REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenie nie wpłynęło w terminie. Co robić?

Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia. W księgach rachunkowych jednostki - zgodnie z art. 6 ustawy o rachunkowości - należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia

Ponadto do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego należy wprowadzić każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie (art. 20). Istotny jest też zapis art. 28 ust. 3 uor, który dzieli koszty na koszty wytworzenia produktu oraz koszty okresu. Koszt wytworzenia stanowi sumę kosztów bezpośrednich oraz pośrednich, które obejmują m.in. wartość zużytych materiałów oraz robocizny (wynagrodzeń). Koszty wytworzenia, które można bezpośrednio przyporządkować przychodom ze sprzedaży, wpływają na wynik okresu sprawozdawczego, w którym uzyskano te przychody. Jeżeli nie wystąpią przychody ze sprzedaży, to wartość kosztów będzie aktywowana do momentu wystąpienia tych przychodów (będzie stanowiła część wartości zapasu). Koszty niezaliczone do kosztów wytworzenia, takie jak np. koszty ogólnego zarządu, wpływają na wynik finansowy okresu, w którym zostały poniesione.

REKLAMA

REKLAMA

Jak zaksięgować wypłatę wynagrodzenia obciążonego tytułami egzekucyjnymi

Ustawa o rachunkowości nie uzależnia wpływu ponoszonych kosztów na wynik finansowy jednostki od ich faktycznej zapłaty. Ma tu zastosowanie zasada memoriału, a nie kasowa. Przytoczone zapisy wskazują, że koszty wynagrodzenia za pracę wykonaną w roku 2008 r. powinny być zaewidencjonowane w księgach rachunkowych jednostki w 2008 r., niezależnie od tego, kiedy dokonano faktycznej wypłaty wynagrodzeń i kiedy stanowić one będą koszt uzyskania przychodu podatkowego. Koszty okresu powinny być kompletne, jeżeli praca wykonana była np. w grudniu, dotyczyła produktów wytworzonych w grudniu lub funkcjonowania jednostki jako całości (też w grudniu).

REKLAMA

Wynagrodzenia za poprzedni rok, niewypłacone w roku, którego dotyczyły, wpływają na wynik finansowy jednostki, nie mają natomiast wpływu na dochód (stratę) podatkową. W następnym okresie sprawozdawczym dokonano jedynie uregulowania zobowiązania wobec pracowników z tytułu wynagrodzeń i wypłata tych wynagrodzeń nie ma wpływu na koszty 2009 r. Nie ma także znaczenia, z punktu widzenia bilansowego, czy wynagrodzenia zostały wypłacone w styczniu, czy - z powodu braku środków na rachunku bankowym spółki - w następnych miesiącach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trochę inaczej wygląda sytuacja z punktu widzenia podatkowego. Do końca 2008 r. koszty wynagrodzeń można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zostały one wypłacone w miesiącu, którego dotyczyły. Dlatego w danym przypadku jednostka w 2008 r. tych kosztów nie mogła uznać podatkowo. Przepisy ustawy o podatkach dochodowych uległy zmianie od 1 stycznia 2009 r. Od nowego roku wynagrodzenia niewypłacone mogą być kosztem podatkowym w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji pracownika w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku łączącego strony. Na przykład jeżeli z regulaminu wynagrodzeń wynika, że jednostka wypłaca wynagrodzenia do piątego dnia miesiąca następnego i wynagrodzenie za maj wypłaci do 5 czerwca, to wartość wynagrodzeń ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów maja. Zgodnie z art. 16 ust. 57, jeżeli termin wypłaty wynagrodzeń oraz terminy zapłaty składek w części finansowanej przez płatnika nie zostaną dotrzymane, wówczas nie można ich zaliczyć do KUP. Jeśli więc zapłata za maj nastąpi po 5 czerwca, to kosztów wynagrodzeń nie można zaliczyć do KUP.

Przykład

Jednostka zatrudnia 14 pracowników. Obowiązuje w niej regulamin wynagradzania, zgodnie z którym listy płac za miesiąc poprzedni sporządzane są do siódmego dnia następnego miesiąca. Wypłata wynagrodzeń następuje 10 dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Listy płac za grudzień 2008 r. zostały sporządzone w obowiązującym terminie, tj. 7 stycznia 2009 r., a wypłata wynagrodzeń została dokonana 9 stycznia 2009 r. (10 stycznia przypadał w sobotę - dzień wolny od pracy). Z listy płac wynikają następujące dane:

1. Wynagrodzenia brutto - 39 000,00 zł.

2. Potrącenia - 11 595,50 zł, z tego:

•  składka na ubezpieczenia społeczne potrącona z wynagrodzenia - 5346,90 zł (13,71% od kwoty 39 000 zł);

•  naliczony podatek dochodowy od osób fizycznych - 5128,52 zł

[39 000 zł - 5346,90 zł - (111,25 zł × 14)] = 32 095,60 zł, po zaokrągleniu 32 096 zł; 32 096 × 18% - 648,76 (ulga 46,34 × 14) = 5128,52;

•  składka na ubezpieczenia zdrowotne - 3028,78 zł

(39 000 zł - 5346,90 zł = 33 653,10 zł; 33 653,10 zł × 9% = 3028,78 zł)

odliczona od podatku dochodowego - 2608,12 zł (33 653,10 × 7,75%),

potrącona z wynagrodzenia - 420,66 zł (3028,78 zł - 2608,12 zł);

•  podatek dochodowy potrącony z wynagrodzenia do zapłaty - 2520,00 zł (5128,52 zł - 2608,12 zł);

•  inne potrącenia - składka na dobrowolne ubezpieczenie pracowników - 700 zł

(50,00 zł × 14 kwota fikcyjna).

3. Kwota netto wynagrodzenia - 27 404,32 zł.

Ewidencja księgowa

Księgowania w 2008 r.

1. Księgowanie kosztów wynagrodzeń:

Wn  „Wynagrodzenia” 39 000,00

Ma  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” 39 000,00

2. Potrącone składki na ubezpieczenia społeczne:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” 5 346,90

Ma  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z ZUS” 5 346,90

3. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” 2 520,00

Ma  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu PIT” 2 520,00

4. Składka na ubezpieczenie zdrowotne odliczona od podatku:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu PIT” 2 608,12

Ma  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z ZUS” 2 608,12

5. Składka na ubezpieczenie zdrowotne potrącona z wynagrodzenia:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń”

- w analityce kartoteka pracownika 420,66

Ma  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z ZUS” 420,66

6. Potrącone składki na ubezpieczenia dobrowolne pracowników:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń” 700,00

Ma  „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem” 700,00

7. Rozliczenie kosztów wynagrodzeń:

Wn  „Koszty według typów działalności 39 000,00

Ma  „Rozliczenie kosztów” 39 000,00

Ewidencja pozabilansowa

Wn  „Koszty NKUP” 39 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Księgowania w 2009 r.

1. Wpłata wynagrodzeń:

Wn  „Rozrachunki z pracownikami z tytułu wynagrodzeń”

- w analityce kartoteka pracownika 27 404,32

Ma  „Rachunek bankowy” 27 404,32

2. Zapłata składek ZUS potrąconych pracownikom:

Wn  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z ZUS” 8 375,68

Ma  „Rachunek bankowy” 8 375,68

3. Zapłata potrąconego podatku dochodowego:

Wn  „Rozrachunki publicznoprawne”

- w analityce „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu PIT” 2 520,00

Ma  „Rachunek bankowy 2 520,00

4. Zapłata potrąconych składek na ubezpieczenie dobrowolne:

Wn  „Pozostałe rozrachunki”

- w analityce „Rozrachunki z ubezpieczycielem” 700,00

Ma  „Rachunek bankowy 700,00

Ewidencja pozabilansowa

Należy tu podkreślić, że jeżeli wypłata wynagrodzeń nie nastąpiła w terminie, nie można ich zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Wn  „Koszty podatkowe wynagrodzeń” 39 000,00

Ma  „Koszty NKUP” 39 000,00

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 6, art. 20, art. 28 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 42, poz. 341

•  art. 15 ust. 4g, art. 16 ust. 57 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

Krystyna Michaluk

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA