REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć rezerwę na poczet nałożonej kary

Elżbieta Kujawska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2006 r. utworzona została rezerwa na poczet zapłaty w 2007 r. kary po zakończeniu postępowania przed sądem. Obecnie toczy się postępowanie odwoławcze.

Organ nakładający karę zaproponował - ze względu na jej wielkość - dwa sposoby uregulowania zobowiązania: ustanowienie gwarancji bankowych lub częściowe wpłaty na poczet nałożonej kary. Czy w momencie ustanowienia zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowych następuje rozwiązanie rezerwy w całości czy w części objętej zabezpieczeniem? Czy w chwili fizycznej spłaty części kary objętej rezerwą następuje rozwiązanie rezerwy proporcjonalnie do części zapłaconej?

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Prawo do rozwiązania rezerwy powstaje dopiero w momencie zapłaty (częściowej lub pełnej) kary.

UZASADNIENIE

W związku z założeniem sprawy przeciwko spółce, zasadne stało się utworzenie rezerwy na poczet zapłaty przewidywanej kary. Jeżeli kwota kary i data wymagalności są już znane, należy ją ująć jako zobowiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustanowienie zabezpieczenia w postaci gwarancji bankowych, bez względu na ich wielkość, nie zwolni spółki z obowiązku zapłaty kary, jeśli ta zostanie ostatecznie zasądzona. Gwarancja bankowa zapewni jedynie zabezpieczenie spłaty wobec organu nakładającego karę. Zgodnie z definicją gwarancja bankowa to szczególna forma gwarancji samoistnej, w której funkcję gwaranta przejmuje bank. Umowa gwarancji bankowej jest pisemnym zobowiązaniem banku do zapłaty kwoty maksymalnej wskazanej w gwarancji (sumy gwarancyjnej), w przypadku gdy zleceniodawca gwarancji, na którego została wystawiona, nie wywiąże się ze swojego zobowiązania. Ma zabezpieczyć beneficjenta gwarancji nie tylko przed ryzykiem niewypłacalności, ale także przed ryzykiem długoterminowego i trudnego dochodzenia roszczeń1.

Zgodnie z powyższym nie ma podstaw do rozwiązywania rezerwy na poczet zapłaty kary w momencie ustanowienia gwarancji bankowej.

Zupełnie inaczej należy postąpić w przypadku częściowych wpłat na poczet nałożonej kary. W takiej sytuacji spółka ma podstawy do rozwiązania rezerwy w wysokości już zapłaconych rat. Nie powoduje to jednak zmiany wyniku finansowego, tylko przemieszczenie w pozycjach bilansu oraz rachunku zysków i start.

Przykład

W zamykanym roku obrotowym spółka utworzyła rezerwę w wysokości 100 000 zł na poczet kary. W następnym roku uregulowano część kary - 50 000 zł.

Ewidencja księgowa

1. Utworzenie rezerwy na poczet kary - 100 000 zł - księgi zamykanego roku:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Pozostałe rezerwy” 100 000

2. Zapłata części kary - 50 000 zł - księgi nowego roku:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

3. Rozwiązanie rezerwy do wysokości zapłaconej kary - księgi nowego roku:

Wn „Pozostałe rezerwy” 50 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 50 000

Jeżeli rozwiązanie rezerwy następuje w tym samym roku co jej zawiązanie, nie ma potrzeby księgowania w szyku rozwartym; operacje można pokazać per saldo.

1. Utworzenie rezerwy na poczet kary:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 100 000

Ma „Pozostałe rezerwy” 100 000

2. Zapłata części kary i rozwiązanie rezerwy do wysokości zapłaconej kary:

Wn „Pozostałe rezerwy” 50 000

Ma „Rachunek bankowy” 50 000

• art. 3 ust. 1 pkt 21, art. 35d ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

Elżbieta Kujawska

biegły rewident


1 Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Gwarancja bankowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA