REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wprowadzić do ewidencji instalację elektryczną z transformatorem i jak ją amortyzować

Joanna Gawrońska

REKLAMA

Odkupiłem instalację elektryczną (używaną od czterech lat) od najemcy mojego budynku (budynek jest moim środkiem trwałym, który amortyzuję). Część instalacji jest wewnątrz budynku, a część stanowi zasilenie z transformatorem. Jak należy amortyzować ten środek trwały: jako całość stanowiącą odrębny środek trwały czy w jakiś inny sposób? Czy mogę amortyzować ten środek trwały w czasie skróconym (24 miesiące) ze względu na to, że był już używany? Jaka jest klasyfikacja środka trwałego? A może trzeba potraktować ten zakup jako dwa środki trwałe, tzn. wartość instalacji wewnątrz dopisać jako zwiększenie wartości środka trwałego, a instalację na zewnątrz amortyzować w jakiś inny sposób?

rada

 

Instalacje elektryczne wbudowane na stałe w konstrukcję budynku powinny zwiększyć jego wartość początkową. Wówczas instalację znajdującą się na zewnątrz budynku oraz transformator należy wprowadzić jako dwa odrębne środki trwałe. Jeżeli natomiast instalacja nie jest na stałe wbudowana w konstrukcję budynku i mogłaby stanowić samodzielny przedmiot np. sprzedaży lub właściciel jest w stanie ją zdemontować i zainstalować w innym budynku, to należy ją potraktować jako odrębny środek trwały łącznie z instalacją znajdującą się na zewnątrz. Do instalacji elektrycznej nie będzie można zastosować indywidualnej stawki amortyzacyjnej. Jako używany środek trwały może być zakwalifikowany tylko transformator.

uzasadnienie

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) do wyposażenia budynku zalicza się instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe.

W tym przypadku budynek, w którym zainstalowano instalację elektryczną, uległ ulepszeniu w wyniku modernizacji, a jego wartość wzrosła o wartość wydatków poniesionych na instalację elektryczną. Wobec tego środki trwałe w postaci:

l instalacji wewnątrz budynku - zwiększają wartość budynku, w którym się znajdują,

l instalacji na zewnątrz budynku - stanowią budowlę i zgodnie z KŚT zakwalifikowane są do rodzaju 210 jako rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe,

l transformatora - stanowią urządzenia techniczne, które zgodnie z KŚT zakwalifikowane są do rodzaju 613 jako stacje transformatorowe stałe i przewoźne.

Instalacje znajdujące się wewnątrz budynku

Wartość początkową środków trwałych powiększa się o sumę wydatków poniesionych na te środki, ponieważ w efekcie uległy one ulepszeniu na skutek przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji.

Za ulepszone uważa się środki trwałe, gdy suma poniesionych na nie wydatków w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i w wyniku ich poniesienia następuje wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia przyjęcia ich do używania, mierzonej m.in. okresem używania czy kosztami eksploatacji.

Na zwiększenie wartości budynku wpływa także jego wyposażenie, do którego zalicza się m.in. wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje elektryczne, sanitarne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe. W myśl przepisów prawa budowlanego obiektem budowlanym jest bowiem m.in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Także w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych definicja budowli obejmuje urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w tym urządzenia instalacyjne i inne urządzenia techniczne umożliwiające użytkowanie budowli.

Instalacje znajdujące się na zewnątrz budynku oraz transformator

W Klasyfikacji Środków Trwałych w podgrupie „21” wyszczególnione są w rodzaju „210” m.in. linie elektroenergetyczne przesyłowe naziemne lub podziemne oraz słupowe stacje transformatorowe (bez transformatorów) i rozdzielcze.

Natomiast w podgrupie „61” KŚT wyszczególnione są w rodzaju „613” stacje transformatorowe stałe i przewoźne. Rodzaj ten obejmuje kompletne stacje transformatorowe miejskie, wiejskie i przemysłowe, z wyłączeniem stacji słupowych, posiadające nie więcej niż pięć pól rozdzielczych wysokiego napięcia oraz przewoźne i ruchome stacje transformatorowe.

Amortyzacja

Jednostka na dzień przyjęcia środka trwałego do używania powinna ustalić:

l metodę amortyzacji,

l okres lub stawkę amortyzacji.

Tabela. Metody amortyzacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

UWAGA!

Według przepisów podatkowych metoda amortyzacji nie może być zmieniana. Wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania środka trwałego.

Natomiast stawka amortyzacji dla celów:

l bilansowych może zostać zmieniona, tj. podwyższona lub obniżona, począwszy od pierwszego miesiąca następnego roku obrotowego,

l podatkowych - stawka amortyzacji wynikająca z wykazu, może zostać zmieniona, tj. podwyższona lub obniżona, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany lub w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zgodnie z klasyfikacją środków trwałych stawki amortyzacyjne wynoszą:

l dla grupy „2” - 4,5%,

l dla grupy „6” - 10%.

Dla celów ustawy o rachunkowości należy przyjąć okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.

Indywidualne stawki amortyzacyjne można ustalić dla używanych lub ulepszonych środków trwałych zaliczonych do grup 3-6 i 8 KŚT, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. W takim przypadku okres amortyzacji tych składników majątku uzależniony jest od ich wartości początkowej i nie może być krótszy niż:

l 24 miesiące - gdy ich wartość nie przekracza 25 000 zł; wówczas roczna stawka amortyzacyjna nie może być wyższa niż 50%;

l 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł; w takim przypadku roczna stawka amortyzacyjna nie może być wyższa niż 33,33%;

l 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach, zatem roczna stawka nie może być wyższa niż 20%.

Przedstawioną w przykładzie instalację elektryczną należy amortyzować z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek. Nie można w tej sytuacji zastosować indywidualnej stawki amortyzacyjnej, ponieważ instalacja wewnątrz budynku zwiększa jego wartość i jest zaliczona wraz z budynkiem do grupy „1” KŚT, a instalacja zewnętrzna sklasyfikowana jest w grupie „2”.

Amortyzację z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych ustalonych indywidualnie dla używanych lub ulepszonych środków trwałych można zastosować do transformatora, jeśli był wykorzystywany co najmniej przez sześć miesięcy.

Przykład

Jednostka posiada od pięciu lat budynek przemysłowy o wartości początkowej 3 000 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 375 000 zł. Kupiła też używaną instalację elektryczną razem z transformatorem, za kwotę 70 000 zł, z czego:

instalacja wewnątrz budynku, wbudowana na stałe w jego konstrukcję - 25 000 zł,

instalacja na zewnątrz budynku - 30 000 zł,

transformator - 15 000 zł.

Plan amortyzacji po zakupieniu instalacji elektrycznych razem z transformatorem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l  art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l  art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217

l  art. 16h ust. 2, art. 16i, art. 16j, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l  art. 22h ust. 2, art. 22i, art. 22j, art. 22k ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l  art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l  rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Joanna Gawrońska

biegły rewident

 
 
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA