REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ujmować w księgach rachunkowych pokrycie przez kontrahenta kosztów obsługi weksla

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach zapłaty za sprzedany towar otrzymaliśmy od naszego odbiorcy weksel. Zgodnie z zawartym porozumieniem kontrahent zobowiązał się do pokrycia kosztów dokonanego przez nas dyskonta weksla przed terminem jego płatności. Czy refaktura kosztów obsługi weksla w banku będzie opodatkowana według stawki 22%, czy też - jako usługa pośrednictwa finansowego - będzie podlegać zwolnieniu z VAT? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia wymienionych operacji w księgach rachunkowych spółki.
RADA 

Przeniesienie na kontrahenta kosztów związanych z dyskontem weksla nie podlega opodatkowaniu VAT. Z tego powodu operacja ta nie powinna być dokumentowana fakturą VAT. Dokumentem właściwym dla przeniesienia poniesionych wydatków będzie nota obciążeniowa. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Zasady obrotu wekslami określa ustawa z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe. W omawianym przypadku spółka otrzymała od swojego kontrahenta weksel z tytułu zapłaty za sprzedany towar. Następnie, korzystając z refinansowej funcji weksla, złożyła go w banku do dyskonta. Nietypowo zastosowanym rozwiązaniem jest tu natomiast fakt, że zgodnie z zawartym porozumieniem koszty uzyskania kredytu dyskontowego (prowizja banku oraz odsetki za okres od daty wykupu weksla do terminu jego płatności) ostatecznie miały obciążać kontrahenta.

Powstała więc wątpliwość, czy koszty związane z dyskontem weksla, które zgodnie z zawartym porozumieniem ostatecznie miały obciążać kontrahenta, będą korzystać ze zwolnienia z VAT, czy też będą opodatkowane według stawki podstawowej.

Stanowisko w omawianej sprawie odnajdujemy w decyzji Izby Skarbowej w Rzeszowie z 5 kwietnia 2007 r., sygn. IS.II/2-443/317/06. W zapytaniu skierowanym do urzędu skarbowego podatnik zajął stanowisko określające jako prawidłowe zwolnienie z VAT operacji refakturowania kosztów dyskonta weksla. Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Postanowienie to zostało jednak zmienione przez Dyrektora Izby Skarbowej, który w uzasadnieniu swojej decyzji stwierdził m.in.:

(...) W sytuacji gdy strony transakcji sprzedaży towarów umówiły się - jak w przedstawionym stanie faktycznym - iż nabywca towarów zwróci sprzedawcy poniesione przez niego koszty kredytu dyskontowego, zwrot tych kosztów nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Należy podkreślić, iż koszty te nie są związane z jakimkolwiek świadczeniem pomiędzy tymi podmiotami usługi, w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Ostatecznym odbiorcą usługi banku - kredytu dyskontowego jest E., nie można zatem uznać za prawidłowe stanowiska podatnika w kwestii refakturowania tej usługi (...).

Okazuje się więc, że żadne z rozważanych przez podatnika rozwiązań nie jest prawidłowe. Ponieważ zgodnie z przedstawionym stanowiskiem tego typu świadczenia nie podlegają przepisom ustawy o VAT, w konsekwencji nie należy ich dokumentować fakturą VAT. Zgodnie z przyjętym w praktyce rozwiązaniem, w sytuacji gdy nie mają zastosowania przepisy ustawy o VAT, dokumentem właściwym dla przeniesienia poniesionych wydatków będzie nota obciążeniowa.

PRZYKŁAD

W maju spółka X dokonała sprzedaży towaru o wartości 23 000 zł + 22% VAT. W ramach zapłaty kupujący - spółka Y dostarczyła weksel o wartości nominalnej 30 060,00 zł. Jednocześnie w zawartej umowie spółka Y zobowiązała się do zwrotu spółce X kosztów poniesionych przez nią w celu uzyskania kredytu dyskontowego, które w omawanym przypadku wyniosły 1800 zł.

1. Faktura za sprzedany towar:

  Wn konto 201„Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: spółka Y) 28 060,00 zł

  Ma konto 730„Sprzedaż towarów” 23 000,00 zł

  Ma konto 222„Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego” 5 060,00 zł

2. Pokrycie należności wekslem obcym:

  Wn konto 140„Weksle obce” 30 060,00 zł

  Ma konto 201„Rozrachunki z odbiorcami” (w analityce: spółka Y) 28 060,00 zł

  Ma konto 750„Przychody finansowe” 2 000,00 zł

3. Wykup weksla przez bank przed terminem płatności:

  Wn konto 131„Rachunek bieżący” 28 260,00 zł

  Wn konto 755„Koszty finansowe” 1 800,00 zł

  Ma konto 140„Weksle obce” 30 060,00 zł

4. Nota obciążeniowa dokumentująca poniesione koszty dyskonta weksla:

  Wn konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: spółka Y) 1 800,00 zł

  Ma konto 750„Przychody finansowe” 1 800,00 zł

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l ustawa z 28 kwietnia 1936 r. - Prawo wekslowe - Dz.U. Nr 37, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 73, poz. 501

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA