REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowa odchodzi a firma zostaje z problemem. Co zrobić, by zatrzymać księgową?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Księgowa odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak ją zatrzymać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wiele firm zna tę sytuację – ważny specjalista taki jak księgowa zaczyna zdradzać oznaki zmęczenia i niezadowolenia z pracy. Brak czasu, za dużo obowiązków, nadmiar dokumentów – to prosta droga do wypalenia zawodowego i rezygnacji ze stanowiska. Jednak czy przedsiębiorcy są gotowi na konsekwencje, jakie niesie za sobą odejście tak ważnego pracownika? Co zrobić, by zatrzymać księgowego w firmie?

Księgowi nadal na wagę złota

Dynamiczne zmiany w prawie podatkowym, a także budzące wciąż wiele pytań wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur sprawiły, że rola księgowych w przedsiębiorstwach stała się ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe regulacje oznaczają nowe obowiązki i wymagają od przedsiębiorców ciągłego aktualizowania wiedzy i elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się otoczenia prawnego.

REKLAMA

Autopromocja

- Księgowi są głównym oparciem dla firm, zwłaszcza teraz gdy KSeF stawia przed przedsiębiorcami dodatkowe wyzwania. Wprowadzenie go wymaga nie tylko dostosowania się do nowych standardów w zakresie fakturowania elektronicznego, ale także umiejętności skutecznego zarządzania i archiwizacji e-dokumentów – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Księgowy musi więc dziś nie tylko nadążać za zmianami, ale także powtarzać niektóre czynności i budować procesy wciąż od nowa, dostosowując je do wprowadzanych regulacji – często kilkukrotnie. A to może budzić frustrację, zmęczenie i… chęć zmiany.

Księgowy odchodzi z cenną wiedzą o firmie. Jak go zatrzymać?

Odejście doświadczonego księgowego z firmy niesie za sobą ryzyko utraty cennej wiedzy na temat finansów, rentowności oraz planów inwestycyjnych przedsiębiorstwa. Księgowi są integralną częścią zespołu i strategicznym doradcą właścicieli firm. Mają wiele danych, ogrom doświadczenia i cennych informacji kluczowych dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Niestety bardzo często gromadzą je nie tylko na dysku, ale przede wszystkim w swojej głowie. To dlatego utrata takiego pracownika może być bardzo problematyczna dla firmy.

REKLAMA

- Sytuacją idealną jest stworzenie takiego środowiska pracy, które da księgowym komfort i pozwoli im się rozwijać. Przeciążony obowiązkami pracownik, zawalony papierami, poszukujący dokumentów, przeklepujący dane z faktur do systemu księgowego nigdy nie będzie efektywny i zadowolony. Zwłaszcza że pracodawca najczęściej wymaga od niego także myślenia strategicznego i analitycznego. Na to wszystko trzeba znaleźć czas. Rozwiązaniem jest wprowadzenie technologii, które odciążą księgowych i zautomatyzują powtarzalne czynności – wyjaśnia Krzysztof Wojtas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Narzędzia, które automatyzują żmudną, powtarzalną pracę, nie tylko skracają czas wykonywania obowiązków, ale także minimalizują zmęczenie oraz liczbę zadań do wykonania. Dzięki nowoczesnym aplikacjom księgowi mogą skoncentrować się na bardziej wymagających i strategicznych aspektach swojego zawodu, co z kolei wpływa pozytywnie na ich zadowolenie z pracy. Mniejsza liczba obowiązków to mniejsze zmęczenie i lepsza atmosfera w zespole. Dzięki automatyzacji współczesny księgowy nie tylko łatwiej radzi sobie z codziennymi zadaniami, ale również zyskuje przestrzeń do pełnienia bardziej wartościowej funkcji w strukturze organizacyjnej firmy.

- Wprowadzenie nowych technologii, także tych opartych na sztucznej inteligencji, może znacznie usprawnić pracę działu księgowości. Cyfryzacja, elektroniczne obiegi dokumentów i e-archiwa redukują liczbę czasochłonnych zadań i pozwalają księgowym skupić się na bardziej wartościowej, analitycznej roli – dodaje ekspert.

Nowoczesne technologie sposobem na uniknięcie utraty know-how

Nowoczesne narzędzia wspierające księgowość to nie tylko sposób na zatrzymanie księgowego, ale też pomoc w przypadku jego odejścia. A pracownicy rezygnują z różnych powodów, czasem w atmosferze zrozumienia, a czasem w trudnych warunkach. Nie zawsze są skłonni i mają czas na to, by przekazać swoją wiedzę i obowiązki kolejnemu specjaliście. To oznacza spory problem i chaos w zarządzaniu finansami.

Wprowadzając nowoczesne aplikacje wspomagające pracę księgowych, które automatyzują procesy i gromadzą dane w strukturalny sposób – często w bezpiecznej chmurze, firma może zminimalizować ryzyko utraty wiedzy w przypadku odejścia pracownika. Pomocny jest także cyfrowy obieg dokumentów, dzięki któremu wybrane osoby z zespołu, w tym właściciel firmy, opisują i akceptują dokumenty w dowolnym momencie, a później mają bieżący dostęp do kluczowych informacji, wszystkich faktur i umów. Mogą też w każdym momencie sprawdzić status spraw, przeanalizować proces akceptacji jakiegoś pliku czy odszukać potrzebny dokument.

- Inwestowanie w nowoczesne technologie księgowe to jedna z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania utracie know-how. Dzięki nim i sztucznej inteligencji, która zachowuje pewne działania wykonane na dokumentach, firma staje się bardziej niezależna od konkretnych osób, a procesy są zautomatyzowane, co minimalizuje ryzyko utraty danych finansowych i kluczowej wiedzy na temat działalności przedsiębiorstwa – podkreśla Krzysztof Wojtas.

Inteligentne systemy księgowe są elastyczne i intuicyjne w obsłudze. A to oznacza, że także wdrażanie nowych osób do pracy z nimi nie wymaga dużego nakładu czasu, co umożliwia szybkie i płynne przejęcie obowiązków.

Aby uniknąć straty know-how i zagwarantować ciągłość operacyjną, przedsiębiorstwa powinny skoncentrować się na modernizacji swoich systemów księgowych i poważnie zastanowić nad wdrożeniem cyfrowego obiegu dokumentów. To nie tylko krok w stronę cyfryzacji, ale też dobra strategia przeciwdziałania problemom związanym z odejściem kluczowych pracowników.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Już w 2025 r. będzie drożej? Wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i zmiana terminów

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA