REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić rachunkowość dla małych stowarzyszeń?

Leganti - Kancelaria Rachunkowa
Partnerstwo biznesowe w zakresie pełnej księgowości dla podmiotów prowadzących różne formy działalności gospodarczej
Jak prowadzić rachunkowość dla małych stowarzyszeń?
Jak prowadzić rachunkowość dla małych stowarzyszeń?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rachunkowość małych stowarzyszeń. Każde stowarzyszenie jest z mocy prawa zobowiązane do prowadzenia księgowości. Do wyboru są dwie opcje: tzw. pełna księgowość[1] i uproszczona ewidencja przychodów i kosztów [2]. Prowadzenie ksiąg rachunkowych dla stowarzyszeń opiera się na ustawie o rachunkowości i było przedmiotem wielu opracowań, dlatego w tym artykule skupimy się na uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, optymalnej dla mniejszych stowarzyszeń.

Rachunkowość małych stowarzyszeń

Jest ona zalecana dla niewielkich organizacji, dla których prowadzenie „pełnej” księgowości byłoby nadmiernie obciążające i zwykle niekonieczne. Wybierając uproszczoną formę księgowania, stowarzyszenie nie musi sporządzać rocznego sprawozdania finansowego, a tym samym nie jest zobowiązane do stosowania obszernych i skomplikowanych reguł zawartych w ustawie o rachunkowości. 

REKLAMA

REKLAMA

Księgowość uproszczona stowarzyszenia - warunki

Aby stowarzyszenie mogło prowadzić uproszczoną ewidencję, powinno spełniać następujące warunki:

  • prowadzić działalność w sferze zadań publicznych (ich katalog jest wskazany w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie),
  • nie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców,
  • nie posiadać statusu organizacji pożytku publicznego,
  • osiągać przychody wyłącznie z:

- działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,

- działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,

REKLAMA

- tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach,

  • w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przychody osiągnięte wyłącznie z tytułu działalności publicznej nie mogą przekroczyć 100.000 zł.

Decyzję w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów powinien podjąć organ zatwierdzający (w rozumieniu przepisów o rachunkowości).

Rachunkowość stowarzyszenia - istotny wybór i zgłoszenie

Co istotne, stowarzyszenie, które spełnia powyższe warunki może wybrać, czy woli prowadzić uproszczoną ewidencję czy księgi rachunkowe. Musi jednak podjąć w tej sprawie decyzję, a jeśli tego nie zrobi, jest zobowiązane prowadzić księgi rachunkowe. Kiedy stowarzyszenie podejmie decyzję o prowadzeniu uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, musi w odpowiednim terminie poinformować o tym fakcie właściwy urząd skarbowy. Ma na to czas do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym rozpoczyna prowadzenie ewidencji. W przypadku stowarzyszeń rozpoczynających dopiero działalność, zgłoszenia należy dokonać w terminie 30 dni od momentu rozpoczęcia działalności. Informacje o wyborze formy księgowania trzeba złożyć u naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym.
Obowiązek powiadomienia skarbówki dotyczy również kolejnych lat. Stowarzyszenie powinno poinformować naczelnika urzędu skarbowego w terminie 14 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, o:

1) rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji;

2) niespełnianiu warunków, o których była mowa powyżej.

Obowiązki sprawozdawcze przy uproszczonej księgowości

Prowadząc uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów stowarzyszenie nie musi sporządzać sprawozdania finansowego, ale powinno złożyć do urzędu skarbowego deklarację CIT-8 i rozliczyć się na jej podstawie z podatku dochodowego od osób prawnych. Taka ewidencja zawiera przychody określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, w rozbiciu na:

  • przychody z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego,
  • przychody z działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług oraz
  • pozostałe przychody.

Koszty z kolei dzielą się na: koszty uzyskania przychodów oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Dodatkowo stowarzyszenie musi wypełniać zestawienie przepływów finansowych[3], które zawiera dane o przychodach i kosztach ich uzyskania oraz innych dochodach i wydatkach, pozwalających na prawidłowe rozliczenie się z podatku dochodowego od osób prawnych.

Stowarzyszenie, oprócz zestawienia przychodów i kosztów oraz zestawienia przepływów finansowych, musi prowadzić także:

  • karty przychodów pracowników (jeśli kogoś zatrudnia),
  • wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, związanych z prowadzoną działalnością.

Podsumowanie

Mniejsze stowarzyszenia, które nie dysponują wysokimi kwotami i działają na niewielką skalę, powinny poważnie rozważyć decyzję o prowadzeniu uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów. W porównaniu z pełną księgowością, to duża oszczędność czasu i kosztów.

Piotr Kowalski
Właściciel Kancelarii Rachunkowej Leganti

__________________

[1] Zgodnie z Ustawą z 29.09.1994 r. o rachunkowości.

[2] Zgodnie z ustawą z 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Rozporządzeniem Ministra Finansów z 22.10.2018 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

[3] Zgodnie z załącznikiem nr 2 do Rozporządzenia Ministra Finansów z 22.10.2018 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA