REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ponownie ująć w ewidencji raz usunięty środek trwały

Krystyna Michaluk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju spółka wycofała z ewidencji środek trwały - budynek. Miał on być zburzony, jednak nie zrobiono tego. We wrześniu postanowiono go wprowadzić z powrotem do ewidencji. Czy za okres czerwiec-sierpień należy naliczyć wstecz amortyzację?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Środek trwały powinien być ponownie ujęty w ewidencji według uprzedniej wartości księgowej. Ta wartość stanowi jego wartość początkową, od której należy dokonać odpisów amortyzacyjnych. Wysokość odpisów zależy od długości okresu ekonomicznej użyteczności. W okresie, kiedy środek trwały nie figurował w ewidencji, nie podlegał amortyzacji.

uzasadnienie

W myśl ustawy o rachunkowości środkami trwałymi są rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi (m.in. nieruchomości, takie jak budowle i budynki), o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Aktywa natomiast, według definicji ustawy, to kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ korzyści ekonomicznych. Tych warunków środek trwały usunięty z ewidencji nie spełni.

REKLAMA

Zagadnienie amortyzacji środków trwałych reguluje art. 32 ustawy. Zgodnie z tym przepisem odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych należy dokonać drogą systematycznego, planowego rozłożenia ich wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Podkreślić należy, że amortyzację można rozpocząć nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a zakończenie powinno nastąpić nie później niż z chwilą całkowitego zamortyzowania tego środka lub przeznaczenia do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia niedoboru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak można wywnioskować z przytoczonego przepisu, jeżeli wycofano środek trwały (budynek) z ewidencji z zamiarem jego likwidacji, należy zaprzestać jego amortyzacji. Jeśli wartość budynku nie została jeszcze w pełni zamortyzowana, w momencie wycofania z używania nastąpił odpis jego wartości w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych (Wn „Pozostałe koszty operacyjne”, Ma „Środki trwałe”).

Po trzech miesiącach jednostka ponownie wprowadza budynek do ewidencji. Można przypuszczać, że znowu będzie on używany w działalności gospodarczej. W takim przypadku jednostka powinna przywrócić poprzednią (z momentu wycofania) wartość księgową środka trwałego (Wn „Środki trwałe”, Ma „Pozostałe przychody operacyjne”). Można też w inny sposób ustalić jego wartość, która nie powinna przekraczać jego uprzedniej wartości księgowej.

W okresie zaprzestania używania środka trwałego jednostka nie ma możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych budynku, ponieważ jest on przeznaczony do likwidacji. Nie ma też możliwości dokonania odpisów amortyzacyjnych za ten okres (trzy miesiące), czyli „wyrównania” amortyzacji po ponownym wprowadzeniu budynku do ewidencji. Zgodnie z prawem bilansowym należy tak ustalić wysokość odpisów amortyzacyjnych, aby w ciągu przewidywanego okresu używania składnika majątku zapewnić odpisanie jego wartości bilansowej.

W omawianym przypadku budynek będzie ponownie amortyzowany, począwszy od dnia ponownego wprowadzenia go do ewidencji. Podstawą dokonywania odpisów będzie pierwotna wartość początkowa. Nie zmieni się metoda amortyzacji. Jednak okres amortyzacji i związana z tym stawka nie są ustalane raz na zawsze i powinny być, w myśl art. 32 ust. 3, okresowo weryfikowane. Jeżeli jednostka stwierdzi, że przyjęty pierwotnie okres ekonomicznej użyteczności, czyli okres, w którym budynek ma być używany w działalności gospodarczej, jest właściwy, wówczas okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych wydłuży się o trzy miesiące, a stawka i miesięczny odpis nie ulegną zmianie. Jeśli natomiast jednostka uzna, że amortyzowany budynek będzie używany do określonej daty, ustalonej pierwotnie, w takim przypadku zmianie - zwiększeniu - ulegnie stawka amortyzacyjna oraz miesięczny (i roczny) odpis.

 

Przykład

Jednostka posiada budynek nabyty w styczniu 1985 r., który jest użytkowany w działalności gospodarczej. Przewidywany w momencie nabycia okres ekonomicznej użyteczności wynosił 40 lat (480 miesięcy), czyli miał trwać do grudnia 2024 r. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 400 000 zł.

W maju 2008 r. budynek przeznaczono do likwidacji (zburzenia) i wycofano z działalności gospodarczej. We wrześniu wciąż istniejący budynek ponownie przyjęto na stan środków trwałych i przeznaczono na potrzeby działalności gospodarczej.

Wariant 1

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego.

W wyniku weryfikacji stwierdzono, że dalszy okres ekonomicznej użyteczności wynosi 199 miesięcy, to jest tyle, ile w momencie wycofania z użytkowania.

W tym przypadku stawka i miesięczna wartość amortyzacji nie ulegną zmianie, wydłuży się jedynie czas jej dokonywania o te miesiące, w których nie dokonywano amortyzacji. Oznacza to, że budynek będzie amortyzowany do marca 2025 r.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 199 miesięcy = 833,33 zł

Wariant 2

W momencie ponownego przyjęcia budynku na stan środków trwałych dokonano weryfikacji dalszego przewidywanego okresu używania środka trwałego. W wyniku weryfikacji stwierdzono, że środek trwały będzie ekonomicznie użyteczny do grudnia 2024 r., czyli jeszcze 196 miesięcy. W tym przypadku nie zmieni się czas amortyzowania budynku. Zmianie ulegnie stawka i miesięczna wartość amortyzacji.

Roczna stawka amortyzacji: 100% : 40 lat = 2,5%

Roczna wartość odpisu amortyzacyjnego: 400 000 zł × 2,5% = 10 000 zł

Miesięczna stawka amortyzacji: 10 000 zł : 12 miesięcy = 833,33 zł

Amortyzacja naliczona za pierwszy okres użytkowania budynku w działalności gospodarczej od stycznia 1985 r. do maja 2008 r. - łącznie 281 miesięcy:

833,33 zł × 281 miesięcy = 234 165,73 zł

Wartość netto budynku w momencie wycofania z działalności:

400 000 zł - 234 165,73 zł = 165 834,27 zł

Miesięczna wartość amortyzacji w drugim okresie użytkowania:

165 834,27 zł : 196 miesięcy = 846,09 zł

•  art. 3 ust. 1 pkt 12, 14, 32 i 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1056

Krystyna Michaluk

główna księgowa, finalistka konkursu Księgowy Roku 2006

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA