REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć stratę bilansową i podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Zdunek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Za rok 2006 spółka poniosła stratę podatkową. Rok 2007 zakończył się zyskiem. Jak rozliczyć stratę? Jak wykazać to w księgach rachunkowych?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Poniesioną w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej stratę podatkową każdy podatnik ma prawo rozliczyć w ciągu pięciu kolejnych lat. Rozliczenie tej straty nie wymaga ewidencji księgowej, ponieważ polega ono na zmniejszeniu wykazanego zysku podatkowego za dany rok w deklaracji podatkowej. Pokrycie straty bilansowej wymaga odpowiedniej ewidencji księgowej w zależności od sposobu jej rozliczenia.

UZASADNIENIE

Strata podatkowa różni się od straty bilansowej, co wynika z faktu, że w księgach rachunkowych należy wykazywać wszystkie poniesione koszty, nawet jeśli są one wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. W ciągu następujących po sobie kolejnych pięciu lat można odliczyć wykazaną stratę podatkową - nie więcej jednak niż 50% w którymkolwiek z lat podatkowych, w których osiągnięto dochód. Oznacza to, że już w roku następującym po roku podatkowym, w którym poniesiono stratę, można odliczyć 50% jej wartości. Nie trzeba czekać z odliczeniem straty do momentu składania deklaracji rocznej. Można ją rozliczać sukcesywnie w ciągu roku podatkowego. Jeśli w danym roku będzie brakować dochodów, rozliczenie straty należy przenieść na kolejne lata.

REKLAMA

Kwoty odliczonej straty nie ujmuje się w księgach rachunkowych, występuje ona jedynie w rocznej deklaracji podatkowej. W księgach rachunkowych wykazany jest wynik bilansowy. Do momentu zatwierdzenia sprawozdania finansowego wynik finansowy (bilansowy) pozostaje na koncie 86 „Wynik finansowy”. Może się też zdarzyć, że jednostka wykazując dodatni wynik finansowy, ponosi stratę podatkową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego i podjęcia uchwały o pokryciu straty dokonywane jest przeksięgowanie z konta 82 „Rozliczenie wyniku finansowego” na konto 86 „Wynik finansowy”. Rozliczenie straty stanowiącej wynik finansowy może przebiegać w sposób przedstawiony w tabeli.

UWAGA

W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność strata podatkowa może być odliczona wyłącznie od dochodów z tego samego źródła przychodów.

Tabela. Rozliczenie wyniku finansowego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Te rozliczenia dotyczą straty bilansowej i następują niezależnie od rozliczenia straty podatkowej. W opisanym przykładzie wynik podatkowy za 2006 r. był stratą i jego rozliczenie nastąpi dopiero w 2008 r. w deklaracji podatkowej. Rozliczenie straty bilansowej następuje pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego za 2007 r. Operacja ta znajdzie odzwierciedlenie w księgach rachunkowych:

Wn „Rozliczenie wyniku finansowego”,

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego”

- w analityce strata do rozliczenia za 2006 rok.

Przykład 1

Spółka poniosła stratę bilansową w wysokości 5400 zł. Walne zgromadzenie wspólników podjęło uchwałę, że będzie ona pokryta z dopłaty.

Każdy udziałowiec musi dokonać dopłaty w wysokości 900 zł.

Ewidencja księgowa

1. Uchwała walnego zgromadzenia:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

Ma „Kapitał rezerwowy” 5 400

2. Wniesienie dopłaty przez wspólników:

Wn „Rachunek bankowy” 5 400

Ma „Pozostałe rozrachunki” 5 400

- w analityce konto imienne właściciela

3. Pokrycie straty:

Wn „Kapitał rezerwowy” 5 400

Ma „Rozliczenie wyniku finansowego” 5 400

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

W 2006 r. spółka poniosła stratę podatkową w wysokości 4800 zł.

W 2007 r. spółka wykazała zysk podatkowy w wysokości 3000 zł, dlatego podjęła decyzję o pokryciu straty z 2006 r. Zgodnie z przepisami może ona odpisać maksymalnie 50% straty, tj. 2400 zł.

Kwotę strat z lat ubiegłych podlegającą odliczeniu spółka wykazuje w części B.2 - Odliczenie od dochodu strat z lat ubiegłych w CIT-8/O.

• art. 7 ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Bożena Zdunek

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA