REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób zaksięgować zakup nowego serwera

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Serwer może stanowić część sieci komputerowej. W takim przypadku wszelkie koszty poniesione na jej instalację zwiększają wartość początkową serwera jako środka trwałego.

Zakupiony przez jednostkę serwer może być zaliczany do środków trwałych, jeżeli jest kompletny i zdatny do użytku, a także spełnia pozostałe warunki określone w definicji tego składnika majątku zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Do ksiąg rachunkowych zakupiony serwer wprowadza się według ceny nabycia. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy o rachunkowości za taką wartość uważa się cenę zakupu obejmującą kwotę należną sprzedającemu bez podlegających odliczeniu VAT i podatku akcyzowego oraz powiększoną np. o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem do użytkowania i pomniejszoną o wymienione w tym przepisie elementy (np. rabaty i upusty).

REKLAMA

Ewidencja księgowa w tym przypadku może przebiegać w następujący sposób.

1. Faktura za zakup serwera: strona Wn konta 081 - Środki trwałe w budowie - wartość netto, strona Wn konta 225 - Rozliczenie VAT naliczonego - VAT naliczony, strona Ma konta 240 - Inne rozrachunki - wartość brutto.

2. Przyjęcie do użytkowania serwera: strona Wn konta 010 - Środki trwałe, strona Ma konta 080 - Środki trwałe w budowie.

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: strona Wn konta 400 - Amortyzacja, strona Ma konta 050 - Umorzenie środków trwałych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sieć komputerowa

Rozpatrując kwestię ewiden- cji serwera, warto zwrócić uwagę na interpretację Izby Skarbowej w Łodzi z 7 stycznia 2008 r. nr I-2/4150/IN-94/USŁ-W/07/PA. Porusza ona problem sieci komputerowej do przekazywania sygnału internetowego, w skład której wchodzi serwer, switche (tj. elementy łączące segmenty sieci komputerowej) oraz rury i kable informatyczne. Zgodnie z wyjaśnieniami dyrektora Izby poszczególne elementy sieci nie mogą spowodować odbioru internetu. Skutek taki może natomiast zapewnić prawidłowo zainstalowana sieć komputerowa. W związku z tym amortyzacji nie podlegają poszczególne elementy sieci komputerowej. Nie spełniają one bowiem wszystkich wymogów zaliczenia ich do środków trwałych, ponieważ nie są kompletne i zdatne do użytku. Dlatego też wszelkie koszty poniesione na instalację sieci komputerowej zwiększają wartość początkową serwera i podlegają amortyzacji na zasadach ogólnych.

 

Organ podatkowy stwierdza również, że przewody łączące urządzenia dostępowe z poszczególnymi stanowiskami mogą być połączone trwale z budynkiem (lokalem) poprzez umieszczenie ich w ścianach budynku lub umieszczone na zewnątrz ścian w specjalnych listwach montażowych. Zdarzyć się jednak może, że nie są one trwale połączone z budynkiem. Tak więc jeżeli przewody sieci są umieszczone w ścianach budynku, to w takiej sytuacji koszt ich instalacji powinien zwiększać wartość początkową budynku. W przypadku gdy budynek nie stanowi własności podatnika, wydatki te stanowią inwestycję w obcym środku trwałym, której wartość początkową ustala się na zasadach wynikających z art. 22g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei gdy przewody sieciowe umieszczono na zewnątrz budynku (na tynku na listwach montażowych), wtedy koszt poniesiony na ich instalację zwiększa wartość początkową serwera.

Niezależne części

REKLAMA

Za środek trwały trzeba więc uznać serwer ze stałym wyposażeniem. Należy tak postąpić na przykład w sytuacji, gdy został nabyty zasilacz awaryjny (UPS) jako element na stałe przyporządkowany do komputera będącego serwerem. Natomiast jeżeli taki zasilacz może pracować również z innymi komputerami, spółka ma prawo do jego ujęcia jako odrębny środek trwały. W analogiczny sposób należy potraktować element łączący segmenty sieci komputerowej, jakim jest switch. Bez tego urządzenia serwer może być połączony tylko z jednym komputerem. Jeżeli więc element ten został zakupiony wyłącznie po to, aby połączyć serwer z kilkoma stanowiskami roboczymi, wówczas spółka powinna zaewidencjonować go jako urządzenie peryferyjne do serwera.

Warto pamiętać, że decyzje związane z ujmowaniem w księgach rachunkowych zarówno serwera, jak i pozostałych elementów powinny być podejmowane z uwzględnieniem zasady istotności. Jeżeli wydatek poniesiony na zakup tych urządzeń jest stosunkowo niewielki, można go ująć bezpośrednio w koszty. Próg istotności w zależności od skali działalności spółek może być przyjęty na różnym poziomie i powinien być zapisany w zasadach (polityce) rachunkowości każdej jednostki.

W przypadku prawa podatkowego taki limit ustalony jest na poziomie 3,5 tys. zł. Oznacza to, że urządzenia poniżej tej wartości podatnik może jednorazowo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Serwer o niskiej wartości (według zasad rachunkowości przyjętych dla spółki) zaliczony bezpośrednio do kosztów może być zaewidencjonowany w następujący sposób: strona Wn konta 400 - Koszty według rodzajów, strona Ma konta - 300 Rozliczenie zakupu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zakup serwera z elementami peryferyjnymi

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

• n Art. 22g ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA