REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klasyfikacja wydatków na reprezentację i reklamę

Elżbieta Doncer
inforCMS

REKLAMA

Prawidłowa klasyfikacja kosztów poniesionych na reprezentację i reklamę jest bardzo trudna ze względu na wzajemne przenikanie się tych pojęć. W podejmowaniu decyzji mogą pomóc interpretacje urzędów skarbowych, choć i one nie zawsze są spójne.

Konieczność wypromowania własnych towarów, usług, firmy, chęć zdobycia dominującej pozycji na rynku - to wszystko powoduje, że przedsiębiorca ponosi znaczne nakłady na reklamę i reprezentację. Podatnicy ponoszący tego rodzaju wydatki za każdym razem muszą dokładnie przeanalizować, czy koszty mają związek z przychodem (reklama) oraz czy nie są to koszty reprezentacji. Kwalifikacja kosztów jako poniesionych na reklamę lub reprezentację może budzić wątpliwości, szczególnie gdy organizowane przez firmę przedsięwzięcia łączą w sobie te elementy.

W praktyce pojawiają się również trudności w rozróżnieniu wydatków reprezentacyjnych i wydatków związanych z ogólnym funkcjonowaniem firmy. Wydatki poniesione np. na zorganizowanie spotkania mogłyby zostać w części uznane za wydatki na reprezentację, a w części na reklamę.

Uznanie wydatku za koszt reprezentacji lub reklamy zależy od tego, co jest celem takiego spotkania i jak okazały jest jego charakter. Jeżeli celem spotkania jest promocja nowego produktu, to koszty np. poczęstunku, dojazdu, pobytu, opłat za uczestnictwo w kongresie stanowią koszt reklamy. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 15 czerwca 2007 r., nr 1401/BP-II/4210-30/07/JM. Natomiast wydatki poniesione na spotkanie biznesowe, którego celem nie jest reklama konkretnego towaru lub usługi, stanowią koszt reprezentacji według postanowienia wydanego 30 marca 2007 r. przez Urząd Skarbowy w Chełmie, nr PD/406-8/07. Konieczne jest więc dokładne opisywanie faktur dokumentujących wydatki, określenie ich związku z działalnością prowadzoną przez podatnika, rozróżnianie wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy, wydatków na reprezentację czy na reklamę - w opisie trzeba podać konkretną akcję reklamową, której wydatek dotyczy.

Tabela 1. Definicje reprezentacji i reklamy

Autopromocja

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna

Kup książkę:

Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety Prawnej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentacja nie jest kosztem podatkowym

Wydatki na reprezentację nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów, dlatego tak ważna jest szczegółowa analiza, na co zostały one poniesione. Jako przykłady wydatków reprezentacyjnych ustawa podatkowa wymienia jedynie usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak nie jest to katalog zamknięty. Jednostki ponoszą różnorodne koszty i zastanawiają się, czy można je zakwalifikować jako reprezentację.

Tabela 2. Wydatki zaliczane do kosztów reprezentacji

Autopromocja

Przeliczanie dla celów VAT kwot wyrażonych w walutach obcych od 1 lipca 2023 r. (PDF)

Kup ebook:

Przeliczanie dla celów VAT kwot wyrażonych w walutach obcych od 1 lipca 2023 r. (PDF)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Autopromocja

Akademia podatków 2023/2024

Uczestnicy szkolenia przypomną podstawowe zagadnienia dotyczące opodatkowania, które często uchodzą uwadze, a mają kluczowe znaczenie. Prowadzący wskaże jak rozliczać VAT i o czym pamiętać, gdy przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie najmu prywatnego.

Szkolenie: VAT w transakcjach krajowych 2023

Reklama - koszt podatkowy

Reklama jest skierowana przede wszystkim do nowych kontrahentów w celu ich pozyskania. Celem reklamy jest więc zaprezentowanie towaru i zachęcenie do jego kupna. Wydatki na reklamę, zarówno publiczną, jak i niepubliczną, mogą zostać w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, jeśli są poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów i nie są z tych kosztów ustawowo wyłączone. Dlatego ujmując dany wydatek w kosztach podatkowych, każdorazowo trzeba znaleźć argumentację, że koszty reklamy zostały poniesione w celu powstania lub zwiększenia przychodu albo że co najmniej istniała możliwość powstania lub zwiększenia przychodu (np. zwiększenie sprzedaży reklamowanych towarów).

Tabela 3. Wydatki zaliczane do kosztów reklamy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wymienione pozycje stanowią przykładowe rodzaje wydatków związanych z reprezentacją i reklamą.

Przykłady kosztów, których nie należy zaliczać ani do reprezentacji, ani do reklamy:

•  zakup artykułów i napojów dla pracowników,

•  koszty imprez integracyjnych organizowanych dla pracowników, z wyjątkiem kosztu udziałów członków rodziny pracowników (ta część wydatków w ogóle nie stanowi kosztów uzyskania przychodów),

•  wyżywienie podczas szkolenia, jeśli szkolenie ma związek z działalnością podatnika,

•  szkolenia, konferencje dla własnych pracowników lub firm stale współpracujących z podatnikiem,

•  wydatki dotyczące druku cenników, katalogów i instrukcji obsługi lub użytkowania produktów,

•  wydatki związane z pogrzebami: kwiaty, wieńce, nekrologi,

•  wydatki na upominki, poczęstunki okolicznościowe, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

•  wydatki związane z zakupem i eksploatacją urządzeń służących do przechowywania materiałów reklamowych, np. urządzeń poligraficznych,

•  wydatki związane z drukiem i rozsyłaniem wszelkiego rodzaju ofert,

•  wydatki związane z zakupem (i urządzeniem) szyldów, tablic informacyjnych itp.,

•  wydatki związane z ogłaszaniem przetargów na odsprzedaż mienia,

•  upominki jubileuszowe dla pracowników,

•  wizytówki, papier firmowy,

•  zakup artykułów i napojów dla organów zarządzających i stanowiących podatnika, które stanowią poczęstunek na posiedzeniach, naradach, zebraniach wewnętrznych.

W ewidencji księgowej wydatki z tytułu reprezentacji i reklamy należy zaliczać do kosztów działalności operacyjnej. Ujmowane są na koncie zespołu 4 jako „Pozostałe koszty”, w zależności od potrzeb jednostki podzielone na reprezentację i reklamę (koszty można wyodrębniać bardziej szczegółowo), lub na koncie zespołu 5, w cenach zakupu, nabycia lub po kosztach wytworzenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku przekazania towarów z magazynu lub własnych wyrobów na potrzeby reprezentacji i reklamy powinna zostać wystawiona faktura wewnętrzna (o ile nie są to prezenty o małej wartości). Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przekazania towaru.

Przykład

Spółka kupiła 100 kalendarzy w cenie 100 zł netto za sztukę. Część z nich wydała kontrahentom, natomiast resztę - pracownikom do użytku służbowego. Wydanie kalendarzy kontrahentom zostało potraktowane jako reprezentacja.

Ewidencja księgowa

1. Faktura za kalendarze:

Wn  „Materiały” 10 000

Wn  „VAT naliczony” 2 200

Ma  „Rozrachunki z dostawcami” 12 200

2. Wydanie części kalendarzy (50 sztuk) kontrahentom (Rw) (przedsiębiorca nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości obdarowanych osób):

Wn  „Pozostałe koszty” 5 000

- w analityce „Reprezentacja”

Ma  „Materiały” 5 000

Jeżeli nie ma ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych lub wartość jednej sztuki przekazanego towaru przekracza 10 zł, trzeba wystawiać fakturę wewnętrzną. Jednostka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupie, ale jednocześnie przekazanie kalendarzy powoduje naliczenie VAT należnego.

3. Spółka wystawia fakturę wewnętrzną. Podatek należny wyniesie: 5000 zł x 22% = 1100 zł

Wn  „Pozostałe koszty” 1 100

- w analityce „Podatki i opłaty”

Ma  „VAT należny” 1 100

4. Wydanie pozostałej części kalendarzy (50 sztuk) pracownikom do użytku służbowego:

Wn  „Zużycie materiałów i energii” 5 000

Ma  „Materiały” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 7 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

• art. 21 ust. 1 pkt 68, art. 22, art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Elżbieta Doncer

księgowa z licencją MF

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Darowizna w formie aktu notarialnego z zagranicy. Co jest istotne podatkowo?

    W dzisiejszych czasach, coraz częściej obywatele Polski otrzymują darowizny z zagranicy. Czy jednak taka darowizna podlega opodatkowaniu w Polsce? Jakie są obowiązki podatkowe osoby, która otrzymała taką darowiznę w formie aktu notarialnego?

    Odliczenie VAT od alkoholu dla kontrahenta. Inaczej traktowany poczęstunek a inaczej prezent

    Czy można odliczyć VAT od zakupu alkoholu dla kontrahenta? Czy ma znaczenie, że alkohol jest kupiony jako prezent, czy jako poczęstunek podczas spotkania biznesowego?

    Zatrudnienie i płace w sektorze przedsiębiorstw. Co pokazują dane GUS z sierpnia?

    GUS zaprezentował dane o zatrudnieniu i płacach w sektorze przedsiębiorstw w sierpniu 2023 roku. Jakie tendy pokazują najnowsze dane?

    Korekta zgłoszenia celnego wywozowego w przypadku obniżki/podwyżki cen towaru po wywozie towaru

    Korekta zgłoszenia wywozowego będzie miała wpływ na rozliczenie VATu w przedsiębiorstwie, więc warto dochować należytej staranności i mylić się jak najmniej. W przypadku pomyłki w trakcie wywozu może się tak zdarzyć, że towaru umieścimy za dużo, za mało lub w ogóle pomylimy towar i wyślemy nie to co było zamówione. Zdarza się również tak, że odprawimy towar zamówiony przez klienta, ale nie na tych dokumentach co powinniśmy. Ścieżki postępowania w takich sytuacjach są podobne i niestety długotrwałe.

    Fundacja rodzinna jako family office

    Od połowy maja 2023 r. przedsiębiorcy mogą korzystać z rozwiązania, na które środowisko czekało ponad trzy dekady, czyli z fundacji rodzinnej na prawie polskim. Większość komentarzy dotyczy fundacji rodzinnej jako wehikułu sukcesyjnego. Jest to rzeczywiście najczęstszy powód, dla którego fundacje są powoływane, czyli budowanie biznesu na pokolenia. Tymczasem można spojrzeć na fundację w szerszej perspektywie. Jedną z nich jest wykorzystanie fundacji jako rozwiązania o charakterze family office.

    Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym

    Faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu handlowego ze wszystkich możliwych powodów. Można usiłować nadać tej fakturze charakter dokumentu handlowego, ale wymaga to wielu dodatkowych działań prawnych – pisze profesor Witold Modzelewski.

    Kary za przestępstwa gospodarcze od 1 października. Nawet 25 lat za łapownictwo

    Kary za przestępstwa gospodarcze managerów w firmach, znane jako przestępstwa białych kołnierzyków (z ang. white collar crimes), od 1 października 2023 r. ulegną zaostrzeniu. Za przyjęcie korzyści majątkowej lub osobistej w związku z piastowaniem kierowniczego stanowiska grozić będzie nawet do 25 lat pozbawienia wolności. Dotychczas za taki czyn można było trafić do więzienia na 8 lat.

    Ulga mieszkaniowa w PIT 2023 – pieniądze ze sprzedaży mieszkania można wydać na spłatę udziału byłego małżonka w nieruchomości przyznanej w wyniku rozwodu

    18 września 2023 r. Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną we wrześniu 2022 r. przez Dyrektora KIS i uznał, że podatniczka,  która przeznaczyła środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania należącego do jej majątku odrębnego na spłatę udziału byłego męża w nieruchomości przyznanej jej na podstawie ugody sądowej zawartej po rozwodzie ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 131 ustawy o PIT. Zmiana stanowiska oznacza, że podatnicy którzy znajdą się w analogicznej sytuacji nie powinni płacić PIT z tytułu dokonanej sprzedaży nieruchomości. 

    Jednolita rejestracja VAT w ramach pakietu ViDA. Przedsiębiorcy popierają to rozwiązanie

    Na ten rok zapowiadane jest uchwalenie ostatecznego kształtu pakietu VAT w epoce cyfrowej (VAT in Digital Age – ViDA), który zakłada dalsze usprawnienie unijnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT). Przyjęcie pakietu wiąże się ze znaczącymi zmianami w systemie rozliczenia VAT na terenie UE dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wewnątrzwspólnotową. Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega potrzebę poprawy otoczenia prawnego na poziomie unijnym, popierając projekt rozwiązań modernizujących system VAT oraz promujących gospodarkę cyfrową, zaproponowanych w ramach pakietu ViDA.

    Mikrorachunek podatkowy. Co musisz wiedzieć jako podatnik?

    W świecie podatków i opłat, mikrorachunek podatkowy stał się ważnym narzędziem dla podatników w Polsce. Ale co to dokładnie jest i jak działa? Oto, co musisz wiedzieć o mikrorachunku podatkowym.

    REKLAMA