REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zaksięgować zakup nowego serwera

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Serwer może stanowić część sieci komputerowej. W takim przypadku wszelkie koszty poniesione na jej instalację zwiększają wartość początkową serwera jako środka trwałego.

Zakupiony przez jednostkę serwer może być zaliczany do środków trwałych, jeżeli jest kompletny i zdatny do użytku, a także spełnia pozostałe warunki określone w definicji tego składnika majątku zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Do ksiąg rachunkowych zakupiony serwer wprowadza się według ceny nabycia. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości za taką wartość uważa się cenę zakupu obejmującą kwotę należną sprzedającemu bez podlegających odliczeniu VAT i podatku akcyzowego oraz powiększoną np. o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem do użytkowania i pomniejszoną o wymienione w tym przepisie elementy (np. rabaty i upusty).

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja księgowa w tym przypadku może przebiegać w następujący sposób.

1. Faktura za zakup serwera: strona Wn konta 081 - Środki trwałe w budowie - wartość netto, strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego - VAT naliczony, strona Ma konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto.

2. Przyjęcie do użytkowania serwera: strona Wn konta 010 - Środki trwałe, strona Ma konta 080 - Środki trwałe w budowie.

REKLAMA

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: strona Wn konta 400 - Amortyzacja, strona Ma konta 050 - Umorzenie środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sieć komputerowa

Rozpatrując kwestię ewiden- cji serwera, warto zwrócić uwagę na interpretację Izby Skarbowej w Łodzi z 7 stycznia 2008 r. nr I-2/4150/IN-94/USŁ-W/07/PA. Porusza ona problem sieci komputerowej do przekazywania sygnału internetowego, w skład której wchodzi serwer, switche (tj. elementy łączące segmenty sieci komputerowej) oraz rury i kable informatyczne. Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Izby poszczególne elementy sieci nie mogą spowodować odbioru internetu. Skutek taki może natomiast zapewnić prawidłowo zainstalowana sieć komputerowa. W związku z tym amortyzacji nie podlegają poszczególne elementy sieci komputerowej. Nie spełniają one bowiem wszystkich wymogów zaliczenia ich do środków trwałych, ponieważ nie są kompletne i zdatne do użytku. Dlatego też wszelkie koszty poniesione na instalację sieci komputerowej zwiększają wartość początkową serwera i podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych.

 

Organ podatkowy stwierdza również, że przewody łączące urządzenia dostępowe z poszczególnymi stanowiskami mogą być połączone trwale z budynkiem (lokalem) poprzez umieszczenie ich w ścianach budynku lub umieszczone na zewnątrz ścian w specjalnych listwach montażowych. Zdarzyć się jednak może, że nie są one trwale połączone z budynkiem. Tak więc jeżeli przewody sieci są umieszczone w ścianach budynku, to w takiej sytuacji koszt ich instalacji powinien zwiększać wartość początkową budynku. W przypadku gdy budynek nie stanowi własności podatnika, wydatki te stanowią inwestycję w obcym środku trwałym, której wartość początkową ustala się na zasadach wynikających z art. 22g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei gdy przewody sieciowe umieszczono na zewnątrz budynku (na tynku na listwach montażowych), wtedy koszt poniesiony na ich instalację zwiększa wartość początkową serwera.

Niezależne części

Za środek trwały trzeba więc uznać serwer ze stałym wyposażeniem. Należy tak postąpić na przykład w sytuacji, gdy został nabyty zasilacz awaryjny (UPS) jako element na stałe przyporządkowany do komputera będącego serwerem. Natomiast jeżeli taki zasilacz może pracować również z innymi komputerami, spółka ma prawo do jego ujęcia jako odrębny środek trwały. W analogiczny sposób należy potraktować element łączący segmenty sieci komputerowej, jakim jest switch. Bez tego urządzenia serwer może być połączony tylko z jednym komputerem. Jeżeli więc element ten został zakupiony wyłącznie po to, aby połączyć serwer z kilkoma stanowiskami roboczymi, wówczas spółka powinna zaewidencjonować go jako urządzenie peryferyjne do serwera.

Warto pamiętać, że decyzje związane z ujmowaniem w księgach rachunkowych zarówno serwera, jak i pozostałych elementów powinny być podejmowane z uwzględnieniem zasady istotności. Jeżeli wydatek poniesiony na zakup tych urządzeń jest stosunkowo niewielki, można go ująć bezpośrednio w koszty. Próg istotności w zależności od skali działalności spółek może być przyjęty na różnym poziomie i powinien być zapisany w zasadach (polityce) rachunkowości każdej jednostki.

W przypadku prawa podatkowego taki limit ustalony jest na poziomie 3,5 tys. zł. Oznacza to, że urządzenia poniżej tej wartości podatnik może jednorazowo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Serwer o niskiej wartości (według zasad rachunkowości przyjętych dla spółki) zaliczony bezpośrednio do kosztów może być zaewidencjonowany w następujący sposób: strona Wn konta 400 - Koszty według rodzajów, strona Ma konta - 300 Rozliczenie zakupu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zakup serwera z elementami peryferyjnymi

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

• n Art. 22g ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA