REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż środka trwałego wprowadzonego do spółki aportem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinnam zaksięgować sprzedaż budynku i samochodu wprowadzonego do spółki z o.o. aportem? Wniesiony aport podwyższył kapitał zakładowy. Co się dzieje przy sprzedaży środków trwałych wprowadzonych aportem z kapitałem zakładowym? Proszę o podanie, na jakich kontach powinnam zaewidencjonować taką sprzedaż.

RADA

REKLAMA

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży będzie przebiegać na zasadach ogólnych. W momencie sprzedaży powstanie przychód do opodatkowania będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi do chwili sprzedaży odpisami amortyzacyjnymi.

UZASADNIENIE

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie będzie powodowała zmniejszenia wysokości kapitału zakładowego. Należy jednak mieć na uwadze skutki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisów VAT.

Sprzedaż przedmiotu aportu a podatek dochodowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Wniesione przez udziałowców na pokrycie kapitału zakładowego środki trwałe (budynek i samochód) nie były zaliczone w Państwa spółce do przychodów w myśl prawa podatkowego. Wynika to z art. 12 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wskazuje, że:

do przychodów nie zalicza się: (...) przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to jednocześnie, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków trwałych (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop) nie stanowiły u Państwa kosztów uzyskania przychodów. W momencie sprzedaży środków trwałych (otrzymanych jako aport) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi (które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu).

Sprzedaż przedmiotu aportu a VAT

Wkład niepieniężny (aport) wnoszony do spółek prawa handlowego jest zwolniony (na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) z VAT.

Przy sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem można skorzystać ze zwolnienia, pod pewnymi warunkami wynikającymi z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj.:

• towar (tu: środek trwały) był używany i jednocześnie

• przy nabyciu towaru (tu: środka trwałego) spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Należy zaznaczyć, że używane towary (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT) to:

• budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

• pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Sprzedaż przedmiotu aportu w rachunkowości

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży w księgach rachunkowych powinna przebiegać na zasadach ogólnych (jak każda inna sprzedaż posiadanego przez jednostkę środka trwałego). Zbycie środków trwałych w ustawie o rachunkowości traktowane jest jako pozostała działalność operacyjna (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości). W związku z tym przychód ze sprzedaży zostanie ujęty na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”, natomiast nieumorzona (do momentu sprzedaży) wartość początkowa środka trwałego obciąży konto „Pozostałe koszty finansowe”.

PRZYKŁAD

Udziałowiec wniósł aportem do spółki wkład w postaci budynku o wartości 2 000 000 zł oraz samochód o wartości 60 000 zł, w celu pokrycia wartości kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki. Wartość wkładów w postaci tych środków trwałych równa jest wartości obejmowanych za ten wkład udziałów. Po roku jednostka podjęła decyzję o sprzedaży samochodu za kwotę 35 000 zł. Wartość umorzenia w chwili sprzedaży: 10 000 zł.

1. Wartość kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki (w chwili wpisu w rejestrze)

Wn konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

Ma konto 800„Kapitał zakładowy” 2 060 000 zł

2. Wniesienie wkładu w postaci środków trwałych

Wn konto 010„Środki trwałe - budynek” 2 000 000 zł

Wn konto 010„Środki trwałe - samochód” 60 000 zł

Ma konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

3. Przychód ze sprzedaży środka trwałego w postaci samochodu (faktura VAT ze stawką „zw”)

Wn konto 240„Pozostałe rozrachunki” 35 000 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 35 000 zł

4. Dotychczasowe umorzenie samochodu

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 10 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 10 000 zł

5. Przeniesienie nieumorzonej wartości początkowej samochodu

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 50 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 50 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA