REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować fakturę od podwykonawcy

Joanna Krawczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymaliśmy fakturę VAT za wykonanie usługi malowania frontów. Materiał (fronty) były naszej firmy. Podwykonawca wykazał na fakturze lakier, podkład, utwardzacz, malowanie frontów jako usługę oraz usługę transportu. Jak zaksięgować tę fakturę? W kolumnie 13 czy 10?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Kolumna 10 księgi jest przeznaczona wyłącznie do ujmowania zakupu towarów handlowych i materiałów. Za takie nie można uznać usług podwykonawców. Dlatego wartość prac wykonanych przez podwykonawcę w pełnej kwocie (tj. bez podziału na elementy składające się na tę usługę, a wyszczególnione na fakturze) należy ująć w kolumnie 13 jako „pozostały wydatek”.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego opisu wynika, że przedmiotem zlecenia dla podwykonawcy było kompleksowe wykonanie usługi, które wymagało nie tylko wykonania określonych prac, ale również zużycia określonych materiałów i skorzystania z usługi transportowej. Wszystkie te elementy zostały wkalkulowane w wartość zamówionych u podwykonawcy prac. To, że zostały one szczegółowo wymienione na fakturze wystawionej przez podwykonawcę, nie zmienia jednak istoty nabycia. Stanowi ją określonego rodzaju usługa. Należy więc w pkpir ująć w formie jednego zapisu pełną wartość faktury, a nie poszczególnych jej pozycji w formie odrębnych zapisów w pkpir.

REKLAMA

W związku z tym, że jest to usługa podwykonawcy, należy domyślać się, że stanowi tylko jeden z wielu etapów usług wykonywanych przez podatnika na rzecz określonych odbiorców. Nie oznacza to jednak, że koszty jej wykonania należy potraktować podobnie jak zakup przez podatnika materiałów potrzebnych do wykonania określonych usług lub produktów. Konstrukcja pkpir nie przewiduje odrębnego ujmowania usług będących usługami podwykonawców od usług nabywanych w innych celach i związanych ogólnie z funkcjonowaniem firmy. Koszty związane z nabyciem usług obcych, w tym stanowiących tylko element procesu produkcyjnego (część kompleksowej usługi), ujmuje się zawsze w kolumnie 13 „pozostałe wydatki”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, co odróżnia zakup usług podwykonawców od usług innego rodzaju, to konieczność brania ich pod uwagę przy wycenie produkcji niezakończonej na potrzeby sporządzenia spisu z natury. Jeżeli więc na koniec roku okaże się, że ujęto w kosztach wartość usług podwykonawców, które składają się na pewien proces produkcyjny (większą usługę) realizowany przez podatnika, a ten nie zostanie zakończony do końca roku, to wartość usług podwykonawców należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury.

PRZYKŁAD

Pan Jan K. prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W sierpniu 2007 r. rozpoczął remont domu jednorodzinnego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom. We wrześniu otrzymał fakturę od podwykonawcy za prace malarskie, na której wyszczególniono koszty zakupu farb, materiałów zabezpieczających, usługi kurierskiej, dzięki której farby dotarły na miejsce, oraz wykonanie samej usługi malowania. Faktura łącznie opiewa na kwotę 5632 zł netto. Cała ta wartość został ujęta w pkpir w kolumnie 13 księgi jako nabycie usług malarskich.

Jeżeli kompleksowo prowadzony remont nie zostanie zakończony lub choćby częściowo rozliczony w 2007 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem remontu będzie musiała zostać uwzględniona w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2007 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• § 3 pkt 1, § 27 ust. 1, § 29 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Joanna Krawczyk

doradca podatkowy,

właścicielka kancelarii podatkowej

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA