Kategorie

Jak ponownie ująć w ewidencji raz usunięty środek trwały

Krystyna Michaluk
inforCMS
W maju spółka wycofała z ewidencji środek trwały - budynek. Miał on być zburzony, jednak nie zrobiono tego. We wrześniu postanowiono go wprowadzić z powrotem do ewidencji. Czy za okres czerwiec-sierpień należy naliczyć wstecz amortyzację?

rada

Środek trwały powinien być ponownie ujęty w ewidencji według uprzedniej wartości księgowej. Ta wartość stanowi jego wartość początkową, od której należy dokonać odpisów amortyzacyjnych. Wysokość odpisów zależy od długości okresu ekonomicznej użyteczności. W okresie, kiedy środek trwały nie figurował w ewidencji, nie podlegał amortyzacji.

uzasadnienie

W myśl ustawy o rachunkowości środkami trwałymi są rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi (m.in. nieruchomości, takie jak budowle i budynki), o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Aktywa natomiast, według definicji ustawy, to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ korzyści ekonomicznych. Tych warunków środek trwały usunięty z ewidencji nie spełni.

Zagadnienie amortyzacji środków trwałych reguluje art. 32 ustawy. Zgodnie z tym przepisem odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych należy dokonać drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Podkreślić należy, że amortyzację można rozpocząć nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a zakończenie powinno nastąpić nie później niż z chwilą całkowitego zamortyzowania tego środka lub przeznaczenia do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Jak można wywnioskować z przytoczonego przepisu, jeżeli wycofano środek trwały (budynek) z ewidencji z zamiarem jego likwidacji, należy zaprzestać jego amortyzacji. Jeśli wartość budynku nie została jeszcze w pełni zamortyzowana, w momencie wycofania z używania nastąpił odpis jego wartości w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (Wn „Pozostałe koszty operacyjne”, Ma „Środki trwałe”).

Po trzech miesiącach jednostka ponownie wprowadza budynek do ewidencji. Można przypuszczać, że znowu będzie on używany w działalności gospodarczej. W takim przypadku jednostka powinna przywrócić poprzednią (z momentu wycofania) wartość księgową środka trwałego (Wn „Środki trwałe”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”). Można też w inny sposób ustalić jego wartość, która nie powinna przekraczać jego uprzedniej wartości księgowej.

W okresie zaprzestania używania środka trwałego jednostka nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych budynku, ponieważ jest on przeznaczony do likwidacji. Nie ma też możliwości dokonania odpisów amortyzacyjnych za ten okres (trzy miesiące), czyli „wyrównania” amortyzacji po ponownym wprowadzeniu budynku do ewidencji. Zgodnie z prawem bilansowym należy tak ustalić wysokość odpisów amortyzacyjnych, aby w ciągu przewidywanego okresu używania składnika majątku zapewnić odpisanie jego wartości bilansowej.

W omawianym przypadku budynek będzie ponownie amortyzowany, począwszy od dnia ponownego wprowadzenia go do ewidencji. Podstawą dokonywania odpisów będzie pierwotna wartość początkowa. Nie zmieni się metoda amortyzacji. Jednak okres amortyzacji i związana z tym stawka nie są ustalane raz na zawsze i powinny być, w myśl art. 32 ust. 3, okresowo weryfikowane. Jeżeli jednostka stwierdzi, że przyjęty pierwotnie okres ekonomicznej użyteczności, czyli okres, w którym budynek ma być używany w działalności gospodarczej, jest właściwy, wówczas okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych wydłuży się o trzy miesiące, a stawka i miesięczny odpis nie ulegną zmianie. Jeśli natomiast jednostka uzna, że amortyzowany budynek będzie używany do określonej daty, ustalonej pierwotnie, w takim przypadku zmianie - zwiększeniu - ulegnie stawka amortyzacyjna oraz miesięczny (i roczny) odpis.

 

Przykład

Jednostka posiada budynek nabyty w styczniu 1985 r., który jest użytkowany w działalności gospodarczej. Przewidywany w momencie nabycia okres ekonomicznej użyteczności wynosił 40 lat (480 miesięcy), czyli miał trwać do grudnia 2024 r. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 400 000 zł.

W maju 2008 r. budynek przeznaczono do likwidacji (zburzenia) i wycofano z działalności gospodarczej. We wrześniu wciąż istniejący budynek ponownie przyjęto na stan środków trwałych i przeznaczono na potrzeby działalności gospodarczej.

Wariant 1

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego.

W wyniku weryfikacji stwierdzono, że dalszy okres ekonomicznej użyteczności wynosi 199 miesięcy, to jest tyle, ile w momencie wycofania z użytkowania.

W tym przypadku stawka i miesięczna wartość amortyzacji nie ulegną zmianie, wydłuży się jedynie czas jej dokonywania o te miesiące, w których nie dokonywano amortyzacji. Oznacza to, że budynek będzie amortyzowany do marca 2025 r.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 199 miesięcy = 833,33 zł

Wariant 2

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego. W wyniku weryfikacji stwierdzono, że środek trwały będzie ekonomicznie użyteczny do grudnia 2024 r., czyli jeszcze 196 miesięcy. W tym przypadku nie zmieni się czas amortyzowania budynku. Zmianie ulegnie stawka i miesięczna wartość amortyzacji.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 196 miesięcy = 846,09 zł

•  art. 3 ust. 1 pkt 12, 14, 32 i 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Krystyna Michaluk

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Tylko teraz
Źródło: Biuletyn Rachunkowości
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    28 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zmiana systemu podatkowego związana z wychodzeniem z pandemii

    Wprowadzane obecnie zmiany systemu podatkowego związane są z wychodzeniem z kryzysu i walką ze skutkami pandemii - powiedziała na antenie TVN 24 była wicepremier i była szefowa resortu rozwoju posłanka Jadwiga Emilewicz.

    Absolwenci niektórych uczelni zwolnieni z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego

    Egzamin na doradcę podatkowego. 27 września 2021 r. w Ministerstwie Finansów podpisano umowę pomiędzy Państwową Komisją Egzaminacyjną do Spraw Doradztwa Podatkowego, a Uniwersytetem w Białymstoku (UwB). W jej wyniku UwB dołączył do grona 9 uczelni partnerskich, których dyplom zwalnia absolwentów z konieczności zdawania pisemnej części egzaminu na doradcę podatkowego.

    Polski Ład. Nowa składka zdrowotna dla władz spółek

    Składka zdrowotna. W Polskim Ładzie znalazła się zmiana obniżająca wynagrodzenie członkom zarządów oraz prezesom spółek, a także innym osobom wybranym do pełnienia swoich funkcji w drodze powołania. Do tej pory uiszczali oni jedynie podatek dochodowy, a od 1 stycznia 2022 r. dojdzie jeszcze konieczność opłacania składki zdrowotnej.

    Koszty usług niematerialnych w CIT - usługi handlowe nie są podobne do doradczych

    Tematyka limitowanych kosztów uzyskania przychodów z tytułu niektórych usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych budzi wiele sporów podatników z organami podatkowymi. W wyroku z 16 marca 2021 r. Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który usługi handlowe uznał za podobne do usług doradczych, badania rynku oraz reklamowych. W uzasadnieniu wyroku NSA trafnie stwierdził, że „(…) gdyby usługi doradcze odnosić do innych usług w taki sposób, jak czyni to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, to byłyby do nich podobne wszystkie profesjonalne usługi, których świadczenie opiera się na wiedzy i doświadczeniu.”. Co ważne, wyrok ten pozostanie aktualny nawet w przypadku uchylenia art. 15e ustawy o CIT, co zakłada projekt nowelizacji ustawy o CIT przygotowany w ramach Polskiego Ładu.

    Kasy fiskalne online w gastronomii - wyrok WSA

    Kasy fiskalne online w gastronomii. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wydał wyrok w zakresie obowiązku stosowania kas fiskalnych online do rejestrowania sprzedaży w placówkach gastronomicznych. Czego dotyczyła sprawa i co orzekł WSA?

    Polski Ład. Dodatkowe obciążenia podatkowe w CIT

    Polski Ład zawiera propozycje zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Na jakie dodatkowe obciążenia podatkowe muszą być przygotowani podatnicy CIT?

    Polski Ład. Podatkowe zmiany dla rodzin

    Polski Ład. Zamiast preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem będzie odliczenie 1500 zł rocznie dla samotnych rodziców. Pojawi się ulga „zero PIT dla dużych rodzin”. Poznaliśmy jej szczegóły.

    Ulga dla klasy średniej w PIT. Za niskie lub za wysokie zarobki to utrata ulgi

    Ulga podatkowa dla klasy średniej w PIT, przewidziana w pakiecie zmian podatkowych Polskiego Ładu od 2022 roku, może mieć zaskakujące skutki dla niektórych pracowników. Jeśli korzystali w niej w trakcie roku, a przy rozliczaniu PIT-u okaże się, że jednak zarobili za mało (tj. mniej niż 68 412 zł brutto rocznie) lub za dużo (więcej niż 133 692 zł brutto rocznie) - utracą prawo do ulgi i będą musieli zwrócić korzyści podatkowe.

    Podatek minimalny w CIT - kto zapłaci i jak będzie liczony?

    Podatek minimalny w CIT. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (przygotowany w ramach Polskiego Ładu), przewiduje m.i. wprowadzenie nowego podatku – podatku minimalnego dla dużych korporacji. Przy czym korporacje na potrzeby podatku minimalnego rząd definiuje podobnym kluczem jak klasę średnią na potrzeby kalkulacji składki zdrowotnej.

    Ulga abolicyjna w PIT - zmiany 2021

    Ulga abolicyjna w PIT - zmiany 2021. Wejście w życie nowych przepisów ograniczających ulgę abolicyjną spowodowało, że od 1 stycznia 2021 r. polscy rezydenci podatkowi osiągający przychody w państwach, z którymi na mocy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania stosuje się metodę proporcjonalnego odliczenia zapłacą wyższy PIT.

    Jaka inflacja w 2022 roku?

    Inflacja w 2022 roku. Rada Polityki Pieniężnej podtrzymuje strategię średniookresowego celu inflacyjnego na poziomie 2,5 proc. z symetrycznym przedziałem odchyleń +/- 1 pkt. proc. - wynika z opublikowanych przez NBP "Założeń polityki pieniężnej" na 2022 rok.

    Jak odzyskać pieniądze przelane pomyłkowo na inny rachunek bankowy?

    Pomyłkowy przelew - jak odzyskać pieniądze. Wykonując przelew bankowy należy upewnić się, czy numer rachunku odbiorcy jest właściwy. Rzecznik Finansowy ostrzega, że przelanie środków finansowych na zły numer rachunku, może skutkować całkowitą utratą pieniędzy. Jeśli jednak taki błąd nam się przydarzy, nie załamujmy się. Klienci instytucji finansowych dysponują pewnymi możliwościami prawnymi, by dochodzić zwrotu własnych pieniędzy. O szczegółach informuje Rzecznik Finansowy w przygotowanym poradniku, który powstał na bazie konkretnych spraw zgłaszanych przez klientów do biura Rzecznika Finansowego.

    Wysokość przeciętnego dochodu w gospodarstwach rolnych w 2020 r.

    Przeciętny dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego wyniósł w 2020 r. 3819 zł - wynika z obwieszczenia Prezesa GUS opublikowanego w Monitorze Polskim.

    Klimat i biznes: oczekiwania po publikacji raportu IPCC

    Zmiany klimatu a biznes. Opublikowany w sierpniu szósty raport Międzyrządowego Zespołu ds. Zmiany Klimatu (IPCC) jednoznacznie potwierdza, że ograniczanie emisji CO2, a tym samym postępowania globalnego ocieplenia, absolutnie nie może być odkładane w czasie. Działać trzeba natychmiast. Dokument zawiera analizę badań z zakresu nauk o klimacie i jest podsumowaniem prac osób zajmujących się badaniem zjawiska zmian klimatu. W dobie nagłych i nieprzewidywalnych zjawisk pogodowych oraz innych skutków zmian klimatu, których teraz nie jesteśmy w stanie przewidzieć, sektor biznesu powinien zewrzeć szyki i wspólnie zastanowić się nad tym, jak sprostać negatywnym konsekwencjom aktywności przemysłowej i skutecznie zapobiegać dalszej degradacji środowiska. Stawka, jak wszyscy wiemy, jest wysoka. Ten temat komentuje dr Agata Rudnicka z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

    Ulga dla dużych rodzin - rozwiązanie potrzebne, ale czy optymalne

    Ulga dla dużych rodzin to ruch we właściwym kierunku i rozwiązanie, które było potrzebne. Ale można mieć wątpliwości, czy podobnego efektu nie da się osiągnąć w inny sposób – powiedział ekonomista prof. Marek Kośny. Ekspert podkreślał też konieczność poprawy sytuacji mieszkaniowej rodzin.

    Jak uzyskać dni wolne na opiekę nad chorym dzieckiem?

    Opieka nad chorym dzieckiem. Rozpoczynający się okres jesienny sprzyja infekcjom, zwłaszcza u najmłodszych. Pracownicy, którzy muszą zaopiekować się chorym dzieckiem, mają dwie możliwości uzyskania w tym celu dni wolnych.

    Ulga dla samotnych rodziców w PIT (1,5 tys. zł) zamiast wspólnego rozliczenia

    Ulga dla samotnych rodziców w PIT. Poprawka zgłoszona do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zastąpi wspólne rozliczanie nową ulgą dla samotnych rodziców w wysokości 1,5 tys. zł. Wiceminister rodziny Barbara Socha zapewnia, że rozwiązania przewidziane w Polskim Ładzie będą dla rodziców korzystniejsze od obecnych.

    Podatek od nieruchomości a schematy podatkowe

    Schematy podatkowe nie omijają podatku od nieruchomości. Z wydanych w tym zakresie Objaśnień podatkowych wynika bezpośrednio, że Szef KAS jest zainteresowany także tym obszarem (str. 12). Wspiera to również kształt formularza MDR-1, w którym – w części, w której należy określić transakcje/zagadnienia obejmujące schemat podatkowy – wskazano dla przykładu: zwolnienia i definicje pojęcia budowla/budynek na gruncie podatku od nieruchomości.

    Polski Ład. Zmiany podatkowe z ulgą dla dużych rodzin

    Polski Ład. Sejmowa Komisja Finansów Publicznych przyjęła zmiany w ustawach podatkowych, jakie mają zostać wprowadzone w ramach Polskiego Ładu. Wśród wprowadzonych poprawek znalazł się zapis wprowadzający ulgę dla rodzin z czworgiem lub większą liczbą dzieci.

    E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r. Czy znikną faktury papierowe?

    E-faktury ustrukturyzowane od 2022 r.. Nadciąga rewolucja w fakturowaniu. Znane do tej pory faktury papierowe, jak i stosowane obecnie faktury elektroniczne nie będą jedynymi dopuszczalnymi formami dokumentowania transakcji. Faktury ustrukturyzowane mają być wprowadzone na zasadach dobrowolności od 1 stycznia 2022 roku.

    Polski Ład - duże rodziny bez podatku

    Polski Ład. Jesteśmy otwarci na poprawkę w Polskim Ładzie wspierającą rodziny - powiedział rzecznik rządu Piotr Müller odpowiadając na pytanie o dodatkowe wsparcie podatkowe dla dużych rodzin. Dodał, że jest pakiet kilku rozwiązań wnoszonych przez parlamentarzystów PiS, są one poważnie rozważane.

    Stałe miejsce prowadzenia działalności a obecność pracowników

    Stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej dla potrzeb podatku VAT jest istotne, ponieważ determinuje miejsce (kraj), na terytorium którego usługi powinny być opodatkowane. Jest to często kwestia sporna, będąca przedmiotem orzeczeń nie tylko krajowych sądów administracyjnych, ale także Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

    Ulga na powrót w PIT - zmiany od 2022 roku

    Ulga na powrót w PIT. Po konsultacjach związanych z podatkową częścią Polskiego Ładu, rząd zdecydował się zmienić niektóre z jego założeń, m.in. w zakresie konstrukcji ulgi na powrót. Przypomnijmy, że w pierwotnych założeniach Polskiego Ładu ulga na powrót miała mieć konstrukcję odliczenia od podatku indywidualnie wyliczonej kwoty, która miała być ustalona na podstawie podatku należnego za poprzednie lata.

    Czy darowizna od brata jest zwolniona z podatku?

    Darowizna od brata a podatek od spadków i darowizn. Czy darowizna, którą podatnik otrzyma od brata, podlega zwolnieniu z podatku zgodnie z art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn?

    Praca zdalna a obowiązek składania deklaracji CIT-ST

    Deklaracja CIT-ST a praca zdalna. Pandemia wirusa COVID-19 wymusiła na pracodawcach zmiany organizacji pracy w zakładach pracy. Gdzie tylko było to możliwe, pracownicy zostali skierowani do wykonywania pracy w formie zdalnej (home office). Było to ogromne wyzwanie logistyczne, w których dotychczas praca była świadczona głównie stacjonarnie w siedzibie pracodawcy. Zmiana sposobu świadczenia pracy przez osoby zatrudnione wpłynęła na wiele kwestii z zakresu prawa pracy, między innymi wymusiła na rządzących zajęcie się tematem uregulowania pracy zdalnej. Przepisy w tym zakresie są obecnie konsultowane w ramach Rady Dialogu Społecznego. Praca zdalna stawia przed nami jednak o wiele więcej pytań. Jednym z problemów, jaki pojawia się w nawiązaniu do tego tematu, jest obowiązek składania deklaracji CIT-ST do urzędu skarbowego w przypadku, gdy pracodawca posiada zakłady (oddziały) na terenie innej jednostki samorządu niż siedziba przedsiębiorstwa. Czy w przypadku świadczenia pracy zdalnej przez pracowników również możemy mówić o obowiązku składania deklaracji CIT-ST przez podmioty, które przed pandemią nie były do tego zobowiązane?