REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie regulują wprost możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących. Jak zatem ująć w księgach rachunkowych korektę faktury wewnętrznej?

Jeżeli jednak taki dokument zawierać będzie wszystkie niezbędne elementy przewidziane dla faktur korygujących, określone w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. (w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług), w tym informacje dotyczące faktur pierwotnych, to nie ma podstaw do kwestionowania ich prawidłowości.

REKLAMA

REKLAMA

Na możliwość wystawiania zbiorczych faktur korygujących wskazują również organy podatkowe w wydawanych interpretacjach (por. postanowienie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego z 12 lipca 2006 r., nr PP II 443/1/191/394/06). Co prawda, interpretacje te odnoszą się do zbiorczych korekt zwykłych faktur, jednak zgodnie z § 23 wskazanego wyżej rozporządzenia przepisy dotyczące zwykłych faktur korygujących stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych.

Stanowisko dotyczące właściwego momentu dla rozliczenia dokonanej korekty zajął w interpretacji z 26 stycznia 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPP2/443-1883/08-2/KK). Organ podatkowy w pełni podzielił w niej zaprezentowane przez pytającą spółkę stanowisko, że obniżenia podatku należnego spółka powinna dokonać w miesiącu wystawienia wewnętrznej faktury korygującej:

(...) W konsekwencji zgodnie z § 23 w związku z § 14 ust. 1 rozporządzenia wewnętrzną fakturę korygującą należy wystawić w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepis § 14 ust. 1 znajduje więc zastosowanie w całości do wewnętrznych faktur korygujących. Zdaniem Spółki nie znajduje natomiast zastosowania w stosunku do wewnętrznych faktur korygujących przepis art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż zarówno w przypadku faktur wewnętrznych, jak i faktur wewnętrznych korygujących wystawca faktury nie przesyła ich do żadnego innego podmiotu.

REKLAMA

Tym samym przepis o możliwości obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za okres otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może mieć zastosowania, gdyż brak odbiorcy wewnętrznej faktury korygującej uniemożliwia zastosowanie dyspozycji tego przepisu do wewnętrznych faktur korygujących.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym, skoro przepisy prawa podatkowego nie dają podstaw do określenia innego momentu dokonania obniżenia kwoty podatku należnego, w ocenie Spółki data wystawienia wewnętrznej faktury korygującej określa termin dokonania takiego obniżenia (tj. okres, w którym korekta będzie dokonana). Należy więc przyjąć, iż Spółka nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym wystawiona zostanie odpowiednia wewnętrzna faktura korygująca. (...)

PRZYKŁAD

W grudniu 2008 r. spółka przekazała na rzecz fundacji w pełni umorzony zestaw mebli o łącznej wartości rynkowej 3000 zł (wartość początkowa zestawu wynosiła 10 000 zł). Z tego tytułu w deklaracji za grudzień wykazała podatek należny w kwocie 660 zł. W styczniu okazało się, że operacja ta została niesłusznie opodatkowana (meble kupione były od jednostki zwolnionej z VAT i z tytułu ich zakupu spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku).

Ponadto w ramach swojej działalności w 2008 i 2009 r. spółka dokonywała nieodpłatnego przekazywania towarów własnej produkcji, opodatkowując tę czynność podstawową stawką VAT. W ciągu 2008 r. spółka wykazała z tego tytułu podatek w łącznej wysokości 47 000 zł, a w styczniu 2009 r. - 4000 zł. W lutym tego roku spółka otrzymała interpretację przepisów prawa podatkowego, z której wynikało, że przyjęta przez spółkę podstawa opodatkowania dla tych towarów była błędna, co spowodowało, iż podatek VAT odprowadzany był w wysokości wyższej niż należna. Spółka wystawiła więc zbiorczą fakturę korygującą, zmniejszając podatek należny o 14 300 zł.

Na kwotę tę składa się:

• korekta VAT od darowizny dokonanej w 2008 r. 660,00 zł

• korekta VAT od nieodpłatnego przekazania własnych towarów w 2008 r. 12 340,00 zł

• korekta VAT od nieodpłatnego przekazania własnych towarów w 2009 r. 1 300,00 zł

Księgowania:

Zapisy w księgach roku 2008

1. VAT z faktur wewnętrznych od nieodpłatnego przekazania towarów w ciągu 2008 r.:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 47 000,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 47 000,00 zł

2. Wyksięgowanie przekazanego w ramach darowizny środka trwałego:

Wn konto 070 „Umorzenie środków trwałych” 10 000,00 zł

Ma konto 010 „Środki trwałe” 10 000,00 zł

3. VAT należny od przekazanego w formie darowizny środka trwałego:

Wn konto 765 „Pozostałe koszty operacyjne” 660,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 660,00 zł

Zapisy w księgach roku 2009

4. VAT z faktur wewnętrznych od nieodpłatnego przekazania towarów w styczniu 2009 r.:

Wn konto 403 „Podatki i opłaty” 4 000,00 zł

Ma konto 221 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 4 000,00 zł

5. Zbiorcza wewnętrzna faktura korygująca:

a. W części dotyczącej darowizny środka trwałego:

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 660,00 zł

b. W części dotyczącej VAT od nieodpłatnie przekazanych towarów za lata ubiegłe

Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 12 340,00 zł

c. W części dotyczącej VAT od nieodpłatnie przekazanych towarów za rok bieżący

Ma konto 403 „Podatki i opłaty” 1 300,00 zł

d. Łączna wartość korekty

Wn konto 220 „Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT” 14 300,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• § 13-14 i 23 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

• art. 29 ust. 4a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA