśla Justyna Zając-Wysocka z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Podkreśla, że w niektórych krajach wprowadzaniu nowych podatków o charakterze ekologicznym towarzyszyło zmniejszanie obciążeń w innych sferach życia społecznego i gospodarczego. I tak np. w Norwegii nakładanie nowych ekopodatków wiązało się z równoczesnym zmniejszeniem bardzo wysokiego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podatki proekologiczne mają również negatywne konsekwencje. Można do nich zaliczyć m.in. obniżenie konkurencyjności branż objętych opłatami i podatkami w stosunku do tych, które ich nie uiszczają. Wprowadzenie ekopodatków może spowodować wzrost obciążeń podatkowych uboższych gospodarstw domowych.

270 ekopodatków

W krajach OECD istnieje około 270 podatków o charakterze ekologicznym. Są to m.in.:
opłaty nakładane na linie lotnicze w związku z generowanym hałasem (Dania);
• opłaty za produkty jednorazowe: maszynki do golenia, torby plastikowe, aparaty fotograficzne (Belgia, Dania, Islandia);
• opłaty za opakowania bezzwrotne: puszki, butelki (Belgia, Dania, Finlandia, Norwegia i Szwecja);
podatki od energii i paliw – podatek węglowy, podatki od paliw samochodowych i olejów napędowych, podatki od energii elektrycznej, podatek: od węgla i koksu oraz od paliw lotniczych.
– Niektóre państwa zdecydowały się na kompleksowe rozwiązania w ramach systemu podatkowego. I tak np. Francja wprowadziła zintegrowany podatek za działalność powodującą zanieczyszczenie środowiska – poinformował Waldemar Knap z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Jak podkreślił, dalej idącym rozwiązaniem jest tzw. zielona reforma podatkowa, np. w Niemczech. Polega m.in. na zlikwidowaniu dotacji (np. dopłaty do cen węgla i energii), restrukturyzacji istniejących podatków czy wprowadzeniu nowych podatków proekologicznych. Celem takiej reformy podatkowej jest z jednej strony zmniejszenie zanieczyszczeń, a z drugiej – poprawienie warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych dzięki redukcji kosztów.

Rozwiązania proekologiczne

W obecnym polskim systemie podatkowym również istnieją pewne rozwiązania proekologiczne.
– W VAT są to nieliczne co prawda, ale jednak preferencyjne stawki podatkowe w odniesieniu do usług mających na celu ochronę środowiska. W akcyzie zróżnicowanie stawek wpływa na różnice cenowe towarów, promując te produkty, które są przyjazne środowisku (np. zwolnienie z podatku akcyzowego biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych) – wylicza Justyna Zając-Wysocka.
Z kolei w podatku dochodowym zwolnieniom podlegają m.in. dochody podatników, których celem jest działalność w zakresie ochrony środowiska (fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczne). Istnieje też możliwość odliczenia od dochodu podlegającemu opodatkowaniu wydatków równych 10 proc. darowizn przekazanych na cele związane z ekologią i ochroną zwierząt oraz ochroną dziedzictwa przyrodniczego dla organizacji pozarządowych. Od 1 stycznia 2004 r. na rzecz takiej organizacji osoba fizyczna może także przekazać 1 proc. należnego podatku.
W podatku rolnym istnieje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków na budowę obiektów służących ochronie środowiska czy zakup i instalację urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
Waldemar Knap przypomina ponadto, że w Polsce obowiązują:
• opłaty emisyjne pobierane np. za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza;
• opłaty produktowe przewidziane dla przedsiębiorców, którzy nie wykonali obowiązku zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych;
• opłata depozytowa – 30 zł od sztuki – pobierana przy sprzedaży detalicznej akumulatorów ołowiowych (kwasowych). Zwracana jest po przekazaniu zużytego akumulatora sprzedawcy tych akumulatorów lub do punktu zbiórki zużytych akumulatorów.

POSTULUJEMY
W podatkach dochodowych warto wprowadzić odpowiedni system amortyzacyjny dla środków trwałych czy inwestycji służących ochronie środowiska.
W VAT warto obniżyć stawki na urządzenia, materiały i usługi związane z ochroną środowiska.
W podatku od nieruchomości warto wprowadzić np. czasowe zwolnienia dla nieruchomości, które wykorzystywane są dla celów ekologicznych.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA