REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy fakturę VAT za wykonanie usługi malowania frontów. Materiał (fronty) były naszej firmy. Podwykonawca wykazał na fakturze lakier, podkład, utwardzacz, malowanie frontów jako usługę oraz usługę transportu. Jak zaksięgować tę fakturę? W kolumnie 13 czy 10?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Kolumna 10 księgi jest przeznaczona wyłącznie do ujmowania zakupu towarów handlowych i materiałów. Za takie nie można uznać usług podwykonawców. Dlatego wartość prac wykonanych przez podwykonawcę w pełnej kwocie (tj. bez podziału na elementy składające się na tę usługę, a wyszczególnione na fakturze) należy ująć w kolumnie 13 jako „pozostały wydatek”.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego opisu wynika, że przedmiotem zlecenia dla podwykonawcy było kompleksowe wykonanie usługi, które wymagało nie tylko wykonania określonych prac, ale również zużycia określonych materiałów i skorzystania z usługi transportowej. Wszystkie te elementy zostały wkalkulowane w wartość zamówionych u podwykonawcy prac. To, że zostały one szczegółowo wymienione na fakturze wystawionej przez podwykonawcę, nie zmienia jednak istoty nabycia. Stanowi ją określonego rodzaju usługa. Należy więc w pkpir ująć w formie jednego zapisu pełną wartość faktury, a nie poszczególnych jej pozycji w formie odrębnych zapisów w pkpir.

W związku z tym, że jest to usługa podwykonawcy, należy domyślać się, że stanowi tylko jeden z wielu etapów usług wykonywanych przez podatnika na rzecz określonych odbiorców. Nie oznacza to jednak, że koszty jej wykonania należy potraktować podobnie jak zakup przez podatnika materiałów potrzebnych do wykonania określonych usług lub produktów. Konstrukcja pkpir nie przewiduje odrębnego ujmowania usług będących usługami podwykonawców od usług nabywanych w innych celach i związanych ogólnie z funkcjonowaniem firmy. Koszty związane z nabyciem usług obcych, w tym stanowiących tylko element procesu produkcyjnego (część kompleksowej usługi), ujmuje się zawsze w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co odróżnia zakup usług podwykonawców od usług innego rodzaju, to konieczność brania ich pod uwagę przy wycenie produkcji niezakończonej na potrzeby sporządzenia spisu z natury. Jeżeli więc na koniec roku okaże się, że ujęto w kosztach wartość usług podwykonawców, które składają się na pewien proces produkcyjny (większą usługę) realizowany przez podatnika, a ten nie zostanie zakończony do końca roku, to wartość usług podwykonawców należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pan Jan K. prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2007 r. rozpoczął remont domu jednorodzinnego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom. We wrześniu otrzymał fakturę od podwykonawcy za prace malarskie, na której wyszczególniono koszty zakupu farb, materiałów zabezpieczających, usługi kurierskiej, dzięki której farby dotarły na miejsce, oraz wykonanie samej usługi malowania. Faktura łącznie opiewa na kwotę 5632 zł netto. Cała ta wartość został ujęta w pkpir w kolumnie 13 księgi jako nabycie usług malarskich.

Jeżeli kompleksowo prowadzony remont nie zostanie zakończony lub choćby częściowo rozliczony w 2007 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem remontu będzie musiała zostać uwzględniona w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2007 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• § 3 pkt 1, § 27 ust. 1, § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

260–280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Drożej już w 2025 roku? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA