REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób wprowadzić do ewidencji instalację elektryczną z transformatorem i jak ją amortyzować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Odkupiłem instalację elektryczną (używaną od czterech lat) od najemcy mojego budynku (budynek jest moim środkiem trwałym, który amortyzuję). Część instalacji jest wewnątrz budynku, a część stanowi zasilenie z transformatorem. Jak należy amortyzować ten środek trwały: jako całość stanowiącą odrębny środek trwały czy w jakiś inny sposób? Czy mogę amortyzować ten środek trwały w czasie skróconym (24 miesiące) ze względu na to, że był już używany? Jaka jest klasyfikacja środka trwałego? A może trzeba potraktować ten zakup jako dwa środki trwałe, tzn. wartość instalacji wewnątrz dopisać jako zwiększenie wartości środka trwałego, a instalację na zewnątrz amortyzować w jakiś inny sposób?

rada

 

Instalacje elektryczne wbudowane na stałe w konstrukcję budynku powinny zwiększyć jego wartość początkową. Wówczas instalację znajdującą się na zewnątrz budynku oraz transformator należy wprowadzić jako dwa odrębne środki trwałe. Jeżeli natomiast instalacja nie jest na stałe wbudowana w konstrukcję budynku i mogłaby stanowić samodzielny przedmiot np. sprzedaży lub właściciel jest w stanie ją zdemontować i zainstalować w innym budynku, to należy ją potraktować jako odrębny środek trwały łącznie z instalacją znajdującą się na zewnątrz. Do instalacji elektrycznej nie będzie można zastosować indywidualnej stawki amortyzacyjnej. Jako używany środek trwały może być zakwalifikowany tylko transformator.

uzasadnienie

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) do wyposażenia budynku zalicza się instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe.

W tym przypadku budynek, w którym zainstalowano instalację elektryczną, uległ ulepszeniu w wyniku modernizacji, a jego wartość wzrosła o wartość wydatków poniesionych na instalację elektryczną. Wobec tego środki trwałe w postaci:

l instalacji wewnątrz budynku - zwiększają wartość budynku, w którym się znajdują,

l instalacji na zewnątrz budynku - stanowią budowlę i zgodnie z KŚT zakwalifikowane są do rodzaju 210 jako rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe,

l transformatora - stanowią urządzenia techniczne, które zgodnie z KŚT zakwalifikowane są do rodzaju 613 jako stacje transformatorowe stałe i przewoźne.

Instalacje znajdujące się wewnątrz budynku

Wartość początkową środków trwałych powiększa się o sumę wydatków poniesionych na te środki, ponieważ w efekcie uległy one ulepszeniu na skutek przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji.

Za ulepszone uważa się środki trwałe, gdy suma poniesionych na nie wydatków w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i w wyniku ich poniesienia następuje wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia przyjęcia ich do używania, mierzonej m.in. okresem używania czy kosztami eksploatacji.

Na zwiększenie wartości budynku wpływa także jego wyposażenie, do którego zalicza się m.in. wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, np. instalacje elektryczne, sanitarne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe. W myśl przepisów prawa budowlanego obiektem budowlanym jest bowiem m.in. budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Także w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych definicja budowli obejmuje urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewniają możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w tym urządzenia instalacyjne i inne urządzenia techniczne umożliwiające użytkowanie budowli.

Instalacje znajdujące się na zewnątrz budynku oraz transformator

W Klasyfikacji Środków Trwałych w podgrupie „21” wyszczególnione są w rodzaju „210” m.in. linie elektroenergetyczne przesyłowe naziemne lub podziemne oraz słupowe stacje transformatorowe (bez transformatorów) i rozdzielcze.

Natomiast w podgrupie „61” KŚT wyszczególnione są w rodzaju „613” stacje transformatorowe stałe i przewoźne. Rodzaj ten obejmuje kompletne stacje transformatorowe miejskie, wiejskie i przemysłowe, z wyłączeniem stacji słupowych, posiadające nie więcej niż pięć pól rozdzielczych wysokiego napięcia oraz przewoźne i ruchome stacje transformatorowe.

Amortyzacja

Jednostka na dzień przyjęcia środka trwałego do używania powinna ustalić:

l metodę amortyzacji,

l okres lub stawkę amortyzacji.

Tabela. Metody amortyzacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

UWAGA!

Według przepisów podatkowych metoda amortyzacji nie może być zmieniana. Wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania środka trwałego.

Natomiast stawka amortyzacji dla celów:

l bilansowych może zostać zmieniona, tj. podwyższona lub obniżona, począwszy od pierwszego miesiąca następnego roku obrotowego,

l podatkowych - stawka amortyzacji wynikająca z wykazu, może zostać zmieniona, tj. podwyższona lub obniżona, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany lub w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zgodnie z klasyfikacją środków trwałych stawki amortyzacyjne wynoszą:

l dla grupy „2” - 4,5%,

l dla grupy „6” - 10%.

Dla celów ustawy o rachunkowości należy przyjąć okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego.

Indywidualne stawki amortyzacyjne można ustalić dla używanych lub ulepszonych środków trwałych zaliczonych do grup 3-6 i 8 KŚT, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. W takim przypadku okres amortyzacji tych składników majątku uzależniony jest od ich wartości początkowej i nie może być krótszy niż:

l 24 miesiące - gdy ich wartość nie przekracza 25 000 zł; wówczas roczna stawka amortyzacyjna nie może być wyższa niż 50%;

l 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł; w takim przypadku roczna stawka amortyzacyjna nie może być wyższa niż 33,33%;

l 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach, zatem roczna stawka nie może być wyższa niż 20%.

Przedstawioną w przykładzie instalację elektryczną należy amortyzować z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych określonych w wykazie stawek. Nie można w tej sytuacji zastosować indywidualnej stawki amortyzacyjnej, ponieważ instalacja wewnątrz budynku zwiększa jego wartość i jest zaliczona wraz z budynkiem do grupy „1” KŚT, a instalacja zewnętrzna sklasyfikowana jest w grupie „2”.

Amortyzację z zastosowaniem stawek amortyzacyjnych ustalonych indywidualnie dla używanych lub ulepszonych środków trwałych można zastosować do transformatora, jeśli był wykorzystywany co najmniej przez sześć miesięcy.

Przykład

Jednostka posiada od pięciu lat budynek przemysłowy o wartości początkowej 3 000 000 zł. Dotychczasowe umorzenie - 375 000 zł. Kupiła też używaną instalację elektryczną razem z transformatorem, za kwotę 70 000 zł, z czego:

instalacja wewnątrz budynku, wbudowana na stałe w jego konstrukcję - 25 000 zł,

instalacja na zewnątrz budynku - 30 000 zł,

transformator - 15 000 zł.

Plan amortyzacji po zakupieniu instalacji elektrycznych razem z transformatorem

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

 

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

l  art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l  art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 170, poz. 1217

l  art. 16h ust. 2, art. 16i, art. 16j, art. 16k ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l  art. 22h ust. 2, art. 22i, art. 22j, art. 22k ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm Dz.U. z 2007 r. Nr 35, poz. 219

l  art. 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l  rozporządzenie Rady Ministrów z 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) - Dz.U. Nr 112, poz. 1317; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2589

Joanna Gawrońska

biegły rewident

 
 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA