REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować opakowania zwrotne

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zajmująca się sprzedażą artykułów spożywczych często kupuje towary, które są dostarczane w opakowaniach. Czasami opakowania te są wykazywane na fakturze. Spółka płaci za nie i nie zwraca ich dostawcy. Zdarza się również, że za opakowania spółka płaci jedynie kaucję, która jest zwracana po przekazaniu opakowań z powrotem do dostawcy. Jak należy to wykazać w księgach?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Opakowania kaucjowane spółka powinna wykazać w ewidencji pozabilansowej. Natomiast opakowania nabyte wraz z towarem, jeżeli są wykorzystywane przez spółkę powtórnie, należy przyjąć na stan magazynowy i wykazywać jako materiały. Jeśli natomiast są to opakowania jednorazowego użytku, wówczas ich wartość można odpisać jednorazowo w koszty w momencie nabycia.

UZASADNIENIE

Opakowania to wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z różnych materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów - od surowców do towarów przetworzonych.

REKLAMA

Opakowania kaucjowane są nabywane wraz z towarem za określoną kwotę kaucji. Kaucja ta zwracana jest nabywcy towaru po przekazaniu opakowań w określonym terminie z powrotem do dostawcy. W takiej sytuacji właścicielem opakowań jest w dalszym ciągu sprzedawca, który wykazuje je w swoich aktywach. Dlatego nabywca powinien prowadzić ewidencję opakowań kaucjowanych na koncie pozabilansowym „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opakowań nabywanych wraz z towarem ewidencja zależy od tego, czy są to opakowania wielokrotnego czy jednorazowego użytku. Opakowania wielokrotnego użytku mogą być wykorzystywane powtórnie. Dlatego spółka powinna przyjąć je do magazynu i wykazywać jako materiały. W magazynie znajdują się one do momentu wycofania z obrotu na skutek zużycia. W związku z nieprzydatnością opakowań należy je odpisać w koszty rodzajowe. Opakowania jednorazowego użytku można odpisać jednorazowo w koszty w momencie zakupu towarów.

Przykład 1

Spółka kupiła od swojego dostawcy napoje w opakowaniach zwrotnych. Faktura za dostawę zawierała następujące dane:

• wartość netto towaru - 1000 zł,

• VAT naliczony - 220 zł,

• wartość brutto - 1220 zł.

Za opakowania spółka zapłaciła kaucję w wysokości 100 zł. Kaucja podlega zwrotowi po dostarczeniu w określonym terminie opakowań zwrotnych z powrotem do sprzedawcy. Termin zwrotu opakowań ustalono na koniec miesiąca.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

3. Pozabilansowa ewidencja opakowań zwrotnych zabezpieczonych kaucją:

Wn „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

4. Zapłata kaucji:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Ma „Rachunek bankowy” 100

5. Przekazanie opakowań zwrotnych do sprzedawcy w umówionym terminie - korekta ewidencji pozabilansowej:

Ma „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

6. Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy z tytułu dostawy towarów po potrąceniu należnej kaucji:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 120

Ma „Rachunek bankowy” 1 120

7. Rozliczenie kont rozrachunkowych:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 100

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

Spółka kupiła towar wraz z paletami służącymi do jego przetransportowania. Palety będą przez spółkę wykorzystywane w działalności. Wartość netto towaru - 6000 zł, wartość netto palet - 500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura od dostawcy na zakup towaru wraz z paletami:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 6 000

Wn „VAT naliczony” 1 320

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7 320

b) zakup palet

Wn „Rozliczenie zakupu” 500

Wn „VAT naliczony” 110

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 610

2. Przyjęcie do magazynu:

a) towaru

Wn „Towary” 6 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 6 000

b) palet

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Rozliczenie zakupu” 500

3. Spółka, sprzedając kupiony wcześniej towar, wypożyczyła palety swojemu odbiorcy:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

4. Zwrot przez odbiorcę wypożyczonych palet:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Spółka kupiła towar wraz z opakowaniami jednorazowego użytku.

Wartość towaru - 1000 zł netto, wartość opakowań - 100 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT od sprzedawcy:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

b) zakup opakowań jednorazowego użytku

Wn „Koszty rodzajowe” 100

Wn „VAT naliczony” 22

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 122

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. Nr 63, poz. 638; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

• art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 17 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA