REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Środowisko można chronić za pomocą podatków

REKLAMA

W krajach OECD obowiązuje około 270 podatków o charakterze ekologicznym. Ze statystyk OECD wynika, że wprowadzane w poszczególnych państwach podatki o charakterze ekologicznym wpływają na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska naturalnego. - I tak np. po wprowadzeniu w Szwecji bardziej uciążliwego opodatkowania paliw ołowiowych, w ciągu 7 lat benzyny bezołowiowe wyparły z rynku tradycyjne etyliny.
Podatek ekologiczny z jednej strony stymuluje do zachowań proekologicznych, z drugiej – zwiększając realne obciążenie podatkowe – może zagrozić gospodarce przez zmniejszenie konkurencyjności – podkreśla Justyna Zając-Wysocka z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Podkreśla, że w niektórych krajach wprowadzaniu nowych podatków o charakterze ekologicznym towarzyszyło zmniejszanie obciążeń w innych sferach życia społecznego i gospodarczego. I tak np. w Norwegii nakładanie nowych ekopodatków wiązało się z równoczesnym zmniejszeniem bardzo wysokiego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Podatki proekologiczne mają również negatywne konsekwencje. Można do nich zaliczyć m.in. obniżenie konkurencyjności branż objętych opłatami i podatkami w stosunku do tych, które ich nie uiszczają. Wprowadzenie ekopodatków może spowodować wzrost obciążeń podatkowych uboższych gospodarstw domowych.

270 ekopodatków

W krajach OECD istnieje około 270 podatków o charakterze ekologicznym. Są to m.in.:
opłaty nakładane na linie lotnicze w związku z generowanym hałasem (Dania);
• opłaty za produkty jednorazowe: maszynki do golenia, torby plastikowe, aparaty fotograficzne (Belgia, Dania, Islandia);
• opłaty za opakowania bezzwrotne: puszki, butelki (Belgia, Dania, Finlandia, Norwegia i Szwecja);
podatki od energii i paliw – podatek węglowy, podatki od paliw samochodowych i olejów napędowych, podatki od energii elektrycznej, podatek: od węgla i koksu oraz od paliw lotniczych.
– Niektóre państwa zdecydowały się na kompleksowe rozwiązania w ramach systemu podatkowego. I tak np. Francja wprowadziła zintegrowany podatek za działalność powodującą zanieczyszczenie środowiska – poinformował Waldemar Knap z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Jak podkreślił, dalej idącym rozwiązaniem jest tzw. zielona reforma podatkowa, np. w Niemczech. Polega m.in. na zlikwidowaniu dotacji (np. dopłaty do cen węgla i energii), restrukturyzacji istniejących podatków czy wprowadzeniu nowych podatków proekologicznych. Celem takiej reformy podatkowej jest z jednej strony zmniejszenie zanieczyszczeń, a z drugiej – poprawienie warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych dzięki redukcji kosztów.

Rozwiązania proekologiczne

W obecnym polskim systemie podatkowym również istnieją pewne rozwiązania proekologiczne.
– W VAT są to nieliczne co prawda, ale jednak preferencyjne stawki podatkowe w odniesieniu do usług mających na celu ochronę środowiska. W akcyzie zróżnicowanie stawek wpływa na różnice cenowe towarów, promując te produkty, które są przyjazne środowisku (np. zwolnienie z podatku akcyzowego biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych) – wylicza Justyna Zając-Wysocka.
Z kolei w podatku dochodowym zwolnieniom podlegają m.in. dochody podatników, których celem jest działalność w zakresie ochrony środowiska (fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczne). Istnieje też możliwość odliczenia od dochodu podlegającemu opodatkowaniu wydatków równych 10 proc. darowizn przekazanych na cele związane z ekologią i ochroną zwierząt oraz ochroną dziedzictwa przyrodniczego dla organizacji pozarządowych. Od 1 stycznia 2004 r. na rzecz takiej organizacji osoba fizyczna może także przekazać 1 proc. należnego podatku.
W podatku rolnym istnieje ulga inwestycyjna z tytułu wydatków na budowę obiektów służących ochronie środowiska czy zakup i instalację urządzeń do wykorzystywania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii (wiatru, biogazu, słońca, spadku wód).
Waldemar Knap przypomina ponadto, że w Polsce obowiązują:
• opłaty emisyjne pobierane np. za gazy lub pyły wprowadzane do powietrza;
• opłaty produktowe przewidziane dla przedsiębiorców, którzy nie wykonali obowiązku zapewnienia odzysku, a w szczególności recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych;
• opłata depozytowa – 30 zł od sztuki – pobierana przy sprzedaży detalicznej akumulatorów ołowiowych (kwasowych). Zwracana jest po przekazaniu zużytego akumulatora sprzedawcy tych akumulatorów lub do punktu zbiórki zużytych akumulatorów.

POSTULUJEMY
W podatkach dochodowych warto wprowadzić odpowiedni system amortyzacyjny dla środków trwałych czy inwestycji służących ochronie środowiska.
W VAT warto obniżyć stawki na urządzenia, materiały i usługi związane z ochroną środowiska.
W podatku od nieruchomości warto wprowadzić np. czasowe zwolnienia dla nieruchomości, które wykorzystywane są dla celów ekologicznych.

Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA