REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach prawo wieczystego użytkowania gruntów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Magdziarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W wielu przypadkach prawo użytkowania gruntu firmy uzyskują nieodpłatnie, a potem dokonują rocznych opłat. Niekiedy jednak pierwsza opłata za wieczyste użytkowanie gruntu jest bardzo wysoka. Według jakiej wartości początkowej ująć te składniki w księgach rachunkowych? Jak amortyzować (umarzać) to prawo? Jakie skutki podatkowe spowoduje wprowadzenie tego prawa do ksiąg rachunkowych?


Jednostki gospodarcze (osoby prawne i osoby fizyczne) mogą otrzymać na podstawie decyzji gminy prawo wieczystego użytkowania gruntu. Gdy prawo użytkowania gruntu jednostka otrzymuje nieodpłatnie, należy je ująć w księgach według wartości godziwej zgodnie z zasadami określonymi w art. 41 ustawy o rachunkowości. Otrzymane prawo wieczystego użytkowania stanowi środek trwały, który ujmuje się drugostronnie w pasywach bilansu w pozycji „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych. Ustawa nie przewiduje możliwości rozliczenia skutków finansowych wprowadzenia prawa do ksiąg z kapitałami (funduszami) zapasowymi lub rezerwowymi jednostek.

REKLAMA

Wartość początkową prawa wieczystego użytkowania gruntów ustala się w jego wartości godziwej, w szczególności jako:

• wartość rynkową tego prawa, jeśli jednostka dysponuje takimi informacjami,

• wartość ustaloną przez rzeczoznawcę,

• wartość wynikającą z relacji do wartości gruntu określonej w ostatnio otrzymanej przez jednostki decyzji ustalającej opłatę roczną za użytkowanie wieczyste gruntów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykład 1

Przedsiębiorstwo „Z” otrzymało nieodpłatnie od Skarbu Państwa prawo wieczystego użytkowania gruntu o wartości rynkowej 200 000 zł. Jednostka jest zwolniona z pierwszej opłaty i opłat rocznych. Stopa amortyzacyjna dla tego prawa została określona na poziomie 2,5%.

Ustalenie rocznej amortyzacji: 200 000 x 2,5% = 5000 zł.

Otrzymane nieodpłatnie prawo jest ewidencjonowane jako rozliczenia międzyokresowe bierne przychodów, następnie przeksięgowywane stopniowo do pozostałych przychodów operacyjnych, równolegle do odpisów amortyzacyjnych.

Ewidencja księgowa

1. Ujęcie prawa wieczystego użytkowania gruntu:

Wn „Środki trwałe” (w analityce PWUG) 200 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 200 000

2. Amortyzacja:

Wn „Amortyzacja” 5 000

Ma „Odpisy umorzeniowe środków trwałych” 5 000

3. Przeksięgowanie w przychody do wysokości amortyzacji:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 5 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 5 000

Uzyskując prawo wieczystego użytkowania gruntu oddanego przez gminę lub Skarb Państwa, musimy wnieść pierwszą opłatę (jednorazowo lub w oprocentowanych ratach). Następnie uiszczane są opłaty roczne. Te ostatnie są wnoszone przez cały okres użytkowania wieczystego. Co roku - do 31 marca za dany rok z góry. Opłaty za użytkowanie gruntu są traktowane jako koszty okresu (obciążają koszty w momencie ich poniesienia).


Pełna treść artykułu w Biuletynie Głównego Księgowego nr 16, data wydania 15 sierpnia 2012 r.

Zamów prenumeratę Biuletynu Głównego Księgowego >>

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA