REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Elżbieta Doncer
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Konieczność wypromowania własnych towarów, usług, firmy, chęć zdobycia dominującej pozycji na rynku - to wszystko powoduje, że przedsiębiorca ponosi znaczne nakłady na reklamę i reprezentację. Podatnicy ponoszący tego rodzaju wydatki za każdym razem muszą dokładnie przeanalizować, czy koszty mają związek z przychodem (reklama) oraz czy nie są to koszty reprezentacji. Kwalifikacja kosztów jako poniesionych na reklamę lub reprezentację może budzić wątpliwości, szczególnie gdy organizowane przez firmę przedsięwzięcia łączą w sobie te elementy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce pojawiają się również trudności w rozróżnieniu wydatków reprezentacyjnych i wydatków związanych z ogólnym funkcjonowaniem firmy. Wydatki poniesione np. na zorganizowanie spotkania mogłyby zostać w części uznane za wydatki na reprezentację, a w części na reklamę.

Uznanie wydatku za koszt reprezentacji lub reklamy zależy od tego, co jest celem takiego spotkania i jak okazały jest jego charakter. Jeżeli celem spotkania jest promocja nowego produktu, to koszty np. poczęstunku, dojazdu, pobytu, opłat za uczestnictwo w kongresie stanowią koszt reklamy. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 czerwca 2007 r., nr 1401/BP-II/4210-30/07/JM. Natomiast wydatki poniesione na spotkanie biznesowe, którego celem nie jest reklama konkretnego towaru lub usługi, stanowią koszt reprezentacji według postanowienia wydanego 30 marca 2007 r. przez Urząd Skarbowy w Chełmie, nr PD/406-8/07. Konieczne jest więc dokładne opisywanie faktur dokumentujących wydatki, określenie ich związku z działalnością prowadzoną przez podatnika, rozróżnianie wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy, wydatków na reprezentację czy na reklamę - w opisie trzeba podać konkretną akcję reklamową, której wydatek dotyczy.

Tabela 1. Definicje reprezentacji i reklamy

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentacja nie jest kosztem podatkowym

Wydatki na reprezentację nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów, dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza, na co zostały one poniesione. Jako przykłady wydatków reprezentacyjnych ustawa podatkowa wymienia jedynie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak nie jest to katalog zamknięty. Jednostki ponoszą różnorodne koszty i zastanawiają się, czy można je zakwalifikować jako reprezentację.

Tabela 2. Wydatki zaliczane do kosztów reprezentacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Reklama - koszt podatkowy

Reklama jest skierowana przede wszystkim do nowych kontrahentów w celu ich pozyskania. Celem reklamy jest więc zaprezentowanie towaru i zachęcenie do jego kupna. Wydatki na reklamę, zarówno publiczną, jak i niepubliczną, mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie są z tych kosztów ustawowo wyłączone. Dlatego ujmując dany wydatek w kosztach podatkowych, każdorazowo trzeba znaleźć argumentację, że koszty reklamy zostały poniesione w celu powstania lub zwiększenia przychodu albo że co najmniej istniała możliwość powstania lub zwiększenia przychodu (np. zwiększenie sprzedaży reklamowanych towarów).

Tabela 3. Wydatki zaliczane do kosztów reklamy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wymienione pozycje stanowią przykładowe rodzaje wydatków związanych z reprezentacją i reklamą.

Przykłady kosztów, których nie należy zaliczać ani do reprezentacji, ani do reklamy:

•  zakup artykułów i napojów dla pracowników,

•  koszty imprez integracyjnych organizowanych dla pracowników, z wyjątkiem kosztu udziałów członków rodziny pracowników (ta część wydatków w ogóle nie stanowi kosztów uzyskania przychodów),

•  wyżywienie podczas szkolenia, jeśli szkolenie ma związek z działalnością podatnika,

•  szkolenia, konferencje dla własnych pracowników lub firm stale współpracujących z podatnikiem,

•  wydatki dotyczące druku cenników, katalogów i instrukcji obsługi lub użytkowania produktów,

•  wydatki związane z pogrzebami: kwiaty, wieńce, nekrologi,

•  wydatki na upominki, poczęstunki okolicznościowe, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

•  wydatki związane z zakupem i eksploatacją urządzeń służących do przechowywania materiałów reklamowych, np. urządzeń poligraficznych,

•  wydatki związane z drukiem i rozsyłaniem wszelkiego rodzaju ofert,

•  wydatki związane z zakupem (i urządzeniem) szyldów, tablic informacyjnych itp.,

•  wydatki związane z ogłaszaniem przetargów na odsprzedaż mienia,

•  upominki jubileuszowe dla pracowników,

•  wizytówki, papier firmowy,

•  zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatnika, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych.

W ewidencji księgowej wydatki z tytułu reprezentacji i reklamy należy zaliczać do kosztów działalności operacyjnej. Ujmowane są na koncie zespołu 4 jako „Pozostałe koszty”, w zależności od potrzeb jednostki podzielone na reprezentację i reklamę (koszty można wyodrębniać bardziej szczegółowo), lub na koncie zespołu 5, w cenach zakupu, nabycia lub po kosztach wytworzenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku przekazania towarów z magazynu lub własnych wyrobów na potrzeby reprezentacji i reklamy powinna zostać wystawiona faktura wewnętrzna (o ile nie są to prezenty o małej wartości). Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przekazania towaru.

Przykład

Spółka kupiła 100 kalendarzy w cenie 100 zł netto za sztukę. Część z nich wydała kontrahentom, natomiast resztę - pracownikom do użytku służbowego. Wydanie kalendarzy kontrahentom zostało potraktowane jako reprezentacja.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za kalendarze:

Wn  „Materiały” 10 000

Wn  „VAT naliczony” 2 200

Ma  „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

2. Wydanie części kalendarzy (50 sztuk) kontrahentom (Rw) (przedsiębiorca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób):

Wn  „Pozostałe koszty” 5 000

- w analityce „Reprezentacja”

Ma  „Materiały” 5 000

Jeżeli nie ma ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych lub wartość jednej sztuki przekazanego towaru przekracza 10 zł, trzeba wystawiać fakturę wewnętrzną. Jednostka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie, ale jednocześnie przekazanie kalendarzy powoduje naliczenie VAT należnego.

3. Spółka wystawia fakturę wewnętrzną. Podatek należny wyniesie: 5000 zł x 22% = 1100 zł

Wn  „Pozostałe koszty” 1 100

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma  „VAT należny” 1 100

4. Wydanie pozostałej części kalendarzy (50 sztuk) pracownikom do użytku służbowego:

Wn  „Zużycie materiałów i energii” 5 000

Ma  „Materiały” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 7 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 22, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Elżbieta Doncer

księgowa z licencją MF

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA