REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowa odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak ją zatrzymać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

Księgowi nadal na wagę złota

Dynamiczne zmiany w prawie podatkowym, a także budzące wciąż wiele pytań wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawiły, że rola księgowych w przedsiębiorstwach stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe regulacje oznaczają nowe obowiązki i wymagają od przedsiębiorców ciągłego aktualizowania wiedzy i elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się otoczenia prawnego.

REKLAMA

Autopromocja

- Księgowi są głównym oparciem dla firm, zwłaszcza teraz gdy KSeF stawia przed przedsiębiorcami dodatkowe wyzwania. Wprowadzenie go wymaga nie tylko dostosowania się do nowych standardów w zakresie fakturowania elektronicznego, ale także umiejętności skutecznego zarządzania i archiwizacji e-dokumentów – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Księgowy musi więc dziś nie tylko nadążać za zmianami, ale także powtarzać niektóre czynności i budować procesy wciąż od nowa, dostosowując je do wprowadzanych regulacji – często kilkukrotnie. A to może budzić frustrację, zmęczenie i… chęć zmiany.

Księgowy odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak go zatrzymać?

Odejście doświadczonego księgowego z firmy niesie za sobą ryzyko utraty cennej wiedzy na temat finansów, rentowności oraz planów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Księgowi są integralną częścią zespołu i strategicznym doradcą właścicieli firm. Mają wiele danych, ogrom doświadczenia i cennych informacji kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niestety bardzo często gromadzą je nie tylko na dysku, ale przede wszystkim w swojej głowie. To dlatego utrata takiego pracownika może być bardzo problematyczna dla firmy.

REKLAMA

- Sytuacją idealną jest stworzenie takiego środowiska pracy, które da księgowym komfort i pozwoli im się rozwijać. Przeciążony obowiązkami pracownik, zawalony papierami, poszukujący dokumentów, przeklepujący dane z faktur do systemu księgowego nigdy nie będzie efektywny i zadowolony. Zwłaszcza że pracodawca najczęściej wymaga od niego także myślenia strategicznego i analitycznego. Na to wszystko trzeba znaleźć czas. Rozwiązaniem jest wprowadzenie technologii, które odciążą księgowych i zautomatyzują powtarzalne czynności – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędzia, które automatyzują żmudną, powtarzalną pracę, nie tylko skracają czas wykonywania obowiązków, ale także minimalizują zmęczenie oraz liczbę zadań do wykonania. Dzięki nowoczesnym aplikacjom księgowi mogą skoncentrować się na bardziej wymagających i strategicznych aspektach swojego zawodu, co z kolei wpływa pozytywnie na ich zadowolenie z pracy. Mniejsza liczba obowiązków to mniejsze zmęczenie i lepsza atmosfera w zespole. Dzięki automatyzacji współczesny księgowy nie tylko łatwiej radzi sobie z codziennymi zadaniami, ale również zyskuje przestrzeń do pełnienia bardziej wartościowej funkcji w strukturze organizacyjnej firmy.

- Wprowadzenie nowych technologii, także tych opartych na sztucznej inteligencji, może znacznie usprawnić pracę działu księgowości. Cyfryzacja, elektroniczne obiegi dokumentów i e-archiwa redukują liczbę czasochłonnych zadań i pozwalają księgowym skupić się na bardziej wartościowej, analitycznej roli – dodaje ekspert.

Nowoczesne technologie sposobem na uniknięcie utraty know-how

Nowoczesne narzędzia wspierające księgowość to nie tylko sposób na zatrzymanie księgowego, ale też pomoc w przypadku jego odejścia. A pracownicy rezygnują z różnych powodów, czasem w atmosferze zrozumienia, a czasem w trudnych warunkach. Nie zawsze są skłonni i mają czas na to, by przekazać swoją wiedzę i obowiązki kolejnemu specjaliście. To oznacza spory problem i chaos w zarządzaniu finansami.

Wprowadzając nowoczesne aplikacje wspomagające pracę księgowych, które automatyzują procesy i gromadzą dane w strukturalny sposób – często w bezpiecznej chmurze, firma może zminimalizować ryzyko utraty wiedzy w przypadku odejścia pracownika. Pomocny jest także cyfrowy obieg dokumentów, dzięki któremu wybrane osoby z zespołu, w tym właściciel firmy, opisują i akceptują dokumenty w dowolnym momencie, a później mają bieżący dostęp do kluczowych informacji, wszystkich faktur i umów. Mogą też w każdym momencie sprawdzić status spraw, przeanalizować proces akceptacji jakiegoś pliku czy odszukać potrzebny dokument.

- Inwestowanie w nowoczesne technologie księgowe to jedna z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania utracie know-how. Dzięki nim i sztucznej inteligencji, która zachowuje pewne działania wykonane na dokumentach, firma staje się bardziej niezależna od konkretnych osób, a procesy są zautomatyzowane, co minimalizuje ryzyko utraty danych finansowych i kluczowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa – podkreśla Krzysztof Wojtas.

Inteligentne systemy księgowe są elastyczne i intuicyjne w obsłudze. A to oznacza, że także wdrażanie nowych osób do pracy z nimi nie wymaga dużego nakładu czasu, co umożliwia szybkie i płynne przejęcie obowiązków.

Aby uniknąć straty know-how i zagwarantować ciągłość operacyjną, przedsiębiorstwa powinny skoncentrować się na modernizacji swoich systemów księgowych i poważnie zastanowić nad wdrożeniem cyfrowego obiegu dokumentów. To nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale też dobra strategia przeciwdziałania problemom związanym z odejściem kluczowych pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA