REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę bilansową i podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2006 spółka poniosła stratę podatkową. Rok 2007 zakończył się zyskiem. Jak rozliczyć stratę? Jak wykazać to w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Poniesioną w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej stratę podatkową każdy podatnik ma prawo rozliczyć w ciągu pięciu kolejnych lat. Rozliczenie tej straty nie wymaga ewidencji księgowej, ponieważ polega ono na zmniejszeniu wykazanego zysku podatkowego za dany rok w deklaracji podatkowej. Pokrycie straty bilansowej wymaga odpowiedniej ewidencji księgowej w zależności od sposobu jej rozliczenia.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Strata podatkowa różni się od straty bilansowej, co wynika z faktu, że w księgach rachunkowych należy wykazywać wszystkie poniesione koszty, nawet jeśli są one wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. W ciągu następujących po sobie kolejnych pięciu lat można odliczyć wykazaną stratę podatkową - nie więcej jednak niż 50% w którymkolwiek z lat podatkowych, w których osiągnięto dochód. Oznacza to, że już w roku następującym po roku podatkowym, w którym poniesiono stratę, można odliczyć 50% jej wartości. Nie trzeba czekać z odliczeniem straty do momentu składania deklaracji rocznej. Można ją rozliczać sukcesywnie w ciągu roku podatkowego. Jeśli w danym roku będzie brakować dochodów, rozliczenie straty należy przenieść na kolejne lata.

Kwoty odliczonej straty nie ujmuje się w księgach rachunkowych, występuje ona jedynie w rocznej deklaracji podatkowej. W księgach rachunkowych wykazany jest wynik bilansowy. Do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego wynik finansowy (bilansowy) pozostaje na koncie 86 „Wynik finansowy”. Może się też zdarzyć, że jednostka wykazując dodatni wynik finansowy, ponosi stratę podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o pokryciu straty dokonywane jest przeksięgowanie z konta 82 „Rozliczenie wyniku finansowego” na konto 86 „Wynik finansowy”. Rozliczenie straty stanowiącej wynik finansowy może przebiegać w sposób przedstawiony w tabeli.

UWAGA

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność strata podatkowa może być odliczona wyłącznie od dochodów z tego samego źródła przychodów.

Tabela. Rozliczenie wyniku finansowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Te rozliczenia dotyczą straty bilansowej i następują niezależnie od rozliczenia straty podatkowej. W opisanym przykładzie wynik podatkowy za 2006 r. był stratą i jego rozliczenie nastąpi dopiero w 2008 r. w deklaracji podatkowej. Rozliczenie straty bilansowej następuje pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2007 r. Operacja ta znajdzie odzwierciedlenie w księgach rachunkowych:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

- w analityce strata do rozliczenia za 2006 rok.

Przykład 1

Spółka poniosła stratę bilansową w wysokości 5400 zł. Walne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, że będzie ona pokryta z dopłaty.

Każdy udziałowiec musi dokonać dopłaty w wysokości 900 zł.

Ewidencja księgowa

1. Uchwała walnego zgromadzenia:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

Ma „Kapitał rezerwowy” 5 400

2. Wniesienie dopłaty przez wspólników:

Wn „Rachunek bankowy” 5 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

3. Pokrycie straty:

Wn „Kapitał rezerwowy” 5 400

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 5 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W 2006 r. spółka poniosła stratę podatkową w wysokości 4800 zł.

W 2007 r. spółka wykazała zysk podatkowy w wysokości 3000 zł, dlatego podjęła decyzję o pokryciu straty z 2006 r. Zgodnie z przepisami może ona odpisać maksymalnie 50% straty, tj. 2400 zł.

Kwotę strat z lat ubiegłych podlegającą odliczeniu spółka wykazuje w części B.2 - Odliczenie od dochodu strat z lat ubiegłych w CIT-8/O.

• art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Bożena Zdunek

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA