REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zaksięgować zakup nowego serwera

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Serwer może stanowić część sieci komputerowej. W takim przypadku wszelkie koszty poniesione na jej instalację zwiększają wartość początkową serwera jako środka trwałego.

Zakupiony przez jednostkę serwer może być zaliczany do środków trwałych, jeżeli jest kompletny i zdatny do użytku, a także spełnia pozostałe warunki określone w definicji tego składnika majątku zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Do ksiąg rachunkowych zakupiony serwer wprowadza się według ceny nabycia. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości za taką wartość uważa się cenę zakupu obejmującą kwotę należną sprzedającemu bez podlegających odliczeniu VAT i podatku akcyzowego oraz powiększoną np. o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem do użytkowania i pomniejszoną o wymienione w tym przepisie elementy (np. rabaty i upusty).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ewidencja księgowa w tym przypadku może przebiegać w następujący sposób.

1. Faktura za zakup serwera: strona Wn konta 081 - Środki trwałe w budowie - wartość netto, strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego - VAT naliczony, strona Ma konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto.

2. Przyjęcie do użytkowania serwera: strona Wn konta 010 - Środki trwałe, strona Ma konta 080 - Środki trwałe w budowie.

REKLAMA

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: strona Wn konta 400 - Amortyzacja, strona Ma konta 050 - Umorzenie środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sieć komputerowa

Rozpatrując kwestię ewiden- cji serwera, warto zwrócić uwagę na interpretację Izby Skarbowej w Łodzi z 7 stycznia 2008 r. nr I-2/4150/IN-94/USŁ-W/07/PA. Porusza ona problem sieci komputerowej do przekazywania sygnału internetowego, w skład której wchodzi serwer, switche (tj. elementy łączące segmenty sieci komputerowej) oraz rury i kable informatyczne. Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Izby poszczególne elementy sieci nie mogą spowodować odbioru internetu. Skutek taki może natomiast zapewnić prawidłowo zainstalowana sieć komputerowa. W związku z tym amortyzacji nie podlegają poszczególne elementy sieci komputerowej. Nie spełniają one bowiem wszystkich wymogów zaliczenia ich do środków trwałych, ponieważ nie są kompletne i zdatne do użytku. Dlatego też wszelkie koszty poniesione na instalację sieci komputerowej zwiększają wartość początkową serwera i podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych.

 

Organ podatkowy stwierdza również, że przewody łączące urządzenia dostępowe z poszczególnymi stanowiskami mogą być połączone trwale z budynkiem (lokalem) poprzez umieszczenie ich w ścianach budynku lub umieszczone na zewnątrz ścian w specjalnych listwach montażowych. Zdarzyć się jednak może, że nie są one trwale połączone z budynkiem. Tak więc jeżeli przewody sieci są umieszczone w ścianach budynku, to w takiej sytuacji koszt ich instalacji powinien zwiększać wartość początkową budynku. W przypadku gdy budynek nie stanowi własności podatnika, wydatki te stanowią inwestycję w obcym środku trwałym, której wartość początkową ustala się na zasadach wynikających z art. 22g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei gdy przewody sieciowe umieszczono na zewnątrz budynku (na tynku na listwach montażowych), wtedy koszt poniesiony na ich instalację zwiększa wartość początkową serwera.

Niezależne części

Za środek trwały trzeba więc uznać serwer ze stałym wyposażeniem. Należy tak postąpić na przykład w sytuacji, gdy został nabyty zasilacz awaryjny (UPS) jako element na stałe przyporządkowany do komputera będącego serwerem. Natomiast jeżeli taki zasilacz może pracować również z innymi komputerami, spółka ma prawo do jego ujęcia jako odrębny środek trwały. W analogiczny sposób należy potraktować element łączący segmenty sieci komputerowej, jakim jest switch. Bez tego urządzenia serwer może być połączony tylko z jednym komputerem. Jeżeli więc element ten został zakupiony wyłącznie po to, aby połączyć serwer z kilkoma stanowiskami roboczymi, wówczas spółka powinna zaewidencjonować go jako urządzenie peryferyjne do serwera.

Warto pamiętać, że decyzje związane z ujmowaniem w księgach rachunkowych zarówno serwera, jak i pozostałych elementów powinny być podejmowane z uwzględnieniem zasady istotności. Jeżeli wydatek poniesiony na zakup tych urządzeń jest stosunkowo niewielki, można go ująć bezpośrednio w koszty. Próg istotności w zależności od skali działalności spółek może być przyjęty na różnym poziomie i powinien być zapisany w zasadach (polityce) rachunkowości każdej jednostki.

W przypadku prawa podatkowego taki limit ustalony jest na poziomie 3,5 tys. zł. Oznacza to, że urządzenia poniżej tej wartości podatnik może jednorazowo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Serwer o niskiej wartości (według zasad rachunkowości przyjętych dla spółki) zaliczony bezpośrednio do kosztów może być zaewidencjonowany w następujący sposób: strona Wn konta 400 - Koszty według rodzajów, strona Ma konta - 300 Rozliczenie zakupu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zakup serwera z elementami peryferyjnymi

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

• n Art. 22g ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA