REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowa odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak ją zatrzymać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

Księgowi nadal na wagę złota

Dynamiczne zmiany w prawie podatkowym, a także budzące wciąż wiele pytań wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawiły, że rola księgowych w przedsiębiorstwach stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe regulacje oznaczają nowe obowiązki i wymagają od przedsiębiorców ciągłego aktualizowania wiedzy i elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się otoczenia prawnego.

REKLAMA

Autopromocja

- Księgowi są głównym oparciem dla firm, zwłaszcza teraz gdy KSeF stawia przed przedsiębiorcami dodatkowe wyzwania. Wprowadzenie go wymaga nie tylko dostosowania się do nowych standardów w zakresie fakturowania elektronicznego, ale także umiejętności skutecznego zarządzania i archiwizacji e-dokumentów – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Księgowy musi więc dziś nie tylko nadążać za zmianami, ale także powtarzać niektóre czynności i budować procesy wciąż od nowa, dostosowując je do wprowadzanych regulacji – często kilkukrotnie. A to może budzić frustrację, zmęczenie i… chęć zmiany.

Księgowy odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak go zatrzymać?

Odejście doświadczonego księgowego z firmy niesie za sobą ryzyko utraty cennej wiedzy na temat finansów, rentowności oraz planów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Księgowi są integralną częścią zespołu i strategicznym doradcą właścicieli firm. Mają wiele danych, ogrom doświadczenia i cennych informacji kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niestety bardzo często gromadzą je nie tylko na dysku, ale przede wszystkim w swojej głowie. To dlatego utrata takiego pracownika może być bardzo problematyczna dla firmy.

REKLAMA

- Sytuacją idealną jest stworzenie takiego środowiska pracy, które da księgowym komfort i pozwoli im się rozwijać. Przeciążony obowiązkami pracownik, zawalony papierami, poszukujący dokumentów, przeklepujący dane z faktur do systemu księgowego nigdy nie będzie efektywny i zadowolony. Zwłaszcza że pracodawca najczęściej wymaga od niego także myślenia strategicznego i analitycznego. Na to wszystko trzeba znaleźć czas. Rozwiązaniem jest wprowadzenie technologii, które odciążą księgowych i zautomatyzują powtarzalne czynności – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędzia, które automatyzują żmudną, powtarzalną pracę, nie tylko skracają czas wykonywania obowiązków, ale także minimalizują zmęczenie oraz liczbę zadań do wykonania. Dzięki nowoczesnym aplikacjom księgowi mogą skoncentrować się na bardziej wymagających i strategicznych aspektach swojego zawodu, co z kolei wpływa pozytywnie na ich zadowolenie z pracy. Mniejsza liczba obowiązków to mniejsze zmęczenie i lepsza atmosfera w zespole. Dzięki automatyzacji współczesny księgowy nie tylko łatwiej radzi sobie z codziennymi zadaniami, ale również zyskuje przestrzeń do pełnienia bardziej wartościowej funkcji w strukturze organizacyjnej firmy.

- Wprowadzenie nowych technologii, także tych opartych na sztucznej inteligencji, może znacznie usprawnić pracę działu księgowości. Cyfryzacja, elektroniczne obiegi dokumentów i e-archiwa redukują liczbę czasochłonnych zadań i pozwalają księgowym skupić się na bardziej wartościowej, analitycznej roli – dodaje ekspert.

Nowoczesne technologie sposobem na uniknięcie utraty know-how

Nowoczesne narzędzia wspierające księgowość to nie tylko sposób na zatrzymanie księgowego, ale też pomoc w przypadku jego odejścia. A pracownicy rezygnują z różnych powodów, czasem w atmosferze zrozumienia, a czasem w trudnych warunkach. Nie zawsze są skłonni i mają czas na to, by przekazać swoją wiedzę i obowiązki kolejnemu specjaliście. To oznacza spory problem i chaos w zarządzaniu finansami.

Wprowadzając nowoczesne aplikacje wspomagające pracę księgowych, które automatyzują procesy i gromadzą dane w strukturalny sposób – często w bezpiecznej chmurze, firma może zminimalizować ryzyko utraty wiedzy w przypadku odejścia pracownika. Pomocny jest także cyfrowy obieg dokumentów, dzięki któremu wybrane osoby z zespołu, w tym właściciel firmy, opisują i akceptują dokumenty w dowolnym momencie, a później mają bieżący dostęp do kluczowych informacji, wszystkich faktur i umów. Mogą też w każdym momencie sprawdzić status spraw, przeanalizować proces akceptacji jakiegoś pliku czy odszukać potrzebny dokument.

- Inwestowanie w nowoczesne technologie księgowe to jedna z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania utracie know-how. Dzięki nim i sztucznej inteligencji, która zachowuje pewne działania wykonane na dokumentach, firma staje się bardziej niezależna od konkretnych osób, a procesy są zautomatyzowane, co minimalizuje ryzyko utraty danych finansowych i kluczowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa – podkreśla Krzysztof Wojtas.

Inteligentne systemy księgowe są elastyczne i intuicyjne w obsłudze. A to oznacza, że także wdrażanie nowych osób do pracy z nimi nie wymaga dużego nakładu czasu, co umożliwia szybkie i płynne przejęcie obowiązków.

Aby uniknąć straty know-how i zagwarantować ciągłość operacyjną, przedsiębiorstwa powinny skoncentrować się na modernizacji swoich systemów księgowych i poważnie zastanowić nad wdrożeniem cyfrowego obiegu dokumentów. To nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale też dobra strategia przeciwdziałania problemom związanym z odejściem kluczowych pracowników.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025 (płaca minimalna): 4666 zł brutto - ok. 3510 netto. 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Rozporządzenie już w Dzienniku Ustaw

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 września 2024 r. - opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 13 września 2024 r., poz. 1362.

Budujesz podjazd dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA