REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto inwestować na Malcie

REKLAMA

Wejście Polski do Unii stworzyło możliwości do łatwiejszego prowadzenia działalności poza granicami kraju. Takie możliwości stwarzają też kraje nienależące do Unii, jak np. Malta, gdzie efektywne stawki podatku kształtują się na niskim poziomie.

Malta, jako nieduża skalista wyspa na Morzu Śródziemnym jest krajem, którego kierunek rozwoju gospodarczego w sposób szczególny determinuje położenie geograficzne. Przede wszystkim inwestycje przemysłowe na szerszą skalę z przyczyn oczywistych są tu niemożliwe. Stąd też Malta upatruje swoją szansę w Unii Europejskiej m.in. jako kraj świadczący szeroko pojmowane usługi finansowe i korporacyjne, związane z obsługą spółek. Po przystąpieniu do UE Malta zaczęła budzić wzmożone zainteresowanie nie tylko turystów, ale też zagranicznych przedsiębiorców chcących tam lokować siedziby swoich spółek. Problem jednak w tym, że niedawno zdecydowany sprzeciw Komisji Europejskiej wywołało to, co na Malcie najbardziej interesujące, mianowicie niskie podatki. Pojawia się pytanie, czy Malta to wciąż kraj wart zainteresowania? Wydaje się, że odpowiedź brzmi: tak, ten kraj nadal należy traktować poważnie.

Komisja stanowczo zażądała zniesienia przepisów pozwalających na preferencyjne opodatkowanie spółek osiągających dochody ze źródeł położonych za granicą. Według Komisji różne zasady opodatkowania spółek tylko ze względu na kryteria transgraniczne to rażące naruszenie zasad konkurencji jednolitego rynku.

Chodzi o to, że formalnie wysokim 35-proc. podatkiem dochodowym objęte są wszystkie spółki kapitałowe posiadające maltańską siedzibę. Jeśli jednak spółka osiąga dochody za granicą, a jej udziałowcem jest obcy rezydent podatkowy, to efektywny podatek płacony przez tę spółkę może być znacząco niższy lub może nie wystąpić wcale.

Spółka prowadząca działalność handlową i spełniająca kryteria transgraniczne w rzeczywistości podlega opodatkowaniu stawką 4,2 proc. Spółka najpierw faktycznie płaci 35 proc. podatku, jednak na etapie wypłaty dywidendy udziałowcowi służy prawo zwrotu zapłaconego podatku. Dywidenda, jaką otrzymuje nierezydent, podlega opodatkowaniu stawką 27,5 proc., z tym że na poczet tego podatku zaliczany jest podatek zapłacony od zysku przez samą spółkę (35 proc.), a dodatkowo różnica podlega zwrotowi. Niezależnie od zwrotu różnicy udziałowcowi służy prawo do jeszcze jednego zwrotu w postaci 2/3 podatku zapłaconego przez spółkę. W skutek tego efektywna stawka podatku to wzmiankowane 4,2 proc. Wbrew pozorom cały system działa szybko i sprawnie. W przypadku spółek holdingowych (tzn. czerpiących zyski z dywidendy) podatek efektywnie może w ogóle nie wystąpić, jeśli maltańska spółka holdingowa będzie miała co najmniej 10 proc. udziałów spółki zagranicznej. Wówczas nierezydent uprawniony do dywidendy ma prawo do zwrotu łącznie 100 proc. podatku zapłaconego od zysku przez spółkę holdingową.

Malta postanowiła spełnić żądanie Komisji i ogłosiła, że system zwrotu podatku w obecnym kształcie zostanie zmieniony z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiana przepisów, zgodnie zresztą z życzeniem Komisji, ma polegać na rozciągnięciu sytemu zwrotu na wszystkie spółki. Niemniej, efektywne stawki podatku zostaną utrzymane na niskim poziomie. Wobec tego Malta nadal będzie atrakcyjnym krajem lokowania spółek. Przy tym Komisja raczej nie będzie miała dalszych możliwości ingerencji w miejscowe podatki. Zgodnie ze standardami UE, a także OECD, sam fakt niskiego podatku nie jest przejawem szkodliwej konkurencji, chyba że tym podatkiem są objęte tylko niektóre podmioty.

Marek Bytof
prawnik z Kancelarii TaxWays
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA