REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowa odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak ją zatrzymać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

Księgowi nadal na wagę złota

REKLAMA

Dynamiczne zmiany w prawie podatkowym, a także budzące wciąż wiele pytań wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawiły, że rola księgowych w przedsiębiorstwach stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe regulacje oznaczają nowe obowiązki i wymagają od przedsiębiorców ciągłego aktualizowania wiedzy i elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się otoczenia prawnego.

REKLAMA

- Księgowi są głównym oparciem dla firm, zwłaszcza teraz gdy KSeF stawia przed przedsiębiorcami dodatkowe wyzwania. Wprowadzenie go wymaga nie tylko dostosowania się do nowych standardów w zakresie fakturowania elektronicznego, ale także umiejętności skutecznego zarządzania i archiwizacji e-dokumentów – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Księgowy musi więc dziś nie tylko nadążać za zmianami, ale także powtarzać niektóre czynności i budować procesy wciąż od nowa, dostosowując je do wprowadzanych regulacji – często kilkukrotnie. A to może budzić frustrację, zmęczenie i… chęć zmiany.

Księgowy odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak go zatrzymać?

REKLAMA

Odejście doświadczonego księgowego z firmy niesie za sobą ryzyko utraty cennej wiedzy na temat finansów, rentowności oraz planów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Księgowi są integralną częścią zespołu i strategicznym doradcą właścicieli firm. Mają wiele danych, ogrom doświadczenia i cennych informacji kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niestety bardzo często gromadzą je nie tylko na dysku, ale przede wszystkim w swojej głowie. To dlatego utrata takiego pracownika może być bardzo problematyczna dla firmy.

- Sytuacją idealną jest stworzenie takiego środowiska pracy, które da księgowym komfort i pozwoli im się rozwijać. Przeciążony obowiązkami pracownik, zawalony papierami, poszukujący dokumentów, przeklepujący dane z faktur do systemu księgowego nigdy nie będzie efektywny i zadowolony. Zwłaszcza że pracodawca najczęściej wymaga od niego także myślenia strategicznego i analitycznego. Na to wszystko trzeba znaleźć czas. Rozwiązaniem jest wprowadzenie technologii, które odciążą księgowych i zautomatyzują powtarzalne czynności – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędzia, które automatyzują żmudną, powtarzalną pracę, nie tylko skracają czas wykonywania obowiązków, ale także minimalizują zmęczenie oraz liczbę zadań do wykonania. Dzięki nowoczesnym aplikacjom księgowi mogą skoncentrować się na bardziej wymagających i strategicznych aspektach swojego zawodu, co z kolei wpływa pozytywnie na ich zadowolenie z pracy. Mniejsza liczba obowiązków to mniejsze zmęczenie i lepsza atmosfera w zespole. Dzięki automatyzacji współczesny księgowy nie tylko łatwiej radzi sobie z codziennymi zadaniami, ale również zyskuje przestrzeń do pełnienia bardziej wartościowej funkcji w strukturze organizacyjnej firmy.

- Wprowadzenie nowych technologii, także tych opartych na sztucznej inteligencji, może znacznie usprawnić pracę działu księgowości. Cyfryzacja, elektroniczne obiegi dokumentów i e-archiwa redukują liczbę czasochłonnych zadań i pozwalają księgowym skupić się na bardziej wartościowej, analitycznej roli – dodaje ekspert.

Nowoczesne technologie sposobem na uniknięcie utraty know-how

Nowoczesne narzędzia wspierające księgowość to nie tylko sposób na zatrzymanie księgowego, ale też pomoc w przypadku jego odejścia. A pracownicy rezygnują z różnych powodów, czasem w atmosferze zrozumienia, a czasem w trudnych warunkach. Nie zawsze są skłonni i mają czas na to, by przekazać swoją wiedzę i obowiązki kolejnemu specjaliście. To oznacza spory problem i chaos w zarządzaniu finansami.

Wprowadzając nowoczesne aplikacje wspomagające pracę księgowych, które automatyzują procesy i gromadzą dane w strukturalny sposób – często w bezpiecznej chmurze, firma może zminimalizować ryzyko utraty wiedzy w przypadku odejścia pracownika. Pomocny jest także cyfrowy obieg dokumentów, dzięki któremu wybrane osoby z zespołu, w tym właściciel firmy, opisują i akceptują dokumenty w dowolnym momencie, a później mają bieżący dostęp do kluczowych informacji, wszystkich faktur i umów. Mogą też w każdym momencie sprawdzić status spraw, przeanalizować proces akceptacji jakiegoś pliku czy odszukać potrzebny dokument.

- Inwestowanie w nowoczesne technologie księgowe to jedna z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania utracie know-how. Dzięki nim i sztucznej inteligencji, która zachowuje pewne działania wykonane na dokumentach, firma staje się bardziej niezależna od konkretnych osób, a procesy są zautomatyzowane, co minimalizuje ryzyko utraty danych finansowych i kluczowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa – podkreśla Krzysztof Wojtas.

Inteligentne systemy księgowe są elastyczne i intuicyjne w obsłudze. A to oznacza, że także wdrażanie nowych osób do pracy z nimi nie wymaga dużego nakładu czasu, co umożliwia szybkie i płynne przejęcie obowiązków.

Aby uniknąć straty know-how i zagwarantować ciągłość operacyjną, przedsiębiorstwa powinny skoncentrować się na modernizacji swoich systemów księgowych i poważnie zastanowić nad wdrożeniem cyfrowego obiegu dokumentów. To nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale też dobra strategia przeciwdziałania problemom związanym z odejściem kluczowych pracowników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

REKLAMA

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

REKLAMA

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

REKLAMA