REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować opakowania zwrotne

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka zajmująca się sprzedażą artykułów spożywczych często kupuje towary, które są dostarczane w opakowaniach. Czasami opakowania te są wykazywane na fakturze. Spółka płaci za nie i nie zwraca ich dostawcy. Zdarza się również, że za opakowania spółka płaci jedynie kaucję, która jest zwracana po przekazaniu opakowań z powrotem do dostawcy. Jak należy to wykazać w księgach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Opakowania kaucjowane spółka powinna wykazać w ewidencji pozabilansowej. Natomiast opakowania nabyte wraz z towarem, jeżeli są wykorzystywane przez spółkę powtórnie, należy przyjąć na stan magazynowy i wykazywać jako materiały. Jeśli natomiast są to opakowania jednorazowego użytku, wówczas ich wartość można odpisać jednorazowo w koszty w momencie nabycia.

UZASADNIENIE

Opakowania to wprowadzone do obrotu wyroby wykonane z różnych materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich produktów - od surowców do towarów przetworzonych.

Opakowania kaucjowane są nabywane wraz z towarem za określoną kwotę kaucji. Kaucja ta zwracana jest nabywcy towaru po przekazaniu opakowań w określonym terminie z powrotem do dostawcy. W takiej sytuacji właścicielem opakowań jest w dalszym ciągu sprzedawca, który wykazuje je w swoich aktywach. Dlatego nabywca powinien prowadzić ewidencję opakowań kaucjowanych na koncie pozabilansowym „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku opakowań nabywanych wraz z towarem ewidencja zależy od tego, czy są to opakowania wielokrotnego czy jednorazowego użytku. Opakowania wielokrotnego użytku mogą być wykorzystywane powtórnie. Dlatego spółka powinna przyjąć je do magazynu i wykazywać jako materiały. W magazynie znajdują się one do momentu wycofania z obrotu na skutek zużycia. W związku z nieprzydatnością opakowań należy je odpisać w koszty rodzajowe. Opakowania jednorazowego użytku można odpisać jednorazowo w koszty w momencie zakupu towarów.

Przykład 1

Spółka kupiła od swojego dostawcy napoje w opakowaniach zwrotnych. Faktura za dostawę zawierała następujące dane:

• wartość netto towaru - 1000 zł,

VAT naliczony - 220 zł,

• wartość brutto - 1220 zł.

Za opakowania spółka zapłaciła kaucję w wysokości 100 zł. Kaucja podlega zwrotowi po dostarczeniu w określonym terminie opakowań zwrotnych z powrotem do sprzedawcy. Termin zwrotu opakowań ustalono na koniec miesiąca.

Ewidencja księgowa

1. Zakup towaru:

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

3. Pozabilansowa ewidencja opakowań zwrotnych zabezpieczonych kaucją:

Wn „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

4. Zapłata kaucji:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Ma „Rachunek bankowy” 100

5. Przekazanie opakowań zwrotnych do sprzedawcy w umówionym terminie - korekta ewidencji pozabilansowej:

Ma „Opakowania zwrotne zabezpieczone kaucją” 100

6. Uregulowanie zobowiązania wobec dostawcy z tytułu dostawy towarów po potrąceniu należnej kaucji:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 1 120

Ma „Rachunek bankowy” 1 120

7. Rozliczenie kont rozrachunkowych:

Wn „Rozrachunki z dostawcami” 100

Ma „Pozostałe rozrachunki” 100

- w analityce „Kaucje”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Przykład 2

Spółka kupiła towar wraz z paletami służącymi do jego przetransportowania. Palety będą przez spółkę wykorzystywane w działalności. Wartość netto towaru - 6000 zł, wartość netto palet - 500 zł.

Ewidencja księgowa

1. Faktura od dostawcy na zakup towaru wraz z paletami:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 6 000

Wn „VAT naliczony” 1 320

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7 320

b) zakup palet

Wn „Rozliczenie zakupu” 500

Wn „VAT naliczony” 110

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 610

2. Przyjęcie do magazynu:

a) towaru

Wn „Towary” 6 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 6 000

b) palet

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Rozliczenie zakupu” 500

3. Spółka, sprzedając kupiony wcześniej towar, wypożyczyła palety swojemu odbiorcy:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

4. Zwrot przez odbiorcę wypożyczonych palet:

Wn „Materiały” 500

- w analityce „Palety”

Ma „Materiały” 500

- w analityce „Palety poza jednostką”

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 3

Spółka kupiła towar wraz z opakowaniami jednorazowego użytku.

Wartość towaru - 1000 zł netto, wartość opakowań - 100 zł netto.

Ewidencja księgowa

1. Faktura VAT od sprzedawcy:

a) zakup towaru

Wn „Rozliczenie zakupu” 1 000

Wn „VAT naliczony” 220

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 1 220

b) zakup opakowań jednorazowego użytku

Wn „Koszty rodzajowe” 100

Wn „VAT naliczony” 22

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 122

2. Przyjęcie towaru do magazynu:

Wn „Towary” 1 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 1 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• ustawa z 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - Dz.U. Nr 63, poz. 638; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458

• art. 3 ust. 1 pkt 19, art. 17 ust. 2, art. 26 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA