REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują wprost możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Jak zatem ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej?

Jeżeli jednak taki dokument zawierać będzie wszystkie niezbędne elementy przewidziane dla faktur korygujących, określone w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. (w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług), w tym informacje dotyczące faktur pierwotnych, to nie ma podstaw do kwestionowania ich prawidłowości.

REKLAMA

REKLAMA

Na możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących wskazują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (por. postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2006 r., nr PP II 443/1/191/394/06). Co prawda, interpretacje te odnoszą się do zbiorczych korekt zwykłych faktur, jednak zgodnie z § 23 wskazanego wyżej rozporządzenia przepisy dotyczące zwykłych faktur korygujących stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

Stanowisko dotyczące właściwego momentu dla rozliczenia dokonanej korekty zajął w interpretacji z 26 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP2/443-1883/08-2/KK). Organ podatkowy w pełni podzielił w niej zaprezentowane przez pytającą spółkę stanowisko, że obniżenia podatku należnego spółka powinna dokonać w miesiącu wystawienia wewnętrznej faktury korygującej:

(...) W konsekwencji zgodnie z § 23 w związku z § 14 ust. 1 rozporządzenia wewnętrzną fakturę korygującą należy wystawić w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepis § 14 ust. 1 znajduje więc zastosowanie w całości do wewnętrznych faktur korygujących. Zdaniem Spółki nie znajduje natomiast zastosowania w stosunku do wewnętrznych faktur korygujących przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu.

REKLAMA

Tym samym przepis o możliwości obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może mieć zastosowania, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia zastosowanie dyspozycji tego przepisu do wewnętrznych faktur korygujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, skoro przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, w ocenie Spółki data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana). Należy więc przyjąć, iż Spółka nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona zostanie odpowiednia wewnętrzna faktura korygująca. (...)

PRZYKŁAD

W grudniu 2008 r. spółka przekazała na rzecz fundacji w pełni umorzony zestaw mebli o łącznej wartości rynkowej 3000 zł (wartość początkowa zestawu wynosiła 10 000 zł). Z tego tytułu w deklaracji za grudzień wykazała podatek należny w kwocie 660 zł. W styczniu okazało się, że operacja ta została niesłusznie opodatkowana (meble kupione były od jednostki zwolnionej z VAT i z tytułu ich zakupu spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku).

Ponadto w ramach swojej działalności w 2008 i 2009 r. spółka dokonywała nieodpłatnego przekazywania towarów własnej produkcji, opodatkowując tę czynność podstawową stawką VAT. W ciągu 2008 r. spółka wykazała z tego tytułu podatek w łącznej wysokości 47 000 zł, a w styczniu 2009 r. - 4000 zł. W lutym tego roku spółka otrzymała interpretację przepisów prawa podatkowego, z której wynikało, że przyjęta przez spółkę podstawa opodatkowania dla tych towarów była błędna, co spowodowało, iż podatek VAT odprowadzany był w wysokości wyższej niż należna. Spółka wystawiła więc zbiorczą fakturę korygującą, zmniejszając podatek należny o 14 300 zł.

Na kwotę tę składa się:

• korekta VAT od darowizny dokonanej w 2008 r. 660,00 zł

• korekta VAT od nieodpłatnego przekazania własnych towarów w 2008 r. 12 340,00 zł

• korekta VAT od nieodpłatnego przekazania własnych towarów w 2009 r. 1 300,00 zł

Księgowania:

Zapisy w księgach roku 2008

1. VAT z faktur wewnętrznych od nieodpłatnego przekazania towarów w ciągu 2008 r.:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 47 000,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 47 000,00 zł

2. Wyksięgowanie przekazanego w ramach darowizny środka trwałego:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 10 000,00 zł

Ma konto 010 „Środki trwałe” 10 000,00 zł

3. VAT należny od przekazanego w formie darowizny środka trwałego:

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 660,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 660,00 zł

Zapisy w księgach roku 2009

4. VAT z faktur wewnętrznych od nieodpłatnego przekazania towarów w styczniu 2009 r.:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 4 000,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 4 000,00 zł

5. Zbiorcza wewnętrzna faktura korygująca:

a. W części dotyczącej darowizny środka trwałego:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 660,00 zł

b. W części dotyczącej VAT od nieodpłatnie przekazanych towarów za lata ubiegłe

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 12 340,00 zł

c. W części dotyczącej VAT od nieodpłatnie przekazanych towarów za rok bieżący

Ma konto 403 „Podatki i opłaty” 1 300,00 zł

d. Łączna wartość korekty

Wn konto 220 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT” 14 300,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 13-14 i 23 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA