REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ponownie ująć w ewidencji raz usunięty środek trwały

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju spółka wycofała z ewidencji środek trwały - budynek. Miał on być zburzony, jednak nie zrobiono tego. We wrześniu postanowiono go wprowadzić z powrotem do ewidencji. Czy za okres czerwiec-sierpień należy naliczyć wstecz amortyzację?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Środek trwały powinien być ponownie ujęty w ewidencji według uprzedniej wartości księgowej. Ta wartość stanowi jego wartość początkową, od której należy dokonać odpisów amortyzacyjnych. Wysokość odpisów zależy od długości okresu ekonomicznej użyteczności. W okresie, kiedy środek trwały nie figurował w ewidencji, nie podlegał amortyzacji.

uzasadnienie

REKLAMA

W myśl ustawy o rachunkowości środkami trwałymi są rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi (m.in. nieruchomości, takie jak budowle i budynki), o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Aktywa natomiast, według definicji ustawy, to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ korzyści ekonomicznych. Tych warunków środek trwały usunięty z ewidencji nie spełni.

Zagadnienie amortyzacji środków trwałych reguluje art. 32 ustawy. Zgodnie z tym przepisem odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych należy dokonać drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Podkreślić należy, że amortyzację można rozpocząć nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a zakończenie powinno nastąpić nie później niż z chwilą całkowitego zamortyzowania tego środka lub przeznaczenia do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak można wywnioskować z przytoczonego przepisu, jeżeli wycofano środek trwały (budynek) z ewidencji z zamiarem jego likwidacji, należy zaprzestać jego amortyzacji. Jeśli wartość budynku nie została jeszcze w pełni zamortyzowana, w momencie wycofania z używania nastąpił odpis jego wartości w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (Wn „Pozostałe koszty operacyjne”, Ma „Środki trwałe”).

REKLAMA

Po trzech miesiącach jednostka ponownie wprowadza budynek do ewidencji. Można przypuszczać, że znowu będzie on używany w działalności gospodarczej. W takim przypadku jednostka powinna przywrócić poprzednią (z momentu wycofania) wartość księgową środka trwałego (Wn „Środki trwałe”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”). Można też w inny sposób ustalić jego wartość, która nie powinna przekraczać jego uprzedniej wartości księgowej.

W okresie zaprzestania używania środka trwałego jednostka nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych budynku, ponieważ jest on przeznaczony do likwidacji. Nie ma też możliwości dokonania odpisów amortyzacyjnych za ten okres (trzy miesiące), czyli „wyrównania” amortyzacji po ponownym wprowadzeniu budynku do ewidencji. Zgodnie z prawem bilansowym należy tak ustalić wysokość odpisów amortyzacyjnych, aby w ciągu przewidywanego okresu używania składnika majątku zapewnić odpisanie jego wartości bilansowej.

W omawianym przypadku budynek będzie ponownie amortyzowany, począwszy od dnia ponownego wprowadzenia go do ewidencji. Podstawą dokonywania odpisów będzie pierwotna wartość początkowa. Nie zmieni się metoda amortyzacji. Jednak okres amortyzacji i związana z tym stawka nie są ustalane raz na zawsze i powinny być, w myśl art. 32 ust. 3, okresowo weryfikowane. Jeżeli jednostka stwierdzi, że przyjęty pierwotnie okres ekonomicznej użyteczności, czyli okres, w którym budynek ma być używany w działalności gospodarczej, jest właściwy, wówczas okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych wydłuży się o trzy miesiące, a stawka i miesięczny odpis nie ulegną zmianie. Jeśli natomiast jednostka uzna, że amortyzowany budynek będzie używany do określonej daty, ustalonej pierwotnie, w takim przypadku zmianie - zwiększeniu - ulegnie stawka amortyzacyjna oraz miesięczny (i roczny) odpis.

 

Przykład

Jednostka posiada budynek nabyty w styczniu 1985 r., który jest użytkowany w działalności gospodarczej. Przewidywany w momencie nabycia okres ekonomicznej użyteczności wynosił 40 lat (480 miesięcy), czyli miał trwać do grudnia 2024 r. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 400 000 zł.

W maju 2008 r. budynek przeznaczono do likwidacji (zburzenia) i wycofano z działalności gospodarczej. We wrześniu wciąż istniejący budynek ponownie przyjęto na stan środków trwałych i przeznaczono na potrzeby działalności gospodarczej.

Wariant 1

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego.

W wyniku weryfikacji stwierdzono, że dalszy okres ekonomicznej użyteczności wynosi 199 miesięcy, to jest tyle, ile w momencie wycofania z użytkowania.

W tym przypadku stawka i miesięczna wartość amortyzacji nie ulegną zmianie, wydłuży się jedynie czas jej dokonywania o te miesiące, w których nie dokonywano amortyzacji. Oznacza to, że budynek będzie amortyzowany do marca 2025 r.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 199 miesięcy = 833,33 zł

Wariant 2

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego. W wyniku weryfikacji stwierdzono, że środek trwały będzie ekonomicznie użyteczny do grudnia 2024 r., czyli jeszcze 196 miesięcy. W tym przypadku nie zmieni się czas amortyzowania budynku. Zmianie ulegnie stawka i miesięczna wartość amortyzacji.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 196 miesięcy = 846,09 zł

•  art. 3 ust. 1 pkt 12, 14, 32 i 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Krystyna Michaluk

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA