REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Elżbieta Doncer
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Konieczność wypromowania własnych towarów, usług, firmy, chęć zdobycia dominującej pozycji na rynku - to wszystko powoduje, że przedsiębiorca ponosi znaczne nakłady na reklamę i reprezentację. Podatnicy ponoszący tego rodzaju wydatki za każdym razem muszą dokładnie przeanalizować, czy koszty mają związek z przychodem (reklama) oraz czy nie są to koszty reprezentacji. Kwalifikacja kosztów jako poniesionych na reklamę lub reprezentację może budzić wątpliwości, szczególnie gdy organizowane przez firmę przedsięwzięcia łączą w sobie te elementy.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce pojawiają się również trudności w rozróżnieniu wydatków reprezentacyjnych i wydatków związanych z ogólnym funkcjonowaniem firmy. Wydatki poniesione np. na zorganizowanie spotkania mogłyby zostać w części uznane za wydatki na reprezentację, a w części na reklamę.

Uznanie wydatku za koszt reprezentacji lub reklamy zależy od tego, co jest celem takiego spotkania i jak okazały jest jego charakter. Jeżeli celem spotkania jest promocja nowego produktu, to koszty np. poczęstunku, dojazdu, pobytu, opłat za uczestnictwo w kongresie stanowią koszt reklamy. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 czerwca 2007 r., nr 1401/BP-II/4210-30/07/JM. Natomiast wydatki poniesione na spotkanie biznesowe, którego celem nie jest reklama konkretnego towaru lub usługi, stanowią koszt reprezentacji według postanowienia wydanego 30 marca 2007 r. przez Urząd Skarbowy w Chełmie, nr PD/406-8/07. Konieczne jest więc dokładne opisywanie faktur dokumentujących wydatki, określenie ich związku z działalnością prowadzoną przez podatnika, rozróżnianie wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy, wydatków na reprezentację czy na reklamę - w opisie trzeba podać konkretną akcję reklamową, której wydatek dotyczy.

Tabela 1. Definicje reprezentacji i reklamy

REKLAMA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentacja nie jest kosztem podatkowym

Wydatki na reprezentację nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów, dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza, na co zostały one poniesione. Jako przykłady wydatków reprezentacyjnych ustawa podatkowa wymienia jedynie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak nie jest to katalog zamknięty. Jednostki ponoszą różnorodne koszty i zastanawiają się, czy można je zakwalifikować jako reprezentację.

Tabela 2. Wydatki zaliczane do kosztów reprezentacji

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Reklama - koszt podatkowy

Reklama jest skierowana przede wszystkim do nowych kontrahentów w celu ich pozyskania. Celem reklamy jest więc zaprezentowanie towaru i zachęcenie do jego kupna. Wydatki na reklamę, zarówno publiczną, jak i niepubliczną, mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie są z tych kosztów ustawowo wyłączone. Dlatego ujmując dany wydatek w kosztach podatkowych, każdorazowo trzeba znaleźć argumentację, że koszty reklamy zostały poniesione w celu powstania lub zwiększenia przychodu albo że co najmniej istniała możliwość powstania lub zwiększenia przychodu (np. zwiększenie sprzedaży reklamowanych towarów).

Tabela 3. Wydatki zaliczane do kosztów reklamy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wymienione pozycje stanowią przykładowe rodzaje wydatków związanych z reprezentacją i reklamą.

Przykłady kosztów, których nie należy zaliczać ani do reprezentacji, ani do reklamy:

•  zakup artykułów i napojów dla pracowników,

•  koszty imprez integracyjnych organizowanych dla pracowników, z wyjątkiem kosztu udziałów członków rodziny pracowników (ta część wydatków w ogóle nie stanowi kosztów uzyskania przychodów),

•  wyżywienie podczas szkolenia, jeśli szkolenie ma związek z działalnością podatnika,

•  szkolenia, konferencje dla własnych pracowników lub firm stale współpracujących z podatnikiem,

•  wydatki dotyczące druku cenników, katalogów i instrukcji obsługi lub użytkowania produktów,

•  wydatki związane z pogrzebami: kwiaty, wieńce, nekrologi,

•  wydatki na upominki, poczęstunki okolicznościowe, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

•  wydatki związane z zakupem i eksploatacją urządzeń służących do przechowywania materiałów reklamowych, np. urządzeń poligraficznych,

•  wydatki związane z drukiem i rozsyłaniem wszelkiego rodzaju ofert,

•  wydatki związane z zakupem (i urządzeniem) szyldów, tablic informacyjnych itp.,

•  wydatki związane z ogłaszaniem przetargów na odsprzedaż mienia,

•  upominki jubileuszowe dla pracowników,

•  wizytówki, papier firmowy,

•  zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatnika, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych.

W ewidencji księgowej wydatki z tytułu reprezentacji i reklamy należy zaliczać do kosztów działalności operacyjnej. Ujmowane są na koncie zespołu 4 jako „Pozostałe koszty”, w zależności od potrzeb jednostki podzielone na reprezentację i reklamę (koszty można wyodrębniać bardziej szczegółowo), lub na koncie zespołu 5, w cenach zakupu, nabycia lub po kosztach wytworzenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku przekazania towarów z magazynu lub własnych wyrobów na potrzeby reprezentacji i reklamy powinna zostać wystawiona faktura wewnętrzna (o ile nie są to prezenty o małej wartości). Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przekazania towaru.

Przykład

Spółka kupiła 100 kalendarzy w cenie 100 zł netto za sztukę. Część z nich wydała kontrahentom, natomiast resztę - pracownikom do użytku służbowego. Wydanie kalendarzy kontrahentom zostało potraktowane jako reprezentacja.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za kalendarze:

Wn  „Materiały” 10 000

Wn  „VAT naliczony” 2 200

Ma  „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

2. Wydanie części kalendarzy (50 sztuk) kontrahentom (Rw) (przedsiębiorca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób):

Wn  „Pozostałe koszty” 5 000

- w analityce „Reprezentacja”

Ma  „Materiały” 5 000

Jeżeli nie ma ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych lub wartość jednej sztuki przekazanego towaru przekracza 10 zł, trzeba wystawiać fakturę wewnętrzną. Jednostka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie, ale jednocześnie przekazanie kalendarzy powoduje naliczenie VAT należnego.

3. Spółka wystawia fakturę wewnętrzną. Podatek należny wyniesie: 5000 zł x 22% = 1100 zł

Wn  „Pozostałe koszty” 1 100

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma  „VAT należny” 1 100

4. Wydanie pozostałej części kalendarzy (50 sztuk) pracownikom do użytku służbowego:

Wn  „Zużycie materiałów i energii” 5 000

Ma  „Materiały” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 7 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 22, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Elżbieta Doncer

księgowa z licencją MF

 

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA