Jak zaewidencjonować zakup testerów
REKLAMA
REKLAMA
JOANNA SYNOWIEC
REKLAMA
ekspert, departament audytu Grant Thornton Frąckowiak
Jednostki zajmujące się handlem kosmetykami powinny zakwalifikować testery do kategorii materiałów pomocniczych wspomagających sprzedaż. W zależności od przyjętej przez spółkę polityki rachunkowości nabycie testerów może być zaksięgowane bezpośrednio w koszty okresu w momencie ich zakupu lub też może być ewidencjonowane w sposób typowy dla obrotu zapasami. Zakup kosmetyków ujmuje się więc w księgach rachunkowych na kontach towarów w korespondencji z kontami rozrachunków z dostawcami. W zależności od przyjętych w spółce rozwiązań ewidencyjnych księgowanie może zostać dokonane pośrednio poprzez konto rozliczenia zakupu. Jeżeli już w momencie nabycia, wiadome jest, jaka część zakupionych kosmetyków będzie spełniała funkcję testerów, to można od razu ująć je na kontach materiałów. Kwalifikacja testerów do odpowiedniej grupy zapasów jest uzależniona od przeznaczenia i funkcji, jaką spełnia próbka produktu w jednostce gospodarczej. Ten sam składnik aktywów w zależności od przeznaczenia może być inaczej kwalifikowany przez różne jednostki. W momencie wydania testerów z magazynu do sklepów wartość wydanych testerów obciąży koszty. Jeżeli spółka w ramach realizowanych umów współpracy musi wraz ze sprzedawanymi towarami przekazywać również testery, to najlepszą pozycją, w której należałoby ująć zużycie próbek, są konta kosztów zużycia materiałów i energii.
Jeżeli jednostka przyjmie zasadę odpisywania w koszty okresu wartości materiałów na dzień ich zakupu, konieczne jest dokonanie spisu z natury i ustalenie wartości niezużytych testerów nie później niż na każdy dzień bilansowy. Materiały wycenia się wówczas według cen nabycia lub kosztów wytworzenia nie wyższych od cen ich sprzedaży netto. Wartość ta pomniejszy koszty okresu i zostanie wykazana w sprawozdaniu finansowym w pozycji aktywów obrotowych jako zapasy.
Spółki prowadzą ewidencję kosztów działalności w układzie rodzajowym kosztów lub w układzie funkcjonalno-kalkulacyjnym. Z punktu widzenia sprzedawcy próbki produktów służą osiągnięciu jak najwyższego poziomu przychodów ze sprzedaży. Dlatego wydanie testerów powinno być zakwalifikowane jako koszty sprzedaży.
(AP)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat