REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować notę związaną z wypłatą odszkodowania

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka prowadzi działalność transportową. Podczas wykonywania usługi transportu okazało się, że część towaru została uszkodzona i skradziona. Na wartość skradzionego i uszkodzonego towaru kontrahent wystawił notę obciążającą. Jak prawidłowo zaksięgować otrzymany dokument?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wypłacona przez spółkę rekompensata z tytułu kradzieży i uszkodzenia przewożonego towaru jest pośrednio związana z działalnością spółki. Dlatego należy ją zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

UZASADNIENIE

Spółka, której celem działalności jest świadczenie usług transportowych, odpowiada za przewożony towar oraz za szkody w nim wyrządzone. W przypadku przewozów krajowych do umów przewozu zawieranych z przewoźnikami zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego oraz przepisy ustawy - Prawo przewozowe.

Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik nie ponosi odpowiedzialności. Ponadto w umowie można zastrzec, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kary umownej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy przy tym pamiętać, że wysokość odszkodowania zautratę towaru nie może przewyższać wartości, którą należy ustalić na podstawie:

• ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo

• ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź

• wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania.

W razie uszkodzenia towaru odszkodowanie należy ustalić w wysokości odpowiadającej procentowemu zmniejszeniu wartości. Wysokość odszkodowania nie może jednak przewyższać kwoty odszkodowania przysługującej za:

• utratę całej przesyłki, jeżeli doznała ona obniżenia wartości wskutek uszkodzenia,

• ubytek tej części przesyłki, która doznała obniżenia wartości wskutek uszkodzenia.

Z powodu kradzieży zleceniodawca może wystąpić do firmy transportowej z roszczeniem o zwrot równowartości skradzionego towaru. Powinien on wystawić notę obciążeniową dla przewoźnika na kwotę np. równą wartości towaru wykazanej na fakturze. Zapłata za powstałe straty i uszkodzenia w towarze nie stanowi dla spółki kosztu podstawowej działalności, dlatego jego wartość należy zaliczyć w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

Przykład

Spółka prowadząca działalność transportową została obciążona przez klienta za uszkodzony i skradziony podczas transportu towar. Wartość odszkodowania wynosi 20 000 zł.

1. Otrzymanie noty obciążeniowej za uszkodzone i skradzione towary podczas wykonywania usługi - 20 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 20 000

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000

Ewidencja pozabilansowa

Wn „Koszty NKUP” 20 000

2. Zapłata odszkodowania za skradzione i uszkodzone towary:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 20 000

Ma „Rachunek bankowy” 20 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Zgodnie z przepisami podatkowymi kary umowne i odszkodowania z tytułu:

• wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,

• zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,

• zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług

- nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Jednak organy podatkowe różnie interpretują możliwość zaliczania do kosztów podatkowych wydatków poniesionych na zapłatę odszkodowań czy kar umownych w związku z kradzieżą przewożonego towaru. W interpretacjach korzystnych dla podatnika urzędy skarbowe uznają, że przepisy podatkowe wyłączają z kosztów odszkodowania otrzymane z tytułu wadliwie wykonanej usługi i nie dotyczą one odszkodowań wynikających z niewykonania usługi w ogóle.

Jako przykład prezentujemy interpretację z 19 stycznia 2006 r. Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, nr 1472/ROP1/423-335/10/06/PK:

(...) Jeżeli wystąpi trwała niemożność w wykonaniu usługi przewozu, która uniemożliwia dostarczenie umówionej przesyłki, nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy.

W takiej sytuacji nie dojdzie bowiem do wykonania usługi. Przy czym należy pamiętać, że wydatek związany z odszkodowaniem z tytułu niewykonania umowy przewozu może stanowić koszt uzyskania przychodu, jeżeli jednocześnie spełnione są przesłanki art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. jego poniesienie miało wpływ na możliwość powstania przychodu i było związane z działalnością Spółki. Należy również podkreślić, iż organy podatkowe nie są uprawnione do interpretowania przepisów prawa cywilnego, wobec czego nie są zobowiązane do analizowania każdorazowo, czy usługa nie została wykonana, czy została wykonana z wadami. W swoich postanowieniach z dnia 10.11.2005 r. odniósł się do sytuacji, gdy nie istnieje wątpliwość, że Podatnik nie mógł wykonać usługi przewozu z uwagi na to, iż pożar czy kradzież spowodowały, że przestał istnieć przedmiot umowy, powodując całkowitą niemożność jej wykonania.

Możliwe są również inne przyczyny, gdy nie dojdzie do wykonania umowy. Natomiast generalnie przepis art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miał zastosowanie, gdy umowa przewozu zostanie wykonana, ale po jej wykonaniu Spółka będzie musiała zapłacić karę lub odszkodowanie z tytułu wadliwego wykonania usługi. (...)

Odmienną interpretację na ten temat wydała m.in. Izba Skarbowa w Opolu, w odpowiedzi nr PDI/415-32/WJ/03 z 6 stycznia 2004 r., uznając, że zapłacona kwota odpowiadająca równowartości utraconego towaru z tytułu niewykonania usługi na rzecz zleceniodawcy nie stanowi kosztów uzyskania przychodu.

Aby uniknąć nieprawidłowości, spółka powinna wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji do właściwego urzędu skarbowego.

• art. 471, art. 483 ust. 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 557

• art. 80 i 81 ustawy z 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 133, poz. 935

• art. 12 ust. 3, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA