REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych pokrycie przez kontrahenta kosztów obsługi weksla

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach zapłaty za sprzedany towar otrzymaliśmy od naszego odbiorcy weksel. Zgodnie z zawartym porozumieniem kontrahent zobowiązał się do pokrycia kosztów dokonanego przez nas dyskonta weksla przed terminem jego płatności. Czy refaktura kosztów obsługi weksla w banku będzie opodatkowana według stawki 22%, czy też - jako usługa pośrednictwa finansowego - będzie podlegać zwolnieniu z VAT? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.
RADA 

Przeniesienie na kontrahenta kosztów związanych z dyskontem weksla nie podlega opodatkowaniu VAT. Z tego powodu operacja ta nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Dokumentem właściwym dla przeniesienia poniesionych wydatków będzie nota obciążeniowa. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady obrotu wekslami określa ustawa z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe. W omawianym przypadku spółka otrzymała od swojego kontrahenta weksel z tytułu zapłaty za sprzedany towar. Następnie, korzystając z refinansowej funcji weksla, złożyła go w banku do dyskonta. Nietypowo zastosowanym rozwiązaniem jest tu natomiast fakt, że zgodnie z zawartym porozumieniem koszty uzyskania kredytu dyskontowego (prowizja banku oraz odsetki za okres od daty wykupu weksla do terminu jego płatności) ostatecznie miały obciążać kontrahenta.

Powstała więc wątpliwość, czy koszty związane z dyskontem weksla, które zgodnie z zawartym porozumieniem ostatecznie miały obciążać kontrahenta, będą korzystać ze zwolnienia z VAT, czy też będą opodatkowane według stawki podstawowej.

Stanowisko w omawianej sprawie odnajdujemy w decyzji Izby Skarbowej w Rzeszowie z 5 kwietnia 2007 r., sygn. IS.II/2-443/317/06. W zapytaniu skierowanym do urzędu skarbowego podatnik zajął stanowisko określające jako prawidłowe zwolnienie z VAT operacji refakturowania kosztów dyskonta weksla. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Postanowienie to zostało jednak zmienione przez Dyrektora Izby Skarbowej, który w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził m.in.:

(...) W sytuacji gdy strony transakcji sprzedaży towarów umówiły się - jak w przedstawionym stanie faktycznym - iż nabywca towarów zwróci sprzedawcy poniesione przez niego koszty kredytu dyskontowego, zwrot tych kosztów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, iż koszty te nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem pomiędzy tymi podmiotami usługi, w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ostatecznym odbiorcą usługi banku - kredytu dyskontowego jest E., nie można zatem uznać za prawidłowe stanowiska podatnika w kwestii refakturowania tej usługi (...).

Okazuje się więc, że żadne z rozważanych przez podatnika rozwiązań nie jest prawidłowe. Ponieważ zgodnie z przedstawionym stanowiskiem tego typu świadczenia nie podlegają przepisom ustawy o VAT, w konsekwencji nie należy ich dokumentować fakturą VAT. Zgodnie z przyjętym w praktyce rozwiązaniem, w sytuacji gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o VAT, dokumentem właściwym dla przeniesienia poniesionych wydatków będzie nota obciążeniowa.

PRZYKŁAD

W maju spółka X dokonała sprzedaży towaru o wartości 23 000 zł + 22% VAT. W ramach zapłaty kupujący - spółka Y dostarczyła weksel o wartości nominalnej 30 060,00 zł. Jednocześnie w zawartej umowie spółka Y zobowiązała się do zwrotu spółce X kosztów poniesionych przez nią w celu uzyskania kredytu dyskontowego, które w omawanym przypadku wyniosły 1800 zł.

1. Faktura za sprzedany towar:

  Wn konto 201„Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: spółka Y) 28 060,00 zł

  Ma konto 730„Sprzedaż towarów” 23 000,00 zł

  Ma konto 222„Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 5 060,00 zł

2. Pokrycie należności wekslem obcym:

  Wn konto 140„Weksle obce” 30 060,00 zł

  Ma konto 201„Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: spółka Y) 28 060,00 zł

  Ma konto 750„Przychody finansowe” 2 000,00 zł

3. Wykup weksla przez bank przed terminem płatności:

  Wn konto 131„Rachunek bieżący” 28 260,00 zł

  Wn konto 755„Koszty finansowe” 1 800,00 zł

  Ma konto 140„Weksle obce” 30 060,00 zł

4. Nota obciążeniowa dokumentująca poniesione koszty dyskonta weksla:

  Wn konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: spółka Y) 1 800,00 zł

  Ma konto 750„Przychody finansowe” 1 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l ustawa z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe - Dz.U. Nr 37, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 501

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA