REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych wdrażany program finansowo-księgowy

Izabela Grochola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie wdrażany jest nowy program finansowo-księgowy. Poza kosztem samego programu spółka zostanie również obciążona fakturą za jego wdrożenie oraz przeszkolenie pracowników działu księgowości. Czy te dodatkowe wydatki zwiększą wartość początkową nabytego programu, czy też będą stanowić koszt w momencie poniesienia? Proszę o przedstawienie sposobu ujęcia operacji związanych z zakupem programu w księgach rachunkowych spółki.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wartość nabytego przez spółkę programu komputerowego będą zwiększać wszelkie wydatki związane z jego zakupem naliczone do dnia przekazania programu do używania, a w szczególności: koszty montażu, instalacji i uruchomienia. Natomiast koszty związane ze szkoleniem pracowników będą podlegać zaliczeniu w ciężar kosztów w momencie ich poniesienia. Szczegóły wraz z dekretacją - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych wskazuje, że programy komputerowe są utworami będącymi przedmiotem prawa autorskiego (art. 1 ust. 2 pkt 1). Z kolei nabyte przez jednostkę autorskie prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości zaliczamy do wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

Wydatki składające się na cenę nabycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zostały określone w art. 16g ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Ustawodawca wprost wymienia w nim m.in. montaż, instalację i uruchomienie programów oraz systemów komputerowych jako elementy składowe ceny nabycia wartości niematerialnej i prawnej. Ponieważ jednak w wymienionym artykule został użyty zwrot „w szczególności”, oznaczający, że katalog wydatków jest otwarty, pojawia się wątpliwość odnośnie do prawidłowego zakwalifikowania wydatków poniesionych na szkolenie pracowników w zakresie obsługi nowego programu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zagadnienie to stanowiło przedmiot postanowienia Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 6 stycznia 2006 r., sygn. DP/PD/423-0135/05/AK, w którym czytamy m.in.:

(...) Z powołanego powyżej art. 16g ust. 3 ustawy z dnia 15.02.1992 r. wynika, że do wartości początkowej nabytego prawa majątkowego - licencji na użytkowanie programu komputerowego zalicza się wartość zakupu, a także koszty instalacji i uruchomienia oraz inne wydatki związane z uaktywnieniem sytemu przed przyjęciem go do użytkowania, gdyż ww. przepis nie określa zamkniętego katalogu wydatków, o czym świadczy zwrot „w szczególności”.

Koszty wdrożenia programu komputerowego naliczone do dnia przyjęcia programu komputerowego do używania powinny zatem, co do zasady, stanowić element wartości początkowej nabytego prawa - licencji na użytkowanie programów komputerowych. Jednocześnie tut. organ podatkowy zauważa, iż wartość początkową powiększają wydatki dotyczące przygotowania systemu informatycznego do pracy, nie zaś koszty przygotowania pracowników do obsługi systemu komputerowego. Wydatki na szkolenia pracowników z zakresu obsługi systemu SAP są kosztami dotyczącymi podniesienia kwalifikacji pracowników. Wydatki związane ze szkoleniem pracowników w zakresie obsługi wdrażanego systemu winny być przez Spółkę oceniane i kwalifikowane na zasadach ogólnych. Należy zatem przyjąć, że będą one mogły stanowić koszty uzyskania przychodów po spełnieniu przesłanek wskazanych w art. 15 i 16 ww. ustawy z dnia 15.02.1992 r. (...)

 

PRZYKŁAD

W kwietniu spółka zakupiła nowy program finansowo-księgowy o wartości 41 000 zł netto. Poza kosztem programu spółka poniosła wydatek w wysokości 13 000 zł netto za przeprowadzony proces wdrożenia programu. Dodatkowo spółka poniosła koszty szkolenia pracowników w zakresie obsługi programu. Koszt szkolenia wyniósł 5000 zł netto. Spółka ustaliła 2-letni okres amortyzacji zakupionego programu.

Księgowania:

1. Faktura za zakup programu finansowo-księgowego:

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 41 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 9 020 zł

Ma konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 50 020 zł

2. Faktura za koszt wdrożenia programu:

Wn konto 300„Rozliczenie zakupu” 13 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 2 860 zł

Ma konto 240„Pozostałe rozrachunki” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 15 860 zł

3. Przyjęcie zakupionego programu do używania:

Wn konto 070„Wartości niematerialne i prawne” 54 000 zł

Ma konto 300„Rozliczenie zakupu” 54 000 zł

4. Faktura za koszt szkolenia pracowników:

Wn konto 403„Usługi obce”

(w analityce: „Koszty szkoleń pracowników”) 5 000 zł

Wn konto 223„Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1 100 zł

Ma konto 202„Rozrachunki z dostawcami” (w analityce: konto imienne kontrahenta) 6 100 zł

5. Miesięczny odpis amortyzacyjny (54 000 × 50%)/12 = 2250 zł

Wn konto 408„Amortyzacja” 2 250 zł

Ma konto 075„Umorzenie wartości niematerialnych i prawnych” 2 250 zł

• art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 16g ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

• art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 94, poz. 658

Izabela Grochola

główna księgowa w spółce z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA