REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaprzestać amortyzacji utraconego środka trwałego

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób zaksięgować zdarzenie utraty wynajętego samochodu osobowego. Po zakończeniu umowy najmu nie został on zwrócony firmie, w której był wykazany jako środek trwały. Do prokuratury skierowano sprawę o wszczęcie postępowania o przywłaszczenie samochodu. Czy należy go dalej amortyzować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Do momentu, gdy nie ma postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania, zaistniałego zdarzenia nie odzwierciedla się w księgach. Środek trwały nadal podlega amortyzacji, a opisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z występkiem, o którym mówi art. 284 Kodeksu karnego, a mianowicie z przywłaszczeniem. Wniesienie do sądu pozwu o przywłaszczenie nie rodzi obowiązku ewidencyjnego w księgach rachunkowych. Stwierdzenie utraty samochodu nastąpi dopiero w momencie uzyskania postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w związku z brakiem możliwości odzyskania przywłaszczonego samochodu. Do tego czasu samochód nadal pozostaje w księgach firmy, a odpisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodu.

Dopiero w momencie, gdy spółka uzyska postanowienie prokuratury o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z przywłaszczeniem samochodu, należy zaprzestać amortyzacji danego środka trwałego. Wówczas można rozliczyć stratę utraconego samochodu protokołem likwidacyjnym sporządzonym na podstawie postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w związku z brakiem możliwości odzyskania samochodu. Kosztami uzyskania przychodów będzie wówczas nieumorzona wartość likwidowanego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie uznają za koszt uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Dodatkowo nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Potwierdzenie tego można znaleźć w piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 18 sierpnia 2006 r., sygn. akt 1472/ROP1/423-192-259/06/AJ:

(...) straty związane z likwidacją środków trwałych, które nie zostały spowodowane zmianą rodzaju działalności gospodarczej, mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodu w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Warunkiem jest, aby likwidacja była gospodarczo i ekonomicznie uzasadniona. Wątpliwości nie powinien budzić też fakt, że likwidacja została faktycznie dokonana. Stąd też konieczne jest właściwe i nie budzące wątpliwości udokumentowanie faktu i przyczyn dokonania likwidacji. Dodatkowo, w przypadku gdy likwidowanymi środkami trwałymi są samochody, powinny być one objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Przykład

Spółka świadcząca usługi w zakresie wynajmu samochodów utraciła środek trwały w postaci samochodu osobowego. Samochód ten nie został zwrócony przez klienta. Sprawę skierowano do prokuratury. Prokuratura umorzyła postępowanie w sprawie. Spółka spisała poniesioną stratę w koszty.

Wartość początkowa samochodu - 30 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 16 000 zł. Samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z przywłaszczeniem samochodu:

a) wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia

Wn „Umorzenie środków trwałych” 16 000

b) wyksięgowanie wartości początkowej

Ma „Środki trwałe” 30 000

c) spisanie w koszty nieumorzonej części

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 14 000

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 5, art. 16 ust. 1 pkt 50, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 284 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny - Dz.U. Nr 88, poz. 553; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA