REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu
Odpisy aktualizujące przy sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firma zamierza dokonać wyprzedaży partii towarów handlowych z poprzednich kolekcji poniżej ich ceny zakupu. Jak ująć w księgach rachunkowych taką operację? Czy na firmie ciąży obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego wartość zapasów?

Nowy serwis: Biura rachunkowe

REKLAMA

REKLAMA

Celem każdej działalności gospodarczej jest dążenie do osiągnięcia zysku. Jednak prowadzeniu działalności gospodarczej towarzyszy również ryzyko poniesienia straty. Przedsiębiorcy często muszą dostosowywać swoją strategię gospodarczą do wymagań rynku. Oferty wyprzedaży towarów są przyczyną obniżania rynkowych cen na poszczególne produkty. Niejednokrotnie obniżki przekraczają cenę zakupu bądź wytworzenia danego towaru. W przypadku sprzedaży towarów poniżej ceny zakupu przedsiębiorca musi poprzeć taką decyzję dokumentami zawierającymi wiarygodne i rzetelne informacje na temat powodów takich działań. Kolejnym krokiem będzie sporządzenie spisu z natury towarów objętych planowaną obniżką ceny sprzedaży i ich wycena według ceny zakupu.

Wyprzedaże poprzednich kolekcji, obniżki i promocje cenowe towarów z kończącego się sezonu są obecnie powszechnie stosowaną praktyką rynkową firm handlowych. Z uwagi na powszechność tego zjawiska przeceny towarów nawet poniżej ceny zakupu nie powinny być kwestionowane przez organy skarbowe.

REKLAMA

Kiedy odpis aktualizujący wartość należności może być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładem jest interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 20 stycznia 2009 r., nr ILPB1/415-882/08-2/TW, w której czytamy, że „(...) każdy podatnik ma prawo swobodnie układać swoje interesy tak, aby działalność gospodarcza była dla niego opłacalna pod względem ekonomicznym, w tym stosując znaczne upusty cenowe, jeśli jest to w jego uznaniu zasadne dla osiągnięcia tego celu”.

Jednak obniżki i sprzedaż poniżej kosztów wytworzenia lub zakupu są dopuszczalne, jeśli ich celem nie jest chęć wyeliminowania z rynku konkurencji. Utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku poprzez sprzedaż poniżej kosztów stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, ale tylko wtedy, jeśli jest podejmowane w celu eliminacji z rynku innych przedsiębiorców.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Obniżenie ceny, po jakiej sprzedawany jest towar poniżej cen ich zakupu, nie powoduje obowiązku obniżenia kosztów uzyskania przychodów, które przedsiębiorca faktycznie poniósł w związku z zakupem tych towarów. W związku ze sprzedażą towarów po cenie niższej niż cena ich zakupu ulega zmniejszeniu przewidywany przychód i tym samym podstawa opodatkowania.

Dokonanie przeceny towarów poniżej ceny ich zakupów powoduje obniżenie odchyleń od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży i z tytułu VAT. W ewidencji księgowej operację taką można ująć następująco:

1. Wyksięgowanie odchyleń z tytułu marży: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu marży);

2. Wyksięgowanie odchyleń z tytułu VAT: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu VAT);

3. Obniżenie ceny ewidencyjnej ogółem: strona Ma konta Towary.

Odpisy aktualizujące wartość towarów i materiałów dokonane w związku z utratą ich wartości oraz wynikające z wyceny według cen sprzedaży netto zamiast według cen nabycia albo zakupu, zalicza się do pozostałych kosztów operacyjnych. Według ustawy o rachunkowości trwała utrata wartości zachodzi wtedy, gdy istnieje duże prawdopodobieństwo, że kontrolowany przez jednostkę składnik aktywów nie przyniesie w przyszłości w znaczącej części lub w całości przewidywanych korzyści ekonomicznych. Uprawnia to jednostkę do dokonania odpisu aktualizującego, który doprowadzi wartość składnika aktywów wynikającą z ksiąg rachunkowych do ceny sprzedaży netto. Trwała utrata wartości towarów może nastąpić np. na skutek utraty cech użytkowych towarów handlowych, uszkodzenia, zniszczenia, upływu sezonu, upływu terminu ważności itp.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Odpisów aktualizujących powinno się dokonywać obligatoryjnie na dzień bilansowy. Natomiast w ciągu roku jednostka sama decyduje o potrzebie aktualizacji wartości tych składników aktywów, w miarę powstawania przyczyn uzasadniających taką konieczność.

Utworzenie odpisu aktualizującego ujmuje się w księgach rachunkowych zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Odchylenia z tytułu aktualizacji wartości zapasów materiałów i towarów.

Jeśli nowa obniżona cena sprzedaży towarów jest niższa od ceny zakupu, wówczas zmniejszenie ceny wiąże się z obniżeniem odchyleń od cen ewidencyjnych z tytułu marży i z tytułu VAT, i dokonaniem odpisu aktualizującego wartość towarów. W takim przypadku, oprócz księgowań związanych z obniżeniem odchyleń od cen ewidencyjnych towarów z tytułu marży i z tytułu VAT, należy dokonać w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych odpisu aktualizującego wartość tych towarów poniżej ceny zakupu. Odpis ten można zaksięgować zapisem: Wn konto Pozostałe koszty operacyjne oraz Ma konto Odpisy aktualizujące wartość towarów.

Zaksięgowane odpisy aktualizujące wartość towarów pozostaną na tym koncie do momentu rozchodu zapasów z magazynu lub ustania przyczyny, dla której utworzono odpis. ©?

PRZYKŁAD

Posezonowa wyprzedaż

Spółka z o.o. prowadząca sprzedaż detaliczną postanowiła dokonać posezonowej obniżki. Jednostka prowadzi wartościową ewidencję towarów. Cena detaliczna przed obniżką wynosiła 2950 zł (w tym cena zakupu – 2000 zł, 20-proc. marża – 400 zł, 23 proc. VAT – 552 zł). Dokonano obniżki ceny o 50 proc. Nowa obniżona cena sprzedaży brutto wynosi 1476 zł (w tym wartość towaru w cenie zakupu zmniejszona o 50 proc. – 1000 zł, obniżona kwota marży – 200 zł, 23 proc. VAT – 276 zł).

infoRgrafika

Objaśnienia:

1. PK – obniżenie wartości towarów poniżej ceny zakupu kwota 1000 zł: strona Wn konta Pozostałe koszty operacyjne oraz strona Ma konta Odpisy aktualizujące wartość towarów;

2. Korekta odchyleń od cen ewidencyjnych:

a) kwota 476 zł: strona Ma konta Towary;

b) kwota 200 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu marży);

c) kwota 276 zł: strona Wn konta Odchylenia od cen ewidencyjnych towarów (w analityce: Odchylenia z tytułu VAT).

Halina Zabrocka

specjalistka z zakresu rachunkowości

Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).

Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA