REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować notę związaną z wypłatą odszkodowania

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadzi działalność transportową. Podczas wykonywania usługi transportu okazało się, że część towaru została uszkodzona i skradziona. Na wartość skradzionego i uszkodzonego towaru kontrahent wystawił notę obciążającą. Jak prawidłowo zaksięgować otrzymany dokument?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wypłacona przez spółkę rekompensata z tytułu kradzieży i uszkodzenia przewożonego towaru jest pośrednio związana z działalnością spółki. Dlatego należy ją zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

UZASADNIENIE

Spółka, której celem działalności jest świadczenie usług transportowych, odpowiada za przewożony towar oraz za szkody w nim wyrządzone. W przypadku przewozów krajowych do umów przewozu zawieranych z przewoźnikami zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego oraz przepisy ustawy - Prawo przewozowe.

Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności. Ponadto w umowie można zastrzec, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kary umownej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, że wysokość odszkodowania zautratę towaru nie może przewyższać wartości, którą należy ustalić na podstawie:

• ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo

• ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź

• wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

W razie uszkodzenia towaru odszkodowanie należy ustalić w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu wartości. Wysokość odszkodowania nie może jednak przewyższać kwoty odszkodowania przysługującej za:

• utratę całej przesyłki, jeżeli doznała ona obniżenia wartości wskutek uszkodzenia,

• ubytek tej części przesyłki, która doznała obniżenia wartości wskutek uszkodzenia.

Z powodu kradzieży zleceniodawca może wystąpić do firmy transportowej z roszczeniem o zwrot równowartości skradzionego towaru. Powinien on wystawić notę obciążeniową dla przewoźnika na kwotę np. równą wartości towaru wykazanej na fakturze. Zapłata za powstałe straty i uszkodzenia w towarze nie stanowi dla spółki kosztu podstawowej działalności, dlatego jego wartość należy zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Przykład

Spółka prowadząca działalność transportową została obciążona przez klienta za uszkodzony i skradziony podczas transportu towar. Wartość odszkodowania wynosi 20 000 zł.

1. Otrzymanie noty obciążeniowej za uszkodzone i skradzione towary podczas wykonywania usługi - 20 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 20 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 20 000

2. Zapłata odszkodowania za skradzione i uszkodzone towary:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Zgodnie z przepisami podatkowymi kary umowne i odszkodowania z tytułu:

• wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,

• zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,

• zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług

- nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jednak organy podatkowe różnie interpretują możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zapłatę odszkodowań czy kar umownych w związku z kradzieżą przewożonego towaru. W interpretacjach korzystnych dla podatnika urzędy skarbowe uznają, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów odszkodowania otrzymane z tytułu wadliwie wykonanej usługi i nie dotyczą one odszkodowań wynikających z niewykonania usługi w ogóle.

Jako przykład prezentujemy interpretację z 19 stycznia 2006 r. Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1472/ROP1/423-335/10/06/PK:

(...) Jeżeli wystąpi trwała niemożność w wykonaniu usługi przewozu, która uniemożliwia dostarczenie umówionej przesyłki, nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy.

W takiej sytuacji nie dojdzie bowiem do wykonania usługi. Przy czym należy pamiętać, że wydatek związany z odszkodowaniem z tytułu niewykonania umowy przewozu może stanowić koszt uzyskania przychodu, jeżeli jednocześnie spełnione są przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. jego poniesienie miało wpływ na możliwość powstania przychodu i było związane z działalnością Spółki. Należy również podkreślić, iż organy podatkowe nie są uprawnione do interpretowania przepisów prawa cywilnego, wobec czego nie są zobowiązane do analizowania każdorazowo, czy usługa nie została wykonana, czy została wykonana z wadami. W swoich postanowieniach z dnia 10.11.2005 r. odniósł się do sytuacji, gdy nie istnieje wątpliwość, że Podatnik nie mógł wykonać usługi przewozu z uwagi na to, iż pożar czy kradzież spowodowały, że przestał istnieć przedmiot umowy, powodując całkowitą niemożność jej wykonania.

Możliwe są również inne przyczyny, gdy nie dojdzie do wykonania umowy. Natomiast generalnie przepis art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miał zastosowanie, gdy umowa przewozu zostanie wykonana, ale po jej wykonaniu Spółka będzie musiała zapłacić karę lub odszkodowanie z tytułu wadliwego wykonania usługi. (...)

Odmienną interpretację na ten temat wydała m.in. Izba Skarbowa w Opolu, w odpowiedzi nr PDI/415-32/WJ/03 z 6 stycznia 2004 r., uznając, że zapłacona kwota odpowiadająca równowartości utraconego towaru z tytułu niewykonania usługi na rzecz zleceniodawcy nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Aby uniknąć nieprawidłowości, spółka powinna wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji do właściwego urzędu skarbowego.

• art. 471, art. 483 ust. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 80 i 81 ustawy z 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

• art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Justyna Tarantowicz

księgowa

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

REKLAMA

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA