REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na organizację wyjazdów dla potencjalnych klientów

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka jest przedstawicielem niemieckiej firmy z branży zasilania awaryjnego. W związku z prowadzoną działalnością organizujemy wyjazdy potencjalnych klientów do fabryki w Niemczech lub też na targi. Tam prezentujemy produkty firmy niemieckiej. Nasza spółka ponosi wszelkie związane z tym koszty (bilety, koszty noclegu i wyżywienia kontrahentów). Czy poniesione przez nas wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (z tytułu dokonanej sprzedaży uzyskujemy prowizję)?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo istnienia niewątpliwego związku opisanych w pytaniu wydatków z prowadzoną działalnością i uzyskiwanymi z niej przychodami, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania ich w rachunku podatkowym. Traktują je jako wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28, tj. jako koszty reprezentacji. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie są kosztami uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Właśnie do tej kategorii organy podatkowe zaliczają wydatki związane z organizacją pobytu potencjalnych klientów. Dlatego, mimo ich bezspornego związku z osiąganymi przychodami, odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania tego typu wydatków w kosztach podatkowych.

W omawianej sprawie zajął stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 20 sierpnia 2008 r. (nr IPPB1/415-683/08-2/JB). Interpretacja dotyczy podatnika będącego osobą fizyczną, ale analogiczne uregulowania są również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W wydanej interpretacji organ podatkowy w następujący sposób uzasadnia swoje stanowisko:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia „reprezentacja” oraz z analizy ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż wydatki na bilety lotnicze, pociąg, autobus oraz koszty noclegów związane z organizacją wyjazdu na targi potencjalnych klientów, poniesione przez Firmę X, wiążą się z tworzeniem oraz utrwalaniem dobrego wizerunku firmy na zewnątrz, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zapewnienie klientom dojazdu oraz noclegu na targi wpływać będzie niewątpliwie na lepsze postrzeganie przez nich Firmy i utrwalanie jej pozytywnego obrazu. Powyższe wydatki mają charakter okazałości i wystawności, odbiegają bowiem od zasad ogólnie przyjętych w kontaktach z innymi podmiotami gospodarczymi, a więc uznać je należy za wydatki reprezentacyjne, które wyłączone zostały na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z kosztów uzyskania przychodów. (...)

Należy wspomnieć, że łatwiej jest uzyskać podatnikom korzystne stanowisko organu podatkowego w sytuacji, gdy organizowane wyjazdy mają służyć np. szkoleniu z zakresu oferowanych produktów (np. postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 27 sierpnia 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/246/07/AT).

PRZYKŁAD

W sierpniu tego roku spółka zorganizowała wyjazd do Niemiec dla grupy potencjalnych klientów. Poniosła z tego tytułu wydatki na zakupione w Polsce bilety lotnicze - 8000,00 zł oraz na koszty noclegu i wyżywienia zaproszonych gości, za które otrzymała fakturę z datą 12 sierpnia na łączną kwotę 6400,00 euro.

Już w trakcie prezentacji spółce udało się podpisać kontrakt na sprzedaż kilku urządzeń. Prowizja uzyskana z tego tytułu od niemieckiego producenta wyniosła 2300,00 euro. Faktura dokumentująca uzyskaną prowizję została wystawiona 29 sierpnia 2008 r.

Kurs średni NBP dla euro wynosił odpowiednio: 11 sierpnia 2008 r. - 3,26/EUR, 28 sierpnia 2008 r. - 3,38/EUR.

Spółka dokonała zapłaty za otrzymaną fakturę 1 września 2008 r. Wartość rozchodowanych z rachunku walutowego środków wyceniona według metody FIFO wyniosła 20 560,00 zł.

Zapłata za wystawioną fakturę z tytułu prowizji wpłynęła na rachunek spółki 8 września 2008 r. Kurs kupna banku wynosił w tym dniu 3,20/EUR.

W przykładzie przyjęto, że sprzedaż towarów dokonywana jest przez producenta i towary wysyłane są bezpośrednio z Niemiec do końcowego odbiorcy. Uzyskana prowizja nie podlega wówczas w Polsce opodatkowaniu VAT na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Księgowania:

1. Faktura za bilety lotnicze dla kontrahentów

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy 8 000,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami krajowymi” 8 000,00 zł

2. Faktura za usługi hotelowe i gastronomiczne związane z pobytem zaproszonych gości (6400,00 x 3,26)

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy” 20 864,00 zł

Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 864,00 zł

3. Wystawiona faktura dokumentująca prowizję uzyskaną od niemieckiego producenta (2300,00 x 3,38)

Wn konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 774,00 zł

Ma konto 701 „Sprzedaż usług” 7 774,00 zł

4. Zapłata za fakturę z pkt 2

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 560,00 zł

Ma konto 135 „Rachunek walutowy” 20 560,00 zł

5. Dodatnia różnica kursowa od dokonanej zapłaty

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 304,00 zł

Ma konto 753 „Dodatnie różnice kursowe” 304,00 zł

6. Otrzymana zapłata za fakturę z pkt 3 (2300,00 x 3,20)

Wn konto 135 „Rachunek walutowy” 7 360,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 360,00 zł

7. Ujemne różnice kursowe od otrzymanej wpłaty

Wn konto 758 „Ujemne różnice kursowe” 414,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 414,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA