REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę bilansową i podatkową

Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2006 spółka poniosła stratę podatkową. Rok 2007 zakończył się zyskiem. Jak rozliczyć stratę? Jak wykazać to w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Poniesioną w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej stratę podatkową każdy podatnik ma prawo rozliczyć w ciągu pięciu kolejnych lat. Rozliczenie tej straty nie wymaga ewidencji księgowej, ponieważ polega ono na zmniejszeniu wykazanego zysku podatkowego za dany rok w deklaracji podatkowej. Pokrycie straty bilansowej wymaga odpowiedniej ewidencji księgowej w zależności od sposobu jej rozliczenia.

UZASADNIENIE

Strata podatkowa różni się od straty bilansowej, co wynika z faktu, że w księgach rachunkowych należy wykazywać wszystkie poniesione koszty, nawet jeśli są one wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. W ciągu następujących po sobie kolejnych pięciu lat można odliczyć wykazaną stratę podatkową - nie więcej jednak niż 50% w którymkolwiek z lat podatkowych, w których osiągnięto dochód. Oznacza to, że już w roku następującym po roku podatkowym, w którym poniesiono stratę, można odliczyć 50% jej wartości. Nie trzeba czekać z odliczeniem straty do momentu składania deklaracji rocznej. Można ją rozliczać sukcesywnie w ciągu roku podatkowego. Jeśli w danym roku będzie brakować dochodów, rozliczenie straty należy przenieść na kolejne lata.

Kwoty odliczonej straty nie ujmuje się w księgach rachunkowych, występuje ona jedynie w rocznej deklaracji podatkowej. W księgach rachunkowych wykazany jest wynik bilansowy. Do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego wynik finansowy (bilansowy) pozostaje na koncie 86 „Wynik finansowy”. Może się też zdarzyć, że jednostka wykazując dodatni wynik finansowy, ponosi stratę podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o pokryciu straty dokonywane jest przeksięgowanie z konta 82 „Rozliczenie wyniku finansowego” na konto 86 „Wynik finansowy”. Rozliczenie straty stanowiącej wynik finansowy może przebiegać w sposób przedstawiony w tabeli.

UWAGA

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność strata podatkowa może być odliczona wyłącznie od dochodów z tego samego źródła przychodów.

Tabela. Rozliczenie wyniku finansowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Te rozliczenia dotyczą straty bilansowej i następują niezależnie od rozliczenia straty podatkowej. W opisanym przykładzie wynik podatkowy za 2006 r. był stratą i jego rozliczenie nastąpi dopiero w 2008 r. w deklaracji podatkowej. Rozliczenie straty bilansowej następuje pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2007 r. Operacja ta znajdzie odzwierciedlenie w księgach rachunkowych:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

- w analityce strata do rozliczenia za 2006 rok.

Przykład 1

Spółka poniosła stratę bilansową w wysokości 5400 zł. Walne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, że będzie ona pokryta z dopłaty.

Każdy udziałowiec musi dokonać dopłaty w wysokości 900 zł.

Ewidencja księgowa

1. Uchwała walnego zgromadzenia:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

Ma „Kapitał rezerwowy” 5 400

2. Wniesienie dopłaty przez wspólników:

Wn „Rachunek bankowy” 5 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

3. Pokrycie straty:

Wn „Kapitał rezerwowy” 5 400

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 5 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W 2006 r. spółka poniosła stratę podatkową w wysokości 4800 zł.

W 2007 r. spółka wykazała zysk podatkowy w wysokości 3000 zł, dlatego podjęła decyzję o pokryciu straty z 2006 r. Zgodnie z przepisami może ona odpisać maksymalnie 50% straty, tj. 2400 zł.

Kwotę strat z lat ubiegłych podlegającą odliczeniu spółka wykazuje w części B.2 - Odliczenie od dochodu strat z lat ubiegłych w CIT-8/O.

• art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Bożena Zdunek

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA