REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto inwestować na Malcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wejście Polski do Unii stworzyło możliwości do łatwiejszego prowadzenia działalności poza granicami kraju. Takie możliwości stwarzają też kraje nienależące do Unii, jak np. Malta, gdzie efektywne stawki podatku kształtują się na niskim poziomie.

Malta, jako nieduża skalista wyspa na Morzu Śródziemnym jest krajem, którego kierunek rozwoju gospodarczego w sposób szczególny determinuje położenie geograficzne. Przede wszystkim inwestycje przemysłowe na szerszą skalę z przyczyn oczywistych są tu niemożliwe. Stąd też Malta upatruje swoją szansę w Unii Europejskiej m.in. jako kraj świadczący szeroko pojmowane usługi finansowe i korporacyjne, związane z obsługą spółek. Po przystąpieniu do UE Malta zaczęła budzić wzmożone zainteresowanie nie tylko turystów, ale też zagranicznych przedsiębiorców chcących tam lokować siedziby swoich spółek. Problem jednak w tym, że niedawno zdecydowany sprzeciw Komisji Europejskiej wywołało to, co na Malcie najbardziej interesujące, mianowicie niskie podatki. Pojawia się pytanie, czy Malta to wciąż kraj wart zainteresowania? Wydaje się, że odpowiedź brzmi: tak, ten kraj nadal należy traktować poważnie.

Komisja stanowczo zażądała zniesienia przepisów pozwalających na preferencyjne opodatkowanie spółek osiągających dochody ze źródeł położonych za granicą. Według Komisji różne zasady opodatkowania spółek tylko ze względu na kryteria transgraniczne to rażące naruszenie zasad konkurencji jednolitego rynku.

Chodzi o to, że formalnie wysokim 35-proc. podatkiem dochodowym objęte są wszystkie spółki kapitałowe posiadające maltańską siedzibę. Jeśli jednak spółka osiąga dochody za granicą, a jej udziałowcem jest obcy rezydent podatkowy, to efektywny podatek płacony przez tę spółkę może być znacząco niższy lub może nie wystąpić wcale.

Spółka prowadząca działalność handlową i spełniająca kryteria transgraniczne w rzeczywistości podlega opodatkowaniu stawką 4,2 proc. Spółka najpierw faktycznie płaci 35 proc. podatku, jednak na etapie wypłaty dywidendy udziałowcowi służy prawo zwrotu zapłaconego podatku. Dywidenda, jaką otrzymuje nierezydent, podlega opodatkowaniu stawką 27,5 proc., z tym że na poczet tego podatku zaliczany jest podatek zapłacony od zysku przez samą spółkę (35 proc.), a dodatkowo różnica podlega zwrotowi. Niezależnie od zwrotu różnicy udziałowcowi służy prawo do jeszcze jednego zwrotu w postaci 2/3 podatku zapłaconego przez spółkę. W skutek tego efektywna stawka podatku to wzmiankowane 4,2 proc. Wbrew pozorom cały system działa szybko i sprawnie. W przypadku spółek holdingowych (tzn. czerpiących zyski z dywidendy) podatek efektywnie może w ogóle nie wystąpić, jeśli maltańska spółka holdingowa będzie miała co najmniej 10 proc. udziałów spółki zagranicznej. Wówczas nierezydent uprawniony do dywidendy ma prawo do zwrotu łącznie 100 proc. podatku zapłaconego od zysku przez spółkę holdingową.

Malta postanowiła spełnić żądanie Komisji i ogłosiła, że system zwrotu podatku w obecnym kształcie zostanie zmieniony z dniem 1 stycznia 2007 r. Zmiana przepisów, zgodnie zresztą z życzeniem Komisji, ma polegać na rozciągnięciu sytemu zwrotu na wszystkie spółki. Niemniej, efektywne stawki podatku zostaną utrzymane na niskim poziomie. Wobec tego Malta nadal będzie atrakcyjnym krajem lokowania spółek. Przy tym Komisja raczej nie będzie miała dalszych możliwości ingerencji w miejscowe podatki. Zgodnie ze standardami UE, a także OECD, sam fakt niskiego podatku nie jest przejawem szkodliwej konkurencji, chyba że tym podatkiem są objęte tylko niektóre podmioty.

Marek Bytof
prawnik z Kancelarii TaxWays
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA