REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować opakowania zwrotne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zajmująca się sprzedażą artykułów spożywczych często kupuje towary, które są dostarczane w opakowaniach. Czasami opakowania te są wykazywane na fakturze. Spółka płaci za nie i nie zwraca ich dostawcy. Zdarza się również, że za opakowania spółka płaci jedynie kaucję, która jest zwracana po przekazaniu opakowań z powrotem do dostawcy. Jak należy to wykazać w księgach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Opakowania kaucjowane spółka powinna wykazać w ewidencji pozabilansowej. Natomiast opakowania nabyte wraz z towarem, jeżeli są wykorzystywane przez spółkę powtórnie, należy przyjąć na stan magazynowy i wykazywać jako materiały. Jeśli natomiast są to opakowania jednorazowego użytku, wówczas ich wartość można odpisać jednorazowo w koszty w momencie nabycia.

UZASADNIENIE

Opakowania to wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z różnych materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów - od surowców do towarów przetworzonych.

Opakowania kaucjowane są nabywane wraz z towarem za określoną kwotę kaucji. Kaucja ta zwracana jest nabywcy towaru po przekazaniu opakowań w określonym terminie z powrotem do dostawcy. W takiej sytuacji właścicielem opakowań jest w dalszym ciągu sprzedawca, który wykazuje je w swoich aktywach. Dlatego nabywca powinien prowadzić ewidencję opakowań kaucjowanych na koncie pozabilansowym „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opakowań nabywanych wraz z towarem ewidencja zależy od tego, czy są to opakowania wielokrotnego czy jednorazowego użytku. Opakowania wielokrotnego użytku mogą być wykorzystywane powtórnie. Dlatego spółka powinna przyjąć je do magazynu i wykazywać jako materiały. W magazynie znajdują się one do momentu wycofania z obrotu na skutek zużycia. W związku z nieprzydatnością opakowań należy je odpisać w koszty rodzajowe. Opakowania jednorazowego użytku można odpisać jednorazowo w koszty w momencie zakupu towarów.

Przykład 1

Spółka kupiła od swojego dostawcy napoje w opakowaniach zwrotnych. Faktura za dostawę zawierała następujące dane:

• wartość netto towaru - 1000 zł,

VAT naliczony - 220 zł,

• wartość brutto - 1220 zł.

Za opakowania spółka zapłaciła kaucję w wysokości 100 zł. Kaucja podlega zwrotowi po dostarczeniu w określonym terminie opakowań zwrotnych z powrotem do sprzedawcy. Termin zwrotu opakowań ustalono na koniec miesiąca.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

3. Pozabilansowa ewidencja opakowań zwrotnych zabezpieczonych kaucją:

Wn „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

4. Zapłata kaucji:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Ma „Rachunek bankowy” 100

5. Przekazanie opakowań zwrotnych do sprzedawcy w umówionym terminie - korekta ewidencji pozabilansowej:

Ma „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

6. Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy z tytułu dostawy towarów po potrąceniu należnej kaucji:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 120

Ma „Rachunek bankowy” 1 120

7. Rozliczenie kont rozrachunkowych:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 100

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

Spółka kupiła towar wraz z paletami służącymi do jego przetransportowania. Palety będą przez spółkę wykorzystywane w działalności. Wartość netto towaru - 6000 zł, wartość netto palet - 500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura od dostawcy na zakup towaru wraz z paletami:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 6 000

Wn „VAT naliczony” 1 320

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7 320

b) zakup palet

Wn „Rozliczenie zakupu” 500

Wn „VAT naliczony” 110

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 610

2. Przyjęcie do magazynu:

a) towaru

Wn „Towary” 6 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 6 000

b) palet

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Rozliczenie zakupu” 500

3. Spółka, sprzedając kupiony wcześniej towar, wypożyczyła palety swojemu odbiorcy:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

4. Zwrot przez odbiorcę wypożyczonych palet:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Spółka kupiła towar wraz z opakowaniami jednorazowego użytku.

Wartość towaru - 1000 zł netto, wartość opakowań - 100 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT od sprzedawcy:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

b) zakup opakowań jednorazowego użytku

Wn „Koszty rodzajowe” 100

Wn „VAT naliczony” 22

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 122

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. Nr 63, poz. 638; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

• art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 17 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA