REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rozliczyć w księgach reklamację

AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy zakładem produkcyjnym. Prowadzimy księgi rachunkowe na podstawie ustawy o rachunkowości. W jaki sposób rozliczyć koszty reklamacji? Gdzie powinny być ewidencjonowane koszty napraw reklamacyjnych: wynagrodzenia, materiały wykonywane we własnym zakresie, jak również usługi wykonane na zewnątrz?

MaŁgorzata Szaniawska

Autopromocja

biegły rewident z Kancelarii Audytorów i Doradców Ruciński i Wspólnicy

Reklamacje są zdarzeniami gospodarczymi powstającymi w ramach podstawowej działalności jednostki gospodarczej. Prawo nabywcy do reklamacji produktu posiadającego wady fizyczne (o których kupujący nie wiedział w chwili wydania produktu) ma swoje umocowanie w kodeksie cywilnym. Prawo nabywcy rodzi po stronie sprzedawcy (producenta) obowiązek przyjęcia, rozpatrzenia reklamacji, odrzucenia bądź jej uznania, jeśli jest to uzasadnione.

W zakładach produkcyjnych przyjęte w ramach procesu reklamacji produkty gotowe powinny zostać zaewidencjonowane w magazynie w ewidencji pozabilansowej. Proces rozpatrzenia reklamacji w uzasadnionych przypadkach może zakończyć się wymianą uszkodzonego produktu na produkt wolny od wad albo naprawą produktu reklamowanego.

Uznanie reklamacji przez producenta wiąże się więc zawsze z powstaniem dodatkowych kosztów, związanych z naprawą reklamowanego produktu lub kosztu wytworzenia wydanego w zamian nowego produktu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rachunku wyników producenta koszty reklamacji, jako powstające w związku z podstawową działalnością jednostki, powinny kształtować wynik na sprzedaży, a więc powinny być odnoszone w ciężar kosztów rodzajowych (w zależności od charakteru poniesionego kosztu, odpowiednio jako koszty zużycia materiałów i energii, usług obcych, wynagrodzeń itd.). Jednostki sporządzające rachunek wyników w wersji kalkulacyjnej, a więc ewidencjonujące koszty w układzie funkcjonalnym - koszty poniesione w związku z usunięciem usterek odnoszą w ciężar kosztów sprzedanych produktów.

Dla zachowania współmierności przychodów i kosztów, zarząd jednostki jest zobowiązany do dokonania szacunku kosztów reklamacji oraz ujawnienie w sprawozdaniu finansowym wiarygodnie określonej rezerwy na koszty napraw gwarancyjnych lub wykonania prac poprawkowych. Wartość utworzonych rezerw powinna być odnoszona również w ciężar kosztów rodzajowych, a w układzie funkcjonalnym w koszty sprzedanych produktów. W takim przypadku koszty rzeczywiste poniesione w związku z naprawami stanowią wykorzystanie wcześniej utworzonych rezerw. Nie wykorzystana wartość rezerw po upływie okresu gwarancyjnego koryguje koszt sprzedanych produktów.

W momencie powzięcia decyzji o rozpatrzeniu reklamacji poprzez wydanie pełnowartościowego towaru z magazynu, produkt przyjęty do magazynu produktów reklamowanych prowadzonego w ewidencji pozabilansowej, przesuwany jest na magazyn zapasów niepełnowartościowych i ewidencjonowany w księgach rachunkowych w wysokości kosztu wytworzenia (w korespondencji z kosztami sprzedanych produktów). Wartość niepełnowartościowych produktów najpóźniej na dzień bilansowy należy objąć odpisem aktualizującym. Wyniki aktualizacji wartości zapasów prezentowane są w rachunku wyników w pozycji pozostałe koszty operacyjne. W przypadku gdy kierownictwo spółki podejmie decyzję o likwidacji wadliwych produktów, odniesienie w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych kosztu wytworzenia tych produktów następuje na podstawie protokołu likwidacji.

Zasady ewidencji omawianych zdarzeń gospodarczych, zgodnie z ich treścią ekonomiczną, powinny znaleźć odzwierciedlenie w polityce rachunkowości jednostki, za sporządzenie której odpowiedzialne jest kierownictwo jednostki.

(AP)

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA