REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę bilansową i podatkową

Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2006 spółka poniosła stratę podatkową. Rok 2007 zakończył się zyskiem. Jak rozliczyć stratę? Jak wykazać to w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Poniesioną w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej stratę podatkową każdy podatnik ma prawo rozliczyć w ciągu pięciu kolejnych lat. Rozliczenie tej straty nie wymaga ewidencji księgowej, ponieważ polega ono na zmniejszeniu wykazanego zysku podatkowego za dany rok w deklaracji podatkowej. Pokrycie straty bilansowej wymaga odpowiedniej ewidencji księgowej w zależności od sposobu jej rozliczenia.

UZASADNIENIE

Strata podatkowa różni się od straty bilansowej, co wynika z faktu, że w księgach rachunkowych należy wykazywać wszystkie poniesione koszty, nawet jeśli są one wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. W ciągu następujących po sobie kolejnych pięciu lat można odliczyć wykazaną stratę podatkową - nie więcej jednak niż 50% w którymkolwiek z lat podatkowych, w których osiągnięto dochód. Oznacza to, że już w roku następującym po roku podatkowym, w którym poniesiono stratę, można odliczyć 50% jej wartości. Nie trzeba czekać z odliczeniem straty do momentu składania deklaracji rocznej. Można ją rozliczać sukcesywnie w ciągu roku podatkowego. Jeśli w danym roku będzie brakować dochodów, rozliczenie straty należy przenieść na kolejne lata.

REKLAMA

Kwoty odliczonej straty nie ujmuje się w księgach rachunkowych, występuje ona jedynie w rocznej deklaracji podatkowej. W księgach rachunkowych wykazany jest wynik bilansowy. Do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego wynik finansowy (bilansowy) pozostaje na koncie 86 „Wynik finansowy”. Może się też zdarzyć, że jednostka wykazując dodatni wynik finansowy, ponosi stratę podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o pokryciu straty dokonywane jest przeksięgowanie z konta 82 „Rozliczenie wyniku finansowego” na konto 86 „Wynik finansowy”. Rozliczenie straty stanowiącej wynik finansowy może przebiegać w sposób przedstawiony w tabeli.

UWAGA

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność strata podatkowa może być odliczona wyłącznie od dochodów z tego samego źródła przychodów.

Tabela. Rozliczenie wyniku finansowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Te rozliczenia dotyczą straty bilansowej i następują niezależnie od rozliczenia straty podatkowej. W opisanym przykładzie wynik podatkowy za 2006 r. był stratą i jego rozliczenie nastąpi dopiero w 2008 r. w deklaracji podatkowej. Rozliczenie straty bilansowej następuje pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2007 r. Operacja ta znajdzie odzwierciedlenie w księgach rachunkowych:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

- w analityce strata do rozliczenia za 2006 rok.

Przykład 1

Spółka poniosła stratę bilansową w wysokości 5400 zł. Walne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, że będzie ona pokryta z dopłaty.

Każdy udziałowiec musi dokonać dopłaty w wysokości 900 zł.

Ewidencja księgowa

1. Uchwała walnego zgromadzenia:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

Ma „Kapitał rezerwowy” 5 400

2. Wniesienie dopłaty przez wspólników:

Wn „Rachunek bankowy” 5 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

3. Pokrycie straty:

Wn „Kapitał rezerwowy” 5 400

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 5 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W 2006 r. spółka poniosła stratę podatkową w wysokości 4800 zł.

W 2007 r. spółka wykazała zysk podatkowy w wysokości 3000 zł, dlatego podjęła decyzję o pokryciu straty z 2006 r. Zgodnie z przepisami może ona odpisać maksymalnie 50% straty, tj. 2400 zł.

Kwotę strat z lat ubiegłych podlegającą odliczeniu spółka wykazuje w części B.2 - Odliczenie od dochodu strat z lat ubiegłych w CIT-8/O.

• art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Bożena Zdunek

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA