REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na organizację wyjazdów dla potencjalnych klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka jest przedstawicielem niemieckiej firmy z branży zasilania awaryjnego. W związku z prowadzoną działalnością organizujemy wyjazdy potencjalnych klientów do fabryki w Niemczech lub też na targi. Tam prezentujemy produkty firmy niemieckiej. Nasza spółka ponosi wszelkie związane z tym koszty (bilety, koszty noclegu i wyżywienia kontrahentów). Czy poniesione przez nas wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (z tytułu dokonanej sprzedaży uzyskujemy prowizję)?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo istnienia niewątpliwego związku opisanych w pytaniu wydatków z prowadzoną działalnością i uzyskiwanymi z niej przychodami, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania ich w rachunku podatkowym. Traktują je jako wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28, tj. jako koszty reprezentacji. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie są kosztami uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Właśnie do tej kategorii organy podatkowe zaliczają wydatki związane z organizacją pobytu potencjalnych klientów. Dlatego, mimo ich bezspornego związku z osiąganymi przychodami, odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania tego typu wydatków w kosztach podatkowych.

REKLAMA

W omawianej sprawie zajął stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 20 sierpnia 2008 r. (nr IPPB1/415-683/08-2/JB). Interpretacja dotyczy podatnika będącego osobą fizyczną, ale analogiczne uregulowania są również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W wydanej interpretacji organ podatkowy w następujący sposób uzasadnia swoje stanowisko:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia „reprezentacja” oraz z analizy ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż wydatki na bilety lotnicze, pociąg, autobus oraz koszty noclegów związane z organizacją wyjazdu na targi potencjalnych klientów, poniesione przez Firmę X, wiążą się z tworzeniem oraz utrwalaniem dobrego wizerunku firmy na zewnątrz, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zapewnienie klientom dojazdu oraz noclegu na targi wpływać będzie niewątpliwie na lepsze postrzeganie przez nich Firmy i utrwalanie jej pozytywnego obrazu. Powyższe wydatki mają charakter okazałości i wystawności, odbiegają bowiem od zasad ogólnie przyjętych w kontaktach z innymi podmiotami gospodarczymi, a więc uznać je należy za wydatki reprezentacyjne, które wyłączone zostały na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z kosztów uzyskania przychodów. (...)

Należy wspomnieć, że łatwiej jest uzyskać podatnikom korzystne stanowisko organu podatkowego w sytuacji, gdy organizowane wyjazdy mają służyć np. szkoleniu z zakresu oferowanych produktów (np. postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 27 sierpnia 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/246/07/AT).

PRZYKŁAD

REKLAMA

W sierpniu tego roku spółka zorganizowała wyjazd do Niemiec dla grupy potencjalnych klientów. Poniosła z tego tytułu wydatki na zakupione w Polsce bilety lotnicze - 8000,00 zł oraz na koszty noclegu i wyżywienia zaproszonych gości, za które otrzymała fakturę z datą 12 sierpnia na łączną kwotę 6400,00 euro.

Już w trakcie prezentacji spółce udało się podpisać kontrakt na sprzedaż kilku urządzeń. Prowizja uzyskana z tego tytułu od niemieckiego producenta wyniosła 2300,00 euro. Faktura dokumentująca uzyskaną prowizję została wystawiona 29 sierpnia 2008 r.

Kurs średni NBP dla euro wynosił odpowiednio: 11 sierpnia 2008 r. - 3,26/EUR, 28 sierpnia 2008 r. - 3,38/EUR.

Spółka dokonała zapłaty za otrzymaną fakturę 1 września 2008 r. Wartość rozchodowanych z rachunku walutowego środków wyceniona według metody FIFO wyniosła 20 560,00 zł.

Zapłata za wystawioną fakturę z tytułu prowizji wpłynęła na rachunek spółki 8 września 2008 r. Kurs kupna banku wynosił w tym dniu 3,20/EUR.

W przykładzie przyjęto, że sprzedaż towarów dokonywana jest przez producenta i towary wysyłane są bezpośrednio z Niemiec do końcowego odbiorcy. Uzyskana prowizja nie podlega wówczas w Polsce opodatkowaniu VAT na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Księgowania:

1. Faktura za bilety lotnicze dla kontrahentów

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy 8 000,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami krajowymi” 8 000,00 zł

2. Faktura za usługi hotelowe i gastronomiczne związane z pobytem zaproszonych gości (6400,00 x 3,26)

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy” 20 864,00 zł

Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 864,00 zł

3. Wystawiona faktura dokumentująca prowizję uzyskaną od niemieckiego producenta (2300,00 x 3,38)

Wn konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 774,00 zł

Ma konto 701 „Sprzedaż usług” 7 774,00 zł

4. Zapłata za fakturę z pkt 2

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 560,00 zł

Ma konto 135 „Rachunek walutowy” 20 560,00 zł

5. Dodatnia różnica kursowa od dokonanej zapłaty

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 304,00 zł

Ma konto 753 „Dodatnie różnice kursowe” 304,00 zł

6. Otrzymana zapłata za fakturę z pkt 3 (2300,00 x 3,20)

Wn konto 135 „Rachunek walutowy” 7 360,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 360,00 zł

7. Ujemne różnice kursowe od otrzymanej wpłaty

Wn konto 758 „Ujemne różnice kursowe” 414,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 414,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA