REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych sprzedaż środka trwałego wprowadzonego do spółki aportem

Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinnam zaksięgować sprzedaż budynku i samochodu wprowadzonego do spółki z o.o. aportem? Wniesiony aport podwyższył kapitał zakładowy. Co się dzieje przy sprzedaży środków trwałych wprowadzonych aportem z kapitałem zakładowym? Proszę o podanie, na jakich kontach powinnam zaewidencjonować taką sprzedaż.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży będzie przebiegać na zasadach ogólnych. W momencie sprzedaży powstanie przychód do opodatkowania będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi do chwili sprzedaży odpisami amortyzacyjnymi.

UZASADNIENIE

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie będzie powodowała zmniejszenia wysokości kapitału zakładowego. Należy jednak mieć na uwadze skutki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i przepisów VAT.

REKLAMA

Sprzedaż przedmiotu aportu a podatek dochodowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniesione przez udziałowców na pokrycie kapitału zakładowego środki trwałe (budynek i samochód) nie były zaliczone w Państwa spółce do przychodów w myśl prawa podatkowego. Wynika to z art. 12 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wskazuje, że:

do przychodów nie zalicza się: (...) przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Oznacza to jednocześnie, że odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków trwałych (na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d updop) nie stanowiły u Państwa kosztów uzyskania przychodów. W momencie sprzedaży środków trwałych (otrzymanych jako aport) powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, będący różnicą między przychodem ze sprzedaży a dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi (które nie stanowiły kosztów uzyskania przychodu).

Sprzedaż przedmiotu aportu a VAT

Wkład niepieniężny (aport) wnoszony do spółek prawa handlowego jest zwolniony (na podstawie § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług) z VAT.

Przy sprzedaży środka trwałego wniesionego aportem można skorzystać ze zwolnienia, pod pewnymi warunkami wynikającymi z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, tj.:

• towar (tu: środek trwały) był używany i jednocześnie

• przy nabyciu towaru (tu: środka trwałego) spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Należy zaznaczyć, że używane towary (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT) to:

• budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat,

• pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.

Sprzedaż przedmiotu aportu w rachunkowości

Sprzedaż środków trwałych wniesionych do spółki aportem nie spowoduje zmian (zmniejszenia) w kapitale zakładowym. Ewidencja sprzedaży w księgach rachunkowych powinna przebiegać na zasadach ogólnych (jak każda inna sprzedaż posiadanego przez jednostkę środka trwałego). Zbycie środków trwałych w ustawie o rachunkowości traktowane jest jako pozostała działalność operacyjna (art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o rachunkowości). W związku z tym przychód ze sprzedaży zostanie ujęty na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”, natomiast nieumorzona (do momentu sprzedaży) wartość początkowa środka trwałego obciąży konto „Pozostałe koszty finansowe”.

PRZYKŁAD

Udziałowiec wniósł aportem do spółki wkład w postaci budynku o wartości 2 000 000 zł oraz samochód o wartości 60 000 zł, w celu pokrycia wartości kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki. Wartość wkładów w postaci tych środków trwałych równa jest wartości obejmowanych za ten wkład udziałów. Po roku jednostka podjęła decyzję o sprzedaży samochodu za kwotę 35 000 zł. Wartość umorzenia w chwili sprzedaży: 10 000 zł.

1. Wartość kapitału zakładowego wynikającego z umowy spółki (w chwili wpisu w rejestrze)

Wn konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

Ma konto 800„Kapitał zakładowy” 2 060 000 zł

2. Wniesienie wkładu w postaci środków trwałych

Wn konto 010„Środki trwałe - budynek” 2 000 000 zł

Wn konto 010„Środki trwałe - samochód” 60 000 zł

Ma konto 250„Rozrachunki z udziałowcami” 2 060 000 zł

3. Przychód ze sprzedaży środka trwałego w postaci samochodu (faktura VAT ze stawką „zw”)

Wn konto 240„Pozostałe rozrachunki” 35 000 zł

Ma konto 760„Pozostałe przychody operacyjne” 35 000 zł

4. Dotychczasowe umorzenie samochodu

Wn konto 070„Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 10 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 10 000 zł

5. Przeniesienie nieumorzonej wartości początkowej samochodu

Wn konto 765„Pozostałe koszty operacyjne” 50 000 zł

Ma konto 010„Środki trwałe - samochód” 50 000 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Paweł Muż

ekonomista, księgowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA