REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować zakup testerów

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma kupuje kosmetyki, wśród których są testery. Testery są kupowane w takiej samej cenie jak towary. Jak zaksięgować ich zakup?

JOANNA SYNOWIEC

REKLAMA

Autopromocja

ekspert, departament audytu Grant Thornton Frąckowiak

Jednostki zajmujące się handlem kosmetykami powinny zakwalifikować testery do kategorii materiałów pomocniczych wspomagających sprzedaż. W zależności od przyjętej przez spółkę polityki rachunkowości nabycie testerów może być zaksięgowane bezpośrednio w koszty okresu w momencie ich zakupu lub też może być ewidencjonowane w sposób typowy dla obrotu zapasami. Zakup kosmetyków ujmuje się więc w księgach rachunkowych na kontach towarów w korespondencji z kontami rozrachunków z dostawcami. W zależności od przyjętych w spółce rozwiązań ewidencyjnych księgowanie może zostać dokonane pośrednio poprzez konto rozliczenia zakupu. Jeżeli już w momencie nabycia, wiadome jest, jaka część zakupionych kosmetyków będzie spełniała funkcję testerów, to można od razu ująć je na kontach materiałów. Kwalifikacja testerów do odpowiedniej grupy zapasów jest uzależniona od przeznaczenia i funkcji, jaką spełnia próbka produktu w jednostce gospodarczej. Ten sam składnik aktywów w zależności od przeznaczenia może być inaczej kwalifikowany przez różne jednostki. W momencie wydania testerów z magazynu do sklepów wartość wydanych testerów obciąży koszty. Jeżeli spółka w ramach realizowanych umów współpracy musi wraz ze sprzedawanymi towarami przekazywać również testery, to najlepszą pozycją, w której należałoby ująć zużycie próbek, są konta kosztów zużycia materiałów i energii.

Jeżeli jednostka przyjmie zasadę odpisywania w koszty okresu wartości materiałów na dzień ich zakupu, konieczne jest dokonanie spisu z natury i ustalenie wartości niezużytych testerów nie później niż na każdy dzień bilansowy. Materiały wycenia się wówczas według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto. Wartość ta pomniejszy koszty okresu i zostanie wykazana w sprawozdaniu finansowym w pozycji aktywów obrotowych jako zapasy.

Spółki prowadzą ewidencję kosztów działalności w układzie rodzajowym kosztów lub w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym. Z punktu widzenia sprzedawcy próbki produktów służą osiągnięciu jak najwyższego poziomu przychodów ze sprzedaży. Dlatego wydanie testerów powinno być zakwalifikowane jako koszty sprzedaży.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(AP)

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA