REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja środka trwałego - jak zaewidencjonować

Urszula Kucypera
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do spółki z o.o., na pokrycie udziałów, wniesiono aportem (wkładem rzeczowym) sprzęt komputerowy. Uległ on uszkodzeniu i trzeba go spisać ze stanu. Jakich księgowań należy dokonać w związku z zaistniałą sytuacją, gdy likwidowany sprzęt jest umorzony w 100%, i jakich, jeśli nie został on jeszcze całkowicie umorzony?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Jeżeli likwidowany środek trwały nie jest w pełni umorzony, nieumorzoną część wartości początkowej należy zaliczyć do pozostałych kosztów operacyjnych. Natomiast przy pełnym umorzeniu następuje wyksięgowanie środka trwałego poprzez ewidencję na stronę Ma konta „Środki trwałe” oraz przeniesienie wartości umorzenia na stronę Wn konta „Umorzenie”.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż bądź likwidacja środka trwałego, który został wniesiony do spółki aportem, nie powoduje zmian w kapitale zakładowym spółki. Dlatego ujęcie księgowe tego rodzaju operacji przebiega na zasadach ogólnych.

Dany składnik majątku może zostać zakwalifikowany do środków trwałych, jeżeli:

• przewidywany okres ekonomicznej użyteczności jest dłuższy niż rok,

• jest kompletny i zdatny do użytku,

• jest przeznaczony na potrzeby jednostki.

Likwidacja środków trwałych może nastąpić m.in. z przyczyn takich jak: zużycie, zniszczenie, uszkodzenie. Środki trwałe postawione w stan likwidacji należy wykazać w ich wartości początkowej w ewidencji pozabilansowej - do czasu ich fizycznej likwidacji. Operacja ta wymaga udokumentowania na formularzu LT. Jednocześnie w ewidencji bilansowej wartość znajdującą się na koncie dotychczasowych umorzeń środka trwałego przenosi się na konto „Środki trwałe”. Nieumorzona część wartości początkowej zaliczana jest do pozostałych kosztów operacyjnych (zdarzenia mieszczące się w granicach ogólnego ryzyka gospodarczego).

Przykład 1

1. Przyjęcie na stan spółki środka trwałego wniesionego aportem w wartości początkowej w wysokości 20 000 zł, określonej w umowie lub statucie spółki:

Wn „Środki trwałe” 20 000

Ma „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

2. Podwyższenie kapitału zakładowego pokrytego wkładami niepieniężnymi w dacie dokonania wpisu do rejestru sądowego w kwocie określonej w umowie i w decyzji sądu:

Wn „Rozrachunki z udziałowcami” 20 000

Ma „Kapitał zakładowy” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 1

3. Likwidacja środka trwałego umorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 20 000

Ma „Środki trwałe” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wariant 2

4. Likwidacja środka trwałego nieumorzonego w 100%, o wartości początkowej 20 000 zł i dotychczasowym umorzeniu 15 000 zł:

a) przeniesienie dotychczasowego umorzenia:

Wn „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 15 000

Ma „Środki trwałe” 15 000

b) niezamortyzowana wartość środka trwałego:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 5 000

Ma „Środki trwałe” 5 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Niezamortyzowana wartość likwidowanego środka trwałego jest uznawana za koszt uzyskania przychodu, poza wyjątkiem zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wyjątek ten dotyczy sytuacji, gdy przyczyną likwidacji środka trwałego jest zmiana rodzaju działalności przez jednostkę.

W rachunku zysków i strat wykazuje się wynik, a więc zysk lub stratę ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych, tj. nadwyżkę przychodów ze sprzedaży środków trwałych nad kosztami ich uzyskania.

Przykład 2

W roku obrotowym 2007 spółka X sprzedała środek trwały za 10 000 zł.

Jego wartość księgowa netto wyniosła 2000 zł. W tym samym okresie spółka X zlikwidowała inne środki trwałe, których wartość nieumorzona, odniesiona w pozostałe koszty operacyjne, wyniosła 15 000 zł.

Przychód ze sprzedaży środków trwałych - 10 000 zł.

Pozostałe koszty operacyjne związane ze sprzedażą i likwidacją środków trwałych - 17 000 zł.

W rachunku zysków i strat zostanie wykazana „Strata ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych” w wysokości 7000 zł.

W rozliczeniu podatkowym należy wykazywać osobno przychody uzyskane ze sprzedaży oraz koszty. W przypadku likwidacji wykazuje się tylko ewentualną stratę z tytułu likwidacji środka trwałego, pod warunkiem że można ją uznać za koszt uzyskania przychodów.

Przykład 3

Na podstawie danych z przykładu powyżej. W przychodach i kosztach spółka X wykaże odpowiednio:

• przychody podatkowe: 10 000 zł,

• koszty podatkowe: 2000 zł + 15 000 zł = 17 000 zł.

• art. 3 i 32 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Urszula Kucypera

główna księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA