REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć rezerwę na poczet nałożonej kary

Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. utworzona została rezerwa na poczet zapłaty w 2007 r. kary po zakończeniu postępowania przed sądem. Obecnie toczy się postępowanie odwoławcze.

Organ nakładający karę zaproponował - ze względu na jej wielkość - dwa sposoby uregulowania zobowiązania: ustanowienie gwarancji bankowych lub częściowe wpłaty na poczet nałożonej kary. Czy w momencie ustanowienia zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowych następuje rozwiązanie rezerwy w całości czy w części objętej zabezpieczeniem? Czy w chwili fizycznej spłaty części kary objętej rezerwą następuje rozwiązanie rezerwy proporcjonalnie do części zapłaconej?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Prawo do rozwiązania rezerwy powstaje dopiero w momencie zapłaty (częściowej lub pełnej) kary.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W związku z założeniem sprawy przeciwko spółce, zasadne stało się utworzenie rezerwy na poczet zapłaty przewidywanej kary. Jeżeli kwota kary i data wymagalności są już znane, należy ją ująć jako zobowiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustanowienie zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowych, bez względu na ich wielkość, nie zwolni spółki z obowiązku zapłaty kary, jeśli ta zostanie ostatecznie zasądzona. Gwarancja bankowa zapewni jedynie zabezpieczenie spłaty wobec organu nakładającego karę. Zgodnie z definicją gwarancja bankowa to szczególna forma gwarancji samoistnej, w której funkcję gwaranta przejmuje bank. Umowa gwarancji bankowej jest pisemnym zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji (sumy gwarancyjnej), w przypadku gdy zleceniodawca gwarancji, na którego została wystawiona, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania. Ma zabezpieczyć beneficjenta gwarancji nie tylko przed ryzykiem niewypłacalności, ale także przed ryzykiem długoterminowego i trudnego dochodzenia roszczeń1.

Zgodnie z powyższym nie ma podstaw do rozwiązywania rezerwy na poczet zapłaty kary w momencie ustanowienia gwarancji bankowej.

Zupełnie inaczej należy postąpić w przypadku częściowych wpłat na poczet nałożonej kary. W takiej sytuacji spółka ma podstawy do rozwiązania rezerwy w wysokości już zapłaconych rat. Nie powoduje to jednak zmiany wyniku finansowego, tylko przemieszczenie w pozycjach bilansu oraz rachunku zysków i start.

Przykład

W zamykanym roku obrotowym spółka utworzyła rezerwę w wysokości 100 000 zł na poczet kary. W następnym roku uregulowano część kary - 50 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Utworzenie rezerwy na poczet kary - 100 000 zł - księgi zamykanego roku:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Pozostałe rezerwy” 100 000

2. Zapłata części kary - 50 000 zł - księgi nowego roku:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

3. Rozwiązanie rezerwy do wysokości zapłaconej kary - księgi nowego roku:

Wn „Pozostałe rezerwy” 50 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 50 000

Jeżeli rozwiązanie rezerwy następuje w tym samym roku co jej zawiązanie, nie ma potrzeby księgowania w szyku rozwartym; operacje można pokazać per saldo.

1. Utworzenie rezerwy na poczet kary:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Pozostałe rezerwy” 100 000

2. Zapłata części kary i rozwiązanie rezerwy do wysokości zapłaconej kary:

Wn „Pozostałe rezerwy” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

• art. 3 ust. 1 pkt 21, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Elżbieta Kujawska

biegły rewident


1 Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwarancja bankowa.

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA