REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu
Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma zamierza dokonać wyprzedaży partii towarów handlowych z poprzednich kolekcji poniżej ich ceny zakupu. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację? Czy na firmie ciąży obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego wartość zapasów?

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Celem każdej działalności gospodarczej jest dążenie do osiągnięcia zysku. Jednak prowadzeniu działalności gospodarczej towarzyszy również ryzyko poniesienia straty. Przedsiębiorcy często muszą dostosowywać swoją strategię gospodarczą do wymagań rynku. Oferty wyprzedaży towarów są przyczyną obniżania rynkowych cen na poszczególne produkty. Niejednokrotnie obniżki przekraczają cenę zakupu bądź wytworzenia danego towaru. W przypadku sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu przedsiębiorca musi poprzeć taką decyzję dokumentami zawierającymi wiarygodne i rzetelne informacje na temat powodów takich działań. Kolejnym krokiem będzie sporządzenie spisu z natury towarów objętych planowaną obniżką ceny sprzedaży i ich wycena według ceny zakupu.

Wyprzedaże poprzednich kolekcji, obniżki i promocje cenowe towarów z kończącego się sezonu są obecnie powszechnie stosowaną praktyką rynkową firm handlowych. Z uwagi na powszechność tego zjawiska przeceny towarów nawet poniżej ceny zakupu nie powinny być kwestionowane przez organy skarbowe.

REKLAMA

Kiedy odpis aktualizujący wartość należności może być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem jest interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 stycznia 2009 r., nr ILPB1/415-882/08-2/TW, w której czytamy, że „(...) każdy podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu”.

Jednak obniżki i sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia lub zakupu są dopuszczalne, jeśli ich celem nie jest chęć wyeliminowania z rynku konkurencji. Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż poniżej kosztów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, ale tylko wtedy, jeśli jest podejmowane w celu eliminacji z rynku innych przedsiębiorców.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Obniżenie ceny, po jakiej sprzedawany jest towar poniżej cen ich zakupu, nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów uzyskania przychodów, które przedsiębiorca faktycznie poniósł w związku z zakupem tych towarów. W związku ze sprzedażą towarów po cenie niższej niż cena ich zakupu ulega zmniejszeniu przewidywany przychód i tym samym podstawa opodatkowania.

Dokonanie przeceny towarów poniżej ceny ich zakupów powoduje obniżenie odchyleń od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży i z tytułu VAT. W ewidencji księgowej operację taką można ująć następująco:

1. Wyksięgowanie odchyleń z tytułu marży: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu marży);

2. Wyksięgowanie odchyleń z tytułu VAT: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu VAT);

3. Obniżenie ceny ewidencyjnej ogółem: strona Ma konta Towary.

Odpisy aktualizujące wartość towarów i materiałów dokonane w związku z utratą ich wartości oraz wynikające z wyceny według cen sprzedaży netto zamiast według cen nabycia albo zakupu, zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. Według ustawy o rachunkowości trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Uprawnia to jednostkę do dokonania odpisu aktualizującego, który doprowadzi wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto. Trwała utrata wartości towarów może nastąpić np. na skutek utraty cech użytkowych towarów handlowych, uszkodzenia, zniszczenia, upływu sezonu, upływu terminu ważności itp.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpisów aktualizujących powinno się dokonywać obligatoryjnie na dzień bilansowy. Natomiast w ciągu roku jednostka sama decyduje o potrzebie aktualizacji wartości tych składników aktywów, w miarę powstawania przyczyn uzasadniających taką konieczność.

Utworzenie odpisu aktualizującego ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Odchylenia z tytułu aktualizacji wartości zapasów materiałów i towarów.

Jeśli nowa obniżona cena sprzedaży towarów jest niższa od ceny zakupu, wówczas zmniejszenie ceny wiąże się z obniżeniem odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu marży i z tytułu VAT, i dokonaniem odpisu aktualizującego wartość towarów. W takim przypadku, oprócz księgowań związanych z obniżeniem odchyleń od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży i z tytułu VAT, należy dokonać w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych odpisu aktualizującego wartość tych towarów poniżej ceny zakupu. Odpis ten można zaksięgować zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Odpisy aktualizujące wartość towarów.

Zaksięgowane odpisy aktualizujące wartość towarów pozostaną na tym koncie do momentu rozchodu zapasów z magazynu lub ustania przyczyny, dla której utworzono odpis. ©?

PRZYKŁAD

Posezonowa wyprzedaż

Spółka z o.o. prowadząca sprzedaż detaliczną postanowiła dokonać posezonowej obniżki. Jednostka prowadzi wartościową ewidencję towarów. Cena detaliczna przed obniżką wynosiła 2950 zł (w tym cena zakupu – 2000 zł, 20-proc. marża – 400 zł, 23 proc. VAT – 552 zł). Dokonano obniżki ceny o 50 proc. Nowa obniżona cena sprzedaży brutto wynosi 1476 zł (w tym wartość towaru w cenie zakupu zmniejszona o 50 proc. – 1000 zł, obniżona kwota marży – 200 zł, 23 proc. VAT – 276 zł).

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – obniżenie wartości towarów poniżej ceny zakupu kwota 1000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne oraz strona Ma konta Odpisy aktualizujące wartość towarów;

2. Korekta odchyleń od cen ewidencyjnych:

a) kwota 476 zł: strona Ma konta Towary;

b) kwota 200 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu marży);

c) kwota 276 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu VAT).

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA