REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż środka trwałego wprowadzonego do spółki aportem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinnam zaksięgować sprzedaż budynku i samochodu wprowadzonego do spółki z o.o. aportem? Wniesiony aport podwyższył kapitał zakładowy. Co się dzieje przy sprzedaży środków trwałych wprowadzonych aportem z kapitałem zakładowym? Proszę o podanie, na jakich kontach powinnam zaewidencjonować taką sprzedaż.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży będzie przebiegać na zasadach ogólnych. W momencie sprzedaży powstanie przychód do opodatkowania będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi do chwili sprzedaży odpisami amortyzacyjnymi.

UZASADNIENIE

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie będzie powodowała zmniejszenia wysokości kapitału zakładowego. Należy jednak mieć na uwadze skutki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisów VAT.

Sprzedaż przedmiotu aportu a podatek dochodowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniesione przez udziałowców na pokrycie kapitału zakładowego środki trwałe (budynek i samochód) nie były zaliczone w Państwa spółce do przychodów w myśl prawa podatkowego. Wynika to z art. 12 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wskazuje, że:

do przychodów nie zalicza się: (...) przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to jednocześnie, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków trwałych (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop) nie stanowiły u Państwa kosztów uzyskania przychodów. W momencie sprzedaży środków trwałych (otrzymanych jako aport) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi (które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu).

Sprzedaż przedmiotu aportu a VAT

Wkład niepieniężny (aport) wnoszony do spółek prawa handlowego jest zwolniony (na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) z VAT.

Przy sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem można skorzystać ze zwolnienia, pod pewnymi warunkami wynikającymi z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj.:

• towar (tu: środek trwały) był używany i jednocześnie

• przy nabyciu towaru (tu: środka trwałego) spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Należy zaznaczyć, że używane towary (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT) to:

• budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

• pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Sprzedaż przedmiotu aportu w rachunkowości

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży w księgach rachunkowych powinna przebiegać na zasadach ogólnych (jak każda inna sprzedaż posiadanego przez jednostkę środka trwałego). Zbycie środków trwałych w ustawie o rachunkowości traktowane jest jako pozostała działalność operacyjna (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości). W związku z tym przychód ze sprzedaży zostanie ujęty na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”, natomiast nieumorzona (do momentu sprzedaży) wartość początkowa środka trwałego obciąży konto „Pozostałe koszty finansowe”.

PRZYKŁAD

Udziałowiec wniósł aportem do spółki wkład w postaci budynku o wartości 2 000 000 zł oraz samochód o wartości 60 000 zł, w celu pokrycia wartości kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki. Wartość wkładów w postaci tych środków trwałych równa jest wartości obejmowanych za ten wkład udziałów. Po roku jednostka podjęła decyzję o sprzedaży samochodu za kwotę 35 000 zł. Wartość umorzenia w chwili sprzedaży: 10 000 zł.

1. Wartość kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki (w chwili wpisu w rejestrze)

Wn konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

Ma konto 800„Kapitał zakładowy” 2 060 000 zł

2. Wniesienie wkładu w postaci środków trwałych

Wn konto 010„Środki trwałe - budynek” 2 000 000 zł

Wn konto 010„Środki trwałe - samochód” 60 000 zł

Ma konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

3. Przychód ze sprzedaży środka trwałego w postaci samochodu (faktura VAT ze stawką „zw”)

Wn konto 240„Pozostałe rozrachunki” 35 000 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 35 000 zł

4. Dotychczasowe umorzenie samochodu

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 10 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 10 000 zł

5. Przeniesienie nieumorzonej wartości początkowej samochodu

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 50 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 50 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA