REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki na organizację wyjazdów dla potencjalnych klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka jest przedstawicielem niemieckiej firmy z branży zasilania awaryjnego. W związku z prowadzoną działalnością organizujemy wyjazdy potencjalnych klientów do fabryki w Niemczech lub też na targi. Tam prezentujemy produkty firmy niemieckiej. Nasza spółka ponosi wszelkie związane z tym koszty (bilety, koszty noclegu i wyżywienia kontrahentów). Czy poniesione przez nas wydatki mogą stanowić koszt uzyskania przychodu (z tytułu dokonanej sprzedaży uzyskujemy prowizję)?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo istnienia niewątpliwego związku opisanych w pytaniu wydatków z prowadzoną działalnością i uzyskiwanymi z niej przychodami, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania ich w rachunku podatkowym. Traktują je jako wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28, tj. jako koszty reprezentacji. Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie są kosztami uzyskania przychodu (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Właśnie do tej kategorii organy podatkowe zaliczają wydatki związane z organizacją pobytu potencjalnych klientów. Dlatego, mimo ich bezspornego związku z osiąganymi przychodami, odmawiają podatnikom prawa do uwzględniania tego typu wydatków w kosztach podatkowych.

REKLAMA

W omawianej sprawie zajął stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 20 sierpnia 2008 r. (nr IPPB1/415-683/08-2/JB). Interpretacja dotyczy podatnika będącego osobą fizyczną, ale analogiczne uregulowania są również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W wydanej interpretacji organ podatkowy w następujący sposób uzasadnia swoje stanowisko:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

(...) W kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia „reprezentacja” oraz z analizy ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wynika, iż wydatki na bilety lotnicze, pociąg, autobus oraz koszty noclegów związane z organizacją wyjazdu na targi potencjalnych klientów, poniesione przez Firmę X, wiążą się z tworzeniem oraz utrwalaniem dobrego wizerunku firmy na zewnątrz, a zatem nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Zapewnienie klientom dojazdu oraz noclegu na targi wpływać będzie niewątpliwie na lepsze postrzeganie przez nich Firmy i utrwalanie jej pozytywnego obrazu. Powyższe wydatki mają charakter okazałości i wystawności, odbiegają bowiem od zasad ogólnie przyjętych w kontaktach z innymi podmiotami gospodarczymi, a więc uznać je należy za wydatki reprezentacyjne, które wyłączone zostały na mocy art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z kosztów uzyskania przychodów. (...)

Należy wspomnieć, że łatwiej jest uzyskać podatnikom korzystne stanowisko organu podatkowego w sytuacji, gdy organizowane wyjazdy mają służyć np. szkoleniu z zakresu oferowanych produktów (np. postanowienie Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 27 sierpnia 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/246/07/AT).

PRZYKŁAD

W sierpniu tego roku spółka zorganizowała wyjazd do Niemiec dla grupy potencjalnych klientów. Poniosła z tego tytułu wydatki na zakupione w Polsce bilety lotnicze - 8000,00 zł oraz na koszty noclegu i wyżywienia zaproszonych gości, za które otrzymała fakturę z datą 12 sierpnia na łączną kwotę 6400,00 euro.

Już w trakcie prezentacji spółce udało się podpisać kontrakt na sprzedaż kilku urządzeń. Prowizja uzyskana z tego tytułu od niemieckiego producenta wyniosła 2300,00 euro. Faktura dokumentująca uzyskaną prowizję została wystawiona 29 sierpnia 2008 r.

Kurs średni NBP dla euro wynosił odpowiednio: 11 sierpnia 2008 r. - 3,26/EUR, 28 sierpnia 2008 r. - 3,38/EUR.

Spółka dokonała zapłaty za otrzymaną fakturę 1 września 2008 r. Wartość rozchodowanych z rachunku walutowego środków wyceniona według metody FIFO wyniosła 20 560,00 zł.

Zapłata za wystawioną fakturę z tytułu prowizji wpłynęła na rachunek spółki 8 września 2008 r. Kurs kupna banku wynosił w tym dniu 3,20/EUR.

W przykładzie przyjęto, że sprzedaż towarów dokonywana jest przez producenta i towary wysyłane są bezpośrednio z Niemiec do końcowego odbiorcy. Uzyskana prowizja nie podlega wówczas w Polsce opodatkowaniu VAT na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Księgowania:

1. Faktura za bilety lotnicze dla kontrahentów

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy 8 000,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami krajowymi” 8 000,00 zł

2. Faktura za usługi hotelowe i gastronomiczne związane z pobytem zaproszonych gości (6400,00 x 3,26)

Wn konto 406 „Koszty reprezentacji i reklamy” 20 864,00 zł

Ma konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 864,00 zł

3. Wystawiona faktura dokumentująca prowizję uzyskaną od niemieckiego producenta (2300,00 x 3,38)

Wn konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 774,00 zł

Ma konto 701 „Sprzedaż usług” 7 774,00 zł

4. Zapłata za fakturę z pkt 2

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 20 560,00 zł

Ma konto 135 „Rachunek walutowy” 20 560,00 zł

5. Dodatnia różnica kursowa od dokonanej zapłaty

Wn konto 204 „Rozrachunki z dostawcami zagranicznymi” 304,00 zł

Ma konto 753 „Dodatnie różnice kursowe” 304,00 zł

6. Otrzymana zapłata za fakturę z pkt 3 (2300,00 x 3,20)

Wn konto 135 „Rachunek walutowy” 7 360,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 7 360,00 zł

7. Ujemne różnice kursowe od otrzymanej wpłaty

Wn konto 758 „Ujemne różnice kursowe” 414,00 zł

Ma konto 203 „Rozrachunki z odbiorcami zagranicznymi” 414,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA