REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zaprzestać amortyzacji utraconego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jaki sposób zaksięgować zdarzenie utraty wynajętego samochodu osobowego. Po zakończeniu umowy najmu nie został on zwrócony firmie, w której był wykazany jako środek trwały. Do prokuratury skierowano sprawę o wszczęcie postępowania o przywłaszczenie samochodu. Czy należy go dalej amortyzować?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do momentu, gdy nie ma postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania, zaistniałego zdarzenia nie odzwierciedla się w księgach. Środek trwały nadal podlega amortyzacji, a opisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z występkiem, o którym mówi art. 284 Kodeksu karnego, a mianowicie z przywłaszczeniem. Wniesienie do sądu pozwu o przywłaszczenie nie rodzi obowiązku ewidencyjnego w księgach rachunkowych. Stwierdzenie utraty samochodu nastąpi dopiero w momencie uzyskania postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w związku z brakiem możliwości odzyskania przywłaszczonego samochodu. Do tego czasu samochód nadal pozostaje w księgach firmy, a odpisy amortyzacyjne stanowią koszt uzyskania przychodu.

REKLAMA

Dopiero w momencie, gdy spółka uzyska postanowienie prokuratury o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z przywłaszczeniem samochodu, należy zaprzestać amortyzacji danego środka trwałego. Wówczas można rozliczyć stratę utraconego samochodu protokołem likwidacyjnym sporządzonym na podstawie postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w związku z brakiem możliwości odzyskania samochodu. Kosztami uzyskania przychodów będzie wówczas nieumorzona wartość likwidowanego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy podatkowe nie uznają za koszt uzyskania przychodów strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1. Dodatkowo nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku utraty lub likwidacji samochodów oraz kosztów ich remontów powypadkowych, jeżeli samochody nie były objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Potwierdzenie tego można znaleźć w piśmie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 18 sierpnia 2006 r., sygn. akt 1472/ROP1/423-192-259/06/AJ:

(...) straty związane z likwidacją środków trwałych, które nie zostały spowodowane zmianą rodzaju działalności gospodarczej, mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodu w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi. Warunkiem jest, aby likwidacja była gospodarczo i ekonomicznie uzasadniona. Wątpliwości nie powinien budzić też fakt, że likwidacja została faktycznie dokonana. Stąd też konieczne jest właściwe i nie budzące wątpliwości udokumentowanie faktu i przyczyn dokonania likwidacji. Dodatkowo, w przypadku gdy likwidowanymi środkami trwałymi są samochody, powinny być one objęte ubezpieczeniem dobrowolnym.

Przykład

Spółka świadcząca usługi w zakresie wynajmu samochodów utraciła środek trwały w postaci samochodu osobowego. Samochód ten nie został zwrócony przez klienta. Sprawę skierowano do prokuratury. Prokuratura umorzyła postępowanie w sprawie. Spółka spisała poniesioną stratę w koszty.

Wartość początkowa samochodu - 30 000 zł, dotychczasowe umorzenie - 16 000 zł. Samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym.

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie postanowienia prokuratury o umorzeniu postępowania w sprawie w związku z przywłaszczeniem samochodu:

a) wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia

Wn „Umorzenie środków trwałych” 16 000

b) wyksięgowanie wartości początkowej

Ma „Środki trwałe” 30 000

c) spisanie w koszty nieumorzonej części

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 14 000

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 5, art. 16 ust. 1 pkt 50, art. 16h ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 284 ustawy z 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny - Dz.U. Nr 88, poz. 553; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1378

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

REKLAMA

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

REKLAMA

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA